Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Miraval
20-12-2023 om 08:49
Facy66 schreef op 20-12-2023 om 08:07:
[..]
Hoeft niet als ze het gemeenschapsgeld niet aan onzin uitgeven dan is er genoeg.
Maar wat is volgens jou dan precies onzin?
Als ik kijk naar de begroting dan gaat het meeste geld naar de zorg en sociale zekerheid.
We geven ongeveer 30 miljard teveel uit toc de inkomsten.
Ik ben het met je eens dat je moet kijken naar de uitgaven maar ook de inkomsten. Als het een bedrijf was geweest doe je dat namelijk ook. Hoe genereer je meer inkomsten?
Wat mij opvalt is dat in beide overzichten de overige posten rond de 20% zijn. Ik kan zo snel niet vinden wat daaronder valt.
Lijkt mij dat dat de enige zaken zijn waar je op kunt bezuinigen cq belasten echter zullen die bedragen al dusdanig klein zijn dat je daar weinig mee opschiet wanneer je er maar 2 zaken van pakt.
Dromertje
20-12-2023 om 08:59
Ik wil even laten weten dat ik Nicole123's bijdrage aan dit topic echt super vind! Leerzaam ook. Ik kom er zelf niet aan toe om actief deek te nemen aan dit topic maar lees het allemaal wel met veel interesse.
Nicole123
20-12-2023 om 10:10
Facy66 schreef op 19-12-2023 om 22:36:
[..]
Het probleem is dat ook de mensen met een iets hoger inkomen dan weer buiten de boot valken zoals altijd. En die hebben het ook moeilijk.
In mijn post stond 'verlagen van de inkomstenbelasting'. Waarom zouden mensen met een inkomen net wat boven het minimum daarmee buiten de boot vallen? Dat komt juist ook de midden- en hogere inkomens ten goede.
En 'zoals altijd'? Ik snap je zorgen over de middeninkomens, maar wat denk je van KGB, KOT, HRA, IACK, het energieplafond, verlaging belasting op energie en brandstof en verhoging van de arbeidskorting? Allemaal tijdelijke of structurele maatregelen juist ook of zelfs vooral voor de hogere inkomens. Dat je het niet genoeg vindt dat kan*, maar klagen dat deze groep 'altijd buiten de boot valt' dat is in mijn ogen je blindstaren op enkel het negatieve en doen alsof dat het volledige plaatje is.
* veel politieke partijen delen die zorgen, zie bijv https://d66.nl/nieuws/nieuwe-energie-voor-de-economie-meer-steun-voor-middeninkomens/
Miraval
20-12-2023 om 10:30
Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 10:10:
[..]
In mijn post stond 'verlagen van de inkomstenbelasting'. Waarom zouden mensen met een inkomen net wat boven het minimum daarmee buiten de boot vallen? Dat komt juist ook de midden- en hogere inkomens ten goede.
En 'zoals altijd'? Ik snap je zorgen over de middeninkomens, maar wat denk je van KGB, KOT, HRA, IACK, het energieplafond, verlaging belasting op energie en brandstof en verhoging van de arbeidskorting? Allemaal tijdelijke of structurele maatregelen juist ook of zelfs vooral voor de hogere inkomens. Dat je het niet genoeg vindt dat kan*, maar klagen dat deze groep 'altijd buiten de boot valt' dat is in mijn ogen je blindstaren op enkel het negatieve en doen alsof dat het volledige plaatje is.
* veel politieke partijen delen die zorgen, zie bijv https://d66.nl/nieuws/nieuwe-energie-voor-de-economie-meer-steun-voor-middeninkomens/
Eens!
Het is gewoon zo dat door de maatregelen die afgelopen jaar genomen zijn bijna iedereen erop vooruit gaat.
Wanneer de huizenmarkt stabiliseert wordt het daar ook rustiger maar een huis is nu eenmaal niet binnen 1 maand gebouwd laat staan 900.000 huizen. Daar zijn fouten gemaakt dat is zeker maar de oplossing duurt gewoon langer en tot die tijd kun je natuurlijk wel klagen maar dat gaat ook niet helpen.
Ik las ergens dat er steeds meer geroepen wordt om een tussenoplossing voor ouderen. Een gemeenschappelijk appartementencomplex waar ouderen zelfstandig kunnen wonen maar waar wel gecentraliseerde zorg is en een gemeenschappelijke ruimte. Een soort bejaardentehuis weer. Daar mogen ze wat mij betreft ook volop in mee gaan. Zorg ervoor dat woningen vrij komen en minder druk op de thuiszorg. Dus heel goed plan wat mij betreft.
Nicole123
20-12-2023 om 10:41
Miraval schreef op 20-12-2023 om 10:30:
[..]
Ik las ergens dat er steeds meer geroepen wordt om een tussenoplossing voor ouderen. Een gemeenschappelijk appartementencomplex waar ouderen zelfstandig kunnen wonen maar waar wel gecentraliseerde zorg is en een gemeenschappelijke ruimte. Een soort bejaardentehuis weer. Daar mogen ze wat mij betreft ook volop in mee gaan. Zorg ervoor dat woningen vrij komen en minder druk op de thuiszorg. Dus heel goed plan wat mij betreft.
Vind ik ook. De 'participatiesamenleving' en in een gewone (vaak eengezins)woning blijven wonen van ouderen tot ze compleet hulpbehoevend zijn is denk ik een onverstandige en kortzichtige zet geweest. Ik ben helemaal voor dit soort centra, waarbij ouderen bij elkaar wat kleiner wonen, zelfstandig waar mogelijk maar met zorg op maat beschikbaar. Veel efficiënter dan thuiszorg die overal langs moet, fijner voor de mensen zelf, minder intensieve mantelzorg nodig wat fijn is voor de mantelzorgers en goed voor de arbeidsmarkt en een mooie oplossing voor het huizentekort.
Miraval
20-12-2023 om 10:48
Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 10:41:
[..]
Vind ik ook. De 'participatiesamenleving' en in een gewone (vaak eengezins)woning blijven wonen van ouderen tot ze compleet hulpbehoevend zijn is denk ik een onverstandige en kortzichtige zet geweest. Ik ben helemaal voor dit soort centra, waarbij ouderen bij elkaar wat kleiner wonen, zelfstandig waar mogelijk maar met zorg op maat beschikbaar. Veel efficiënter dan thuiszorg die overal langs moet, fijner voor de mensen zelf, minder intensieve mantelzorg nodig wat fijn is voor de mantelzorgers en goed voor de arbeidsmarkt en een mooie oplossing voor het huizentekort.
Plus je kunt dan in de thuiszorg normale contracten aanbieden. Er moeten altijd een bepaald aantal mensen aanwezig zijn dus je hebt "normale" diensten van 8 uur achter elkaar ipv 3 uur smorgens en 3 uur savonds.
Daglichtlamp
20-12-2023 om 10:54
Miraval schreef op 20-12-2023 om 10:48:
[..]
Plus je kunt dan in de thuiszorg normale contracten aanbieden. Er moeten altijd een bepaald aantal mensen aanwezig zijn dus je hebt "normale" diensten van 8 uur achter elkaar ipv 3 uur smorgens en 3 uur savonds.
Volgens mij nog steeds niet. De meeste hulp die ouderen krijgen is onafhankelijk van of ze in hun huidige huis wonen, of in een centrum met alleen appartementen voor ouderen.
Dus het blijft dat de piek van de werkzaamheden 's ochtends is voor hulp bij opstaan/douchen en aankleden en vervolgens weer 's avonds bij het naar bed gaan.
Het enige waar je op bespaart zijn de reistijden voor het verzorgend personeel.
watertoren
20-12-2023 om 11:02
Ik hoop toch om zo lang mogelijk in mijn huis te kunnen blijven wonen, het liefst tot het laatst toe met eventueel wat hulp. Ik zou het verschrikkelijk vinden om in een appartementencomplex met gemeenschappelijke ruimte te moeten wonen.
Miraval
20-12-2023 om 11:04
watertoren schreef op 20-12-2023 om 11:02:
Ik hoop toch om zo lang mogelijk in mijn huis te kunnen blijven wonen, het liefst tot het laatst toe met eventueel wat hulp. Ik zou het verschrikkelijk vinden om in een appartementencomplex met gemeenschappelijke ruimte te moeten wonen.
Jij wel. Ik niet denk ik. Ik ben echt een sociaal dier. Mijn man is een stuk ouder en we hebben geen kinderen. Ik zou vereenzamen denk ik dus voor mij een perfecte oplossing.
Nicole123
20-12-2023 om 11:31
watertoren schreef op 20-12-2023 om 11:02:
Het een sluit het ander niet uit, het zou fijn zijn als er keuze is. Zo'n complex kun je verder ook inrichten als voor bewoners prettig is. Twee oma's van mij hebben in zoiets gewoond en hadden gewoon hun eigen voordeur, keuken, etc., maar wel een ruimte voor gemeenschappelijke activiteiten (waar ze helemaal vrij in waren of ze daarvan gebruik maakten of niet en ze konden het zelf ook afhuren voor een verjaardag oid), doorgang / kort lijntje naar het naastgelegen verzorgingshuis, mogelijkheden voor warme maaltijd (of meer) die langsgebracht werd, mogelijkheden voor zorg, etc. Het hoeft ook niet per se in de vorm van een flat, een soort hofje van 'tiny houses' met alleen een begane grond kan bijvoorbeeld ook. Genoeg privacy en voor ieder wat wils lijken me mooie uitgangspunten.
Ik heb nog een opa van in de 90 die nog in het huis woont waar hij met een gezin met 4 kinderen in woonde. Elke dag 2x thuiszorg en elke dag iemand van de familie die als mantelzorger helpt. Ook hij wil echt niet naar een typisch bejaardenhuis, heeft het schrikbeeld van in een eetzaal eten en verplicht bingo spelen ofzo. Maar naar een woonvorm waar hij kleiner kan wonen en waar meer zorg beschikbaar is zou voor hem (en de mantelzorgende familie) puntje bij paaltje wel beter zijn en zijn huis zou dan vrij komen voor een gezin dat smacht naar geschikte woonruimte.
En om maatschappelijke problemen op te lossen zullen mensen soms ook wat water bij de wijn moeten doen en hun situatie moeten accepteren. Deze opa van mij is heel hulpbehoevend momenteel en wil dat de familie 24/7 klaarstaat om hem te helpen, maar tussen de oude mensen wonen wil hij niet, want hij voelt zichzelf nog heel jong. Tsja, op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat je zelf bij die ouderen hoort en je oude eengezinswoning achterlaten heel veel pijn doet, maar dat er blijven tot je omvalt van anderen - dichtbij en verder weg - nogal wat vraagt.
OmaVan2
20-12-2023 om 11:51
Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 11:31:
[..]
Het een sluit het ander niet uit, het zou fijn zijn als er keuze is. Zo'n complex kun je verder ook inrichten als voor bewoners prettig is. Twee oma's van mij hebben in zoiets gewoond en hadden gewoon hun eigen voordeur, keuken, etc., maar wel een ruimte voor gemeenschappelijke activiteiten (waar ze helemaal vrij in waren of ze daarvan gebruik maakten of niet en ze konden het zelf ook afhuren voor een verjaardag oid), doorgang / kort lijntje naar het naastgelegen verzorgingshuis, mogelijkheden voor warme maaltijd (of meer) die langsgebracht werd, mogelijkheden voor zorg, etc. Het hoeft ook niet per se in de vorm van een flat, een soort hofje van 'tiny houses' met alleen een begane grond kan bijvoorbeeld ook. Genoeg privacy en voor ieder wat wils lijken me mooie uitgangspunten.
Er zijn wel initiatieven, zoals de knarrenhoven, maar die hebben dan weer niet dat er zorg aan is verbonden. Bovendien is nieuwbouw vreselijk duur. Wij zijn wat ouder en zouden best wat kleiner willen wonen, maar zien eigenlijk nooit iets langs komen waar we zouden willen wonen, want ja waarom moet een kleiner huis ook een kleine woonkamer hebben. Wij willen nog wel die grote eetkamertafel kwijt als het hele gezin er een keertje is.
Nicole123
20-12-2023 om 12:15
OmaVan2 schreef op 20-12-2023 om 11:51:
[..]
Er zijn wel initiatieven, zoals de knarrenhoven, maar die hebben dan weer niet dat er zorg aan is verbonden. Bovendien is nieuwbouw vreselijk duur. Wij zijn wat ouder en zouden best wat kleiner willen wonen, maar zien eigenlijk nooit iets langs komen waar we zouden willen wonen, want ja waarom moet een kleiner huis ook een kleine woonkamer hebben. Wij willen nog wel die grote eetkamertafel kwijt als het hele gezin er een keertje is.
Ja, er zitten natuurlijk veel meer haken en ogen aan dan 'de regering moet dit gewoon even regelen'. Wat mij betreft zou de overheid dit soort dingen wel mogen subsidiëren, zodat het betaalbaar wordt en aantrekkelijk om naar over te stappen. Je wint uiteindelijk veel terug van de investering in de vorm van minder woningtekort, efficiëntere zorg, minder mantelzorg (waardoor de participatie op de arbeidsmarkt kan toenemen), mensen die gezonder oud worden, etc.
Miraval
20-12-2023 om 12:36
Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 12:15:
[..]
Ja, er zitten natuurlijk veel meer haken en ogen aan dan 'de regering moet dit gewoon even regelen'. Wat mij betreft zou de overheid dit soort dingen wel mogen subsidiëren, zodat het betaalbaar wordt en aantrekkelijk om naar over te stappen. Je wint uiteindelijk veel terug van de investering in de vorm van minder woningtekort, efficiëntere zorg, minder mantelzorg (waardoor de participatie op de arbeidsmarkt kan toenemen), mensen die gezonder oud worden, etc.
Eens. Of investeerders die daar in willen stappen. Het zou een grote meerwaarde zijn dat weet ik zeker.
En soms moet je als oudere inderdaad jezelf realiseren dat niet alles wat je wil mogelijk is. Wanneer er meer zulke initiatieven komen en je hebt mantelzorg nodig dan is het juiste om te doen toch daarheen verhuizen? Of gaat je eigen belang dan voor op je familie die mantelzorg moeten verrichten?
En met een gezellige gemeenschappelijke ruimte kun je toch zoveel bezoek ontvangen als je wil?
Nicole123
20-12-2023 om 13:55
Miraval schreef op 20-12-2023 om 12:36:
[..]
En met een gezellige gemeenschappelijke ruimte kun je toch zoveel bezoek ontvangen als je wil?
Het gaat een beetje off topic nu, maar er zit wel een flink verschil tussen een gezellige eigen woonkamer en een grote algemene zaal waar je met 100 man in kan. Ik snap de wens wel dat je wel kleiner wil wonen, maar ook nog met 8 of 10 man aan tafel wil kunnen, zodat je je hele familie kunt ontvangen. En dat het wel heel grote meerwaarde heeft om dat in je eigen vertrouwde huis te kunnen. Juist als je in een eerder stadium naar zo'n woning gaat heb je nog meer van dit soort wensen.
Hoe je dat kunt oplossen vind ik een lastige, want ik denk dat die wensen niet per se uniform zijn. Een ander zal in plaats van zo'n grotere woonkamer namelijk misschien weer een extra kamertje willen hebben voor een bepaalde hobby of een logerend kleinkind, of een buitenplaatsje om wat te kunnen tuinieren. Hoe maak je dan zoiets aantrekkelijk voor een grote groep mensen en tegelijkertijd efficiënt en betaalbaar?
Moirmel
20-12-2023 om 14:54
Vraagje: er sijpelt hier weinig nieuws door over de Nederlandse politiek, dus hoe gaat het met de onderhandelingen? Is het nog steeds PVV, VVD en NSC?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.