Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2024 om 09:08 Topicstarter

Het is niet zo simpel dat wanneer het de grootste partij niet lukt, dat dan de tweede partij het mag gaan proberen.
Als deze formatie mislukt dan moet de Tweede Kamer een nieuwe verkenner aanwijzen. Ik heb geen idee hoe ze alleen al daar uit gaan komen. Dan is iemand die buiten de politiek staat zoals de koning toch echt handiger om een poging te doen de formatie glad te trekken.

Ik begrijp het getint naar nieuwe verkiezingen niet. Het is totaal niet in het belang van het land om dat te doen. Daarnaast begrijp ik ook dat de formerende partijen voorzichtig zijn met amendementen aannemen. 

Ik hoop dat ze eruit gaan komen. Daarnaast was de opmerking van Wilders over een 'zure' Dilan er een nav haar opmerking over het winnen van verkiezingen met populisme en oneliners. (Of iets in die trant.) 

Nicole123 schreef op 29-01-2024 om 22:06:

[..]

Veilige delen van Oekraïne? Onder welke steen leven zij?

Die vraag heb ik heel vaak uitgesproken. Oekraïne is heel groot. Maar waar zijn nog veilige delen van Oekraïne? Door die smerige oorlog.

Zou het kunnen komen door oudere uitspraken van dhr Timmermans?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2024 om 09:26 Topicstarter

Probeer je nu werkelijk de situatie in 2014, toen Rusland alleen heimelijk betrokken was in Oekraïne te vergelijken met nu, nu Rusland openlijk Oekraïne is binnengevallen en in het hele land bombardeert?

hoewel ik snap dat het politiek niet handig is om ammendementen aan te nemen, voelt het voor mij toch als een klap in het gezicht dat goede zorg voor mij daardoor weer op de lange baan komt 😔
En met al deze formatieperikelen kan het nog wel heel lang duren.  

Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 09:26:

Probeer je nu werkelijk de situatie in 2014, toen Rusland alleen heimelijk betrokken was in Oekraïne te vergelijken met nu, nu Rusland openlijk Oekraïne is binnengevallen en in het hele land bombardeert?

Schei uit. Ik heb het gedeelte verwijderd (over Frans Timmermans die in aug'2014 met Feyenoord ging praten om vooral te gaan voetballen in Oekraïne)

Nee dat wil ik niet. Die discussie (50% pro-EU-bevolking / 50% pro-Rus-bevolking) heb ik jarenlang 'tot treurens toe' gevolgd en me er gruwelijk aan geergerd. Die discussie heb ik los moeten laten. En wil ik niet weer aanwakkeren.

Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 09:08:

Het is niet zo simpel dat wanneer het de grootste partij niet lukt, dat dan de tweede partij het mag gaan proberen.
Als deze formatie mislukt dan moet de Tweede Kamer een nieuwe verkenner aanwijzen. Ik heb geen idee hoe ze alleen al daar uit gaan komen. Dan is iemand die buiten de politiek staat zoals de koning toch echt handiger om een poging te doen de formatie glad te trekken.

Is dat zo? Volgens een podcast van de Volkskrant (de kamer van Klok) is de twee na grootste partij dan aan zet qua verkenning. 

Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 09:08:

De koning vind ik ook een goede optie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2024 om 09:41 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 09:35:

[..]

Schei uit. Ik heb het gedeelte verwijderd (over Frans Timmermans die in aug'2014 met Feyenoord ging praten om vooral te gaan voetballen in Oekraïne)

Nee dat wil ik niet. Die discussie (50% pro-EU-bevolking / 50% pro-Rus-bevolking) heb ik jarenlang 'tot treurens toe' gevolgd en me er gruwelijk aan geergerd. Die discussie heb ik los moeten laten. En wil ik niet weer aanwakkeren.

Je deed het wel, maar fijn dat je het hebt weggehaald. In het referendum over het losmaken van Rusland in 1990 stemde 90 % voor een zelfstandig Oekraïne. Zelfs in de Krim was de meerderheid voor.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2024 om 09:47 Topicstarter

Libertine schreef op 30-01-2024 om 09:38:

[..]

Is dat zo? Volgens een podcast van de Volkskrant (de kamer van Klok) is de twee na grootste partij dan aan zet qua verkenning.

Dat is onzin. De Tweede Kamer heeft tegenwoordig de regie over de verkenning. Hoe ze dat doen is vastgelegd in hun reglement. https://files.tweedekamer.nl/sites/default/files/2023-11/RvO_Compleet%20%28november%202023%29_0.pdf

Daar is niets vastgelegd over dat eerst de grootste en daarna de tweede partij aan de beurt zou zijn (hoofdstuk 11). Ik zie op dit moment geen Kamermeerderheid om het initiatief van de formatie bij links neer te leggen.

Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 09:41:

[..]

Je deed het wel, maar fijn dat je het hebt weggehaald. In het referendum over het losmaken van Rusland in 1990 stemde 90 % voor een zelfstandig Oekraïne. Zelfs in de Krim was de meerderheid voor.

Omdat het me nog steeds boos maakt.

Zoals ik al schreef 'ik wil me niet meer mengen in die discussie'. Niet over '2014 tot nu' en ook niet over 1990.

Over de Krim idem dito. (maar over wat je in je laatste regeltje schrijft, wil ik wel nog het hoofd schudden )

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2024 om 09:56 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 09:35:

[..]

Nee dat wil ik niet. Die discussie (50% pro-EU-bevolking / 50% pro-Rus-bevolking) heb ik jarenlang 'tot treurens toe' gevolgd en me er gruwelijk aan geergerd. Die discussie heb ik los moeten laten. En wil ik niet weer aanwakkeren.

Wat heeft voetballen in 2014 in Oekraïne te maken met de veiligheid daar op dit moment? We kunnen ons naar mijn inschatting trouwens opmaken voor nog veel meer Oekraïense vluchtelingen, aangezien er steeds minder steun komt om hun te helpen tegen de Russen. Dus het wordt daar steeds minder veilig.

Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 08:53:

[..]

De mensen hebben massaal op 'vanalles' gestemd, omdat ze juist niet op de PvdA wilden stemmen.

Dat die partij zich daar niet bij neer wil leggen, en daarom 'vanalles' gaat roepen, maakt hen geen betere partij.

Dan nog liever nieuwe verkiezingen.

Knap dat jij precies weet waarom mensen op bepaalde partijen hebben gestemd. Het lijkt mij nogal invulling vanuit jouw kant, gebaseerd op je persoonlijke aversie richting PvdA/GL. Maar die deelt niet heel Nederland met je. Het is de tweede partij geworden en ze hebben 8 zetels gewonnen. Dus doen alsof ze compleet weggevaagd zouden zijn en niemand ze wil doet geen recht aan de democratie en de verkiezingsuitslag. Momenteel roept PvdA/GL overigens heel weinig en of ze een betere partij zouden zijn daar gaat het helemaal niet over als het gaat om een regering vormen. Enkel of je met andere partijen er in slaagt om een coalitie te vormen.

Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 08:53:

[..]

De mensen hebben massaal op 'vanalles' gestemd, omdat ze juist niet op de PvdA wilden stemmen.

Dat die partij zich daar niet bij neer wil leggen, en daarom 'vanalles' gaat roepen, maakt hen geen betere partij.

Dan nog liever nieuwe verkiezingen.

'De mensen' hebben niet 'massaal' op van 'alles gestemd'. PvdA/GroenLinks is gewoon de tweede partij. 

De partij legt zich gewoon neer bij de uitslag, alleen mocht het met de huidige formatie niet lukken, dan moet er worden gekeken naar andere mogelijkheden. Wilders kan niet zelf beslissen dat er dan maar nieuwe verkiezingen komen. Zo werkt de democratie niet. 

Ik denk inderdaad dat PvdA dan aan zet komt en als dat ook niet lukt dan komen er nieuwe verkiezingen. Ik denk wel dat als 1 van deze opties gaat gebeuren dat het politieke landschap na de volgende verkiezingen er heel anders uit zal gaan kiezen. PVV extreem groot, VVD een kleine partij, BBB ook wat groter en NSC weer kleiner denk ik. PvdA een beetje hetzelfde denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.