Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 16:13:

[..]

"Een torenhoge schuld" valt mijns inziens wel onder rekenen.

Als ik tien euro in mijn beurs heb ga ik geen twintig euro uitgeven.

Mijn hemel fleurtje. Doe je simpel of begrijp je echt het verschil tussen de inhoud van jouw beurs, en de begroting en schuld van een land niet? Het is ook ingewikkeld, en ik ben ook zeker geen kenner, maar volgens mij doe je dit nu expres. Althans, dat hoop ik eigenlijk voor je.

En een schuld is niet perse slecht. Denk maar aan een hypotheek of studieschuld. Maar goed. Als je er meer over wil weten zoek je zelf je info bij elkaar lijkt me.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 17:15 Topicstarter

Yumi schreef op 04-02-2024 om 13:57:

[..]

Toch nog even een gedeelte van het artikel....
Er waren afspraken over bezuinigingen maar zoals het Hillen ook aangeeft die bezuinigingen waren veel te fors en dat had ook een gewoon coalitiekabinet niet gehouden.

Wat natuurlijk onzinnig is, want vervolgens zijn die bezuinigingen uitgevoerd door Rutte II, die de rit gewoon uit heeft gezeten. Overigens betekende het op orde brengen van de overheidsfinanciën in de eerste jaren van Rutte wel dat Nederland het kon zich veroorloven om in de latere jaren van Rutte coronasteun en energiesteun ruimhartig te verlenen.
(Ook al had ik graag andere keuzes gezien ìn dat op orde brengen van de overheidsfinanciën.).

een optie is nog om de staatsschuld iets op te laten lopen ipv meer te bezuinigen of extra belastingen te heffen. Nederland zit nog onder de EU grens dus daar is nog wat ruimte.

Maar ja, er zal hoe dan ook meer geld binnen moeten komen de komende jaren. Miet alleen op landelijk niveau maar voor de gemeenten ziet het er ook niet heel best uit.

De vraag is hoe kom je aan meer geld en welke posten kun je op bezuinigen? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 17:42 Topicstarter

Timmermans heeft hierin gelijk volgens mij.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/22/formatieblog-22-januari-a4187679/appview
In Eindhoven, waar PvdA en Groenlinks een informatiemiddag voor nieuwe leden organiseerde haalde Timmermans in een toespraak van ruim twintig minuten fel uit naar de anti-rechtsstatelijke standpunten van PVV-leider Geert Wilders. Na afloop ging hij in op vragen over het huidige formatieproces.

Partijleider Timmermans vermoedt niet dat een van de vier formerende partijen na het eventueel klappen van de onderhandelingen ineens alsnog naar het politieke midden gaat kijken. „Het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat wij hier een rol in gaan spelen”, zei hij. „Het land heeft rechts gestemd dus het land verwacht ook dat deze vier partijen een regering gaan vormen.” Timmermans vindt dat de vier rechtse partijen, waarvan hij de PVV in zijn speech nadrukkelijk „extreem rechts” noemde op basis van de verkiezingsuitslag ook de verantwoordelijkheid hebben er samen uit te komen. „Laat ze het maar zien.”

Een tweede alternatief na het mislukken van de onderhandelingen, nieuwe verkiezingen, vindt de leider van GroenLinks-PvdA een slecht idee. „Welk signaal van onmacht geef aan de bevolking af als we wéér nieuwe verkiezingen gaan organiseren. Plus: lopen we dan niet het risico dat mensen zich nog meer van de politiek gaan afkeren en nóg meer voor de ‘nou-ja-laten-we-alles-maar-in-de-hens-steken-politiek’ gaan kiezen.”

Is het zo dat mensen zich van de politiek afkeren als PVV (of rechts) de grootste partij wordt? Hebben alle rechtse stemmers niks met politiek? Of de meerderheid? Is begaan zijn met de politiek alleen wanneer je links stemt? 

GL/PvdA moet eerst eens recoupereren en kijken naar de manier waarop ze campagne hebben gevoerd om mensen terug te kunnen winnen ipv een meer dan 20 minuten durende speech houden over de PVV en sneren uitdelen, tijdens een partij bijeenkomst. Ik vraag me af of dat is wat hun achterban en stemmers willen horen? 

Overigens geldt dit ook voor andere partijen. Ik ben niet zo van het sneren naar elkaar. Een hele vervelende en populistische manier van politiek bedrijven waar je het land niet mee vooruit helpt. 

Uit die speech van die Timmermans blijkt echt nul zelfreflectie. Niet kijken waarom zoveel mensen ook door zijn partij zich niet gehoord voelen. Pure minachting naar de kiezers vind ik dit. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 18:37 Topicstarter

Facy66 schreef op 04-02-2024 om 18:33:

Uit die speech van die Timmermans blijkt echt nul zelfreflectie. Niet kijken waarom zoveel mensen ook door zijn partij zich niet gehoord voelen. Pure minachting naar de kiezers vind ik dit.

Jij hebt de rest van zijn speech ook beluisterd? Heb je een linkje? Dat vind ik ook wel interessant.

Libertine schreef op 04-02-2024 om 16:49:

[..]

Mijn hemel fleurtje. Doe je simpel of begrijp je echt het verschil tussen de inhoud van jouw beurs, en de begroting en schuld van een land niet? Het is ook ingewikkeld, en ik ben ook zeker geen kenner, maar volgens mij doe je dit nu expres. Althans, dat hoop ik eigenlijk voor je.

En een schuld is niet perse slecht. Denk maar aan een hypotheek of studieschuld. Maar goed. Als je er meer over wil weten zoek je zelf je info bij elkaar lijkt me.

Een schuld (hypotheek) is niet perse slecht, als die niet te hoog voor je is natuurlijk. 

Ik ben niet simpel, maar ik zie het simpel.

https://nos.nl/artikel/2505913-gemeenten-verwachten-begrotingstekort-van-1-1-miljard-in-2026  23 januari 2024

.....................

De sombere gemeentelijke vooruitzichten hangen samen met overheidsmaatregelen. Het Rijk heeft vanaf 2026 ongeveer drie miljard euro per jaar aan bezuinigingen op de gemeenten ingeboekt.

'Ravijnjaar'

"De taken en opgaven van gemeenten nemen toe, terwijl de financiële middelen afnemen. De balans is zoek", stelt Rob Bouman van BDO. Enkele gemeenten klagen in het onderzoek dat het op deze manier lastig wordt om goede jeugdzorg te regelen of om goede scholen en infrastructuur te bouwen rond nieuwbouwwijken.

Daarnaast hebben ook gemeenten last van personeelstekorten, constateert BDO, waardoor het lastig is om alle taken uit te voeren.

Nu staan gemeenten er nog goed voor. In 2022 hielden ze zelfs 3,7 miljard euro over. Maar als de bezuinigingen doorgaan, ontstaan er tekorten.

Dat er bezuinigd moet worden, was al bekend. Gemeenten spreken daarom al langer over het 'ravijnjaar' dat eraan komt. Nu is verder in kaart gebracht wat dat betekent voor de gemeentelijke begrotingen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is het 5 voor 12: "Als taken en middelen niet in balans zijn, komen gemeenten voor lastige bezuinigingen te staan."

Bij de gemeenten is er nog veel onzekerheid over de financiële plannen van het Rijk. Zo is nog niet bekend wat de formerende partijen van plan zijn met de ingeplande bezuinigingen. Maar ook los van die bezuinigingen is het voor gemeenten onduidelijk waar ze op de langere termijn rekening mee moeten houden in hun begrotingen.

Zwembad

Nu krijgen gemeenten van Den Haag een bedrag dat mee groeit en mee krimpt met de overheidsuitgaven.

Dat verandert in 2027. Vanaf dan krijgen gemeenten een vast percentage van de omvang van de Nederlandse economie. Gemeenten vrezen dat dit financieringssysteem onvoordelig voor ze uitpakt. Want de zorgkosten, die zij deels moeten betalen, stijgen harder dan de Nederlandse economie groeit.

"Gemeenten maken begrotingen met die onzekerheid en denken nu bijvoorbeeld: misschien moeten we toch maar op dat zwembad bezuinigen", zegt Bouman van BDO.

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 18:57:

[..]

Een schuld (hypotheek) is niet perse slecht, als die niet te hoog voor je is natuurlijk.

Ik ben niet simpel, maar ik zie het simpel.

https://nos.nl/artikel/2505913-gemeenten-verwachten-begrotingstekort-van-1-1-miljard-in-2026 23 januari 2024

.....................

De sombere gemeentelijke vooruitzichten hangen samen met overheidsmaatregelen. Het Rijk heeft vanaf 2026 ongeveer drie miljard euro per jaar aan bezuinigingen op de gemeenten ingeboekt.

'Ravijnjaar'

"De taken en opgaven van gemeenten nemen toe, terwijl de financiële middelen afnemen. De balans is zoek", stelt Rob Bouman van BDO. Enkele gemeenten klagen in het onderzoek dat het op deze manier lastig wordt om goede jeugdzorg te regelen of om goede scholen en infrastructuur te bouwen rond nieuwbouwwijken.

Daarnaast hebben ook gemeenten last van personeelstekorten, constateert BDO, waardoor het lastig is om alle taken uit te voeren.

Nu staan gemeenten er nog goed voor. In 2022 hielden ze zelfs 3,7 miljard euro over. Maar als de bezuinigingen doorgaan, ontstaan er tekorten.

Dat er bezuinigd moet worden, was al bekend. Gemeenten spreken daarom al langer over het 'ravijnjaar' dat eraan komt. Nu is verder in kaart gebracht wat dat betekent voor de gemeentelijke begrotingen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is het 5 voor 12: "Als taken en middelen niet in balans zijn, komen gemeenten voor lastige bezuinigingen te staan."

Bij de gemeenten is er nog veel onzekerheid over de financiële plannen van het Rijk. Zo is nog niet bekend wat de formerende partijen van plan zijn met de ingeplande bezuinigingen. Maar ook los van die bezuinigingen is het voor gemeenten onduidelijk waar ze op de langere termijn rekening mee moeten houden in hun begrotingen.

Zwembad

Nu krijgen gemeenten van Den Haag een bedrag dat mee groeit en mee krimpt met de overheidsuitgaven.

Dat verandert in 2027. Vanaf dan krijgen gemeenten een vast percentage van de omvang van de Nederlandse economie. Gemeenten vrezen dat dit financieringssysteem onvoordelig voor ze uitpakt. Want de zorgkosten, die zij deels moeten betalen, stijgen harder dan de Nederlandse economie groeit.

"Gemeenten maken begrotingen met die onzekerheid en denken nu bijvoorbeeld: misschien moeten we toch maar op dat zwembad bezuinigen", zegt Bouman van BDO.

Je houdt het graag simpel maar gaat wel alle kanten op. We hadden het over dit te vormen kabinet en de door jou omschreven “torenhoge schuld” waar ze mee opgezadeld zijn, en daarna had ik het in mijn reactie over de begroting en staatsschuld in 2024. Niet over 2026 of 2027.

Facy66 schreef op 04-02-2024 om 18:33:

Hoewel ik tot nu toe nog niet echt onder de indruk ben van Timmermans, heeft GroenLinks/PvdA er ook een aantal zetels bij gewonnen. Dat zouden we bijna vergeten nu het logischerwijs veel over de winst van PVV en NSC gaat. Ik weet nog niet of ik me al dan niet gehoord voel door PvdA/GroenLinks. Ze staan nu in de marge, wat ik ook logisch vind.

https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1750979727643357219/photo/1

Geert twittert hetzelf, dus dit zal zijn mening zijn.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2024 om 17:15:

[..]

Wat natuurlijk onzinnig is, want vervolgens zijn die bezuinigingen uitgevoerd door Rutte II, die de rit gewoon uit heeft gezeten

En dat ging om exact dezelfde cijfers/bezuinigingen, die in Rutte II uitgevoerd werden ? 

Dus Atsma die in het kabinet-Rutte1 zat, weet er niks van... goh 🤔

OmaVan2 schreef op 04-02-2024 om 19:32:

https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1750979727643357219/photo/1

Geert twittert hetzelf, dus dit zal zijn mening zijn.

Mijn grootste nachtmerrie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 19:53 Topicstarter

Yumi schreef op 04-02-2024 om 19:33:

[..]

En dat ging om exact dezelfde cijfers/bezuinigingen, die in Rutte II uitgevoerd werden ?

Dus Atsma die in het kabinet-Rutte1 zat, weet er niks van... goh 🤔

Vast niet precies dezelfde bezuinigingen, ik neem aan dat de PvdA daar hun eigen accenten in gelegd heeft, maar de financiële situatie was niet opeens veranderd door het vallen van het kabinet.  Een periode van financiële crisis vereist partijen die verantwoordelijkheid willen nemen. PVV was daar niet toe bereid, dus was toen daarom het vallen van het kabinet onvermijdelijk. Maar stellen dat het gevolg van bezuinigingen wel moet zijn dat het kabinet valt is natuurlijk gewoon niet waar. Dat bewijst het kabinet daarna.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2024 om 19:53:

[..]

Vast niet precies dezelfde bezuinigingen, ik neem aan dat de PvdA daar hun eigen accenten in gelegd heeft, maar de financiële situatie was niet opeens veranderd door het vallen van het kabinet. Een periode van financiële crisis vereist partijen die verantwoordelijkheid willen nemen. PVV was daar niet toe bereid, dus was toen daarom het vallen van het kabinet onvermijdelijk. Maar stellen dat het gevolg van bezuinigingen wel moet zijn dat het kabinet valt is natuurlijk gewoon niet waar. Dat bewijst het kabinet daarna.

Nee dat bewijst het niet, Wilders was het niet eens met de bezuinigingen van kabinet1. En daar gaf Atsma zijn mening over.

Maar beste daglichtlamp, ik vind het verder goed zo, je geeft er ook nu weer je eigen draai aan om toch je gelijk te halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.