Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp schreef op 13-12-2023 om 18:45:

[..]

Een verzoek aan de Eerste kamer èn aan het kabinet. Vooral dat laatste 'hoort' niet in een Kamervergadering waar het kabinet niet aan deelneemt.

Ook aan het kabinet? Ik dacht alleen aan de eerste kamer. De spreidingswet is toch al aangenomen door het kabinet? 

Coreopsis schreef op 13-12-2023 om 18:40:

Ik vind deze actie van Yesilgoz wel een bizarre wending. Begrijp ik goed dat als dit inderdaad in stemming gebracht wordt morgen 3 partijen misschien uit het kabinet stappen? Wat gebeurt er dan? Vvd alleenheerser tot er een nieuw kabinet is?

Kan dat dan opstappen uit een demissionair kabinet? Wat is er dan vandaag gebeurd?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-12-2023 om 18:48 Topicstarter

Facy66 schreef op 13-12-2023 om 18:47:

[..]

Kan dat dan opstappen uit een demissionair kabinet? Wat is er dan vandaag gebeurd?

Ja dat kan, dan houd je een 'rompkabinet' over. De laatste keer dat dat gebeurde was onder Balkenende (D66 stapte toen uit het kabinet).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-12-2023 om 18:50 Topicstarter

_Audrey schreef op 13-12-2023 om 18:46:

[..]

Ook aan het kabinet? Ik dacht alleen aan de eerste kamer. De spreidingswet is toch al aangenomen door het kabinet?

De teksten van de moties staan nog niet online, maar zoals ik me de voorgelezen tekst herinner was het een oproep aan het kabinet en de Eerste Kamer.

Daglichtlamp schreef op 13-12-2023 om 18:50:

[..]

De teksten van de moties staan nog niet online, maar zoals ik me de voorgelezen tekst herinner was het een oproep aan het kabinet en de Eerste Kamer.

Ik lees het nu idd ook zo op de nieuwssites.  Echt een bizarre move van Yesilgöz 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-12-2023 om 18:53 Topicstarter

Het AD had in hun liveblog de tekst van de motie:
Dilan Yesilgöz (VVD) dient een motie in: constaterende dat de verkenner een samenwerking adviseert met partijen die allevier een beperking van de asielinstroom voorstaan, Van mening dat er nu geen draagvlak is om drang toe te passen. Vraagt het kabinet en de Eerste Kamer om gedurende de formatie een pas op de plaats te maken met de spreidingswet.

Daglichtlamp schreef op 13-12-2023 om 18:53:

Het AD had in hun liveblog de tekst van de motie:
Dilan Yesilgöz (VVD) dient een motie in: constaterende dat de verkenner een samenwerking adviseert met partijen die allevier een beperking van de asielinstroom voorstaan, Van mening dat er nu geen draagvlak is om drang toe te passen. Vraagt het kabinet en de Eerste Kamer om gedurende de formatie een pas op de plaats te maken met de spreidingswet.

Als ik dat zo lees lijkt me dat ook weer niet heel gek gelet op de komende onderhandelingen.

Facy66 schreef op 13-12-2023 om 20:13:

[..]

Als ik dat zo lees lijkt me dat ook weer niet heel gek gelet op de komende onderhandelingen.

Het is wel gek, want de eerste kamer gaat over de Eerste Kamer en de Tweede Kamer gaat over de Tweede Kamer. Vanuit de Tweede Kamer de Eerste Kamer willen beïnvloeden gaat regelrecht in tegen de scheiding.  

Daarnaast is het ook nog eens een dikke middelvinger naar Ter Apel en diens bewoners. 

Facy66 schreef op 13-12-2023 om 18:34:

[..]

De PVV wil daar wel vooral daar de prioriteiten leggen en andere partijen niet of in veel mindere mate, naast het feit dat ik de andere partijen ook totaal niet vertrouw.

Bij de mensen in Ter Apel wil de PVV (en VVD, BBB en NSC) helemaal niet de prioriteiten leggen. Door die speidingswet te dwarsbomen nemen de problemen in Ter Apel alleen maar toe.

Facy66 schreef op 13-12-2023 om 18:32:

[..]

Wat er blijkbaar gebeurt in die landen daar heb ik geen weet van en daar heb ik dus ook geen mening over.

Die uitlatingen zie je als uithollen van de democratie. Ik zie dat echter gewoon als wat lompe taal en als wantrouwen/kritiek op de instituties. Ik zie daar geen bedreigingen van de democratie in.

Als je geen idee hebt over de situaties in Polen en Hongarije dan snap ik je ‘het zal wel loslopen met de rechtsstaat’ standpunt wat beter. 
Ik ben benieuwd of je er nog exact hetzelfde over denkt als je er wat over zou lezen. Hier staat bijv. wat info over wat daar de afgelopen tijd gebeurd is op dit vlak:

https://www.burgeroverheid.nl/artikel/de-poolse-rechtsstaat-onder-druk-een-reconstructie/

https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vimofunw7xns

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-12-2023 om 20:57

Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 20:43:

[..]

Bij de mensen in Ter Apel wil de PVV (en VVD, BBB en NSC) helemaal niet de prioriteiten leggen. Door die speidingswet te dwarsbomen nemen de problemen in Ter Apel alleen maar toe.

Dat is zo tragisch. Het komt bij mij toch ook over als erg nimby gedrag ("not in my backyard"). Net als die actie van Wilders in Den Haag laatst. Want als men niet wil spreiden over het land, blijft Ter Apel nog heel lang met de ellende zitten.

Asielinstroom terugdringen is immers niet morgen gebeurd (als het al mogelijk blijkt). En de mensen die nu al in Nederland zijn hebben ook opvang nodig. Mag Ter Apel dus allemaal (blijven) oplossen van de rechtse meerderheid in de tweede kamer. Dank je wel. Lange neus naar alle mensen daar.

Fleurtje_5 schreef op 13-12-2023 om 14:02:

[..]

Dat heb ik hem ook horen zeggen.

Iets zeggen en iets doen, zijn helaas twee heel  verschillende dingen.

Coreopsis schreef op 13-12-2023 om 20:57:

[..]

Dat is zo tragisch. Het komt bij mij toch ook over als erg nimby gedrag ("not in my backyard"). Net als die actie van Wilders in Den Haag laatst. Want als men niet wil spreiden over het land, blijft Ter Apel nog heel lang met de ellende zitten.

Asielinstroom terugdringen is immers niet morgen gebeurd (als het al mogelijk blijkt). En de mensen die nu al in Nederland zijn hebben ook opvang nodig. Mag Ter Apel dus allemaal (blijven) oplossen van de rechtse meerderheid in de tweede kamer. Dank je wel. Lange neus naar alle mensen daar.

In Ter Apel wonen minder mensen dan in de rest van Nederland. De nieuwe beoogde coalitiepartners laten zich leiden door een NIMBY van de meerderheid. Komen de kiezers uit Ter Apel mooi bedrogen uit, die gaan er voorlopig alleen maar op achteruit.

https://nos.nl/collectie/13962/video/2501480-teleurgestelde-burgemeester-ter-apel-voel-me-in-de-steek-gelaten

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-12-2023 om 21:51

Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 21:36:

[..]

In Ter Apel wonen minder mensen dan in de rest van Nederland. De nieuwe beoogde coalitiepartners laten zich leiden door een NIMBY van de meerderheid. Komen de kiezers uit Ter Apel mooi bedrogen uit, die gaan er voorlopig alleen maar op achteruit.

https://nos.nl/collectie/13962/video/2501480-teleurgestelde-burgemeester-ter-apel-voel-me-in-de-steek-gelaten

en allemaal pvv gestemd 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-12-2023 om 22:06 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 13-12-2023 om 21:51:

[..]

en allemaal pvv gestemd

en daar schieten de mensen in Ter Apel dus helemaal niets mee op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.