Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 11:28:

[..]

Jij stelde dat de faciliteiten in Zuid-Holland het niet aan zouden kunnen, ik toon cijfers van het tegendeel. De cijfers waar jij om vroeg. Als je alleen maar een verwijt uit die post haalt dan lees je wel heel selectief. En nee, het kunnen er niet duizenden zijn, er staat in dat artikel dat het in Westland gaat om 500. Een bevolkingstoename van 0,05%. Waarom ga je niet gewoon op die inhoud in?

Dit is wat ik eerder schreef

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-01-2024 om 14:15:

[..]

Die spreidingswet is goed voor Ter Apel, maar wat ik me direct ook afvraag; als je gemiddeld duizend asielzoekers per week binnenkrijgt daar, hoe lang zou het dan duren voordat de plekken in de gemeenten óók vol zijn. En als het dan statushouders worden en woonruimte moeten hebben, hoe lang duurt het dan voordat het weer stokt.

Ergo; voor nu is de spreidingswet m.i. een goede oplossing, maar ik ben toch bang dat het binnen 2 jaar wéér helemaal vastloopt, maar dan in heel Nederland. Ook omdat de huizen er gewoon niet zijn omdat de norm nog geen enkel jaar gehaald is sinds 2022.

Het Westland is niet Zuid-Holland. Het zijn, uiteindelijk, wel duizenden asielzoekers die extra geplaatst gaan worden. Daarvan wordt het grootste deel statushouder. Jij noemt mij een selectieve lezer, je kunt ook gewoon een foutje toegeven en niet constant gaan vingerwijzen omdat "niemand" begrijpt dat het allemaal zo erg niet is. 
Als jij denkt dat in Zuid-Holland de druk op zorg en wonen niet toe gaat nemen dan heb je oogkleppen op. 

https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2022/08/03/medische-zorg-in-crisisnoodopvang-asielzoekers-onder-enorme-druk

Er is niet alleen een landelijk cijfer van het woningtekort, maar ook per regio. De grootste tekorten zijn er in Groot-Amsterdam en Groot-Rijnmond. Er is geen enkele regio met een overschot aan woningen.

https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2497415-schreeuwend-tekort-aan-woningen-en-hoge-huizenprijzen-hoe-is-het-zo-gekomen

felija schreef op 21-01-2024 om 12:16:

[..]

Denk jij dat 'linkse' mensen allemaal vrolijk de A12 bezetten, omdat ze links zijn?

Denk jij dat PVV stemmers allemaal extreem rechts zijn?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 13:28:

[..]

Denk jij dat PVV stemmers allemaal extreem rechts zijn?

Nee, absoluut niet.

Ik krijg door dit topic het idee, dat we dezelfde problemen signaleren in de maatschappij, alleen de uitwerking om ze op te lossen verschilt. 

felija schreef op 21-01-2024 om 13:35:

[..]

Nee, absoluut niet.

Ik krijg door dit topic het idee, dat we dezelfde problemen signaleren in de maatschappij, alleen de uitwerking om ze op te lossen verschilt.

Ik vind het enorm vervelend dat er constant met extreem, links, maar vooral rechts, wordt geschermd zodra de meningen uiteen lopen. Ik zie heus dat asielzoekers beter verspreid kunnen worden, maar het bagatelliseren met "het komt wel goed, daar is wel ruimte, geen druk op zorg-uitspraken" irriteren me. 

Ik denk dat het helemaal niet goed komt als er niet snel iets aan de instroom gedaan wordt, er geen draagvlak is in gemeenten, en een tekort aan woningen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 13:40:

[..]

Ik vind het enorm vervelend dat er constant met extreem, links, maar vooral rechts, wordt geschermd zodra de meningen uiteen lopen. Ik zie heus dat asielzoekers beter verspreid kunnen worden, maar het bagatelliseren met "het komt wel goed, daar is wel ruimte, geen druk op zorg-uitspraken" irriteren me.

Ik denk dat het helemaal niet goed komt als er niet snel iets aan de instroom gedaan wordt, er geen draagvlak is in gemeenten, en een tekort aan woningen.

Maar wie denkt dat dan? Dat het wel goed komt? Ik denk dat diegene bedoelde dat er echt wel ruimte is voor de spreidingswet, maar dat staat los van de instroom van asielzoekers. Met een houding van: wil niet/kan niet, komt het sowieso niet goed. 

felija schreef op 21-01-2024 om 13:53:

[..]

Maar wie denkt dat dan? Dat het wel goed komt? Ik denk dat diegene bedoelde dat er echt wel ruimte is voor de spreidingswet, maar dat staat los van de instroom van asielzoekers. Met een houding van: wil niet/kan niet, komt het sowieso niet goed.

Nicole had het over een paar 100 in Westland die geen druk gaan geven op de zorg. Het zijn geen paar honderd maar een duizend die naar Zuid-Holland moeten. Die gaan zeker wel druk geven op de zorg én op wonen, er is in geen enkele regio een overschot aan woningen. 

Zo komt overgewicht in sommige landen meer voor dan in Nederland. En in andere landen juist minder. Dit leidt, samen met een gebrek aan beweging, bij vluchtelingen tot een verhoogd risico op chronische aandoeningen:

• Diabetes komt twee tot drie keer vaker voor bij vluchtelingen dan bij de algemene Nederlandse bevolking.
  • Door een grotere kans op diabetes, meer overgewicht en vaker roken, hebben vluchtelingen meer kans op hart- en vaatziekten.
  • Vluchtelingen hebben vaker chronische pijnklachten.
  • Op andere punten is de lichamelijke gezondheid van vluchtelingen beter dan die van autochtone Nederlanders:
    • Hoge bloeddruk komt minder voor bij vluchtelingen.
    • De kans op longziekten en kanker is lager voor vluchtelingen dan voor autochtone Nederlanders.

Om maar te zwijgen over de psychische klachten. Het gaat niet om niet willen of kunnen maar het bagatelliseren van het probleem. Hetzelfde over de uitspraak "Nederland is een van de rijkste landen ter wereld". Daar heb je geen fluit aan als dat wat nodig is, er niet is.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 13:40:

[..]

Blomke plaats een artikel over iets dat in Duitsland is gebeurd en haalt de AFD aan in haar reactie. Daar doel ik op als ik het in mijn reactie over extreem rechts heb. https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/geheime-bijeenkomst-afd-over-massadeportatie-miljoenen-mensen-kan-grote-gevolgen-hebben-voor-de-partij/

Waar in het politieke spectrum zou jij de AFD duiden?

Ik vind de pvv overigens ook zeer rechts. Populistisch rechts zou ik het noemen. Maar dat is een mening en geen feit

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-01-2024 om 14:08 Topicstarter

Voor statushouders is er al lang wetgeving dat die evenredig naar inwoneraantal over de gemeente verspreidt worden. Dus de spreidingswet heeft alleen invloed op hoe asielzoekers verdeeld worden over Nederland, niet hoe vluchtelingen vervolgens gehuisvest worden.
Overigens vermoed ik dat de nu onderhandelende partijen ook dat willen veranderen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 13:28:

[..] 

Het Westland is niet Zuid-Holland. Het zijn, uiteindelijk, wel duizenden asielzoekers die extra geplaatst gaan worden. Daarvan wordt het grootste deel statushouder. Jij noemt mij een selectieve lezer, je kunt ook gewoon een foutje toegeven en niet constant gaan vingerwijzen omdat "niemand" begrijpt dat het allemaal zo erg niet is.
Als jij denkt dat in Zuid-Holland de druk op zorg en wonen niet toe gaat nemen dan heb je oogkleppen op.

Ik gaf die autocorrect fout ook gewoon toe, jammer dat je daar zo op blijft hangen. Ik verbaasde me er alleen ook over dat anderen dat dan blijkbaar zo overnemen.
In heel Zuid-Holland zijn het 18.000, dat klopt. Maar beter ook daar evenredig dan ze massaal in Ter Apel en Budel houden. Relatief is het een veel minder grote stijging van het aantal inwoners dan in die dunbevolkte regio's en daardoor een minder grote belasting van bijv het Haga, Reinier de Graaf, Franciscus, LUMC, Erasmus MC en nog tig ziekenhuizen dan in Groningen van het UMC Groningen. Ik hield ook helemaal geen pleidooi voor niets aan de instroom doen, enkel dat de belasting bij spreiding minder zal zijn dan als je het zo houdt als nu. Als wij beiden voor de spreidingswet zijn en vinden dat tegelijk een grote instroom van asielzoekers een probleem is dan zijn we het gewoon met elkaar eens.

Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 14:08:

Voor statushouders is er al lang wetgeving dat die evenredig naar inwoneraantal over de gemeente verspreidt worden. Dus de spreidingswet heeft alleen invloed op hoe asielzoekers verdeeld worden over Nederland, niet hoe vluchtelingen vervolgens gehuisvest worden.
Overigens vermoed ik dat de nu onderhandelende partijen ook dat willen veranderen.

Weet je nog waarom het laatste kabinet is gevallen?

Doemijdieglazenbol schreef op 21-01-2024 om 11:43:

[..]

jij niet? want als ik dit lees dan bevestig je het toch met je eerste zin? Je legt uit waardoor dat komt? Of misschien kun je me uitleggen wat in jouw ogen extreemrechts wel is?

In mijn ogen is voor jezelf op komen niet per definitie extreem rechts, zoals sommigen hier wel vinden.

Extreem rechts is lastig te definiëren.

Ben ik extreem rechts als ik vind dat Nederland de asielinstroom niet aan kan? Ben ik extreem rechts omdat ik eigenlijk liever geen AZC in ons buurtschap heb omdat het dan onevenredig veel is? Ben ik extreem rechts als ik vind dat ik hier westerse normen en waarden de norm vind?

Ik vind zelf van niet.

Bij extreem rechts denk ik meer aan Nazisme, rassenhaat, wat ik niet heb.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-01-2024 om 14:23 Topicstarter

We hadden eerder de gemeente Westland als voorbeeld. Daar is men niet eens bereid om huisvesting te regelen voor de arbeidsmigranten die in de eigen gemeente aan het werk zijn. Als we echt iets aan de druk op de zorg en andere voorzieningen zouden willen doen, dan zou dat als eerste aangepakt kunnen worden. We moeten nadenken welke werkgelegenheid we in Nederland willen. Willen we sectoren sponsoren die alleen kunnen draaien op arbeidsmigranten? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 13:59:

[..]

Nicole had het over een paar 100 in Westland die geen druk gaan geven op de zorg. Het zijn geen paar honderd maar een duizend die naar Zuid-Holland moeten. Die gaan zeker wel druk geven op de zorg én op wonen, er is in geen enkele regio een overschot aan woningen.

Ik had het over die 500 omdat ik dat ook deelde door het aantal inwoners van Westland en daar kwam 0,05% uit. Je kunt exact dezelfde rekensom ook maken met die 18.000 en de inwoners van heel Zuid-Holland, daar zal iets soortgelijks uitkomen. 

Als er al grote druk ligt op faciliteiten dan is elke extra inwoner misschien teveel, dat ben ik met je eens. Maar wat ik wilde zeggen: relatief is het nauwelijks een stijging van het aantal inwoners en voor heel Zuid-Holland minder dan de inwoners van 1 nieuwe Vinex wijk. En dan kun je zeggen: ik wil liever die nieuwe wijk dan die asielzoekers, want ik heb meer aan die nieuwe wijk dan aan asielzoekers. Dat kan en dat snap ik ook wel. Maar als je daarom die spreidingswet niet wil (jij niet  maar anderen hier wel) dan laat je het probleem in Groningen, Brabant en Flevoland, waar dit soort aantallen een relatief veel grotere druk geven en dat vind ik niet eerlijk. Dus laat dan maar naar mijn 'achtertuin' komen. Wat ik schrijf is dus een pleidooi voor de spreidingswet, waar we het gewoon over eens zijn, niet de stelling dat de instroom nog wel hoger zou kunnen.

Libertine schreef op 21-01-2024 om 14:00:

[..]

Blomke plaats een artikel over iets dat in Duitsland is gebeurd en haalt de AFD aan in haar reactie. Daar doel ik op als ik het in mijn reactie over extreem rechts heb. https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/geheime-bijeenkomst-afd-over-massadeportatie-miljoenen-mensen-kan-grote-gevolgen-hebben-voor-de-partij/

Waar in het politieke spectrum zou jij de AFD duiden?

Ik vind de pvv overigens ook zeer rechts. Populistisch rechts zou ik het noemen. Maar dat is een mening en geen feit

Blompke plaatste een verontrustend artikel van iets dat op een school in Duitsland is gebeurd. En op die school is gelukkig ook ingegrepen omdat er sprake van 'dreiging en dwang' was.

Er word in Duitsland inderdaad geprotesteerd tegen de AFD. Dat is goed, maar zoals Blompke al schreef "er protesteren 300.000 mensen. Dat is veel, maar vergeleken met het aantal van 84.000.000 Duitsers is dat helemaal niet zoveel".

Berichten zoals die op die school maakt de sfeer in Duitsland er alleen maar grimmiger door. Je dan afvragen of een verbod op de AFD voldoende is is een serieuze vraag. Omdat de echte radicalen dan 'ondergronds' verder zouden kunnen gaan.

Blompke vind het dan juist verstandiger om problemen te benoemen. De 'wokecultuur' heeft veel gecanceld. En als je het benoemen van die problemen blijft cancelen, kan het probleem groeien en plukt men daar uiteindelijk de wrange vruchten van.

'Luister naar de mensen' is mijn advies.

Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 14:08:

Er is in geen enkele regio een overschot aan woningen. men kan niet iedere vrijgekomen woning toewijzen aan een statushouder, dan krijg je stront aan de knikker en wordt het draagvlak onder de bevolking alleen maar minder. Misschien zelfs minder tolerant naar die mensen toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.