Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Facy66
13-12-2023 om 17:56
Doglover351 schreef op 13-12-2023 om 17:53:
[..]
Ja dat is echt verschrikkelijk, nog veel erger dan lompe dingen roepen inderdaad.
Precies, kijk maar eens naar het toeslagenschandaal, de mensen in Ter Apel, mensen die geen woning kunnen krijgen, mensen die niet meer rond kunnen komen, etc.
Nicole123
13-12-2023 om 17:58
Daglichtlamp schreef op 13-12-2023 om 17:37:
Interessante moties n.a.v. het debat met de verkenner.
O.a. over het alsnog beginnen aan de parlementaire enquete naar corona en het intrekken van de spreidingswet.
Ik lees het ja. Lekker dan, zo'n Yesilgöz die iets wat al door de tweede kamer is alsnog even via de eerste kamer wil gaan tegenhouden. Daarmee rekt ze het democratisch proces wel erg op. En begreep ik nou dat Omtzigt dat verdedigde? Terecht dat Jetten net vroeg of dit nou die nieuwe bestuurscultuur is...
Nicole123
13-12-2023 om 18:12
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 17:51:
[..]
Bovendien is het daar al veel over gegaan over grondwet en democratie hier en ik denk dat beide kanten voldoende zijn belicht.
Veel (en nee uiteraard niet alle) mensen vinden het tijd voor een andere koers. Maar wees gerust echt ongrondwettelijke dingen of dingen in strijd met mensenrechtverdragen komen er absoluut niet doorheen. Echt niet. En mensenrechtverdragen willen ze niet laten aanpassen en dat kan ook niet allemaal zomaar. Verder als ze dat gaan proberen dan krijgen ze volgende verkiezingen een hard pak slaag. Dat is de kracht van de stem van de bevolking en onze democratie tegenwoordig. Dus mensen hoeven nergens bang voor te zijn denk ik.
Maar jij gaat hier toch niet over de vraag of beide kanten voldoende zijn belicht? Daarom viel ik over jouw 'er is gekozen, deal ermee, we gaan nu verder' post. Voor mij voelde dat als anderen willen stoppen om hun zegje erover te doen, als onbegrip voor het feit dat veel mensen in dit topic wel bang zijn voor aantasting van democratie en rechtsstaat.
En die aantasting hoeft niet eens per se door concrete aanpassing van verdragen of wetten, maar gebeurt nu al door de manier waarop er door iemand als Wilders gesproken wordt over bepaalde bevolkingsgroepen, religie, journalistiek, wetenschap, rechtspraak, etc. Daar hoef je nog geen verdrag voor te schrappen, dat is een geleidelijke uitholling die veel mensen makkelijk zullen slikken. De al gedane uitspraken en het partijprogramma heeft ze in ieder geval niet weerhouden om op de PVV te stemmen, dus of ze er in de toekomst zo sterk voor op zullen komen? Sterker nog, je ziet op social media zelfs mensen die nu de PVV gewonnen heeft vinden dat ze het recht hebben om zelf ook lekker te mogen beledigen en kwetsen.
Dus nee, ik ben helemaal niet gerust, ook niet als er over 4 jaar geen Nexit is. In landen als Polen en Hongarije is er ook een democratie, zij zijn ook nog steeds lid van de EU en zijn niet uit verdragen gestapt. Wat vind je van de rechtsstaat en de ontwikkeling ervan in die landen?
Nicole123
13-12-2023 om 18:12
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 17:56:
[..]
Precies, kijk maar eens naar het toeslagenschandaal, de mensen in Ter Apel, mensen die geen woning kunnen krijgen, mensen die niet meer rond kunnen komen, etc.
Het is niet fair om te doen of alleen de PVV daarom geeft en er een oplossing voor heeft en andere partijen niet.
Doglover351
13-12-2023 om 18:24
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 18:12:
[..]
Maar jij gaat hier toch niet over de vraag of beide kanten voldoende zijn belicht? Daarom viel ik over jouw 'er is gekozen, deal ermee, we gaan nu verder' post. Voor mij voelde dat als anderen willen stoppen om hun zegje erover te doen, als onbegrip voor het feit dat veel mensen in dit topic wel bang zijn voor aantasting van democratie en rechtsstaat.
En die aantasting hoeft niet eens per se door concrete aanpassing van verdragen of wetten, maar gebeurt nu al door de manier waarop er door iemand als Wilders gesproken wordt over bepaalde bevolkingsgroepen, religie, journalistiek, wetenschap, rechtspraak, etc. Daar hoef je nog geen verdrag voor te schrappen, dat is een geleidelijke uitholling die veel mensen makkelijk zullen slikken. De al gedane uitspraken en het partijprogramma heeft ze in ieder geval niet weerhouden om op de PVV te stemmen, dus of ze er in de toekomst zo sterk voor op zullen komen? Sterker nog, je ziet op social media zelfs mensen die nu de PVV gewonnen heeft vinden dat ze het recht hebben om zelf ook lekker te mogen beledigen en kwetsen.
Dus nee, ik ben helemaal niet gerust, ook niet als er over 4 jaar geen Nexit is. In landen als Polen en Hongarije is er ook een democratie, zij zijn ook nog steeds lid van de EU en zijn niet uit verdragen gestapt. Wat vind je van de rechtsstaat en de ontwikkeling ervan in die landen?
Oké, er zijn mensen bang en er is volgens jou reden om bang te zijn, dat kan. Maar wat gaan we eraan doen? Wat is je oplossing ervoor? Op een forum blijven mokken dat het land verrot is? Of iets anders?
Facy66
13-12-2023 om 18:32
[..]
Wat er blijkbaar gebeurt in die landen daar heb ik geen weet van en daar heb ik dus ook geen mening over.
Die uitlatingen zie je als uithollen van de democratie. Ik zie dat echter gewoon als wat lompe taal en als wantrouwen/kritiek op de instituties. Ik zie daar geen bedreigingen van de democratie in. Ook die meningen mogen wat mij betreft geuit worden, ook op een wat lompe manier. Het zijn wel sentimenten die leven in onze samenleving en het is goed denk ik om die aan te horen. Wegdrukken heeft een averechts effect en maakt het alleen maar erger denk ik. En ergens zal er vast een kern van waarheid inzitten.
Maar goed daar verschillen we over van mening en jij ziet dat soort dingen anders. Dat kan en mag uiteraard en dat zal ook niet veranderen denk ik.
Facy66
13-12-2023 om 18:34
[..]
Het is niet fair om te doen of alleen de PVV daarom geeft en er een oplossing voor heeft en andere partijen niet.
De PVV wil daar wel vooral daar de prioriteiten leggen en andere partijen niet of in veel mindere mate, naast het feit dat ik de andere partijen ook totaal niet vertrouw.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 18:36
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 17:58:
[..]
Ik lees het ja. Lekker dan, zo'n Yesilgöz die iets wat al door de tweede kamer is alsnog even via de eerste kamer wil gaan tegenhouden. Daarmee rekt ze het democratisch proces wel erg op. En begreep ik nou dat Omtzigt dat verdedigde? Terecht dat Jetten net vroeg of dit nou die nieuwe bestuurscultuur is...
Ik heb helaas net een stukje debat gemist, maar Eerdmans vroeg zich net of hoe Kamerlid van der Burg gaat stemmen op deze motie. Er is een hoofdelijke stemming gevraagd, dus alle kamerleden moeten zelf kleur bekennen. Maar heel dubieus hoe Kamerlid Yesilgoz zo beleid ter discussie stelt dat op haar eigen ministerie is gemaakt.
Als hij aangenomen wordt, wat ik wel verwacht, dan ben ik benieuwd hoeveel ministers we nog hebben na de ministerraad van vrijdag. Dit kan zomaar betekenen dat er 1 of meerdere partijen uit het demissionaire kabinet stappen.
Al is er volgens mij ook een orde voorstel om deze stemming uit te stellen totdat het kabinet heeft kunnen reageren op deze motie.
Omdat dit het debat is met de verkenner het kabinet nu niet aanwezig in de kamer.
ShowyHummingbird30
13-12-2023 om 18:40
Ik vind deze actie van Yesilgoz wel een bizarre wending. Begrijp ik goed dat als dit inderdaad in stemming gebracht wordt morgen 3 partijen misschien uit het kabinet stappen? Wat gebeurt er dan? Vvd alleenheerser tot er een nieuw kabinet is?
_Audrey
13-12-2023 om 18:40
Nicole123 schreef op 13-12-2023 om 17:58:
[..]
Omtzigt zei: deze motie is een verzoek aan de eerste kamer. Zij kunnen dat verzoek ook naast zich neerleggen, wij kunnen helemaal niks tegenhouden.
Dus hij zag er inderdaad weinig kwaad in.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 18:43
Coreopsis schreef op 13-12-2023 om 18:40:
Ik vind deze actie van Yesilgoz wel een bizarre wending. Begrijp ik goed dat als dit inderdaad in stemming gebracht wordt morgen 3 partijen misschien uit het kabinet stappen? Wat gebeurt er dan? Vvd alleenheerser tot er een nieuw kabinet is?
Of omgekeerd, dat de VVD uit het kabinet stapt, alles kan. De burgemeester van Westerwolde (Ter Apel) zat blijkbaar op de publieke tribune. Het is wel duidelijk, Ter Apel gaat niet op korte termijn geholpen worden.
Facy66
13-12-2023 om 18:44
Waar hebben jullie dat debat gekeken? Waar was dat te zien? Op tv of via internet?
_Audrey
13-12-2023 om 18:45
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 18:44:
Waar hebben jullie dat debat gekeken? Waar was dat te zien? Op tv of via internet?
Op tv is het. NPO politiek, bij mij op zender 83.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 18:45
_Audrey schreef op 13-12-2023 om 18:40:
[..]
Omtzigt zei: deze motie is een verzoek aan de eerste kamer. Zij kunnen dat verzoek ook naast zich neerleggen, wij kunnen helemaal niks tegenhouden.
Dus hij zag er inderdaad weinig kwaad in.
Een verzoek aan de Eerste kamer èn aan het kabinet. Vooral dat laatste 'hoort' niet in een Kamervergadering waar het kabinet niet aan deelneemt.
Daglichtlamp
13-12-2023 om 18:46
Facy66 schreef op 13-12-2023 om 18:44:
Ik gebruik de app 'debat direct'. Je kunt ook de livestream van de Tweede Kamer zelf volgen. Verder hadden de NOS en bijvoorbeeld het AD een livestream. Het AD had ook een vrij compleet liveblog. Ik heb zelf vanwege andere verplichtingen maar korte stukjes gezien helaas.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.