Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:35:

[..]

Meer dan de helft heeft de laatste keer gestemd

Verkiezingen Turkije, Opkomst van Turken in Nederland is %50,97 Van de 286.000 Turkse kiezers in Nederland hebben 146.000 gestemd. Dit betekent dat de helft van de kiezers heeft gestemd. https://www.turkinfo.nl/verkiezingen-turkije-opkomst-van-turken-in-nederland-is-50-97/34625/

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft 68,76 procent van de Turks-Nederlandse stemmen gekregen bij de presidentsverkiezingen in Turkije.

Ik vind dat wel fors. En alleen Nederland. In Duitsland wonen ook veel Turken.

Wat zitten die Turken hier eigenlijk te doen als ze nog in hun eigen land mogen stemmen? Hup, terug naar hun eigen land alvorens ze hier beginnen te kweken. 

Moirmel schreef op 25-01-2024 om 07:34:

[..]

Wat zitten die Turken hier eigenlijk te doen als ze nog in hun eigen land mogen stemmen? Hup, terug naar hun eigen land alvorens ze hier beginnen te kweken.

Deze ochtend xenofoob opgestaan Moirmel?

De meeste doen hier hun best, ondanks zeer gevoelige onderwerpen en uiteenlopende meningen, de sfeer een beetje goed te houden. Misschien kun je je er buiten houden als jou dat niet goed lukt en je inhoudelijk ook niet veel te brengen lijkt te hebben? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-01-2024 om 08:49 Topicstarter

Je kunt je wel afvragen of we niet teveel uitzonderingen toestaan voor Turken die naturaliseren tot Nederlander. In principe moeten zij hun nationaliteit opgeven om Nederlands te worden, maar in de praktijk mogen zij een uitzondering aanvragen (aangezien opgeven van de Turkse nationaliteit heel erg lastig is, en veel nadelen heeft). Maar vervolgens leidt tot dat tweede, derde en vierde generatie die nog steeds ook Turks zijn (en tegen dezelfde nadelen oplopen als ze hun Turkse nationaliteit willen opgeven).

Moirmel schreef op 25-01-2024 om 07:34:

[..]

Moeten Nederlanders die geëmigreerd zijn en nog Nederlands staatsburger dan ook allemaal terug, of ben je enkel verontwaardigd over de Turken?

Daglichtlamp schreef op 25-01-2024 om 08:49:

Je kunt je wel afvragen of we niet teveel uitzonderingen toestaan voor Turken die naturaliseren tot Nederlander. In principe moeten zij hun nationaliteit opgeven om Nederlands te worden, maar in de praktijk mogen zij een uitzondering aanvragen (aangezien opgeven van de Turkse nationaliteit heel erg lastig is, en veel nadelen heeft). Maar vervolgens leidt tot dat tweede, derde en vierde generatie die nog steeds ook Turks zijn (en tegen dezelfde nadelen oplopen als ze hun Turkse nationaliteit willen opgeven).

De vraag is in hoeverre dat paspoort daarvoor heel veel uitmaakt. Zouden ze zonder Turks paspoort veel beter integreren denk je? Mensen die bijv hier in woonwagenkampen wonen hebben ook een heel eigen - ook conservatieve - cultuur, zonder dat daar een paspoort aan vast hangt. Als je je sterk onderdeel voelt van zo'n groep en cultuur denk ik dat wel of niet dat papiertje erbij hebben niet zo heel veel uitmaakt. Het zou vooral een symbolische maatregel zijn.

Wat is het “probleem” met het hebben van een dubbele nationaliteit en wat is er opgelost als mensen maar 1 nationaliteit hebben?   Ik heb er geen kennis van maar ben wel benieuwd.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:35:

[..]

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft 68,76 procent van de Turks-Nederlandse stemmen gekregen bij de presidentsverkiezingen in Turkije.

Ik vind dat wel fors. En alleen Nederland. In Duitsland wonen ook veel Turken.

Ik vind elke stem op Erdogan er een te veel, ik heb het absoluut niet op leiders die de democratie en rechtsstaat met voeten treden om hun eigen traditionele waarden en conservatieve ideeën erdoor te loodsen.

Maar wat doe je eraan? Turkije bepaalt zelf hoe hun verkiezingen gaan, daar hebben we in Nederland geen invloed op. We kunnen de Turken in ons land niet verbieden om te stemmen bij de Turkse verkiezingen. En er zijn meer landen waar de verkiezingen nog veel ondemocratischer gaan, dat vind ik ook heel erg. Wij bepalen echter enkel hoe in Nederland de verkiezingen gaan. Dus ik kan me er wel druk over maken, maar hoeveel schiet je ermee op? Het meeste wat je nog kunt doen is volgens mij een mensenrechten organisatie als Amnesty steunen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-01-2024 om 09:10 Topicstarter

Libertine schreef op 25-01-2024 om 09:06:

[..]

Wat is het “probleem” met het hebben van een dubbele nationaliteit en wat is er opgelost als mensen maar 1 nationaliteit hebben? Ik heb er geen kennis van maar ben wel benieuwd.

Turkse mannen zijn, ook als ze in het buitenland wonen, verplicht tot  dienstplicht in Turkije of tot het afkopen van deze dienstplicht. Ik vind het ongewenst als Nederlanders op deze manier verplicht worden tot dienen in een buitenlands leger (want niet iedereen heeft het geld om dat af te kopen).

Libertine schreef op 25-01-2024 om 09:06:

[..]

Wat is het “probleem” met het hebben van een dubbele nationaliteit en wat is er opgelost als mensen maar 1 nationaliteit hebben? Ik heb er geen kennis van maar ben wel benieuwd.

Gebrekkige integratie (al betwijfel ik dus of een paspoort daarvoor heel veel uitmaakt)

Loyaliteit en belangenverstrengeling (als een politicus de belangen van zijn thuisland behartigt ipv de Nederlandse of als iemand in het leger van zijn thuisland tegen ons zou vechten)

Lusten en lasten: bijv 2x mogen stemmen en maar 1x belasting afdragen

Jaren geleden hadden we een aantal werknemers, jonge Turken, die heel druk bezig waren om het Turkse paspoort door te laten halen. Ze konden namelijk opgeroepen worden voor de dienstplicht.  

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-01-2024 om 12:54:

[..]

Jaren geleden hadden we een aantal werknemers, jonge Turken, die heel druk bezig waren om het Turkse paspoort door te laten halen. Ze konden namelijk opgeroepen worden voor de dienstplicht.

Klopt, daar kan ik me wat van herinneren.

Dan zouden veel geboren-en-getogen-Nederlanders meerdere paspoorten moeten hebben. Want er is vast wel een ouder met Ierse, Schotse, Canadese, Noorse, Engelse, Duitse, Franse, Poolse of Belgische afkomst.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-01-2024 om 13:38 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 25-01-2024 om 13:19:

[..]

Dan zouden veel geboren-en-getogen-Nederlanders meerdere paspoorten moeten hebben. Want er is vast wel een ouder met Ierse, Schotse, Canadese, Noorse, Engelse, Duitse, Franse, Poolse of Belgische afkomst.

De standaard is dat je je eigen nationaliteit opgeeft als je naturaliseert naar Nederlander. Daar zijn alleen veel uitzonderingen op. Dus ik denk dat het klopt dat er veel dubbele nationaliteiten zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-01-2024 om 14:50 Topicstarter

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j4nvgs5kjg27kof_j9vvij5epmj1ey0/vl90ipuvumzv/f=/kst354752.pdf

Interessant stuk over tweede nationaliteiten, en welke problemen dat kan opleveren als je een ongewenste nationaliteit hebt. Tot 2014 werden extra nationaliteiten vastgelegd in de burgerlijke stand. In 2014 waren er al 1,3 miljoen Nederlanders die ook een andere nationaliteit hadden. Op dit moment zijn er volgens mij geen exacte cijfers meer, omdat de tweede nationaliteit niet meer geregistreerd wordt.
Zeker vanuit Marokkaanse Nederlanders is er actie ondernomen om deze niet langer vast te leggen, juist omdat die tweede nationaliteit regelmatig ook ongewenst is .

https://www.telegraaf.nl/nieuws/36872977/halsema-verkoop-van-cocaine-moet-niet-langer-strafbaar-zijn

Ik ben geen fan van Halsema maar hier heeft ze een goed punt! Ik ben helemaal voor! Minder criminaliteit, opbrengsten BTW naar de Staat, geen vervuilde drugs meer en geen XTC pillen met een enorme hoeveelheid MDMA erin. Ik hoop dat er naar haar geluisterd gaat worden en dan liefst nog wereldwijd. Want drug verbannen gaat niet ennkost klauwen met geld en capaciteit van de politie waar die dan anders ingezet kan worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.