Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Facy66
05-02-2024 om 11:38
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 11:14:
[..]
Wilders reageert niet alleen onsportief, maar vrijwel altijd grof en kwetsend. Al 20 jaar lang, week in week uit. Vind je het dan niet een beetje vreemd dat de mensen hier die dat van hem goedpraten zo enorm over Timmermans vallen als hij een keer wat onsportiever reageert? Dat is toch enorm de zaken omdraaien vanuit hun kant? Dat men de bullebak van de klas verdedigt en van iemand anders die een keer een vinger uitsteekt direct schande spreekt? Ja, ze maken zich er allemaal schuldig aan, dat heb ik ook al beaamd, maar de één wel heel wat meer dan de ander.
Ik vind snerend reageren naar een specifiek deel van de kiezers en ook dat als directe reactie op de verkiezingsuitslag van een totaal andere orde dan als oppositiepartij schoppen tegen het beleid van dat moment. Dat vind ik een belangrijk verschil. Het eerste vind ik kwalijk, het 2e ding niet.
Facy66
05-02-2024 om 11:45
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 11:05:
[..]
En hoe kun je dit nou ooit PvdA/GL kwalijk nemen? Als je dat partijen kwalijk neemt, dan is het een stuk logischer om te kijken naar degenen die aan de macht waren, niet de oppositie. Daarnaast switch je wel heel makkelijk van 'zij die niet rond kunnen komen' naar 'de hoge middeninkomens'. Is het nou een probleem dat er mensen nauwelijks meer rond kunnen komen (waar juist PvdA/GL het meeste voor wil doen) of dat de hogere middeninkomens zouden moeten inleveren? Dat zijn twee compleet verschillende dingen en jij gooit het allemaal op één hoop, alsof het hetzelfde is. Ik behoor zelf tot de hogere middeninkomens en zou het best logisch vinden om iets meer in te leveren. De koopkracht van mijn inkomensgroep en soort huishouden (gezin met kinderen onder de 12) gaat er overigens flink op vooruit dit jaar.
[..]
Dat vind ik dan weer getuigen van minachting en arrogantie: de doorrekening van deskundigen bij het CPB afdoen als gesjoemel en gegoochel met cijfertjes en denken dat je het zelf beter weet. Dan stopt de discussie ook, als je die basis al niet aanneemt en je eigen ideeën erover als waarheid aanneemt.
Wat voor jou geldt als hogere inkomen geldt niet voof iedereen en het ene " hoge inkomen" is het andere niet.
Ik denk niet dat ik het beter weet, maar iedereen weet dat wanneer deskundigen in opdracht van iemand eea moeten doorrekenen dat de uitkomst dan zo gunstig mogelijk moet zijn voor de aanvrager. Met bepaalde factoren houden ze juist wel of juist geen rekening mee en dat zal sowieso niet voor helemaal een correct beeld zorgen. En ook als je kijkt met gezond verstand om je heen: niemand kan erop vooruit gaan, alles is zoveel weer duurder dan vorig jaar. Dat doen bv boekhouders toch ook, creatief boekhouden. Dus nee betekeningen neem ik met een flinke korrel zout (niet dat complete onzin is maar neem het ook niet zomaar aan als waarheid) zoals alles eigenlijk tegenwoordig.
FaithfulDuck87
05-02-2024 om 11:46
watertoren schreef op 05-02-2024 om 11:31:
[..]
Ja, de tijden zijn zeker verandert. Toen mijn man en ik 35 jaar geleden dit huis kochten had ik nog geen droger, vaatwasser en meer van dat soort luxe. Dat is er in de loop der jaren na gespaard te hebben er allemaal gekomen. Net zoals een uitbouw en nieuwe en grotere keuken. Mijn zoon heeft 2,5 jaar geleden een huis gekocht en hij had gelijk alles en dat zie ik bij zijn vrienden ook. Inderdaad gelijk een nieuwe keuken omdat de oude niet zo mooi was. Ik ben blij voor hem en ik geef hem groot gelijk. Waarom zou je het laten als je het kunt betalen? Gelukkig beseft hij wel dat hij het goed heeft want klagen doet hij niet.
Als iemand het kan betalen, prima. Maar er wordt ook door heel veel mensen geklaagd, die eigenlijk te veel willen. Ze willen alles: mooi huis, vakantie, nog een vakantie, nieuwste speelgoed, weekendje weg, uit eten, enz enz. Dan moet je niet klagen, maar moet je gaan kijken wat je wel en wat je niet kunt doen.
Miraval
05-02-2024 om 11:47
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 11:36:
[..]
En hoe is PvdA/GL dan schuldig aan corona of de energiecrisis of de klimaatproblemen? Dat zijn toch externe factoren waar niemand iets aan kon doen en waar we met z'n allen mee te dealen hebben? Het is niet logisch om daarvoor een zondebok aan te wijzen. Het is volgens mij een heel slim maar compleet bizar frame van bepaalde politici om te doen alsof de problemen van nu de schuld zijn van PvdA/GL en die partij er niets aan wil doen, maar enkel met klimaat en LHBTI emancipatie bezig is. Kijk naar de hier gedeelde feiten en cijfers: PvdA/GL wil juist wel heel veel verbeteren voor de gewone burger op de belangrijke vlakken die jij benoemt en het is nog gedegen doorgerekend ook dat hun aanpak haalbaar is en de armoede zal halveren. Daar koop je uiteindelijk veel meer voor dan roepen dat asielzoekers het grote probleem zijn en cadeautjes beloven terwijl je niet hebt laten berekenen waar je die van wil betalen. Voor de samenleving zou in mijn ogen daarom een PvdA/GL-VVD kabinet veel gunstiger zijn dan een PVV-VVD kabinet.
Hoe kom jij er steeds hij dat ik dat GL/PvdA verwijt? Dat heb ik echt nergens gezegd. Ik heb alleen redenen genoemd voor mij om niet op die partij te stemmen. Nergens heb ik ze ergens de schuld van gegeven. Jij framed mij nu ook terwijl ik met mijn post reageerde op iemand die zei dat mensen alleen maar klagen tegenwoordig. Waarop ik aangaf dat sommigen ook terechte redenen hebben om te klagen.
Ik heb ook werkelijk ook nergens iets gezegd over asielzoekers en dat zij de schuldigen zijn, zeker niet de afgelopen dage. Jij stemt GL/PvdA helemaal prima. Ik kan me in veel standpunten niet vinden dus ik stem VVD of CDA.
Facy66
05-02-2024 om 11:47
Friezinnetje schreef op 05-02-2024 om 11:46:
[..]
Als iemand het kan betalen, prima. Maar er wordt ook door heel veel mensen geklaagd, die eigenlijk te veel willen. Ze willen alles: mooi huis, vakantie, nog een vakantie, nieuwste speelgoed, weekendje weg, uit eten, enz enz. Dan moet je niet klagen, maar moet je gaan kijken wat je wel en wat je niet kunt doen.
Maar waar werk je dan anders voor? Alleen maar om de rekeningen te betalen? Mensen willen kleur in hun leven en geen financiele zorgen. Logisch.
felija
05-02-2024 om 11:48
Facy66 schreef op 05-02-2024 om 11:38:
[..]
Ik vind snerend reageren naar een specifiek deel van de kiezers en ook dat als directe reactie op de verkiezingsuitslag van een totaal andere orde dan als oppositiepartij schoppen tegen het beleid van dat moment. Dat vind ik een belangrijk verschil. Het eerste vind ik kwalijk, het 2e ding niet.
Wilders gaat ook rustig door met sneren nu hij niet in de oppositiepartij zit.
felija
05-02-2024 om 11:49
Facy66 schreef op 05-02-2024 om 11:47:
[..]
Maar waar werk je dan anders voor? Alleen maar om de rekeningen te betalen? Mensen willen kleur in hun leven en geen financiele zorgen. Logisch.
Wat is kleur in je leven? Dingen die per definitie geld kosten? Dan kan negentig procent van de wereldbevolking wel inpakken.
Nicole123
05-02-2024 om 11:49
felija schreef op 05-02-2024 om 10:48:
Ik denk dus inderdaad dat wij er komende tijd op achteruit zullen gaan, ook denk ik dat er een hoop gaat veranderen. We hebben lange tijd in relatieve weelde kunnen leven, maar nu keert het tij en zullen we de broekriem moeten aanhalen. Altijd zo doorgaan zoals we gewend waren, zit er niet meer in.
Niet alleen in Nederland, maar ook elders in de toch nog steeds rijke westerse wereld. En dat is een boodschap die mensen niet willen horen en daarom zoeken ze een zondebok (asielzoekers) en stemt men op mensen die toch nog wel die gouden bergen beloven.
Dat denk ik ook. We zijn denk ik te gewend geraakt dat de welvaart alleen maar stijgt, maar is dat wel iets wat we kunnen en mogen verwachten? Ik hoor en lees soms dat mensen verontwaardigd zijn dat de huidige jonge generatie het zwaarder heeft dan de vorige (in sommige aspecten, die vaatwasser, telefoon en games had men vroeger dan weer niet). Maar is het een recht dat latere generaties het altijd beter hebben, of kan er ook een golfbeweging zijn, zeker als er externe oorzaken spelen zoals oorlogen waar we als land niet of nauwelijks invloed op hebben?
En waar we ook wel eens naar zouden mogen kijken is wat er achter de schermen allemaal geofferd is om ons zo'n grote welvaart te bezorgen. Uitputting van de aarde, fossiele brandstoffen die opraken, uitstoot van CO2, stikstof, PFAS, dumpen van afval in Afrika, kappen van regenwouden, etc etc. Hoe lang willen en kunnen we daar nog mee doorgaan? Dat is geen elitaire luxevraag, dat is geen 'linkse hobby', dat is in mijn ogen een essentiële vraag om onze samenleving op de langere termijn goed te houden en niet nog langer op de pof te willen leven. De vraag is wat mij betreft: gaan we onder ogen zien dat die welvaartsgroei die we zo gewend zijn misschien niet voor lange termijn mogelijk is en we de lasten daarvan al tijden bij latere generaties aan het neerleggen zijn? Of willen we verder zoals het ging, met ongeremde consumptie, met nog meer uitputting van de aarde?
Facy66
05-02-2024 om 11:50
felija schreef op 05-02-2024 om 11:48:
[..]
Wilders gaat ook rustig door met sneren nu hij niet in de oppositiepartij zit.
Ja maar niet naar de kiezers toe van bv andere partijen. Dat deed hij eerst ook niet toen zijn partij kleiner was.
Moddergooien naar andere partijen doen ze allemaal wel die politici. Het is 1 grote poppenkast wat dat betreft.
FaithfulDuck87
05-02-2024 om 11:50
Facy66 schreef op 05-02-2024 om 11:47:
[..]
tuurlijk, maar ja, ook rekeningen moeten betaald worden. We zijn enorm verwend hier hoor. 25 jaar terug was het echt niet gewoon om 2-3 keer per jaar op vakantie te gaan. Als je het nu niet doet, dan ben je de uitzondering. Idem met woningen. Steeds groter, minimaal 2 badkamers, overkappingen, grote slaapkamers enz.
Facy66
05-02-2024 om 11:53
Friezinnetje schreef op 05-02-2024 om 11:50:
[..]
tuurlijk, maar ja, ook rekeningen moeten betaald worden. We zijn enorm verwend hier hoor. 25 jaar terug was het echt niet gewoon om 2-3 keer per jaar op vakantie te gaan. Als je het nu niet doet, dan ben je de uitzondering. Idem met woningen. Steeds groter, minimaal 2 badkamers, overkappingen, grote slaapkamers enz.
Voor een deel van de mensen geldt dat maar er komen steeds meer mensen bij die ondanks een best goed inkomen moeten ploeteren om rond te komen. Het gaan dan om primaire levensbehoeften.
watertoren
05-02-2024 om 11:54
Friezinnetje schreef op 05-02-2024 om 11:46:
[..]
Is dat zo dat er door veel mensen die het goed hebben zo veel geklaagd wordt? Ik merk dat eigenlijk niet. Ik hoor wel mensen klagen over de boodschappen die duurder zijn. Het klopt natuurlijk wel dat mensen het moeilijk vinden als ze een stapje terug moeten doen.
felija
05-02-2024 om 11:55
watertoren schreef op 05-02-2024 om 11:54:
[..]
Is dat zo dat er door veel mensen die het goed hebben zo veel geklaagd wordt? Ik merk dat eigenlijk niet. Ik hoor wel mensen klagen over de boodschappen die duurder zijn. Het klopt natuurlijk wel dat mensen het moeilijk vinden als ze een stapje terug moeten doen.
Ja, daar zijn wij mensen niet goed in: een stap terug doen.
Miraval
05-02-2024 om 11:56
en Nicole, jij zegt dat jouw koopkracht met jouw gezinssamenstelling in de hogere middeninkomens er flink op vooruit is gegaan komend jaar. Mijn koopkracht is flink afgenomen. Jij praat vanuit een hele andere positie dan ik. En ik heb hier een linkje geplaatst wat GL/PvdA wil voor ondernemers. Eenzijdig bekeken werd er dan gezegd. Maar degenen die dat zeggen gaan er niet op achteruit. Die gaan erop vooruit. Dus ja, ik bekijk het eenzijdig. Er zouden veel meer mensen ook moeten kijken naar de belangen van kleine ondernemers. Dat is een hele groep waarvan veel mensen denken dat ze graaiers zijn en wel wat in kunnen leveren. Ik ben het zat om in de sector te zitten die wel in kan leveren om anderen vooruit te helpen.
De jouwe is toegenomen zonder GL/PvdA en de mijne afgenomen met VVD.
Nicole123
05-02-2024 om 11:57
Facy66 schreef op 05-02-2024 om 11:38:
[..]
Want Wilders sneert nooit naar bepaalde groepen in de bevolking? Je bent echt heel selectief. Wilders zet aan de lopende band mensen weg als minderwaardig, maar dat vind je niet erg? Wat ik heb gelezen van de speech is overigens helemaal niet veelvuldig gericht op de individuele kiezer, maar vooral op de manier van politiek bedrijven, de ideeën en de retoriek van de beoogde coalitiepartners. En ja, hij vindt het zorgelijk dat veel mensen daarop gestemd hebben, dat vind ik niet gek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.