Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
13-02-2024 om 09:51
Ik begrijp dat voornamengebruik ook niet zo. Vanwaar dat ge-Pieter en ge-Mona, alsof je bij hun intimi hoort? Wat is er mis met de naam Omtzigt of Keijzer?
Nicole123
13-02-2024 om 09:55
Poezenmeisje schreef op 13-02-2024 om 09:26:Ga de coalitie aan, laat Mona de leiding nemen (sorry Geert) en ga ervoor.
De tweede op de lijst van een partij met 7 zetels die de leiding neemt? Dat lijkt me nogal vergezocht.
Nicole123
13-02-2024 om 10:10
Poezenmeisje schreef op 13-02-2024 om 09:26:
Hebben de NSC kiezers voor NSC gestemd omdat ze een nieuwe politiek willen of omdat ze Omtzigt willen knuffelen?
Ik denk dat de NSC kiezers wat naïef zijn geweest of ‘op hoop van zegen / bij gebrek aan beter’ op hem hebben gestemd of hoopten dat hij een grote oppositiepartij zou worden. Wat Omtzigt nu laat zien was hij altijd al: kritisch, standvastig/koppig/rechtlijnig, op de details, uitgebreid, een echte dossiervreter maar geen goede communicator/leider/bruggenbouwer, neiging tot overspannenheid/kan dingen moeilijk van zich af laten glijden. Wat ik hoorde en las van zijn kiezers is dat ze Omtzigt goed vonden als geweten van de Kamer en wilden dat dat geweten groter zou worden, dat ze hoopten op een nieuwe politiek, meer integriteit, meer actie zonder politiek gekonkel, geen links/rechts maar gewoon goed bestuur. En daar kan ik heel goed in komen. Ik denk dat Omtzigt dat op zich ook allemaal wilde, maar dat partijleider van een regeringspartij niet de rol is die het beste bij hem past. Zeker niet in combinatie met de PVV, maar ook in bijv een VVD-NSC-PvdA/GL-D66 kabinet zie ik het hem moeilijk krijgen.
kerstbeer
13-02-2024 om 10:17
Fleurtje_5 schreef op 11-02-2024 om 11:34:
[..]
Alsof dat daar iemand boeit wat er over katholieken word gedacht. Behalve als Wilders zo'n bericht retweet, want dan schijnt het te boeien.
Hoe Pieter over Wilders zou kunnen denken word juist geprezen.
Aparte reactie
Katholieken misschien? Of mensen die vinden in het algemeen dat iemand's geloof er niet bijgesleurd hoeft te worden als je iemand wilt beledigen.
Het boeit inderdaad weinig wat Klaasje Klaaszoon uit Janstad over Katholieken zegt, maar als de wellicht toekomstige premier zoiets retweet, vind ik dat wel een dingetje ja.
En er zijn heel veel Wilders stemmers die niet bepaald aardige dingen over 'Pieter' zeggen, en dat is nog zacht uitgedrukt.
watertoren
13-02-2024 om 10:20
Nicole123 schreef op 13-02-2024 om 09:51:
Ik begrijp dat voornamengebruik ook niet zo. Vanwaar dat ge-Pieter en ge-Mona, alsof je bij hun intimi hoort? Wat is er mis met de naam Omtzigt of Keijzer?
Ik ben daar juist wel een voorstander van. Ik zie het probleem niet.
Fleurtje_5
13-02-2024 om 12:02
Daglichtlamp schreef op 13-02-2024 om 08:48:
Eigenlijk komt het erop neer dat de PVV op papier hele mooie woorden over de grondwet onderschrijft, maar dat Omtzigt, gezien wat ze in het eerder gedaan en gezegd hebben niet geloofd dat ze dat ook gaan doen. Ik geef Omtzigt gelijk, je kunt wel onderschrijven bijvoorbeeld dat je de media respecteert, maar dat weerhoud Wilders niet van twitteren dat de hele publieke omroep opgeheven moet worden.
Onderbuikgevoelens? of heeft hij daar exacte cijfers van?
Nicole123
13-02-2024 om 12:28
Fleurtje_5 schreef op 13-02-2024 om 12:02:
[..]
Dat schrijft Daglichtlamp toch? Dat Wilders wel kan zeggen dat hij bijv. de media zo respecteert, maar als hij tegelijk stelt de NPO weg te willen en niet terugneemt dat hij journalisten tuig vindt dan is dat dus een wassen neus.
Nicole123
13-02-2024 om 12:30
Dat elke keer 'onderbuikgevoelens?' roepen komt trouwens een beetje gekunsteld op mij over, alsof je naar argumenten zoekt en daarbij gebruik maakt van argumenten van anderen die in een heel andere context gebruikt werden. De kritiek hier op bepaalde posts was dat onderbuikgevoelens (over bijv armoede, zorgkosten/zorgsysteem, demografische ontwikkelingen, klimaat, het toewijzen van woningen of criminaliteit onder bepaalde groepen) niet als leidraad voor politiek beleid zouden moeten worden genomen, maar de cijfers en feiten hierover. Dat is iets heel anders dan de term onderbuikgevoelens te pas en te onpas erbij halen als het bijv gaat over de verwachtingen over een nieuwe coalitie of welke politicus welke andere politicus wel of niet vertrouwt gezien uitlatingen uit het verleden.
Daglichtlamp
13-02-2024 om 13:07
Fleurtje_5 schreef op 13-02-2024 om 12:02:
[..]
Heb je echt meer voorbeelden nodig? Neem bijvoorbeeld de inmiddels vijf ingetrokken wetsvoorstellen van de PVV die nu ingetrokken zijn omdat ze niet aan de regels voldoen waar de PVV nu mee heeft ingestemd voor wat betreft de rechtstaat. Hoe lang is de handtekening van de PVV geldig? Blijkbaar voor wat het versterken van de media betreft nog niet eens een paar weken.
Daglichtlamp
13-02-2024 om 20:19
https://www.ad.nl/politiek/den-haag-let-op-rutte-kan-al-in-maart-de-nieuwe-navo-chef-zijn~a4421adf/
En dan hebben we mogelijk een nieuwe demissionaire premier nodig, de formatie gaat, zo schat ik in, nog wel even duren.
Fleurtje_5
14-02-2024 om 07:26
Daglichtlamp schreef op 13-02-2024 om 13:07:
[..]
Heb je echt meer voorbeelden nodig? Neem bijvoorbeeld de inmiddels vijf ingetrokken wetsvoorstellen van de PVV die nu ingetrokken zijn omdat ze niet aan de regels voldoen waar de PVV nu mee heeft ingestemd voor wat betreft de rechtstaat. Hoe lang is de handtekening van de PVV geldig? Blijkbaar voor wat het versterken van de media betreft nog niet eens een paar weken.
Hier zijn heel vaak voorbeelden gegeven, maar dat was nooit genoeg. Want anders viel het in de categorie buikgevoelens. Cijfers moest men hebben, grafieken en de hele mikmak. Dát was het echte werk. Toch?
Geert heeft zijn voorstellen in de koelkast gezet. Maar waar zijn de voorstellen van Pieter?
Hoe wil een volksvertegenwoordiger 'de wetsvoorstellen' aanpakken als zijn stoel leeg blijft?
En waarom stapt Mona Keijser niet veel meer op de voorgrond? Caroline is afgemat.
Fleurtje_5
14-02-2024 om 07:42
https://revu.nl/artikel/506484/leon-verdonschot-er-zijn-ook-voordelen-aan-de-enorme-winst-van-de-pvv-ik-noem-er-drie 24 nov. 2023
Zou deze columnist er nu nog steeds zo over denken?
Fleurtje_5
14-02-2024 om 07:46
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240213_96539791 Column: De randen van de wet
Hopelijk kunnen jullie zijn column van vandaag lezen. Ik vind die raak en de moeite waard om te lezen.
Daglichtlamp
14-02-2024 om 07:54
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2024 om 07:26:
[..]
Hier zijn heel vaak voorbeelden gegeven, maar dat was nooit genoeg. Want anders viel het in de categorie buikgevoelens. Cijfers moest men hebben, grafieken en de hele mikmak. Dát was het echte werk. Toch?
Geert heeft zijn voorstellen in de koelkast gezet. Maar waar zijn de voorstellen van Pieter?
Hoe wil een volksvertegenwoordiger 'de wetsvoorstellen' aanpakken als zijn stoel leeg blijft?
En waarom stapt Mona Keijser niet veel meer op de voorgrond? Caroline is afgemat.
Ik heb nog wel een cijfer voor je, wat denk je dat het aantal leden van de PVV zegt over het democratisch gehalte van de partij?
Poezenmeisje
14-02-2024 om 07:56
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 07:54:
[..]
Ik heb nog wel een cijfer voor je, wat denk je dat het aantal leden van de PVV zegt over het democratisch gehalte van e de partij?
Ik denk dat dat een hoop gekissebis, gedram en haantjesgedrag scheelt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.