Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
29-12-2023 om 17:07
Dat kan natuurlijk allemaal al: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/leidraad-terugkeer-en-vertrek/opvanglocaties/handhaving--en-toezichtlocatie-htl
(maar daar zijn al helemaal geen gemeenten voor te vinden geloof ik, dus ik vermoed dat daar ook te weinig plaatsen zijn).
Net als een speciale snelle procedure voor asielzoekers die weinig kans maken. Dat is succesvol uitgeprobeerd, maar nu heeft het COA geen capaciteit om dat de standaard te maken. Onlangs is er nog een motie kamerbreed gesteund om dit te gaan doen, maar daar hoort ook budget bij voor het COA en een locatie waarop je dat kunt gaan doen.
De PVV krijgt dit niet op orde zonder hier veel meer geld in te steken is mijn vermoeden. Ook voor grenscontroles zul je mensen moeten aannemen en opleiden. Dat is niet zomaar geregeld.
Daglichtlamp
29-12-2023 om 17:15
Om eerlijk te zijn verwacht ik dat het nieuwe rechtse kabinet vooral voor generieke maatregelen gaat om hun kiezers tevreden te stellen. Dus we zullen wel weer 130 km per uur gaan rijden. De accijns op brandstof en de belasting op gas zullen wel omlaag gaan. De NPO zal wel 1 van de drie netten moeten inleveren. Maar ik verwacht weinig maatregelen die echt iets gaan doen aan de armoede, maar hopelijk heb ik het mis.
Doemijdieglazenbol
29-12-2023 om 17:18
Daglichtlamp schreef op 29-12-2023 om 17:15:
Om eerlijk te zijn verwacht ik dat het nieuwe rechtse kabinet vooral voor generieke maatregelen gaat om hun kiezers tevreden te stellen. Dus we zullen wel weer 130 km per uur gaan rijden. De accijns op brandstof en de belasting op gas zullen wel omlaag gaan. De NPO zal wel 1 van de drie netten moeten inleveren. Maar ik verwacht weinig maatregelen die echt iets gaan doen aan de armoede, maar hopelijk heb ik het mis.
Voorlopig heeft het beoogde kabinet tegen moties gestemd die dat wilden. Net als tegen moties om geld bij jeugdzorg te laten, moties die gunstig zijn voor huurders én de spreidingswet. Allemaal zaken die goed zijn voor de zogenaamde “Jan met de pet” en die bij verschillende partijen stevig op het programma stonden tijdens de campagne. Afwachten wat het beleid gaat zijn, maar voorlopig zijn de eerste signalen niet heel gunstig voor de lasten van de “gewone Nederlander”.
OmaVan2
29-12-2023 om 17:23
Daglichtlamp schreef op 29-12-2023 om 17:15:
Dat zijn maatregelen voor de middenklasse met voldoende geld. Helaas denk ik dat er direct op alles met asiel bezuinigd gaat worden, terwijl je extra zou moeten investeren, zodat mensen niet jaren hoeven te wachten en van hot naar her worden gesleept. Voor de integratie van de mensen die mogen blijven is dit ook heel slecht.
Nicole123
29-12-2023 om 17:37
Miraval schreef op 29-12-2023 om 17:01:
[..]
Dezelfde straffen als in Nederland maar daarnaast het privilege afnemen om "vrij" rond te lopen. Heb je geweld gebruikt, diefstal, bedreigingen, dan blijf je binnen bij het AZC voor (on)bepaalde tijd.
Maar dat is dus niet 'dezelfde straffen', maar het ontnemen van iemands vrijheid. Hoe ga je dat juridisch dichttimmeren en wie gaat het handhaven? De medewerkers van het AZC die met 2500 man al hun handen vol hebben? Wat je zegt klinkt makkelijk, maar in feite stel je voor om voor die mensen van het AZC een gevangenis te maken. Hoe dan?
Miraval
29-12-2023 om 17:41
Nicole123 schreef op 29-12-2023 om 17:37:
[..]
Maar dat is dus niet 'dezelfde straffen', maar het ontnemen van iemands vrijheid. Hoe ga je dat juridisch dichttimmeren en wie gaat het handhaven? De medewerkers van het AZC die met 2500 man al hun handen vol hebben? Wat je zegt klinkt makkelijk, maar in feite stel je voor om voor die mensen van het AZC een gevangenis te maken. Hoe dan?
Wat stel jij voor dan om overlastgevende asielzoekers aan te pakken? Zodat ze de mensen die in de dorpen wonen met rust laten?
Niks doen? Laten zoals het nu is? Niet alleen de PVV laat deze mensen in de kou staan maar ook de huidige wetgeving en mogelijkheden om die overlastgevers aan te pakken.
Nicole123
29-12-2023 om 17:43
Miraval schreef op 29-12-2023 om 17:01:
[..]
Vanaf dag 1 asielzoekers die kans maken mee laten draaien in de maatschappij. Gelukkig heeft daar ook een rechter voor uitgesproken dus hopelijk zullen werkgevers nu makkelijker asielzoekers aannemen voor werk.
Nee, ze mogen nu wel meer dan 24 weken per jaar werken, maar pas als ze langer dan 6 maanden in Nederland zijn. De eerste 6 maanden mogen ze dag in dag uit enkel wachten, wachten en wachten. Het zou een enorme win-win zijn als asielzoekers zouden mogen werken of leren, maar juist de rechtse partijen houden dit tegen.
Nicole123
29-12-2023 om 17:48
Miraval schreef op 29-12-2023 om 17:41:
[..]
Wat stel jij voor dan om overlastgevende asielzoekers aan te pakken? Zodat ze de mensen die in de dorpen wonen met rust laten?
Niks doen? Laten zoals het nu is? Niet alleen de PVV laat deze mensen in de kou staan maar ook de huidige wetgeving en mogelijkheden om die overlastgevers aan te pakken.
Dat heb ik al gezegd, maar nogmaals:
1) spreiden in kleinschaliger opvang, zodat je veel beter kunt handhaven ipv alleen maar roepen dat ze moeten handhaven
2) zorgen dat asielzoekers een zinvolle dagbesteding kunnen hebben, zoals werken
3) asielprocedures versnellen zodat kansloze asielzoekers snel het land uit zijn, hiervoor investeren in meer COA personeel
Allemaal redelijk makkelijk te realiseren en geen 'veel geblaat maar weinig wol' maatregelen die lekker heftig klinken maar helemaal niet kunnen en dus niks verbeteren.
felija
29-12-2023 om 17:51
Miraval schreef op 29-12-2023 om 16:30:
[..]
Niet om het een of ander hoor maar alle relschoppers in Ter Apel zouden wat mij betreft opgesloten moeten worden en terug naar land van herkomst zonder enige kans op asiel.
Dan ben je de problemen helemaal voor. Tis toch kansloos dat ze hier komen voor veiligheid en ondertussen de bewoners van Ter Apel in onveiligheid brengen. Gewoon weg ermee. Aan zulke mensen heb je helemaal niks.
In de toekomst hoop ik ook dat de regelgeving hieromtrent wordt aangescherpt, Europa is hier mee bezig. Er moet alleen nù iets gebeuren om de druk op Ter Apel te verlichten en daarom vind ik het zeer asociaal dat de spreidingswet dreigt te worden stopgezet. Dat is gewoon ern dikke middelvinger naar Ter Apel.
Miraval
29-12-2023 om 17:59
Nicole123 schreef op 29-12-2023 om 17:48:
[..]
Dat heb ik al gezegd, maar nogmaals:
1) spreiden in kleinschaliger opvang, zodat je veel beter kunt handhaven ipv alleen maar roepen dat ze moeten handhaven
2) zorgen dat asielzoekers een zinvolle dagbesteding kunnen hebben, zoals werken
3) asielprocedures versnellen zodat kansloze asielzoekers snel het land uit zijn, hiervoor investeren in meer COA personeel
Allemaal redelijk makkelijk te realiseren en geen 'veel geblaat maar weinig wol' maatregelen die lekker heftig klinken maar helemaal niet kunnen en dus niks verbeteren.
Nee dan heb je het over de verbetering van leefomstandigheden van asielzoekers en hopelijk voorkomen van wangedrag.
Maar wat doe je NU met overlastgevende asielzoekers?
Overigens ben ik het met je bovenstaande punten 100% eens.
felija
29-12-2023 om 18:00
Fleurtje_5 schreef op 29-12-2023 om 15:28:
[..]
Dat ging over een youtube-fragment.
Ik zal het bericht even helemaal voor je ophalen.
En dan stop ik hier voorlopig, want ....bbbrrrr....die nare manier van discussieren heb ik geen zin meer in.
(Je blijft het doen. Pagina's geleden ben je op dit forum door anderen daar ook al op gewezen)
Jij ook keer op keer op keer, daar doe je toch ook niets mee? En je mag hier uiteraard gerust posten en dan mogen mensen het op hun beurt weer inhoudelijk met je oneens zijn. Dat is nu eenmaal hoe een forum werkt.
Daglichtlamp
29-12-2023 om 18:01
OmaVan2 schreef op 29-12-2023 om 17:23:
[..]
Dat zijn maatregelen voor de middenklasse met voldoende geld. Helaas denk ik dat er direct op alles met asiel bezuinigd gaat worden, terwijl je extra zou moeten investeren, zodat mensen niet jaren hoeven te wachten en van hot naar her worden gesleept. Voor de integratie van de mensen die mogen blijven is dit ook heel slecht.
De snelste manier van bezuinigen op asiel is noodopvanglocaties die gemiddeld dubbel zo duur zijn omzetten in reguliere opvanglocaties (en ja daar heb je de spreidingswet voor nodig).
Mijn inschatting is dat het nieuwe kabinet niet gaat lukken om te bezuinigen op asiel, juist omdat ze de spreidingswet, zelfs al wordt nu aangenomen door de Eerste Kamer niet gaan uitvoeren. Ontwikkelingssamenwerking zal vermoedelijk wel gekort worden, ik vermoed ook dat de minister voor ontwikkelingssamenwerking gaat sneuvelen, dat wordt op zijn best een staatssecretaris voor noodhulp.
felija
29-12-2023 om 18:06
Daglichtlamp schreef op 29-12-2023 om 18:01:
[..]
De snelste manier van bezuinigen op asiel is noodopvanglocaties die gemiddeld dubbel zo duur zijn omzetten in reguliere opvanglocaties (en ja daar heb je de spreidingswet voor nodig).
Mijn inschatting is dat het nieuwe kabinet niet gaat lukken om te bezuinigen op asiel, juist omdat ze de spreidingswet, zelfs al wordt nu aangenomen door de Eerste Kamer niet gaan uitvoeren. Ontwikkelingssamenwerking zal vermoedelijk wel gekort worden, ik vermoed ook dat de minister voor ontwikkelingssamenwerking gaat sneuvelen, dat wordt op zijn best een staatssecretaris voor noodhulp.
Ik houd mijn hart vast.
felija
29-12-2023 om 18:08
Miraval schreef op 29-12-2023 om 17:59:
[..]
Nee dan heb je het over de verbetering van leefomstandigheden van asielzoekers en hopelijk voorkomen van wangedrag.
Maar wat doe je NU met overlastgevende asielzoekers?
Overigens ben ik het met je bovenstaande punten 100% eens.
De spreidingswet aannemen en zo snel mogelijk gaan uitvoeren, zie de post van daglichtlamp.
Facy66
29-12-2023 om 18:29
Nicole123 schreef op 29-12-2023 om 17:37:
[..]
En welke vrijheid hebben de mensen die hier gewoon wonen en er last van hebben? Zij hebben ook recht op een veilige plek. Maar nee die rechten tellen niet.
En ja het is door een kleine groep, maar die is wel groot genoeg om de boel te verstieren. Ook als ze verspreid zitten en er steeds meer bij komen. Laat ze eerst maar eens de veiligheid van de mensen hier garanderen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.