Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Miraval schreef op 04-02-2024 om 22:29:

[..]

Nee jij begrijpt mij verkeerd. Er wordt al weken geschreven over het populisme van Wilders. Over zijn polariserende uitspraken. Ik vind dat Timmermans zich door deze uitspraken hier ook schuldig aan maakt. Wat dat betreft zijn ze allemaal 1 pot nat. Misschien met wat nettere woorden maar de boodschap blijft naar mijn idee dezelfde.

En ik vind dat van alle partijen een kwalijke zaak. (Zoals ik ook al eerder schreef vandaag) Het zet mensen tegen elkaar op. Kijk maar wat er hier op het forum gebeurd. Beter zou het zijn dat politieke leiders zich onthouden van zulke uitspraken.

Dat laatste ben ik met je eens. Maar kijk zelf eens naar de uitspraken van Wilders en van Timmermans. Zet hun berichten op X en in de Tweede Kamer eens op een rijtje naast elkaar. Is het dan niet een beetje apart dat aanhangers/verdedigers van Wilders hier Timmermans op gaan aanvallen en wat Wilders continu doet afdoen als ‘och, alleen maar een beetje lomp verwoord, hij bedoelt het niet zo erg’. Ik vind dat alsof de vrienden van de grootste pestkop van de klas als een ander ook maar één keer een lelijk woord zegt direct ‘ohòòòh!!’ gaan lopen roepen. 

Yumi schreef op 04-02-2024 om 22:31:

[..]

Vragen met vragen beantwoorden...

Haha, grappig hoor. Als in een vraag een in mijn ogen loze term gebruikt wordt dan mag ik daar best op doorvragen en Miraval geeft daar gewoon ook normaal antwoord op, zodat we normaal verder kunnen discussiëren. Ik geef verder ook gewoon inhoudelijk antwoord, dus je ‘ik pak je lekker terug’ aanval is nogal onzinnig. Het is pas een drogreden als je een wedervraag stelt om er onderuit te komen om de vraag te moeten beantwoorden.

Nicole123 schreef op 04-02-2024 om 22:52:

[..]

Dat laatste ben ik met je eens. Maar kijk zelf eens naar de uitspraken van Wilders en van Timmermans. Zet hun berichten op X en in de Tweede Kamer eens op een rijtje naast elkaar. Is het dan niet een beetje apart dat aanhangers/verdedigers van Wilders hier Timmermans op gaan aanvallen en wat Wilders continu doet afdoen als ‘och, alleen maar een beetje lomp verwoord, hij bedoelt het niet zo erg’. Ik vind dat alsof de vrienden van de grootste pestkop van de klas als een ander ook maar één keer een lelijk woord zegt direct ‘ohòòòh!!’ gaan lopen roepen.

Ik heb niet op Wilders gestemd dus mij trekt het niet zo persoonlijk wat hij zegt of wat er gezegd wordt over zijn stemmers. Maar, ik lees wel mee hier. En nee het is misschien niet met zoveel woorden gezegd maar de sfeer hier is naar mijn idee wel denigrerend naar PVV stemmers. Niet zozee r baar rechtse stemmers misschien al begrijpen mensen mij ook vaak niet wanneer ik zeg VVD gestemd te hebben en Mark Rutte heeft zowat in zijn eentje het land kapot gemaakt (wat natuurlijk kolder is want ook hij zat met meerdere partijen in de coalitie). 

Ik heb vandaag nog gelezen over de afschaffing van het Eigen Risico. Weer dezelfde discussie, weer werd Wilders hierop aangekeken. Terecht hoor dat hoor je mij niet zeggen. Maar als ik dan een opmerking maak over de beloftes van D66 en de studiefinanciering dat wordt er door niemand op gereageerd.

Het land mag dan wat meer naar rechts opgeschoven zijn. Dit forum, en ook Viva, is dat zeer zeker niet. En de rechtse stemmers (althans ik) voelen zich vaak door linkse stemmers hier in een hoek gedreven. En wanneer er dan gezegd wordt Timmermans maakt zich dus ook schuldig aan populisme (misschien niet zoveel maar hij doet het wel) dan zeg alleen jij, ja dat is ook kwalijk. En verder niemand die dan ook toegeeft verrek ja daar hebben jullie wel een punt. 

https://wnl.tv/2024/02/02/wilders-het-wordt-heel-spannend-om-eruit-te-komen/ 2 feb. 2024

...........

“We gaan ons best doen om eruit te komen, en dat wordt heel spannend.” Dat zei PVV-leider Geert Wilders vrijdag voor aanvang van nieuwe formatiegesprekken. Niet alleen de deadline geeft druk, blijkt uit Wilders’ reacties, maar ook inhoudelijke meningsverschillen. “Je moet het wel eens worden, en zo ver is het nog niet.”

..........

Facy66 schreef op 04-02-2024 om 22:43:

Waar het hier denk ik om gaat is dat het linkse blok veel stemmers heeft verloren. Blijkbaar spreken ze tegenwoordig minder mensen aan dan voorheen het geval is geweest. Dat heeft denk ik ook voor een groot deel te maken met de manier van campagne voeren, hoe ze zich profileren en hoe ze (te weinig) luisteren naar zorgen die spelen bij veel mensen.

Vanaf de uitslag is er bij pvda gl nul zelfreflectie, maar lopen ze alleen maar te sneren naar de PVV stemmers en te zeuren over het klimaat terwijl mensen bv de rekeningen niet meer kunnen betalen. Pure linkse arrogantie. Niet voor niets stemmen veel mensen niet meer links. En door zo te blijven doen zal het totale linkse blok kleiner en kleiner gaan worden. De boodschap spreekt te veel mensen niet meer aan.

Denk je dat de boodschap van de klimaatcrisis, de huizencrisis, vluchtelingen crisis, arbeidsmarktcrisis, en toenemende ongelijkheid linkse stemmers erg aantrekt? Dat ze dol enthousiast zijn over de maatregelen die genomen moeten worden om het tijd te keren? Dat ze in polonaise door de kamer gaan om zelf meer in te leveren voor het grotere geheel? 

Spoiler: waarschijnlijk niet. Maar realiteitszin en solidariteit is vaak de reden waarom mensen op links stemmen. Omdat de oplossingen voor die optelsom aan crisissen geen gemakkelijke en pijnloze oplossingen kent. Omdat oplossingen betekenen dat we allemaal iets in moeten leveren. Daarom. En daar trek je als politieke partij inderdaad geen volle zalen mee. Het verhaal van rechts is mooier, en behouden veel mensen wat ze nu hebben. Maar worden de verschillen in dit land wel een tikkie groter en de problemen daarmee groter. Maar daar heeft ogenschijnlijk niet iedereen grote bezwaren tegen. 

Waar het hier denk ik om gaat is dat het linkse blok veel stemmers heeft verloren. Blijkbaar spreken ze tegenwoordig minder mensen aan dan voorheen het geval is geweest. Dat heeft denk ik ook voor een groot deel te maken met de manier van campagne voeren, hoe ze zich profileren en hoe ze (te weinig) luisteren naar zorgen die spelen bij veel mensen.

Vanaf de uitslag is er bij pvda gl nul zelfreflectie, maar lopen ze alleen maar te sneren naar de PVV stemmers en te zeuren over het klimaat terwijl mensen bv de rekeningen niet meer kunnen betalen. Pure linkse arrogantie. Niet voor niets stemmen veel mensen niet meer links. En door zo te blijven doen zal het totale linkse blok kleiner en kleiner gaan worden. De boodschap spreekt te veel mensen niet meer aan.

Dat is inlegkunde van jouw kant. Hoe kom je bij nul zelfreflectie en alleen maar sneren? Dat ene fragment is niet de gehele speech. Denk jij dat de hele speech geen enkele zelfreflectie bevatte en alleen maar sneren? Heb je hem helemaal gehoord?

Overigens heeft PvdA/GL 8 zetels gewonnen en is ze de tweede partij geworden, dus ik begrijp niet zo goed waarom bij uitstek Timmermans als de grote verliezer wordt neergezet, die maar diep door het stof moet en heel hard moet gaan nadenken en luisteren. Ook heeft zo’n 40% van de kiezers op een linkse partij gestemd. Dus ik vind het een vertekend beeld als je doet alsof DE kiezer de lijn van Wilders/rechts zou willen.

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 23:01:

https://wnl.tv/2024/02/02/wilders-het-wordt-heel-spannend-om-eruit-te-komen/ 2 feb. 2024

...........

“We gaan ons best doen om eruit te komen, en dat wordt heel spannend.” Dat zei PVV-leider Geert Wilders vrijdag voor aanvang van nieuwe formatiegesprekken. Niet alleen de deadline geeft druk, blijkt uit Wilders’ reacties, maar ook inhoudelijke meningsverschillen. “Je moet het wel eens worden, en zo ver is het nog niet.”

..........

Het beste is dat ze het gewoon eens worden. Een andere optie dan die 3 (of 4) partijen zie ik niet snel gebeuren. En nieuwe verkiezingen zouden heel slecht zijn gezien de laatste peiling van Maurice de Hond waar Wilders op 50 zetels staat ofzo.

Yumi schreef op 03-02-2024 om 22:30:

Kan me herinneren dat er nogal wat twijfels waren, of Wilders wel betrouwbaar is in zijn afspraken.

Kabinetsleden kijken terug op Rutte I: 'PVV houdt zich aan afspraken'

Omdat een kabinet met de PVV dichterbij komt, vroegen wij de leden van dat kabinet hoe zij terugkijken op die samenwerking met Geert Wilders en zijn PVV.
Kabinetsleden kijken terug op Rutte I: 'PVV houdt zich aan afspraken' | RTL Nieuws

ps. Mooi bericht.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-02-2024 om 22:32:

[..]

Ik zei niet zo lang geleden al dat populisme niet voorbehouden is aan rechts, maar dat was niet zo, werd gezegd.

Maar blijkbaar is het heel normaal om PVV en zijn kiezers weg te zetten als populisten maar zodra het over Timmermans gaat is het niet oké.

Ik ben dit met je eens. Iedereen verschanst zich in zijn eigen bubbel. En als je een mening hebt die niet in een bubbel past, loop je het risico door links en rechts uitgescholden te worden. Of op zijn minst belerend toegesproken. Voor mij is juist het denken dat men iets beter weet zo eng. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat ik heel die discussie over feit versus fictie die hier paginalang gevoerd is, onzin vind. Maak echter wel onderscheid tussen de boodschap van een politicus en de redenen waarom mensen op hem stemmen.

Facy66 schreef op 04-02-2024 om 22:47:

[..]

Er werd door hem alleen maar gesneerd en hij kon niet eens normaal Wilders feliciteren met zijn overwinning tijdens zijn uitspraak na de verkiezingsuitslag. Verder alleen maar polariseren en niet kijken naar waarom in totaal een stuk minder mensen links hebben gestemd. Pure elitaire arrogante houding.

Tsja, ik vind het dan weer arrogant om als je partij de grootste is geworden te doen alsof rechts het nu helemaal voor het zeggen heeft, er geen rekening zou hoeven te worden gehouden met 40% van de stemmers die juist een heel andere koers wil en te vinden dat iemand die in de oppositie zit niet fel tegen de beoogde coalitie mag zijn, terwijl Wilders zelf jarenlang niet anders gedaan heeft.

Libertine schreef op 04-02-2024 om 23:03:

[..]

Denk je dat de boodschap van de klimaatcrisis, de huizencrisis, vluchtelingen crisis, arbeidsmarktcrisis, en toenemende ongelijkheid linkse stemmers erg aantrekt? Dat ze dol enthousiast zijn over de maatregelen die genomen moeten worden om het tijd te keren? Dat ze in polonaise door de kamer gaan om zelf meer in te leveren voor het grotere geheel?

Spoiler: waarschijnlijk niet. Maar realiteitszin en solidariteit is vaak de reden waarom mensen op links stemmen. Omdat de oplossingen voor die optelsom aan crisissen geen gemakkelijke en pijnloze oplossingen kent. Omdat oplossingen betekenen dat we allemaal iets in moeten leveren. Daarom. En daar trek je als politieke partij inderdaad geen volle zalen mee. Het verhaal van rechts is mooier, en behouden veel mensen wat ze nu hebben. Maar worden de verschillen in dit land wel een tikkie groter en de problemen daarmee groter. Maar daar heeft ogenschijnlijk niet iedereen grote bezwaren tegen.

Solidariteit komt vanuit links door extra zwaardere belastingen op rijken en ondernemers. Sterker nog, veel linkse stemmers hier (en op Viva) willen geen stapje meer zetten als het gaat om bijvoorbeeld meer uren werken om zo het sociale stelsel beter betaalbaar te kunnen houden. (Dit laatste is mijn eigen interpretatie aangezien beide fora nogal linkse georiënteerd zijn.)

Daarnaast doe je nu net alsof rechtse stemmers geen solidariteitszin hebben. Dat is ook gewoonweg niet waar.

Miraval schreef op 04-02-2024 om 23:08:

[..]

Kom jij moet ook even eerlijk zijn hé? Solidariteit komt vanuit links door extra zwaardere belastingen op rijken en ondernemers. Sterker nog, veel linkse stemmers hier (en op Viva) willen geen stapje meer zetten als het gaat om bijvoorbeeld meer uren werken om zo het sociale stelsel beter betaalbaar te kunnen houden. (Dit laatste is mijn eigen interpretatie aangezien beide fora nogal linkse georiënteerd zijn.)

Daarnaast doe je nu net alsof rechtse stemmers geen solidariteitszin hebben. Dat is ook gewoonweg niet waar.

Solidariteit gaat voor mij ook over onderwerpen als migratie, eerlijkere verdeling, nivelleren en gelijkheid. Niet enkel over meer belasting betalen (wat ik zelf met liefde zou willen doen overigens).

Daarnaast ken ik de cijfers van linkse stemmers, deeltijd werken en de onwil meer te gaan werken niet dus daar heb ik geen mening over. Maar zou er graag meer over weten.

Miraval schreef op 04-02-2024 om 23:08:

[..]

Dat zeg ik niet. Ben wel van mening dat rechtse stemmers selectiever solidair zijn. 

Wie versta je eigenlijk onder het linkse blok? Links PvdA/GroenLinks is de op twee na grootste partij, en heeft juist zetels gewonnen, dus hoezo verlies? Dat snap ik niet. 

Hoe je het ook wendt of keert: het veruit overgrote deel van de Nederlandse kiezer stemt niet op de PVV. 

En ik heb trouwens ook een proteststem tegen de huidige regering uitgebracht door op PvdA/GroenLinks te stemmen, ook omdat ik vind dat het echt anders moet.

Libertine schreef op 04-02-2024 om 23:17:

[..]

Solidariteit gaat voor mij ook over onderwerpen als migratie, eerlijkere verdeling, nivelleren en gelijkheid. Niet enkel over meer belasting betalen (wat ik zelf met liefde zou willen doen overigens).

Daarnaast ken ik de cijfers van linkse stemmers, deeltijd werken en de onwil meer te gaan werken niet dus daar heb ik geen mening over. Maar zou er graag meer over weten.

Ik zei dan ook dat dit mijn eigen interpratie is gebaseerd op wat ik gelezen heb op Viva en hier over meer uren werken om het sociale stelsel betaalbaar te houden.

Ik ben dus niet voor meer nivellering. Althans, niet vanuit de (hogere) middeninkomens of zelfstandigen. En met name die laatste groep, daar hebben linkse partijen niet zulke goede plannen voor als bijvoorbeeld de VVD. Kijk maar naar het afschaffen van de MKB regeling. Ik ben ook niet voor meer belasting betalen voor de (hogere) middeninkomens. Misschien wel voor de echte miljonairs en multinationals maar niet voor degenen die met moeite een hypotheek hebben kunnen krijgen en ook hun HRA zien vervallen. En de staffel die GL/PvdA wil voor erfbelasting vind ik echt veel en veel te hoog.

Ik wil met liefde bijdragen aan het sociale stelsel maar dan moet er zeker heel wat veranderen aan de toeslagen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.