Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
08-02-2024 om 17:15
Het commentaar van de hoofdredactie van Trouw
https://www.trouw.nl/opinie/rechts-maakt-een-puinhoop-van-de-formatie~be7da738/
Twee stukjes uit het artikel:
Partijen vinden het belangrijker wie de zwartepiet krijgt toegespeeld, dan zich te bekommeren over de noodzaak om snel een stevig kabinet te formeren dat de problemen in het land oplost. De rechtse partijen maken tot nu toe een puinhoop van de formatie.
==================
Deze formatieronde lijkt vooral mis gegaan door amateurisme en gebrek aan intrinsieke motivatie van partijen om er serieus uit te komen. Dat mogen ze zich allemaal aantrekken.
Daglichtlamp
08-02-2024 om 17:56
Nicole123 schreef op 08-02-2024 om 15:58:
[..]
BBB wel, zij zeggen duidelijk ook een reductie in arbeidsmigratie te willen. Maar alleen als het de boeren niet treft. Ze hinken nogal op 2 gedachten.
In hun verkiezingsprogramma blijkt dat niet, het enige wat ze willen doen is de huisvesting beter regelen. Uit hun verkiezingsprogramma:
We krijgen meer grip op arbeidsmigratie. We voorkomen dat gewone burgerwoningen voor arbeidsmigranten worden opgekocht. De realisatie van nieuwe arbeidsmigrantenhuisvesting bij werklocaties vereenvoudigen we.
In het hoofdstuk 'Asiel en Migratie' gaat het alleen maar over het terugdringen van het aantal asielzoekers (waarbij ze trouwens volgens hun programma voor de spreidingswet zijn).
FaithfulDuck87
08-02-2024 om 18:15
Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 17:56:
[..]
In hun verkiezingsprogramma blijkt dat niet, het enige wat ze willen doen is de huisvesting beter regelen. Uit hun verkiezingsprogramma:
We krijgen meer grip op arbeidsmigratie. We voorkomen dat gewone burgerwoningen voor arbeidsmigranten worden opgekocht. De realisatie van nieuwe arbeidsmigrantenhuisvesting bij werklocaties vereenvoudigen we.
In het hoofdstuk 'Asiel en Migratie' gaat het alleen maar over het terugdringen van het aantal asielzoekers (waarbij ze trouwens volgens hun programma voor de spreidingswet zijn).
Dat kan ook naast elkaar. Verminderen van asielzoekers en daarbij wel verspreiden over het land
Daglichtlamp
08-02-2024 om 18:33
Friezinnetje schreef op 08-02-2024 om 18:15:
[..]
Dat kan ook naast elkaar. Verminderen van asielzoekers en daarbij wel verspreiden over het land
Helemaal mee eens, maar ze hebben tegen gestemd in de eerste kamer.
Nicole123
08-02-2024 om 18:43
Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 17:56:
[..]
Op hun website hebben ze veel meer staan over arbeidsmigratie en daar gaat het ook wel echt om het verminderen daarvan (op 2 been hinkend):
Om in de brede zin aan migratiereductie te werken moeten we niet alleen naar asielmigratie kijken maar ook naar migratie die voorkomt uit arbeid en studie. Ook deze stromen zijn groot en leggen veel beslag op voorzieningen, al leveren ze vaak ook welvaart op.
Op het gebied van arbeidsmigratie wil BBB kijken welke mensen Nederland nodig heeft en welke arbeidsmigranten meerwaarde creëren voor de Nederlandse economie. Onze stip op de horizon is hier een systeem van Orange Cards;
https://boerburgerbeweging.nl/fractienieuws/streng-met-menselijke-maat-bbb-over-migratie/
Ik zie daarnaast veel over dat ze de arbeidsmigranten op de grond van de werkgever willen laten wonen. Dat lijkt me een goed plan, dat boeren en tuinders een deel van hun land bestemmen voor het huisvesten van hun personeel uit het buitenland. Mits ze daarbij wel voldoen aan de regels en menselijkheid, qua oppervlakte en gezondheid bijv. Op die manier komt er een stuk minder druk van arbeidsmigranten op bijv het al dichtbevolkte Den Haag.
Opvallend inderdaad, dat ze in hun partijprogramma nog voor de spreidingswet waren. Zolang het niet negatief uitpakt voor de boeren gaan ze volgens mij in alles mee met het PVV standpunt, nog voor ze daar officieel een coalitie mee vormen.
Nicole123
08-02-2024 om 18:49
Ik vind die zin over dat voorkomen moet worden dat gewone burgerwoningen door arbeidsmigranten worden bewoond overigens heel naar klinken. Zijn arbeidsmigranten geen burgers dan, maar een soort tweederangs mensen? Die je als een soort middel inzet om met goedkope krachten de economie te spekken?
Daglichtlamp
08-02-2024 om 19:17
Nicole123 schreef op 08-02-2024 om 18:49:
Ik vind die zin over dat voorkomen moet worden dat gewone burgerwoningen door arbeidsmigranten worden bewoond overigens heel naar klinken. Zijn arbeidsmigranten geen burgers dan, maar een soort tweederangs mensen? Die je als een soort middel inzet om met goedkope krachten de economie te spekken?
Het probleem is ook niet een migrantengezin wat in een woonwijk woont volgens mij. Wat het probleem is het opkopen van woningen in een woonwijk en dan zo'n gewone woning opdelen in kleine hokjes en daar zoveel mogelijk arbeidsmigranten in huisvesten. Dat kan invloed hebben op de leefbaarheid in wijken.
Daglichtlamp
08-02-2024 om 19:24
Misschien hebben we een ervaren informateur nodig, maar wie? Verder een interessante analyse van wat er gebeurd is.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/08/lange-discussies-weinig-sturing-van-de-informateur-de-formatiegesprekken-waren-langzaam-verzand-a4189575/appview
Ook moesten ze volgens de opdracht over deelonderwerpen verkennende gesprekken voeren. Je zou dit in een week kunnen doen, zeggen betrokkenen, maar dat gebeurt niet. Het duurt te lang. De sfeer verzuurt, het gaat toch weer erg snel over details.
Bovendien: wat steeds maar niet lukt, is een gezamenlijke analyse van de staat van Nederland. Wat de problemen zijn, in welke richting de oplossingen gezocht moeten worden.
Aan tafel wordt steeds vaker, en steeds langer, gepraat over de actualiteit. Daar is veel reden toe. De VVD-fractie in de Eerste Kamer stemt voor de spreidingswet, die onacceptabel is voor de PVV. Dilan Yesilgöz heeft iets uit te leggen. Wilders wil daarop afspraken maken om de wet in een volgend kabinet niet uit te hoeven voeren. Het leidt tot een ruzieachtig gesprek tussen met name Omtzigt, Wilders en Van der Plas.
Yesilgöz doet een toezegging die de buitenwereld nauwelijks opmerkt, maar die bedoeld is om het proces gaande te houden. Op het VVD-congres in Noordwijkerhout geeft ze op 27 januari signalen dat haar partij niet alleen een coalitie onder leidingvan de PVV wil gedogen, maar er ook volwaardig aan mee wil doen.
Daglichtlamp
08-02-2024 om 20:00
https://nos.nl/artikel/2508082-plasterk-verwijt-omtzigt-gebrek-aan-respect-voor-instituut-informateur
Plasterk laat zich wel kennen.
Gebruikersnaaminvullen
08-02-2024 om 20:39
Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 20:00:
https://nos.nl/artikel/2508082-plasterk-verwijt-omtzigt-gebrek-aan-respect-voor-instituut-informateur
Vind ik niet niet. Hij zegt ook "Hij vindt dat NSC-leider Omtzigt te weinig respect heeft voor het "instituut informateur"."
Het doet hem persoonlijk niets en hij voelt zich ook niet "voor de bus gegooid", zegt hij. "Ik laat mijn eigen gevoelens erbuiten."
Dit gaat niet om hem persoonlijk, maar het "instituut".
Daglichtlamp
08-02-2024 om 20:55
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-02-2024 om 20:39:
[..]
Vind ik niet niet. Hij zegt ook "Hij vindt dat NSC-leider Omtzigt te weinig respect heeft voor het "instituut informateur"."
Het doet hem persoonlijk niets en hij voelt zich ook niet "voor de bus gegooid", zegt hij. "Ik laat mijn eigen gevoelens erbuiten."
Dit gaat niet om hem persoonlijk, maar het "instituut".
Wat mij betreft spreekt zijn gezicht boekdelen. Ik denk dat hij gehoopt had op Plasterk I. Ik denk dat een volgende informateur nodig is die daar anders in staat.
Gebruikersnaaminvullen
08-02-2024 om 21:15
Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 20:55:
[..]
Wat mij betreft spreekt zijn gezicht boekdelen. Ik denk dat hij gehoopt had op Plasterk I. Ik denk dat een volgende informateur nodig is die daar anders in staat.
Dat gezicht is toch niet vreemd na het kunstje wat Omtzigt heeft geflikt. Ik ben er niet verbaasd over.
Doemijdieglazenbol
08-02-2024 om 21:51
Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 19:17:
[..]
Het probleem is ook niet een migrantengezin wat in een woonwijk woont volgens mij.
anekdotisch voorbeeld, een vriendin van mij datete een leuke man. Arbeidsmigrant. Woonde bij mij letterlijk om de hoek, minder dan 100m afstand in een vergelijkbaar appartement als het mijne waar de meeste mensen met Max 2 mensen kunnen wonen (55m2). Zij woonden met 8 man en betaalden allemaal 800€ voor hun bed.
Er zijn onderzoeken naar gedaan en dit incident staat niet op zichzelf. Daar moet goede regelgeving voor komen. Arbeidsmigranten vind ik al een tikje ingewikkeld, omdat de velen die hier komen bouwvakken of landbouwen, in hun eigen land opgeleid worden tot arts of it-er en hier even hun geld voor hun opleiding komen verdienen. Met een enorm kennislek in het land van herkomst en onderbenutting van hun potentieel hier. En dan worden sommigen ook nog enorm uitgebuit.
Dit moet echt op de agenda. Westland is een goed voorbeeld, wel de lusten, niet de lasten. Niet voor de arbeiders die toch wel uitgebuit worden hier en daar en zeker niet voor de vluchtelingen. Opportunisme ten top. En ik krijg daar een nare smaak van in mijn mond. Je kunt niet én het een én het ander willen.
majorette2005
08-02-2024 om 21:58
Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 20:00:
Plasterk heeft hierin gelijk.
Doemijdieglazenbol
08-02-2024 om 22:02
majorette2005 schreef op 08-02-2024 om 21:58:
[..]
Plasterk heeft hierin gelijk.
Ik vind Plasterk bijzonder emotioneel betrokken voor een professional.
Hij lijkt wel partij in plaats van facilitator.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.