Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-12-2023 om 12:31 Topicstarter

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z20136&did=2023D49197
Het is ook niet zo dat de vier partijen die nu gaan onderhandelen over de vorming van de regering overal hetzelfde over gestemd hebben. Onderstaande motie van DENK werd gesteund door NSC, maar niet door BBB, PVV en VVD. Overigens hebben BBB en VVD als ik me goed herinner in hun stemverklaring wel gezegd dat ze het eens zijn met de eerste twee punten in de motie, maar dat ze niet willen zeggen dat het onacceptabel is om de islam te betitelen als een kwaadaardige ideologie, vanwege de vrijheid van meningsuiting.

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
spreekt uit dat de islam een te respecteren godsdienst is, dat de (grond)rechten van Nederlandse moslims dienen te worden geëerbiedigd en dat het onacceptabel is om de islam te betitelen als een "kwaadaardige ideologie",
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Baarle

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-12-2023 om 12:35 Topicstarter

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023Z20139&did=2023D49200
Overigens is er nog wel gestemd over een andere motie over de spreidingswet. (Naast de motie die ingediend was door Yesilgoz). Deze motie is niet aangenomen. PVV heeft voor deze motie gestemd, BBB, VVD en NSC heeft tegengestemd.
De tekst van de motie van JA21:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,spreekt uit dat het kabinet de spreidingswet moet intrekken,en gaat over tot de orde van de dag.

Nicole123 schreef op 14-12-2023 om 10:53:

[..]

Klopt. Maar juist daarom is het zo belangrijk dat partijen, in Tweede Kamer en regering, die grondwet respecteren. Dat ze geen plannen aan het volk voorschotelen die daarmee in tegenspraak zijn, dat ze een regering bouwen op de basis van de grondwet. We hebben immers niet nog een instantie er bovenop die toetst aan de grondwet, dus van de politici zelf en het zich houden aan hun eed moeten we het hebben.

NSC is een voorstander van een constitutioneel hof naar Duitsland. Ik ben daar ook een groot voorstander van, zodat eventuele fouten van de wetgever gecorrigeerd kunnen worden.

felija schreef op 14-12-2023 om 10:44:

[..]

Jij beticht een andere poster van nare beschuldigingen van politici, terwijl ook die acties van de betreffende politici gewoon in het nieuws waren. Je meet met twee maten.

En dat omdat ik schreef:

Baudet heeft rare ideeen, maar hij is heel deskundig in het vak rechten. En daarom gaf ik die reactie.

Nicole123 schreef op 14-12-2023 om 10:57:

[..]

Oh, dus als een PVVer al lang op het pluche zit en een voorbeeldverhaaltje gebruikt en dat op tv is dan ageer je daar ook tegen? Ik zie het wel komen dan.

Ik ga ervan uit dat iemand die het tot in Brussel heeft 'geschopt' wel wat gewend zal zijn van 'echt Kamerwerk' (want daar ging het antwoord over).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-12-2023 om 12:56 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 12:53:

[..]

Ik ga ervan uit dat iemand die het tot in Brussel heeft 'geschopt' wel wat gewend zal zijn van 'echt Kamerwerk' (want daar ging het antwoord over).

Maar concreet kun je wat voorbeelden geven van het goede Kamerwerk van de PVV  waar de inwoners van Nederland ook echt iets aan gehad hebben?

Daglichtlamp schreef op 14-12-2023 om 12:17:

[..]

https://politiekeindex.nl/

Hij bereikt gewoon heel weinig. Hij komt met zijn regelmatige moties van wantrouwen wellicht sterk over, maar wat hebben de inwoners van Nederland daar precies aan.

Waar inwoners wel wat aan hebben zijn goede initiatiefwetsvoorstellen en amendementen op wetten die de regering heeft ingediend. Een goed voordeel is de begrotingsbehandeling van dit jaar, ingediend door het demissionaire kabinet, waarin partijen goed hebben samengewerkt om daar haalbare voorstellen vanuit de kamer tegenover te stellen. Via amendementen (niet moties) zodat ze ook daadwerkelijk uitgevoerd moeten worden.

Of denk aan de wet die een einde aan de praktijk maakt dat teveel mensen in Nederland een tijdelijk huurcontract hebben. Dat soort voorstellen kost tijd. Veel tijd. Werk dat niet heel zichtbaar is voor Nederlanders, maar waar we veel meer aan hebben dan de zoveelste motie van wantrouwen. Of Kamervragen naar de bekende weg.

Dat geloof ik meteen.

Zo las ik een paar weken geleden een interview met Lilian Helder. Als PVV-er werd zij niet gehoord, terwijl iemand van het CDA met het zelfde verhaal wél gehoord werd.

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 12:52:

[..]

En dat omdat ik schreef:

Baudet heeft rare ideeen, maar hij is heel deskundig in het vak rechten. En daarom gaf ik die reactie.

Nee, dit was niet waar ik op doelde, je doet weer een aanname die niet klopt. 

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 09:13:

[..]

Wat een nare beschuldiging weer.

De mensen die de AZC's laten overlopen, de politie die raddraaiers oppakken en meteen daarna weer moeten vrijlaten en ze zelfs met het busje weer terug brengen, zodat ze verder kunnen gaan met hun 'ding' waar ze voor opgepakt waren.

Dát zijn problemen waar mensen in ter Apel al heel lang problemen mee hebben en op deze manier blijven hebben.

Bij herhaalde wantoestanden, mannen uit veilige landen terug sturen naar het veilige land van herkomst.

Ook in deze post deed je het: dezelfde poster betichten van nare beschuldigingen, terwijl je dat zelf ook telkens doet richting een politicus. 

Daglichtlamp schreef op 14-12-2023 om 12:56:

[..]

Maar concreet kun je wat voorbeelden geven van het goede Kamerwerk van de PVV waar de inwoners van Nederland ook echt iets aan gehad hebben?

Was dat niet aan de VVD? Die beslist uiteindelijk.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-12-2023 om 14:17 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 14:11:

[..]

Was dat niet aan de VVD? Die beslist uiteindelijk.

Daar hadden we het niet over. Kun je gewoon ook eens een vraag beantwoorden, in plaats van ontwijken? Jij vond Geert Wilders een goed Kamerlid, dan kun je daar toch ook wel concrete voorbeelden bij geven?

Daglichtlamp schreef op 14-12-2023 om 14:17:

[..]

Daar hadden we het niet over. Kun je gewoon ook eens een vraag beantwoorden, in plaats van ontwijken? Jij vond Geert Wilders een goed Kamerlid, dan kun je daar toch ook wel concrete voorbeelden bij geven?

Momentje. Moet ik nou met concrete voorbeelden komen omdat jij 'iets' roept? Ik vond Wilders bv tijdens het SBS6-debat met grote afstand de sterkste van ze allemaal. Jammer dat BBB er niet bij was.Want ook Mona en Carolien vind ik sterk.

Hier begon het mee. Jij schreef:

Daglichtlamp schreef op 14-12-2023 om 09:23:
De PVV is gewoon niet gewend om echt kamerwerk te doen
. Niets weerhoud ze om een initiatiefwetsvoorstel in te dienen om de zaken te regelen die ze willen regelen.

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 09:28:
Na 25 jaar ervaring?
Ik vind dat hij het sterkste is van ze allemaal.
Het echte kamerwerk? Wat is dat?
........

Hier komt mijn antwoord: Ik denk dat Wilders met zijn 25 jaar in de Tweede Kamer best wel wat gewend is.Meer dan Sigrid Kaag of Rob Jetten bij elkaar.

Een concreet voorbeeld dan maar? Volgens mij heeft hij Mark Rutte nog begeleid toen hij pas in de Kamer kwam. Ik zag een filmpje waarop Wilders aan Sigrid Kaag een vraag stelde, zij bleef heel vaag in haar antwoord en bleef om de pot draaien, allemaal warrig gedoe. Daar kon geen kip wijs uit worden. Wilders vroeg 'geef nou gewoon eens antwoord. Daarop zei Sigrid "Mijn antwoord is duidelijk". Jij kan dit misschien een sterk punt van 'Kamerwerk' vinden. Dat vind ik juist een heel zwak punt. En ik denk dat Wilders best veel gewend is met dat soort 'Kamerwerk'.

felija schreef op 14-12-2023 om 14:05:

[..]

Ook in deze post deed je het: dezelfde poster betichten van nare beschuldigingen, terwijl je dat zelf ook telkens doet richting een politicus.

Kun je het zelf nog wel volgen waarover het gaat (want je haalt vanalles door elkaar) of probeer je alleen maar te provoceren?

Ik ga een kop thee zetten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-12-2023 om 14:53 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2023 om 14:45:

[..]

Hier komt mijn antwoord: Ik denk dat Wilders met zijn 25 jaar in de Tweede Kamer best wel wat gewend is.Meer dan Sigrid Kaag of Rob Jetten bij elkaar.

Een concreet voorbeeld dan maar? Volgens mij heeft hij Mark Rutte nog begeleid toen hij in de Kamer kwam. Ik zag een filmpje waarop Wilders aan Sigrid Kaag een vraag stelde, zij bleef heel vaag in haar antwoord en bleef om de pot draaien, allemaal warrig gedoe. Daar kon geen kip wijs uit worden. Wilders vroeg 'geef nou gewoon eens antwoord. Daarop zei Sigrid "Mijn antwoord is duidelijk". Jij kan dit misschien een sterk punt van 'Kamerwerk' vinden. Dat vind ik juist een heel zwak punt. En ik denk dat Wilders best veel gewend is met dat soort 'Kamerwerk'.

De debatten in de Tweede Kamer zijn echt maar een heel klein deel van het Kamerwerk. Leuk om naar te kijken vaak, maar elkaar vliegen afvangen in een debat, daar hebben we uiteindelijk niets aan. Ja Wilders is een ontzettende goede debater. Maar concreet levert dat dus alleen iets op als je ook het werk achter de schermen doet.

Daglichtlamp schreef op 14-12-2023 om 14:53:

[..]

De debatten in de Tweede Kamer zijn echt maar een heel klein deel van het Kamerwerk. Leuk om naar te kijken vaak, maar elkaar vliegen afvangen in een debat, daar hebben we uiteindelijk niets aan. Ja Wilders is een ontzettende goede debater. Maar concreet levert dat dus alleen iets op als je ook het werk achter de schermen doet.

En welke 'vruchten' plukken wij dan van de laatste pakweg 13 jaren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.