Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
_Audrey
19-12-2023 om 16:05
Facy66 schreef op 19-12-2023 om 16:01:
[..]
Woww zelfs vanuit de DENK en D66 stappen er blijkbaar kiezers over naar PVV. Dat vind ik wel heel verrassend. Hoe zou dat komen of waar is het op gebaseerd?
Best bijzonder inderdaad.
DENK heeft er zelf ook 1 zetel bij. Dus sommigen gaan naar de PVV en anderen juist naar hun.
_Audrey
19-12-2023 om 16:07
Hoe lang zou Yesilgöz er nog zitten?
Ze is niet erg succesvol tot dusver.
Facy66
19-12-2023 om 16:11
_Audrey schreef op 19-12-2023 om 16:07:
Hoe lang zou Yesilgöz er nog zitten?
![]()
Ze is niet erg succesvol tot dusver.
Ik denk niet lang inderdaad. Ze heeft de partij goed om zeep geholpen.
Facy66
19-12-2023 om 16:12
_Audrey schreef op 19-12-2023 om 16:05:
[..]
Best bijzonder inderdaad.
DENK heeft er zelf ook 1 zetel bij. Dus sommigen gaan naar de PVV en anderen juist naar hun.
Wel apart. Ben wel benieuwd waarom.
majorette2005
19-12-2023 om 16:41
Miraval schreef op 19-12-2023 om 15:42:
[..]
Ja is dat zo? Of was het meer een VVD kabinet met D66 beleid?
Ik dacht namelijk dat de VVD voor de ondernemers stond als zowat de enige partij en zelfs met de VVD aan het roer zijn het de ondernemers en zzpers die in moeten leveren. Ik ga er in ieder geval best op achteruit volgend jaar en de kosten voor wonen, autorijden en zorg gaan omhoog. De kranten jubelen wat af over de toenemende koopkracht maar vergeten even de zzpers en kleine ondernemers die erop achteruit gaan.
Eens, de afbouw van de zelfstandige aftrek wordt versneld, dit om schijn zzpers tegen te gaan, helaas zijn daar juist de kleine zzpers de dupe van.
OmaVan2
19-12-2023 om 16:44
Facy66 schreef op 19-12-2023 om 15:57:
Dit is trouwens een leuk filmpje met een hele mooie pakkende speech van Caroline vd Plas. Ze vat veel dingen mooi samen in dit filmpje en ook over de grondrechten.
https://m.youtube.com/watch?v=XoFJNgoCMhw
Ze snapt duidelijk niet waar het over gaat als ze het over rechtstaat en grondrechten heeft. Wat een demagogisch huilverhaal, zeg.
Nicole123
19-12-2023 om 17:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 14:22:
[..]
Al bijna twee jaar ben je aan de kassa voor je boodschappen flink meer kwijt. Begin dit jaar zelfs ruim 18 procent meer dan een jaar eerder.Die tijd is gelukkig geweest, zegt Rini Emonds, consultant bij marktonderzoeksbureau Circana. Emonds houdt zich bezig met de detailhandel.
Paar producten goedkoperIn november van dit jaar waren er zelfs producten waarvan de prijs lager was in vergelijking met een jaar eerder. Zo was verse halfvolle en magere melk 11 procent goedkoper, margarine 3,7 procent en diepvriesgroenten 1,6 procent.
Maar gemiddeld genomen was je in die maand voor voedingsmiddelen nog altijd 6,3 procent meer kwijt.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5423099/inflatie-prijs-prijzen-boodschappen-supermarkt-cbs
Helaas is een dieet van melk, diepvriesgroenten en margarine erg eenzijdig en ongezond.
Wat bedoel je te zeggen? Dat de supermarktprijzen gemiddeld vergeleken met een jaar geleden nog wel hoger liggen? Dat ontken ik ook helemaal niet. Ik stel enkel dat de prijzen nu aan het zakken zijn. Natuurlijk gaat dat niet in 1 klap (als dat wel gebeurt is dat meestal ook geen goed teken, dan gebeuren er gekke dingen met de economie). Een paar producten zijn nu al goedkoper dan een jaar geleden, de meeste beginnen nu te dalen en zijn goedkoper dan een paar weken/maanden geleden maar nog niet op het niveau van een jaar geleden en bijv zomerfruit zoals aardbeien is in deze tijd altijd op z'n duurst dus kun je niet goed vergelijken met een paar weken/maanden geleden.
felija
19-12-2023 om 17:28
Facy66 schreef op 19-12-2023 om 15:58:
[..]
De VVD is denk ik vooral voor de hele grote bedrijven en andere rijken, niet voor de kleinere ondernemers.
Dat denk ik ook.
Kadushi
19-12-2023 om 17:31
Facy66 schreef op 19-12-2023 om 15:00:
[..]
Echt zielig voor jouw zusje! Zo heb je tegenwoordig zo veel mensen die gewoon niet gehoord worden en die zo moeten sabbelen en stressen net zoals jouw zusje. Hopelijk gaat haar situatie snel verbeteren. Dit soort verhalen zeggen zoveel meer dan cijfertjes. Verder goede post.
Haar situatie gaat helaas niet meer verbeteren. Ze heeft 2 herseninfarcten en 3 tia's gehad. Door haar restverschijnselen zit werken er niet meer in dus voor haar is de situatie uitzichtloos en kan ze voor haar gevoel alleen maar lijdzaam afwachten wat het komende jaar haar brengt. En dat belooft niet veel goeds voor haar situatie helaas.
Daglichtlamp
19-12-2023 om 17:39
Kadushi schreef op 19-12-2023 om 17:31:
[..]
Haar situatie gaat helaas niet meer verbeteren. Ze heeft 2 herseninfarcten en 3 tia's gehad. Door haar restverschijnselen zit werken er niet meer in dus voor haar is de situatie uitzichtloos en kan ze voor haar gevoel alleen maar lijdzaam afwachten wat het komende jaar haar brengt. En dat belooft niet veel goeds voor haar situatie helaas.
Verdrietig inderdaad. Links wil in elk geval het minimumloon omhoog en de koppeling van de uitkeringen zoals bijstand aan het minimumloon in stand laten. Dat wil de PVV ook maar zij hebben het niet concreet gemaakt. Noch door een percentage te noemen, noch door aan te geven hoe ze dat betalen.
Groenlinks-PvdA doen dat in hun wel doorgerekende programma wel:
Een degelijk inkomen. We zorgen ervoor dat iedereen een vrij, waardig en zeker bestaan kan leiden. Vaak zijn het juist die mensen die onmisbaar werk doen in onze samenleving, zoals schoonmakers, bouwvakkers en supermarktpersoneel, die de meeste moeite hebben om rond te komen. Daarom verhogen we het minimumloon naar € 16 per uur (60% van het mediaan brutoloon) en verankeren het minimumloon op 60% van het mediane loon in de wet, in lijn met de Europese richtlijn. Het minimumloon gaat gelden voor iedereen vanaf achttien jaar en we passen ook de staffeling voor het jeugdloon onder de 18 jaar hierop aan. Uitkeringen als de AOW en de bijstand stijgen mee. We zorgen ervoor dat iedereen kan meedoen en niemand meer kopje-onder gaat. Dat doen we met een stevig sociaal vangnet, de invoering van publieke basisbanen, breed toegankelijke publieke voorzieningen en inkomensondersteuning die uitgaat van vertrouwen. Ook ieder kind doet mee. Ontwikkelkansen zoals sporten en muziekles horen niet af te hangen van de portemonnee van je ouders of van waar je woont. Daarom krijgen gemeenten extra middelen om gezinnen met lage inkomens te ondersteunen en komt er beleid specifiek gericht op het verstevigen van de positie van kwetsbare kinderen.
Facy66
19-12-2023 om 17:47
Maar de stijging van het miniminkomen zal denk ik ook weer lijden tot prijsverhogingen, want bedrijven verhogen dan weer hun prijzen en daardoor is Jan Modaal of de Jan Modaals met een wat hoger modaal inkomen weer extra de klos (die vallen natuurlijk weer buiten de boot) en de minima uiteindelijk ook want die schieten er niets mee op als ze weer alles mogen inleveren omdat alles weer veel duurder wordt.
En dan nog die gekke heffingen/belastingen op allerlei producten. Daar worden mensen ook niet beter van.
Facy66
19-12-2023 om 17:48
Kadushi schreef op 19-12-2023 om 17:31:
[..]
Wat een verdrietige situatie voor haar.
FaithfulDuck87
19-12-2023 om 17:50
ik vind het prima dat het minimumloon omhoog gaat, laat ik dat eerst zeggen. Wat er wel aan hangt, waar moet het bedrijf dit weer van gaan betalen? Daarmee gaan ws kosten omhoog, prijzen omhoog en voelt iedereen, ook degene die minimumloon ontvangt, weer in de portemonnee.
Facy66
19-12-2023 om 17:51
Friezinnetje schreef op 19-12-2023 om 17:50:
ik vind het prima dat het minimumloon omhoog gaat, laat ik dat eerst zeggen. Wat er wel aan hangt, waar moet het bedrijf dit weer van gaan betalen? Daarmee gaan ws kosten omhoog, prijzen omhoog en voelt iedereen, ook degene die minimumloon ontvangt, weer in de portemonnee.
Eens.
Kadushi
19-12-2023 om 17:56
felija schreef op 19-12-2023 om 15:15:
[..]
Ze worden zeker wel gehoord en er worden zowel vanuit rechts als vanuit links voorstellen ter verbetering gedaan, maar dar is niet binnen een dag, week of zelfs maand gefixt.
Ze worden niet gehoord, al heel lang niet. Al jaren worden ze ( chronisch zieken, alleenstaanden, werkende minimum inkomens) niet gehoord. Die groep vind dat alles naar buitenlanders en links woke gaat.
De kwetsbaarste groep, die steeds groter wordt, hoor je niet. Ze hebben de energie, de middelen en het geld niet om naar Den Haag te komen om te demonstreren. Hun stem heeft zich nu vertaald in het stemmen op de PVV, dat was haalbaar in het gymlokaal om de hoek.
En hoe links dit vertaald vind ik verachtelijk en ondemocratisch. Bij de volgende verkiezingen stem ik ook rechts, puur omdat ik links inmiddels ondemocratisch en onrealistische wegkijkers vind.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.