Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Gebruikersnaaminvullen
14-12-2023 om 22:21
Facy66 schreef op 14-12-2023 om 22:20:
Wat is trouwens NIMBY?
not in my back yard
ShowyHummingbird30
14-12-2023 om 22:23
Wat is trouwens NIMBY?
De serieuze uitleg:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NIMBY
En met een knipoog:
Zilver_gray
14-12-2023 om 22:24
Wat is trouwens NIMBY?
NIMBY
Afkorting voor:Not In My Back Yard
NIMBY verwijst naar de dubbele moraal die mensen er op na houden rondom ingrepen in hun directe omgeving. Voor de bühne wordt het maatschappelijke belang onderschreven; zodra ze er ook de (negatieve) effecten van ondervinden zijn ze plotseling tegen. Over het algemeen vindt men het prima als zoiets er komt, zolang het maar niet in hun achtertuin is. De term wordt vaak gebruikt bij grote projecten zoals de HSL-zuid.
absor
14-12-2023 om 23:07
Zilver_gray schreef op 14-12-2023 om 19:29:
[..]
Zelfs als Henk en Ingrid klagen worden ze blijkbaar niet gehoord.
Daarom hebben Henk en Ingrid nu massaal pvv gestemd. Gewoon om gehoord te worden
Martin Bosma kamer voorzitter geworden. Schijnt een verschrikking te zijn voor de democratie als ik dar hoor op tv en lees in kranten maar eigenlijk gun ik het hem wel.
Zilver_gray
14-12-2023 om 23:17
absor schreef op 14-12-2023 om 23:07:
[..]
Daarom hebben Henk en Ingrid nu massaal pvv gestemd. Gewoon om gehoord te worden
Martin Bosma kamer voorzitter geworden. Schijnt een verschrikking te zijn voor de democratie als ik dar hoor op tv en lees in kranten maar eigenlijk gun ik het hem wel.
Hoezo is het hem gegund dan?
"Bosma had vooraf 37 zekere stemmen van zijn eigen PVV-fractie. Daar kwamen nog stemmen bij van Kamerleden die zijn vaardige voorzitterschap zwaarder vinden wegen dan zijn omstreden opvattingen over de omvolkingstheorie, de islam en het ‘nepparlement’ waarvan hij nu voorzitter is"
Fleurtje_5
14-12-2023 om 23:44
Daglichtlamp schreef op 14-12-2023 om 19:22:
[..]
Probeer je nu echt te zeggen dat de burgemeester van Ter Apel niet eerder aan de bel heeft getrokken?
Heb je het filmpje bekeken? Heb je gehoord wat die mevrouw van de burgerwacht vertelde? Zie vanaf minuut 10.00. 'De Gemeente' heeft hen jaren geleden al laten vallen. 'De Gemeente', dat is daar waar de burgemeester baas over is. Toch? En als de burgemeester aan de bel heeft getrokken dan heeft het niet veel uitgehaald. Als een burgemeester een oproep kan doen om in polonaise met trommels en toeters naar het politiebureau te trekken om massaal aangifte te doen vanwege een lompe vraag, dan kan een burgemeester nu ook een dikke vuist maken tegen dit onrecht.
Als een burgemeester andere dorpen wil opzadelen met het leed dat hij of zij zelf niet in de hand heeft dan is het diep triest. Dit onrecht gun je niemand.
Een van de inwoners van Ter Apel (te zien in het filmpje) vertelde dat er veel nare dingen gebeuren. En dat 'wanneer hij zoiets zou doen' dan werd hij opgepakt. Maar die raddraaiers worden opgepakt en meteen weer netjes terug gebracht. Politie mag niks doen. De burgemeester is baas over de politie. Toch? Als een inwoner opgepakt kan worden, kan dat ook met een asielzoeker die steelt, iemand bespuugd, urineert, zijn geslachtsdelen aan kinderen toont, autoruiten inslaat, of mensen verwond met een mes.
Het zijn niet de echte asielzoekers waar ze mee te kampen hebben, maar met criminelen uit veilige landen. Criminelen hoor je niet door het land te verspreiden, maar op te pakken of terug te sturen naar het land van herkomst. Ook al wil dat land hen niet terug. Hopsaflops de grens over.
Wij zetten toch ook niet de gevangenissen open om gedetineerden naar België te laten lopen, en dan zeggen dat we ze niet terug willen, dat is wel heel gemeen.
Bekijk het filmpje dat ik zo straks heb geplaatst en vraag je dan af of je dit werkelijk andere plaatsen in Nederland wilt aandoen. Als je dan nóg voor de spreidingswet bent dan ga ik heel hard aan jou twijfelen.
Fleurtje_5
14-12-2023 om 23:53
Nicole123 schreef op 14-12-2023 om 20:22:
[..]
Nogmaals, hoe dan concreet, binnen de kaders van de mensenrechten en verdragen? Wilders en consorten hebben je blij gemaakt met een dode mus, want ook zij kunnen dit helemaal niet.
https://www.trouw.nl/nieuws/criminele-asielzoeker-is-niet-zomaar-uit-te-zetten~bc25b989/
Mensenrechtenverdragen verbieden het Nederland om vreemdelingen terug te sturen als zij in hun land van herkomst kans lopen onmenselijk te worden behandeld. Dat maakt uitzetten naar landen als Syrië of Eritrea moeilijk. Ook zijn er landen die hun onderdanen niet terugnemen. Op die internationale verdragsregels 'zijn geen uitzonderingen mogelijk, dus ook niet als een vreemdeling een ernstig misdrijf heeft gepleegd'.
Hoe zit het met de mensenrechten van burgers die gebukt gaan onder de groep waar jij het nu voor opneemt?
Je schrijft:Op die internationale verdragsregels 'zijn geen uitzonderingen mogelijk, dus ook niet als een vreemdeling een ernstig misdrijf heeft gepleegd'.
Een vreemdeling die een ernstig misdrijf heeft gepleegd hoort in een gevangenis te zitten net zoals iedereen die een ernstig misdrijf heeft gepleegd. Die laat je niet na vijf minuten alweer los tussen burgers met kinderen en kwetsbare ouderen.
Anders is het systeem (die internationale gedragsregels) echt behoorlijk ziek. Gedragsregels? Laat me niet lachen.
Zoiets moet je niet flikken in andere landen.Als je weet dat je geen plasje moet plegen onder aan een berg met heilige naam, dan hou je dat plasje op tot de volgende halte met een veilige boom want stel je voor dat je opgepakt word.
Ik doe mijn petje af voor de burgers die een burgerwacht hebben opgericht.
Fleurtje_5
15-12-2023 om 00:09
absor schreef op 14-12-2023 om 23:07:
[..]
Martin Bosma is een van de beste Kamervoorzitters hoorde ik bij VandaagInside. Misschien is links daar niet zo blij mee. Ik vind het prima. Arib vond ik trouwens ook een beste Tweede Kamervoorzitter.
Ik heb hem eens horen praten tegen Lilian Ploumen. Geweldig hoe hij dat deed. Raak en heel rustig.
Nicole123
15-12-2023 om 00:26
Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 23:53:
[..]
Hoe zit het met de mensenrechten van burgers die gebukt gaan onder de groep waar jij het nu voor opneemt?
Je schrijft:Op die internationale verdragsregels 'zijn geen uitzonderingen mogelijk, dus ook niet als een vreemdeling een ernstig misdrijf heeft gepleegd'.
Een vreemdeling die een ernstig misdrijf heeft gepleegd hoort in een gevangenis te zitten net zoals iedereen die een ernstig misdrijf heeft gepleegd. Die laat je niet na vijf minuten alweer los tussen burgers met kinderen en kwetsbare ouderen.
Anders is het systeem (die internationale gedragsregels) echt behoorlijk ziek. Gedragsregels? Laat me niet lachen.
Ik neem het helemaal niet op voor die groep, dan lees je verkeerd of je bent weer expres me aan het framen als 'jullie zien geen problemen'. Ik schrijf ook helemaal niet wat ik er persoonlijk moreel van vind, ik citeer een bericht uit de krant waarin staat wat er wel en niet mogelijk is volgens de grondrechten en verdragen. Ik zou aanraden het artikel uit die link te lezen, dan begrijp je beter wat ik bedoel. Want jij en ik kunnen wel iets willen wat tegen het internationale verdrag van de rechten van de mens ingaat, maar daar heb je helemaal niets aan. Ook Wilders zal zich aan die verdragen moeten houden, dus ook hij gaat niet hier zomaar iets aan kunnen veranderen. Hij kan wel roepen: 'Ik zet die criminelen het land uit!' en jij kunt dan denken 'Hè, hè, eindelijk iemand die zegt wat ik wil', maar je hebt er nul komma nul aan in de praktijk. Behalve dat je jezelf er verschrikkelijk boos over maakt en over 4 jaar opnieuw gedesillusioneerd bent.
En 'internationale gedragsregels'? Wat maak je er nou voor vreemds van? Hoe kom je erbij om van het internationale verdrag van de rechten van de mens 'gedragregels' te maken? Heb je dan enig besef wat zo'n verdrag inhoudt?
Daglichtlamp
15-12-2023 om 07:09
Fleurtje_5 schreef op 15-12-2023 om 00:09:
[..]
Martin Bosma is een van de beste Kamervoorzitters hoorde ik bij VandaagInside. Misschien is links daar niet zo blij mee. Ik vind het prima. Arib vond ik trouwens ook een beste Tweede Kamervoorzitter.
Ik heb hem eens horen praten tegen Lilian Ploumen. Geweldig hoe hij dat deed. Raak en heel rustig.
Gelukkig hebben de vrijheid van meningsuiting nog om daar niet zo blij mee te zijn.
Toen Khadija Arib zich kandidaat stelde voor het Kamervoorzitterschap, zei Geert Wilders: ‘Het zal nooit wennen, een Marokkaanse als Kamervoorzitter.’ Toen ze daadwerkelijk gekozen werd, twitterde hij: ‘Het is een zwarte dag voor dit nepparlement.’ Ik ga hier verder niet op deze uitspraken in. Ik laat ze enkel afdrukken opdat u vandaag een vrijbrief heeft wat dan ook te vinden van het Kamervoorzitterschap van Martin Bosma.
Dat is immers een politicus (ik leen hier wat citaten uit het uitstekende profiel dat Frank Hendrickx en Remco Meijer over hem schreven) die eerder zei dat ‘de elites een miljoen moslims op ons dak stuurden’, bedenker is van de omstreden term ‘kopvoddentaks’ en volgens sommigen ook het brein was achter de ‘minder Marokkanen’-toespraak.
Zilver_gray
15-12-2023 om 07:50
Daglichtlamp schreef op 15-12-2023 om 07:09:
[..]
Gelukkig hebben de vrijheid van meningsuiting nog om daar niet zo blij mee te zijn.
Toen Khadija Arib zich kandidaat stelde voor het Kamervoorzitterschap, zei Geert Wilders: ‘Het zal nooit wennen, een Marokkaanse als Kamervoorzitter.’ Toen ze daadwerkelijk gekozen werd, twitterde hij: ‘Het is een zwarte dag voor dit nepparlement.’ Ik ga hier verder niet op deze uitspraken in. Ik laat ze enkel afdrukken opdat u vandaag een vrijbrief heeft wat dan ook te vinden van het Kamervoorzitterschap van Martin Bosma.
Dat is immers een politicus (ik leen hier wat citaten uit het uitstekende profiel dat Frank Hendrickx en Remco Meijer over hem schreven) die eerder zei dat ‘de elites een miljoen moslims op ons dak stuurden’, bedenker is van de omstreden term ‘kopvoddentaks’ en volgens sommigen ook het brein was achter de ‘minder Marokkanen’-toespraak.
Goed stuk!
OmaVan2
15-12-2023 om 08:14
Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 23:53:
[..]
Zoiets moet je niet flikken in andere landen.Als je weet dat je geen plasje moet plegen onder aan een berg met heilige naam, dan hou je dat plasje op tot de volgende halte met een veilige boom want stel je voor dat je opgepakt word.
Ik doe mijn petje af voor de burgers die een burgerwacht hebben opgericht.
Een vreemdeling die een ernstig misdrijf pleegt, komt in de gevangenis. Diefstal of in iemands tuin poepen zit niet in die categorie.
Ali
15-12-2023 om 11:16
Er zijn nog steeds 185 gemeenten die helemaal geen asielzoekers opvangen. Die gemeenten kunnen ook zonder spreidingswet besluiten om dat gewoon wél te doen. Dat is mijn kerstwens voor nu. Want vrede op aarde zal er voorlopig niet komen.
Nicole123
15-12-2023 om 11:42
Ali schreef op 15-12-2023 om 11:16:
Er zijn nog steeds 185 gemeenten die helemaal geen asielzoekers opvangen. Die gemeenten kunnen ook zonder spreidingswet besluiten om dat gewoon wél te doen. Dat is mijn kerstwens voor nu. Want vrede op aarde zal er voorlopig niet komen.
In mijn gemeente vangen ze nu een kleine groep op, maar willen ze uitbreiden. Ik vind het prima. Er wordt momenteel geen enkele overlast ervaren door de buurt. Ik ben wel een beetje bang dat de gemeenteraad door de verkiezingsuitslag (ook hier veel PVV) en de mogelijke rem op de spreidingswet het plan alsnog terugtrekt.
Nicole123
15-12-2023 om 11:56
Dat problemen toe zouden nemen door de spreidingswet is nergens op gebaseerd. Het tegenovergestelde is waar: de problemen nemen juist toe omdat de capaciteit van het centrum in Ter Apel overschreden wordt. Dat men 2500 mensen wil proppen op een plek waar er ruimte is voor 2000, dát zorgt voor problemen. Logisch ook, als je 40 kinderen in één klaslokaal propt of 10 mensen in één rijtjeshuis laat wonen krijg je ook veel sneller spanningen en problemen dan als je mensen een klein beetje rust en privacy geeft. Bij AZCs elders in het land, waar de ruimte en hoeveelheid asielzoekers veel meer in balans zijn, is daardoor vele malen minder overlast.
Zie bijv dit stuk:
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/artikelen/2022/criminaliteit.html
Jos Wienen is in 2015 voorzitter van de adviescommissie asiel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en burgemeester van Katwijk. Ook daar is er protest. Het gaat om de komst van nog eens 600 asielzoekers bovenop een al bestaand asielzoekerscentrum. Wienen besluit om de criminaliteitscijfers onder asielzoekers in het AZC van zijn gemeente in kaart te laten brengen.
‘Ik wilde weten hoe het precies zit, dan kan je mensen de juiste informatie geven,’ vertelt Wienen. ‘We hebben een bestaande AZC in Katwijk onderzocht en de politiegegevens van twee jaar geanalyseerd. Daaruit bleek dat het aantal politiecontacten per asielzoeker aanzienlijk lager ligt dan de gemiddelde Katwijker: 2,5 keer zo laag.’
Sociaalwetenschapper Noyon is sceptisch over het bekendmaken van dit soort cijfers: ‘Het is de vraag in hoeverre je de publieke opinie nog kan beïnvloeden met feiten. Als mensen eenmaal een mening hebben gevormd en daarvan overtuigd zijn, is het heel moeilijk om informatie te geven dat geaccepteerd wordt. Waarschijnlijk trekken mensen vaker de cijfers in twijfel dan dat ze hun mening bijstellen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.