Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Nicole123 schreef op 04-02-2024 om 23:07:

[..]

Tsja, ik vind het dan weer arrogant om als je partij de grootste is geworden te doen alsof rechts het nu helemaal voor het zeggen heeft, er geen rekening zou hoeven te worden gehouden met 40% van de stemmers die juist een heel andere koers wil en te vinden dat iemand die in de oppositie zit niet fel tegen de beoogde coalitie mag zijn, terwijl Wilders zelf jarenlang niet anders gedaan heeft.

En dat is dus precies niet wat ik daarmee bedoelde. Je kan echt niet lezen. Nogmaals laatste poging. Pvda GL is de 2e grote partij. Toch als je naar het hele linkse blok kijkt zijn er forse verliezen geweest. In plaats van te kijken naar hoe dat komt en naar het eigen aandeel te kijken gaan ze gewoon door met arrogant doen en sneren naar veel kiezers in plaats van kijken hoe ze weer kiezers terug kunnen winnen. Ook de inhoud van Timmermans speech na de verkiezingsuitslag sprak boekdelen.

Libertine schreef op 04-02-2024 om 23:03:

[..]

Denk je dat de boodschap van de klimaatcrisis, de huizencrisis, vluchtelingen crisis, arbeidsmarktcrisis, en toenemende ongelijkheid linkse stemmers erg aantrekt? Dat ze dol enthousiast zijn over de maatregelen die genomen moeten worden om het tijd te keren? Dat ze in polonaise door de kamer gaan om zelf meer in te leveren voor het grotere geheel?

Spoiler: waarschijnlijk niet. Maar realiteitszin en solidariteit is vaak de reden waarom mensen op links stemmen. Omdat de oplossingen voor die optelsom aan crisissen geen gemakkelijke en pijnloze oplossingen kent. Omdat oplossingen betekenen dat we allemaal iets in moeten leveren. Daarom. En daar trek je als politieke partij inderdaad geen volle zalen mee. Het verhaal van rechts is mooier, en behouden veel mensen wat ze nu hebben. Maar worden de verschillen in dit land wel een tikkie groter en de problemen daarmee groter. Maar daar heeft ogenschijnlijk niet iedereen grote bezwaren tegen.

Veel mensen kunnen juist niet of niet veel meer inleveren omdat ze zorgen hebben of ze bv het einde van de maand wel halen. En inleveren terwijl het geen significante verbetering oplevert voor het klimaat behalve het spekken van bepaalde bedrijven vind ik nogal bizar. Tel dan nog die arrogante bekerende linkse houding met al die wokeperikelen en dan komt daar steeds meer afkeer tegen links.

In veel dingen ben ik eigenlijk heel links (maar niet echt progressief) maar door al dit soort dingen zal ik nooit links stemmen. Tenzij er een nieuwe goede echt linkse partij komt die er echt voor de mensen is en niet alleen maar voor de rijke linkse elite en voor minderheden.

felija schreef op 04-02-2024 om 23:18:

[..]

Wie versta je eigenlijk onder het linkse blok? Links PvdA/GroenLinks is de op twee na grootste partij, en heeft juist zetels gewonnen, dus hoezo verlies? Dat snap ik niet.

Hoe je het ook wendt of keert: het veruit overgrote deel van de Nederlandse kiezer stemt niet op de PVV.

En ik heb trouwens ook een proteststem tegen de huidige regering uitgebracht door op PvdA/GroenLinks te stemmen, ook omdat ik vind dat het echt anders moet.

Het linkse blok daar bedoel ik echt alle linkse partijen mee. Daar zijn minder stemmen naartoe gegaan over het geheel gezien. Pvda gl is idd 2e grootste partij. Maar links over het geheel is stuk kleiner geworden in Nederland en geen 1 linkse partij wil kijken naar het eigen aandeel erin. 

Nicole123 schreef op 04-02-2024 om 22:57:

[..]

Haha, grappig hoor. Als in een vraag een in mijn ogen loze term gebruikt wordt dan mag ik daar best op doorvragen en Miraval geeft daar gewoon ook normaal antwoord op, zodat we normaal verder kunnen discussiëren. Ik geef verder ook gewoon inhoudelijk antwoord, dus je ‘ik pak je lekker terug’ aanval is nogal onzinnig. Het is pas een drogreden als je een wedervraag stelt om er onderuit te komen om de vraag te moeten beantwoorden.

Welke reden zou ik hebben om jou lekker terug te pakken? Ik kan me niet herinneren dat er iets is voorgevallen, buiten dat is het niet mijn bedoeling om wie dan ook aan te vallen zoals jij hier schrijf.

Het irriteerde mij, dat er vaak vragen met vragen worden beantwoord. Het is puur toeval dat dit jou "raakt", jammer dat je het zo ervaart maar dat maakt het sfeertje hier des te duidelijker.

Facy66 schreef op 05-02-2024 om 08:13:

[..]

Veel mensen kunnen juist niet of niet veel meer inleveren omdat ze zorgen hebben of ze bv het einde van de maand wel halen. En inleveren terwijl het geen significante verbetering oplevert voor het klimaat behalve het spekken van bepaalde bedrijven vind ik nogal bizar. Tel dan nog die arrogante bekerende linkse houding met al die wokeperikelen en dan komt daar steeds meer afkeer tegen links.

In veel dingen ben ik eigenlijk heel links (maar niet echt progressief) maar door al dit soort dingen zal ik nooit links stemmen. Tenzij er een nieuwe goede echt linkse partij komt die er echt voor de mensen is en niet alleen maar voor de rijke linkse elite en voor minderheden.

Precies dat!

Ik ben voor klimaatmaatregelen hoor maar wel een beetje op een normale manier met eerst eens betaalbare alternatieven. En niet andersom.

In mijn geval bijvoorbeeld: MKB vrijstelling verminderd, zelfstanigenaftrek omlaag, HRA verminderd, WOZ omhoog, gemeentelijke belastingen omhoog, wegenbelasting omhoog, waterschap omhoog, minimumloon omhoog, boodschappen duurder, zorgpremie omhoog. En dat moet je dan met bijna hetzelfde loon allemaal maar op zien te brengen.

Ik ga er dit jaar op achteruit dat kan ik wel zeggen. En met mij ook veel anderen. En dan moet ik nog even de broekriem extra aantrekken omdat we met klimaatregelingen 0.00036 graden opwarming tegen kunnen gaan?

Dan lees ik een artikel hier over de afvalverwerking van plastic, een nieuwe goedkopen meer vervuilendere soort plastic uit China/Amerika ja dan denk ik echt jongens waar zijn we in Nederland mee bezig? Zorg nou eerst eens dat de mensen gewoon normaal rond kunnen komen met een fulltime baan. Dat de zorg beter wordt. Het onderwijs. De huizenmarkt. 

Miraval schreef op 05-02-2024 om 08:36:

[..]

Precies dat!

Ik ben voor klimaatmaatregelen hoor maar wel een beetje op een normale manier met eerst eens betaalbare alternatieven. En niet andersom.

In mijn geval bijvoorbeeld: MKB vrijstelling verminderd, zelfstanigenaftrek omlaag, HRA verminderd, WOZ omhoog, gemeentelijke belastingen omhoog, wegenbelasting omhoog, waterschap omhoog, minimumloon omhoog, boodschappen duurder, zorgpremie omhoog. En dat moet je dan met bijna hetzelfde loon allemaal maar op zien te brengen.

Ik ga er dit jaar op achteruit dat kan ik wel zeggen. En met mij ook veel anderen. En dan moet ik nog even de broekriem extra aantrekken omdat we met klimaatregelingen 0.00036 graden opwarming tegen kunnen gaan?

Dan lees ik een artikel hier over de afvalverwerking van plastic, een nieuwe goedkopen meer vervuilendere soort plastic uit China/Amerika ja dan denk ik echt jongens waar zijn we in Nederland mee bezig? Zorg nou eerst eens dat de mensen gewoon normaal rond kunnen komen met een fulltime baan. Dat de zorg beter wordt. Het onderwijs. De huizenmarkt.

Helemaal eens!

Facy66 schreef op 05-02-2024 om 08:07:

[..]

En dat is dus precies niet wat ik daarmee bedoelde. Je kan echt niet lezen. Nogmaals laatste poging. Pvda GL is de 2e grote partij. Toch als je naar het hele linkse blok kijkt zijn er forse verliezen geweest.

Ik lees prima, jij stelt dat PvdA/GL zich stilletjes en bescheiden af moet gaan vragen waarom ‘links’ verloren heeft. Maar zoals je in mijn post kon lezen zie ik PvdA/GL als losse partij en niet als het aanspreekpunt voor ‘het linkse blok’. Er is geen eenduidig links blok, er is daar flinke variatie. Op sommige linkse partijen heb ik wel eens gestemd, op andere zou ik amenooitniet stemmen en dat geldt voor heel erg veel mensen. GL/PvdA verantwoordelijk achten voor het verlies van andere partijen op links is net zo vreemd als stellen dat de PVV maar eens goed na moet gaan denken over het verlies van de VVD en BBB. PvdA/GL en PVV hebben beiden gewonnen en juist stemmen overgenomen van anderen uit hun ‘blok’. Als mensen zich stilletjes zouden moeten afvragen waar ze de plank misgeslagen hebben dan zijn dat eerder VVD, CDA, D66 en SP. 

Yumi schreef op 05-02-2024 om 08:19:

[..]

Welke reden zou ik hebben om jou lekker terug te pakken? Ik kan me niet herinneren dat er iets is voorgevallen,

Je hebt hier al vaker zonder verder inhoudelijk mee te schrijven op mij in zitten hakken, dus dit vind ik een beetje ‘ik doe alsof mijn neus bloedt’ reactie. En nogmaals, ik beantwoordde niet enkel de vraag met een wedervraag, ik vroeg om verduidelijking en ging verder ook gewoon inhoudelijk op de vraag in. Wat is jouw inhoudelijke bijdrage?

Facy66 schreef op 05-02-2024 om 08:13:

[..]

Veel mensen kunnen juist niet of niet veel meer inleveren omdat ze zorgen hebben of ze bv het einde van de maand wel halen. En inleveren terwijl het geen significante verbetering oplevert voor het klimaat behalve het spekken van bepaalde bedrijven vind ik nogal bizar.

Maar heb je jezelf dan wel goed geïnformeerd over wat linkse partijen willen, of neem je over wat bepaalde rechtse partijen of kanalen hierover zeggen? Het is namelijk niet waar dat de linkse partijen mensen die zorgen hebben over of ze het einde van de maand halen extra laten dokken voor het klimaat. PvdA/GL heeft haar programma door laten rekenen door het CPB en daaruit blijkt dat de lage- en middeninkomens er bij hun beleid op vooruit gaan. Bij partijen als PVV, BBB en NSC moet dat nog maar blijken, want zij hebben hun programma niet laten doorrekenen (en dat ook zelf niet gedaan). En je ziet nu al dat hun beloftes en voorgehouden worsten aan de armere kiezer zoals het afschaffen van het eigen risico al op losse schroeven staan en niet meer zo stellig beloofd worden als werd voorgespiegeld.

[..]

Ik ga er dit jaar op achteruit dat kan ik wel zeggen.

Je beschrijft nu jouw huidige situatie, toch? Hoe kan dat ooit komen door het klimaatbeleid van PvdA/GL? Zij zitten al tijden in de oppositie! Wie was er in de afgelopen 4 kabinetten de grootste partij, met de grootste invloed op het beleid? Ik ben het helemaal met je eens dat er bij koopkracht ook goed gekeken moet worden naar de kleinere ondernemer (bijv. minimumloon omhoog klinkt positief, maar voor die groep juist niet), maar hoe kan het toch dat ‘links’ de schuld krijgt van van alles terwijl we al tijden juist vooral rechtse kabinetten hebben?

Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 09:05:

[..]

Maar heb je jezelf dan wel goed geïnformeerd over wat linkse partijen willen, of neem je over wat bepaalde rechtse partijen of kanalen hierover zeggen? Het is namelijk niet waar dat de linkse partijen mensen die zorgen hebben over of ze het einde van de maand halen extra laten dokken voor het klimaat. PvdA/GL heeft haar programma door laten rekenen door het CPB en daaruit blijkt dat de lage- en middeninkomens er bij hun beleid op vooruit gaan. Bij partijen als PVV, BBB en NSC moet dat nog maar blijken, want zij hebben hun programma niet laten doorrekenen (en dat ook zelf niet gedaan). En je ziet nu al dat hun beloftes en voorgehouden worsten aan de armere kiezer zoals het afschaffen van het eigen risico al op losse schroeven staan en niet meer zo stellig beloofd worden als werd voorgespiegeld.

Wat ze doen is het laten lijken dat het alleen de allerrijksten zijn en de multinationals die meer gaan betalen terwijl in werkelijkheid hun plannen veel meer doorsijpelen naar het MKB en zzpers en de hogere middeninkomens.

De regelingen voor ondernemersaftrek treft namelijk alle ondernemers. De afschaffing van de MKB vrijstelling treft alle ondernemers. De verhoging van het minimumloon treft alle ondernemers. De afschaffing van de HRA treft alle huizenbezitters. Het afschaffen van de BOR zorgt ervoor dat mensen een familiebedrijf niet meer over kunnen nemen, dat zijn dus alle familiebedrijven en niet alleen de grote boerenbedrijven, die je zonder BOR al helemaal niet over kunt nemen. 

De VVD heeft de plannen ook laten doorrekenen en daar ging ook een heel groot deel van de mensen erop vooruit. Alleen met andere maatregelen. 

Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 09:05:

[..]

Maar heb je jezelf dan wel goed geïnformeerd over wat linkse partijen willen, of neem je over wat bepaalde rechtse partijen of kanalen hierover zeggen? Het is namelijk niet waar dat de linkse partijen mensen die zorgen hebben over of ze het einde van de maand halen extra laten dokken voor het klimaat. PvdA/GL heeft haar programma door laten rekenen door het CPB en daaruit blijkt dat de lage- en middeninkomens er bij hun beleid op vooruit gaan. Bij partijen als PVV, BBB en NSC moet dat nog maar blijken, want zij hebben hun programma niet laten doorrekenen (en dat ook zelf niet gedaan). En je ziet nu al dat hun beloftes en voorgehouden worsten aan de armere kiezer zoals het afschaffen van het eigen risico al op losse schroeven staan en niet meer zo stellig beloofd worden als werd voorgespiegeld.

Precies dat. Wellicht is de transparantie over het partijprogramma en de doorrekening door links onvoldoende onder de aandacht gebracht. En is dat ze wel aan te rekenen. 

Aan de andere kant, de feiten lagen voor het oprapen over de doorrekening. Ook voor de mensen die hebben gestemd op een partij die niet liet doorrekenen. 

Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 09:15:

[..]

Je beschrijft nu jouw huidige situatie, toch? Hoe kan dat ooit komen door het klimaatbeleid van PvdA/GL? Zij zitten al tijden in de oppositie! Wie was er in de afgelopen 4 kabinetten de grootste partij, met de grootste invloed op het beleid? Ik ben het helemaal met je eens dat er bij koopkracht ook goed gekeken moet worden naar de kleinere ondernemer (bijv. minimumloon omhoog klinkt positief, maar voor die groep juist niet), maar hoe kan het toch dat ‘links’ de schuld krijgt van van alles terwijl we al tijden juist vooral rechtse kabinetten hebben?

Ik zeg alleen dat het leuk is al die klimaatplannen maar niet wanneer de lasten voor veel mensen omhoog gaan. En ja ik weet dat ze nooit meegeregeerd hebben. Ik zeg alleen dat die 60 miljard voor het klimaatfonds ook een ander bedrag kan zijn om mensen te helpen. 

De VVD zit al jaren in het kabinet en ook zij krijgen het niet voor elkaar om op te komen voor ondernemers. Dat begrijp ik dus ook niet. Welke partij moet je dan nog kiezen als ondernemer? 

[..]

Zorg nou eerst eens dat de mensen gewoon normaal rond kunnen komen met een fulltime baan. Dat de zorg beter wordt. Het onderwijs. De huizenmarkt. 

Heb je de partijprogramma’s van linkse partijen gelezen? Wat denk je dat die willen doen voor mensen die nauwelijks kunnen rondkomen, de zorg, het onderwijs en de huizenmarkt? Niks? Ik denk dat ze een stuk meer hiervoor zouden doen dan een PVV-BBB-NSC-VVD kabinet, want de VVD wil niet komen aan de extreem rijken en mega-bedrijven en is er in de praktijk helemaal niet voor de mensen die amper rond kunnen komen en BBB, NSC en PVV hebben niks laten doorrekenen, dus wat zij stellen zijn vooralsnog luchtkastelen.

https://nieuws.nl/algemeen/20231108/cpb-armoede-halveert-door-plannen-groenlinks-pvda/

De plannen van GroenLinks-PvdA zorgen ervoor dat de armoede in Nederland halveert. Er gaat meer geld naar zorg, onderwijs, openbaar vervoer en regionale voorzieningen, maar ook naar defensie en ontwikkelingssamenwerking. Ondanks die miljarden aan extra uitgaven, verbeteren de overheidsfinanciën, mede dankzij een nieuwe miljonairsbelasting die ruim 9 miljard euro oplevert. Dat concludeert het Centraal Planbureau na een doorrekening van het gezamenlijke verkiezingsprogramma van de linkse partijen. Daaruit blijkt ook dat de plannen van GroenLinks-PvdA relatief goed scoren op economische groei en werkgelegenheid. Vooral bij de overheid en in de zorg komen er banen bij.

Miraval schreef op 05-02-2024 om 09:21:

[..]

De VVD heeft de plannen ook laten doorrekenen en daar ging ook een heel groot deel van de mensen erop vooruit. Alleen met andere maatregelen.

https://nos.nl/l/2497079

Kijk nog eens naar dit staatje en vergelijk dan bijvoorbeeld de vvd met PvdA/gl.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.