Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-12-2023 om 14:59 Topicstarter

Moirmel schreef op 20-12-2023 om 14:54:

Vraagje: er sijpelt hier weinig nieuws door over de Nederlandse politiek, dus hoe gaat het met de onderhandelingen? Is het nog steeds PVV, VVD en NSC?

En BBB. Eerste ronde is nu met informateur Plasterk. Uiterlijk begin februari wordt er gemeld aan de Tweede Kamer wat het heeft opgeleverd. (en komt er waarschijnlijk een volgende informatieronde, we zijn voorlopig nog niet toe aan een formateur).

Daglichtlamp schreef op 20-12-2023 om 14:59:

[..]

En BBB. Eerste ronde is nu met informateur Plasterk. Uiterlijk begin februari wordt er gemeld aan de Tweede Kamer wat het heeft opgeleverd. (en komt er waarschijnlijk een volgende informatieronde, we zijn voorlopig nog niet toe aan een formateur).

Bedankt voor de update, het duurt dus nog even. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-12-2023 om 15:49 Topicstarter

Moirmel schreef op 20-12-2023 om 15:11:

[..]

Bedankt voor de update, het duurt dus nog even.

En misschien komt er wel helemaal geen kabinet van deze vier partijen.

https://www.trouw.nl/politiek/pvv-en-vvd-zijn-het-fundamenteel-oneens-over-noodzaak-te-bezuinigen~b940a16a/

De PVV’er kwam ondertussen met allerlei wensen om de lasten te verlichten voor burgers en bedrijven, zonder duidelijk te maken waar het geld vandaan moet komen. Maar hij wilde niet ingaan op het voorstel van oppositiepartij GroenLinks-PvdA om de belastingverhoging vanaf januari op gas voor huishoudens snel terug te draaien. De partij wil dit financieren door de bankenbelasting verder te verhogen. Van Dijck wil de onderhandelaars niet voor de voeten lopen. “Al klinkt het voorstel mij als muziek in de oren”.

De PVV heeft zich ‘nooit veel’ aangetrokken van de Europese begrotingsregels, meldde Van Dijck. De partij heeft ook geen ‘ankers’ waar de inkomsten en uitgaven van de overheid aan zouden moeten voldoen. Ze wil gewoon van de begrotingsregels af, en die wens ligt nu op de formatietafel.

Daglichtlamp schreef op 20-12-2023 om 15:49:

[..]

En misschien komt er wel helemaal geen kabinet van deze vier partijen.

https://www.trouw.nl/politiek/pvv-en-vvd-zijn-het-fundamenteel-oneens-over-noodzaak-te-bezuinigen~b940a16a/

De PVV’er kwam ondertussen met allerlei wensen om de lasten te verlichten voor burgers en bedrijven, zonder duidelijk te maken waar het geld vandaan moet komen. Maar hij wilde niet ingaan op het voorstel van oppositiepartij GroenLinks-PvdA om de belastingverhoging vanaf januari op gas voor huishoudens snel terug te draaien. De partij wil dit financieren door de bankenbelasting verder te verhogen. Van Dijck wil de onderhandelaars niet voor de voeten lopen. “Al klinkt het voorstel mij als muziek in de oren”.

De PVV heeft zich ‘nooit veel’ aangetrokken van de Europese begrotingsregels, meldde Van Dijck. De partij heeft ook geen ‘ankers’ waar de inkomsten en uitgaven van de overheid aan zouden moeten voldoen. Ze wil gewoon van de begrotingsregels af, en die wens ligt nu op de formatietafel.

A, de PVV wil dat wij het Griekenland (of Italië) van Noord Europa worden.

Daglichtlamp schreef op 20-12-2023 om 15:49:

[..]

Riep er hier nog iemand dat al die andere partijen niks willen doen tegen het hoger worden van de prijzen voor de gewone burger?

En de PVV wil van de begrotingsregels af? Dus lekker uitgeven en maar zien waar het schip strandt, succes aan het kabinet erna, zoiets? Echt, ons buurtcomité dat hier in de straat de gezamenlijke kerstboom regelt zit nog degelijker in elkaar. Gelukkig zitten ze met de VVD en NSC, die zijn hier juist weer oerdegelijk in. Wat betreft de basis (houding t.o.v. grondwet, democratie en verdragen, kijk op EU en de wereld, partijstructuur en -cultuur, omgaan met financiën) passen VVD en NSC eigenlijk veel beter bij partijen als D66 en PvdA/GL dan bij de PVV. Ik ben heel benieuwd hoe dat samengaat in een regering, met zulke enorme verschillen in de basis.

Hoe kan het dat dergelijke plannen van PvdA/GL maar niet voor het voetlicht willen komen? Is het omdat alleen populistische oneliners nog maar worden gehoord en gelezen? Ligt het aan hoe de boodschap wordt verpakt? Ligt het aan duidelijke communicatie? Een combinatie van dingen?

Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 16:31:

[..]

, kijk op EU en de wereld, partijstructuur en -cultuur, omgaan met financiën) passen VVD en NSC eigenlijk veel beter bij partijen als D66 en PvdA/GL dan bij de PVV. Ik ben heel benieuwd hoe dat samengaat in een regering, met zulke enorme verschillen in de basis.

Volgens mij de meeste kiezers van de PVV ook. Als ik hier zo lees wil men toch vooral meer aandacht voor de financiële noden van de gewone man, wat ik overigens ook hard nodig vind. En minder asielzoekers, maar dat is ook door de PVV niet simpel te regelen. Als je ziet dat er 8 jaar is gesproken over de niet zo sterke regeling die nu is afgesproken. Overigens wel goed dat er een regeling is, hoor.

felija schreef op 20-12-2023 om 17:00:

Hoe kan het dat dergelijke plannen van PvdA/GL maar niet voor het voetlicht willen komen? Is het omdat alleen populistische oneliners nog maar worden gehoord en gelezen? Ligt het aan hoe de boodschap wordt verpakt? Ligt het aan duidelijke communicatie? Een combinatie van dingen?

PvdA/GL en D66 vinden klimaatmaatregelen ook belangrijk en dat vinden veel van de PVV en BBB stemmers onzin. Er zijn klimaatontkenners onder de stemmers en mensen die het geen prioriteit vinden hebben. Helaas heeft het toch al niet zo populaire XR zich nog wat impopulairder gemaakt door zich zonder verder commentaar achter de Palestijnen te scharen (voor veel mensen is dat synoniem aan Hamas). Dit straalt negatief uit naar de hele klimaatbeweging. Ook Timmermans wordt als klimaatpaus gezien, wat dat betreft was Timmermans als lijsttrekker kiezen, denk ik niet zo'n goede keus. D66 wordt gezien als elitair en daar kan ik me wat bij voorstellen.

OmaVan2 schreef op 20-12-2023 om 17:12:

[..]

PvdA/GL en D66 vinden klimaatmaatregelen ook belangrijk en dat vinden veel van de PVV en BBB stemmers onzin. Er zijn klimaatontkenners onder de stemmers en mensen die het geen prioriteit vinden hebben. Helaas heeft het toch al niet zo populaire XR zich nog wat impopulairder gemaakt door zich zonder verder commentaar achter de Palestijnen te scharen (voor veel mensen is dat synoniem aan Hamas). Dit straalt negatief uit naar de hele klimaatbeweging. Ook Timmermans wordt als klimaatpaus gezien, wat dat betreft was Timmermans als lijsttrekker kiezen, denk ik niet zo'n goede keus. D66 wordt gezien als elitair en daar kan ik me wat bij voorstellen.

En juist die onzinnige klimaatmaatregelen die zij allemaal willen zouden pas echt pijn gaan doen zonder dat ze nut zouden hebben. En dan heb je nog al die woke onzin en die elitaire arrogante vibe om deze partijen heen.

OmaVan2 schreef op 20-12-2023 om 17:12:

[..]

Ja, je stipt hier punten aan, die inderdaad niet hebben bijgedragen aan het duidelijk overbrengen van de boodschap. 

Facy66 schreef op 20-12-2023 om 19:34:

[..]

En juist die onzinnige klimaatmaatregelen die zij allemaal willen zouden pas echt pijn gaan doen zonder dat ze nut zouden hebben. En dan heb je nog al die woke onzin en die elitaire arrogante vibe om deze partijen heen.

We hebben de voorbije jaren eindelijk China en de VS over de streep getrokken om te investeren in de klimaatmaatregelen; denk je nu echt dat er nog iemand wakker ligt van iemand uit overstromingsgebied die dit onzinnig noemt?
Geen schijn van kans dat Nederland deze regels terugschroeft zonder dat ze zichzelf compleet buiten de EU zetten en dat laatste is zowat het domste dat Nederland kan doen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-12-2023 om 10:53 Topicstarter

Eigen volk eerst is toch volgens onderzoek de belangrijkste reden om op de PVV te stemmen. Ik ben toch teleurgesteld in mijn mede Nederlanders. Ik denk nog steeds dat we ons niet realiseren hoe goed we het hier hebben vergeleken met elders. Zelfs met alle problemen die er spelen.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/nieuw-onderzoek-toont-aan-flitswinst-pvv-kwam-voort-uit-eigen-volk-eerst-gevoel~bb864eee/

De ruim duizend PVV-stemmers in het Nationaal Kiezersonderzoek dachten hier anders over. Zij konden open vragen invullen en bedachten dus zelf hun antwoorden. Deze antwoorden zijn deze week stuk voor stuk doorgenomen. Wat blijkt: het argument bestaanszekerheid is zo goed als afwezig als motivatie om op de PVV te stemmen. Ook de woningmarkt wordt nauwelijks genoemd, en dan uitsluitend gekoppeld aan migratie.

Migratie en asiel worden in verschillende bewoordingen overduidelijk het vaakst genoemd. Ook melden PVV-kiezers graag dat de PVV ervoor zorgt dat ‘Nederland weer voor de Nederlanders wordt’ en dat de PVV, anders dan de andere partijen, ‘de waarheid durft te benoemen’. De PVV wordt ook gezien als de partij die ervoor kan zorgen dat er verandering komt. PVV-stemmers melden dat ze protesteren tegen het gevoerde beleid. Dit geldt voor zowel de trouwe PVV-kiezers uit 2021 als de nieuwe PVV-stemmers.

De voornaamste reden om PVV te stemmen is kortom dat de PVV het dichtst bij de opvatting over migratie van bijna een kwart van de Nederlandse kiezers staat.

Verrassend (not) en beschamend...

felija schreef op 21-12-2023 om 11:06:

Verrassend (not) en beschamend...

Waarom beschamend?
Ken de cijfers niet voor Nederland, maar in België heeft nog grofweg 66% van de inwoners ouders die ook Belg waren. En dit cijfer daalt elke generatie. 
Ik kan de mensen die vasthangen aan hun cultuur heel goed begrijpen.

Moirmel schreef op 21-12-2023 om 11:32:

[..]

Waarom beschamend?
Ken de cijfers niet voor Nederland, maar in België heeft nog grofweg 66% van de inwoners ouders die ook Belg waren. En dit cijfer daalt elke generatie.
Ik kan de mensen die vasthangen aan hun cultuur heel goed begrijpen.

Maar zijn mensen die ouders hebben die niet Nederlander (of Belg) waren dan minder? Ik heb collega's met ouders uit Iran, Marokko, de Filippijnen, etc. Dat zijn prima mensen en ze belemmeren me niet om met Oud en Nieuw een oliebol te eten en op Koningsdag een oranje tompouce. Sterker nog, ze doen het vaak zelf ook. En ja, ik weet dat het niet altijd zo soepel gaat, maar dan moet je het dáár over hebben, die uitwassen aanpakken. De hele groep mensen met buitenlandse ouders problematisch vinden daar kan ik weinig anders van maken dan xenofobie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.