Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

felija schreef op 04-02-2024 om 19:36:

[..]

Mijn grootste nachtmerrie.

Ik vind dit echt eng. Al dat gepolariseer. En als ik heel eerlijk ben, mag van mij de asielinstroom ook minder omdat we door het beleid van de afgelopen 15 jaar het niet aankunnen. Maar die angst voor asielzoekers en nog erger moslims. Ik word er verdrietig van. En dan het ontkennen van de klimaatcrisis.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 20:27 Topicstarter

Yumi schreef op 04-02-2024 om 20:06:

[..]

Nee dat bewijst het niet, Wilders was het niet eens met de bezuinigingen van kabinet1. En daar gaf Atsma zijn mening over.

Maar beste daglichtlamp, ik vind het verder goed zo, je geeft er ook nu weer je eigen draai aan om toch je gelijk te halen.

Ik heb nog even teruggelezen in het RTL artikel. Ik ben het niet eens met Hillen die beweert dat het vallen van het kabinet onvermijdelijk was door de bezuinigingsopgave. Atsma's mening zoals verwoord in dat RTL-artikel is wat mij betreft een stuk genuanceerder.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2024 om 18:37:

[..]

Jij hebt de rest van zijn speech ook beluisterd? Heb je een linkje? Dat vind ik ook wel interessant.

Ze reageert op het linkje met het deel van de speech die je zelf hebt geplaatst.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 20:30 Topicstarter

Yumi schreef op 04-02-2024 om 20:29:

[..]

Ze reageert op het linkje met het deel van de speech die je zelf hebt geplaatst.

In dat stukje staat geen zelfreflectie, maar dat kan natuurlijk best in de rest van de 20 minuten gezeten hebben. Maar ik heb de speech nog niet gevonden, dus ik heb geen idee.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2024 om 20:30:

[..]

In dat stukje staat geen zelfreflectie, maar dat kan natuurlijk best in de rest van de 20 minuten gezeten hebben. Maar ik heb de speech nog niet gevonden, dus ik heb geen idee.

Nul reflectie, al sinds de verkiezingsuitslag. Maar ook geen oog voor mensen die niet links hebben gestemd om diverse redenen. Eigenlijk zegt hij "schijt aan de rechtse stemmers, die blief ik niet". 

De leider van Verenigd Links trok zich de overwinning van de PVV persoonlijk aan. “Ik zeg wel altijd dat links niet zo aan zelfkastijding moet doen, maar ik doe dat zelf wel de hele tijd.”

Het duurde even voor hij zich wist te herpakken. Sindsdien is hij strijdbaar. “Ik dacht: oké, vanaf nu gaan we er alles aan doen om te voorkomen dat er überhaupt een kabinet-Wilders komt. En, mocht het er toch komen, ervoor te zorgen dat het zo snel mogelijk weer verdwijnt.”

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/frans-timmermans-we-gaan-er-alles-aan-doen-om-te-voorkomen-dat-er-een-kabinet-wilders-komt

OmaVan2 schreef op 04-02-2024 om 20:07:

[..]

Ik vind dit echt eng. Al dat gepolariseer. En als ik heel eerlijk ben, mag van mij de asielinstroom ook minder omdat we door het beleid van de afgelopen 15 jaar het niet aankunnen. Maar die angst voor asielzoekers en nog erger moslims. Ik word er verdrietig van. En dan het ontkennen van de klimaatcrisis.

Idem hier....

OmaVan2 schreef op 04-02-2024 om 19:32:

https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1750979727643357219/photo/1

Geert twittert hetzelf, dus dit zal zijn mening zijn.

Betekent dit dat Wilders Trump en Milei als zijn grote voorbeelden en medestanders ziet? 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-02-2024 om 21:24

Nicole123 schreef op 04-02-2024 om 21:23:

[..]

Betekent dit dat Wilders Trump en Milei als zijn grote voorbeelden en medestanders ziet?

daar lijkt het wel op, intriest iig. 

OmaVan2 schreef op 04-02-2024 om 20:07:

[..]

Ik denk niet dat het angst voor de asielzoeker is. Ik denk dat het ook gaat om integratie, woningnood, overlast van sommige en misschien nog wat andere zaken. Wat betreft moslims, dat zijn de meeste asielzoekers ook, maar een goede integratie, in plaats van vasthouden aan hoe het was in het land waar ze vandaan zijn gevlucht, draagt wel bij aan meer tolerantie. Vind ik.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-02-2024 om 20:57:

[..]

Nul reflectie, al sinds de verkiezingsuitslag. Maar ook geen oog voor mensen die niet links hebben gestemd om diverse redenen. Eigenlijk zegt hij "schijt aan de rechtse stemmers, die blief ik niet".

De leider van Verenigd Links trok zich de overwinning van de PVV persoonlijk aan. “Ik zeg wel altijd dat links niet zo aan zelfkastijding moet doen, maar ik doe dat zelf wel de hele tijd.”

Het duurde even voor hij zich wist te herpakken. Sindsdien is hij strijdbaar.Ik dacht: oké, vanaf nu gaan we er alles aan doen om te voorkomen dat er überhaupt een kabinet-Wilders komt. En, mocht het er toch komen, ervoor te zorgen dat het zo snel mogelijk weer verdwijnt.”

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/frans-timmermans-we-gaan-er-alles-aan-doen-om-te-voorkomen-dat-er-een-kabinet-wilders-komt

Wat een sneu eng mannetje die Timmermans, hele rare uitspraak en dan al dat sneren naar de anderen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-02-2024 om 20:57:

[..]

Het duurde even voor hij zich wist te herpakken. Sindsdien is hij strijdbaar. “Ik dacht: oké, vanaf nu gaan we er alles aan doen om te voorkomen dat er überhaupt een kabinet-Wilders komt. En, mocht het er toch komen, ervoor te zorgen dat het zo snel mogelijk weer verdwijnt.”

Wat had hij volgens jou moeten doen dan? Op welke zelfreflectie had je gehoopt? En welk oog voor de rechtse stemmer had hij moeten hebben?

En hij zegt natuurlijk niet “eigenlijk heb ik schijt aan die rechtse stemmers, die blief ik niet”.  Dat zeg jij. 

Libertine schreef op 04-02-2024 om 21:30:

[..]

Wat had hij volgens jou moeten doen dan? Op welke zelfreflectie had je gehoopt? En welk oog voor de rechtse stemmer had hij moeten hebben?

En hij zegt natuurlijk niet “eigenlijk heb ik schijt aan die rechtse stemmers, die blief ik niet”. Dat zeg jij.

Wat haal jij dan uit zijn zin dat hij er alles aan gaat doen om een rechts kabinet te voorkomen of zelfs te laten klappen? Dan luister je toch ook niet naar "de kiezers"? 

Een tweede alternatief na het mislukken van de onderhandelingen, nieuwe verkiezingen, vindt de leider van GroenLinks-PvdA een slecht idee. „Welk signaal van onmacht geef je aan de bevolking af als we wéér nieuwe verkiezingen gaan organiseren. Plus: lopen we dan niet het risico dat mensen zich nog meer van de politiek gaan afkeren en nóg meer voor de ‘nou-ja-laten-we-alles-maar-in-de-hens-steken-politiek’ gaan kiezen.”

Daarnaast impliceert bovenstaande dat alleen rechtse stemmers (of PVV stemmers) zich van de politiek afkeren... hoezo? Is rechts stemmen iets vies ofzo? Omdat mensen een rechtse partij kiezen (VVD, BBB, NSC of PVV in dit geval) wil dat niet zeggen dat ze zich van de politiek afkeren en denke  nou laat alles maar kapot gaan. Ik vind dat een aardig populistische uitspraak eerlijk gezegd. 

Libertine schreef op 04-02-2024 om 21:30:

[..]

En hij zegt natuurlijk niet “eigenlijk heb ik schijt aan die rechtse stemmers, die blief ik niet”. Dat zeg jij.

Ach ja, voor de linkse deuggleuven is 

“Ik dacht: oké, vanaf nu gaan we er alles aan doen om te voorkomen dat er überhaupt een kabinet-Wilders komt. En, mocht het er toch komen, ervoor te zorgen dat het zo snel mogelijk weer verdwijnt.”

natuurlijk een heel normale uitspraak. Hij wil geen kabinet Wilders, en wil daar alles aan doen om het weg te krijgen, hoe noem jij dan iemand die niet luistert naar al die mensen die daarop gestemd hebben?

Wel opvallend dat rechts polariserend wordt genoemd, maar zodra er iets over Timmermans gezegd wordt klopt het niet, en ook echt nooit. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-02-2024 om 22:08:

[..]

Ach ja, voor de linkse deuggleuven

Wat denk je te bereiken met het gebruiken van dit woord? Bekrachtigt dat je uitspraken? Ik vind het nogal kinderachtig eigenlijk.

Ik begrijp verder niet zo goed waarom sommigen zo erop hameren dat Timmermans momenteel naar de PVV stemmers zou moeten luisteren. Waarom zou je als je in de oppositie zit de idealen van 23% van de kiezers die het verst van je eigen idealen af staan opeens moeten gaan nastreven? Deed Wilders dat toen hij niet de grootste was, zijn ideeën loslaten en die van de grootste partij overnemen? Vond je het ook zo erg als Wilders andere partijen aanviel (wat hij aan de lopende band deed), want dan luistert hij niet naar de kiezers van die partijen?

Ik snap deze ‘the winter takes it all’ mentaliteit niet, dat een oppositiepartij opeens zou moeten doen wat de stemmers op de grootste willen. Je kunt evengoed zeggen dat zo’n 40% van Nederland op een linkse partij gestemd heeft en dat Wilders daar naar moet luisteren. Ik vind het een vreemd meten-met-twee-maten spelletje.

Waar het mij om gaat is dat Timmermans hier ook polariseert en populistisch is. Dat dit dus niet alleen iets is waar rechtse partijen zich schuldig aan maken. 

En ja, Timmermans impliceert naar mijn mening dat rechtse stemmers niks hebben met politiek, en alleen maar proteststemmen uitbrengen. Dat vind ik nogal een kwalijke uitspraak die ook nog eens onnodig is. Daarmee neem je een hele groep mensen niet serieus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.