Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
13-12-2023 om 22:08
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 20:13:
[..]
Als ik dat zo lees lijkt me dat ook weer niet heel gek gelet op de komende onderhandelingen.
Op dit moment zit de VVD nog gewoon in de regering. Het is nota bene haar eigen staatssecretaris (op haar eigen departement) die op dit moment die wet probeert aangenomen te krijgen. Ik ben heel benieuwd naar de hoofdelijke stemming (maar die is niet vandaag, die is uitgesteld naar een moment nadat het kabinet heeft kunnen adviseren over de motie). Het gaat een interessante ministerraad worden vrijdag.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 22:12
https://nos.nl/video/2501484-demissionaire-premier-rutte-kabinet-stapt-op-bij-blokkade-geld-oekraine
Rutte heel fel over een motie over steun voor Oekraïne.
Facy66
13-12-2023 om 22:16
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 20:55:
[..]
Als je geen idee hebt over de situaties in Polen en Hongarije dan snap ik je ‘het zal wel loslopen met de rechtsstaat’ standpunt wat beter.
Ik ben benieuwd of je er nog exact hetzelfde over denkt als je er wat over zou lezen. Hier staat bijv. wat info over wat daar de afgelopen tijd gebeurd is op dit vlak:
https://www.burgeroverheid.nl/artikel/de-poolse-rechtsstaat-onder-druk-een-reconstructie/
https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vimofunw7xns
Ik zal het eens lezen, lijkt me interessant, maar ik weet vanuit mijn eigen expertise dat het rechtssysteem van Nederland totaal anders in elkaar zit dan in die landen. Daarom maak ik me nu ook geen zorgen.
Facy66
13-12-2023 om 22:19
Daglichtlamp schreef op 13-12-2023 om 22:06:
[..]
en daar schieten de mensen in Ter Apel dus helemaal niets mee op.
Maar de andere partijen lossen het ook niet op. Als ze dat hadden gewild dan hadden ze het al lang gedaan. Ze hadden het alleen te druk met andere onbelangrijke zaken jammer genoeg.
Nicole123
13-12-2023 om 22:20
Begrijp ik nou goed dat er vandaag dus al allerlei moties zijn ingediend om bepaalde gezamenlijke standpunten van de 4 beoogde coalitiepartijen er alvast even doorheen te jassen (al dan niet door op de stoel van de Eerste Kamer te willen gaan zitten), terwijl ze nog helemaal geen kabinet vormen? Laat al die besprekingen over de democratie en rechtsstaat dan maar en ga lekker meteen met z’n vieren in een kabinet zitten, als ze het blijkbaar nu al zo fijn hebben samen. Een nieuwe bestuurscultuur is dit wel ja, maar flink de verkeerde kant op.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 22:28
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 22:20:
Begrijp ik nou goed dat er vandaag dus al allerlei moties zijn ingediend om bepaalde gezamenlijke standpunten van de 4 beoogde coalitiepartijen er alvast even doorheen te jassen (al dan niet door op de stoel van de Eerste Kamer te willen gaan zitten), terwijl ze nog helemaal geen kabinet vormen? Laat al die besprekingen over de democratie en rechtsstaat dan maar en ga lekker meteen met z’n vieren in een kabinet zitten, als ze het blijkbaar nu al zo fijn hebben samen. Een nieuwe bestuurscultuur is dit wel ja, maar flink de verkeerde kant op.
Moties zijn natuurlijk niet bindend. Maar ja wat gaat een kabinet daarmee doen?
Voor wie de moties en de uitslagen wil nalezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen
Op dit moment staat er nog niet bij de stemmingen van vandaag wie voor en wie tegen heeft gestemd, dat zal er morgenochtend wel bijkomen.
De motie m.b.t. de spreidingswet is nog niet over gestemd, ik weet niet wanneer dat nu wel gebeurd.
Morgen eerst de verkiezing van een kamervoorzitter, ben benieuwd of daar in achterkamertjes ook afspraken over gemaakt zijn.
Doglover351
13-12-2023 om 22:29
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 22:19:
[..]
Maar de andere partijen lossen het ook niet op. Als ze dat hadden gewild dan hadden ze het al lang gedaan. Ze hadden het alleen te druk met andere onbelangrijke zaken jammer genoeg.wikdwr
Wilders populariteit ligt 'm daar ook in. Met ontevredenheid over het huidige beleid ga je niet weer stemmen op een kabinetspartij, ga je rechts, houdt je Wilders over. Wellicht niet voor iedereen super ideaal, maar wel een vorm van protest. Ik denk trouwens dat dit ook is aangewakkerd door de peilingen, Wilders kwam ineens vanuit het niets op en werd nog groter dan gedacht.
Nicole123
13-12-2023 om 22:42
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 22:19:
[..]
Maar de andere partijen lossen het ook niet op. Als ze dat hadden gewild dan hadden ze het al lang gedaan. Ze hadden het alleen te druk met andere onbelangrijke zaken jammer genoeg.
Er is juist wel iets gedaan voor Ter Apel: er ligt een spreidingswet, die door de Tweede Kamer al is aangenomen. Dat zou de situatie voor de mensen in Ter Apel enorm verlichten. Maar die spreidingswet wil de VVD samen met PVV, BBB en NSC weer terugdraaien / voorkomen dat het door de Eerste Kamer komt, met hun motie. Ze maken het daarmee alleen maar erger voor Ter Apel.
Hier wat uitgebreider wat de burgemeester ervan vindt:
'Mijn eerste schok was dat de motie überhaupt werd ingediend. Met de motie is er sprake van beïnvloeding van de Tweede Kamer richting de Eerste Kamer. Dit ontkent opnieuw de urgentie van de situatie', aldus de burgemeester. 'Ik had dit niet verwacht. Wij hebben perspectief nodig. Het is onbestaanbaar dat dit nu gebeurt. Dit betekent dat ik niet weet wat me morgen in Ter Apel te wachten staat. Dit zet het hele land op slot.'
(…)
Velema heeft al veel meegemaakt op dit dossier, maar hij had dit niet verwacht. 'Ik voel me in de steek gelaten door de politieke leiders.
(…)
'Zelfs als er een asielstop komt, is een spreidingswet nog steeds een goede wet. De spreidingswet is van belang voor zowel asielzoekers als mensen die al een status hebben. De impasse hierover leidt al drie jaar tot inhumane opvang en overlast in Ter Apel.'
Facy66
13-12-2023 om 22:52
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 22:42:
[..]
Er is juist wel iets gedaan voor Ter Apel: er ligt een spreidingswet, die door de Tweede Kamer al is aangenomen. Dat zou de situatie voor de mensen in Ter Apel enorm verlichten. Maar die spreidingswet wil de VVD samen met PVV, BBB en NSC weer terugdraaien / voorkomen dat het door de Eerste Kamer komt, met hun motie. Ze maken het daarmee alleen maar erger voor Ter Apel.
Hier wat uitgebreider wat de burgemeester ervan vindt:
'Mijn eerste schok was dat de motie überhaupt werd ingediend. Met de motie is er sprake van beïnvloeding van de Tweede Kamer richting de Eerste Kamer. Dit ontkent opnieuw de urgentie van de situatie', aldus de burgemeester. 'Ik had dit niet verwacht. Wij hebben perspectief nodig. Het is onbestaanbaar dat dit nu gebeurt. Dit betekent dat ik niet weet wat me morgen in Ter Apel te wachten staat. Dit zet het hele land op slot.'(…)
Velema heeft al veel meegemaakt op dit dossier, maar hij had dit niet verwacht. 'Ik voel me in de steek gelaten door de politieke leiders.
(…)
'Zelfs als er een asielstop komt, is een spreidingswet nog steeds een goede wet. De spreidingswet is van belang voor zowel asielzoekers als mensen die al een status hebben. De impasse hierover leidt al drie jaar tot inhumane opvang en overlast in Ter Apel.'
Als dat zou worden aangenomen dan hebben nog meer plekken in Nederland al die ellende. Het blijft verschrikkelijk voor Ter apel maar je wil dat ook niet in mindere mate op veel meer plekken. Lijkt me ook niet wenselijk. Beter op 1 plek dan bijna overal in ons land. Ingeval van problemen wordt er toch niets gedaan door de regering. Zij zijn drukker met ruzien over onbenullige dingen.
Nicole123
13-12-2023 om 22:53
Doglover351 schreef op 13-12-2023 om 22:29:
[..]
Wilders populariteit ligt 'm daar ook in. Met ontevredenheid over het huidige beleid ga je niet weer stemmen op een kabinetspartij, ga je rechts, houdt je Wilders over. Wellicht niet voor iedereen super ideaal, maar wel een vorm van protest. Ik denk trouwens dat dit ook is aangewakkerd door de peilingen, Wilders kwam ineens vanuit het niets op en werd nog groter dan gedacht.
Daar ben ik het niet mee eens (behalve dan dat aangewakkerd zijn door de peilingen) Facy zei het ook al, dat er geen ander alternatief zou zijn dan PVV. Maar er is juist keuze te over op rechts en anti-migratie. Dat deze groep mensen teleurgesteld is in de manier van politiek bedrijven van de afgelopen kabinetten en dat de VVD een no-go is, dat begrijp ik (en deel ik). Maar je hebt ook nog NSC en BBB (en JA21, FvD en SGP) op die flank. Of de SP, die ook zich profileert voor de gewone burger en kritisch is richting het oude kabinet en bijv de toeslagenaffaire. Of is een PVV stem in jouw ogen vooral een rechtse anti-kabinet proteststem zonder veel gevoel bij de exacte inhoud van de partij en is die gewoon naar de grootste op rechts gegaan, voor de meeste impact? Net wie het momentum heeft: afgelopen voorjaar BBB, deze zomer NSC en in de herfst toevallig PVV? Dus het bandwagon effect?
Zilver_gray
13-12-2023 om 22:55
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 22:52:
[..]
Als dat zou worden aangenomen dan hebben nog meer plekken in Nederland al die ellende. Het blijft verschrikkelijk voor Ter apel maar je wil dat ook niet in mindere mate op veel meer plekken. Lijkt me ook niet wenselijk. Beter op 1 plek dan bijna overal in ons land. Ingeval van problemen wordt er toch niets gedaan door de regering. Zij zijn drukker met ruzien over onbenullige dingen.
Woon jij toevallig in Ter apel?
Facy66
13-12-2023 om 22:56
Doglover351 schreef op 13-12-2023 om 22:29:
[..]
Er is geen ander goed alternatief vind ik. Stem je op links of cda of VVD, heb je min of meer hetzelfde beleid en gaat het slopen van Nederland inclusief onze koopkracht verder. NSC en BBB waaien met alle winden mee. Dus dat is allemaal 1 pot nat denk ik. Wil je echt wat anders dan had je of op een kleine partij of pvv moeten stemmen. Alleen pvv is groot genoeg om kans te hebben op regeren en stelt naar mijn mening de juiste prioriteiten.
Denk trouwens idd ook wel dat peilingen invloed hebben gehad.
Nicole123
13-12-2023 om 22:59
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 22:52:
[..]
NIMBY dus. Laat ze maar stikken in Ter Apel. Wilders heeft hen voorlopig niets te bieden, want vrijwel alles wat hij wil op gebied van migratie gaat tegen grondwet of verdragen in. Maar met zijn populistische oneliners heeft hij wel mooi de stemmen van veel mensen binnengeharkt, waaronder veel uit Ter Apel en omgeving.
Doglover351
13-12-2023 om 23:01
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 22:53:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens (behalve dan dat aangewakkerd zijn door de peilingen) Facy zei het ook al, dat er geen ander alternatief zou zijn dan PVV. Maar er is juist keuze te over op rechts en anti-migratie. Dat deze groep mensen teleurgesteld is in de manier van politiek bedrijven van de afgelopen kabinetten en dat de VVD een no-go is, dat begrijp ik (en deel ik). Maar je hebt ook nog NSC en BBB (en JA21, FvD en SGP) op die flank. Of de SP, die ook zich profileert voor de gewone burger en kritisch is richting het oude kabinet en bijv de toeslagenaffaire. Of is een PVV stem in jouw ogen vooral een rechtse anti-kabinet proteststem zonder veel gevoel bij de exacte inhoud van de partij en is die gewoon naar de grootste op rechts gegaan, voor de meeste impact? Net wie het momentum heeft: afgelopen voorjaar BBB, deze zomer NSC en in de herfst toevallig PVV? Dus het bandwagon effect?
BBB betekent voor de boer, dat is niet iedereen. NSC was nieuw en had ook nog wel aparte standpunten. Ja21 moet je ook maar net liggen, net zoals FvD. SGP is een gereformeerde partij, ik weet niet hoeveel mensen een christelijke partij aan de macht willen hebben... SP had zich zichtbaarder moeten maken, dan hadden ze idd een goede kans gehad, was zelf ook voor SP, maar ja.
Facy66
14-12-2023 om 00:14
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 22:53:
[..]
Er waren in de peilingen 4 grote partijen, de pvda gl, nsc, vvd en pvv.
Laatste jaren hebben de vvd cda d66 en cu geregeerd en dat is naar mijn mening niet goed gegaan en die hebben naar mijn mening NL gesloopt. Is combi vvd met midden en ook veel links beleid.
Even zeer kort door de bocht samengevat (het is al laat):
pvda gl: is soort nieuwe grote D66, veel meer klimaatonzin, elite, meer woke, meer oorlog en te weinig prioriteiten Voor de mensen hier. Allemaal leuk en aardig maar veel mensen kampen met grote problemen en die zijn met hele andere dingen bezig en hoeven niet nog verder de afgrond te worden ingeduwd door een elitaire partij die wel denkt dat die mensen nog wel dieper de shit in geduwd kunnen worden.
De VVD is niet bepaald sociaal en zeker niet eerlijk. Zie al het beleid en alle schandalen.
En NSC is soort van oude CDA puur liegen puur draaien en vage onzin verkopen. En ook het CDA brak afgelopen jaren ons land af.
Voor de rest veel kleine partijen die best gericht zijn op een daarvoor specifiek publiek. Die matchen ook niet zomaar bij veel stemmers. Daarnaast vind ik bv SP best ok in veel standpunten, maar die is vind ik weer teveel alleen voor de minima en niet uitgesproken genoeg tegen oorlog voeren en tegen die woke onzin ed.
Een stem op 1 van de voorgaande omschreven grote partijen zou een stem voor hetzelfde beleid hebben opgeleverd. Alleen PVV wil een echte andere koers. De rest is oude wijn in nieuwe zakken vind ik. Was de PVV te klein gebleven dan hadden we sowieso min of meer hetzelfde ervoor terug gekregen na de verkiezingen.
De PVV die wil wel dat mensen (iedereen) het hier beter krijgen, daarbij de hoogste prioriteiten stelt en de echte problemen wil aanpakken en ook onze eigen cultuur (inclusief vrijheid van meningsuiting) in ere wil houden was, is voor vrede in plaats van voor oorlogshitserij en is dan naar mijn mening het enige alternatief.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.