Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Zilver_gray
07-12-2023 om 17:57
Doemijdieglazenbol schreef op 07-12-2023 om 17:55:
anti “woke” en pro-bbq. Men is bang de vrijheid om te discrimineren en dierlijke producten goedkoop te consumeren kwijt te raken. Dat is het voornaamste strijdpunt in beeldvorming.
/duikt snel weer onder.
CharlieB
07-12-2023 om 17:59
Mija schreef op 07-12-2023 om 15:13:
[..]
Als linkse rakker zal ik het waarschijnlijk niet gauw eens zijn met het geheel van afwegingen en keuzes die door Wilders gemaakt gaan worden. Ik zie ook heus dezelfde problemen maar ik zie vooral de keerzijdes en het grote verschil in achterliggende waarden van door Wilders voorgestelde oplossingen. Dat is waar ik vooral bezwaren tegen heb. Maar ik zou er echt geen moeite mee hebben om hem een compliment te geven als hij zaken op een effectieve manier oplost. Als hij het voor elkaar krijgt om al die fundamentele problemen zoals wonen, ouderenzorg, jeugdzorg, maatschappelijke onvrede op te lossen zonder daarbij nóg véél grotere problemen te veroorzaken, sta ik voor hem te juichen. Maar ik geloof gewoon niet dat hij dat kan. Daarom moet hij het maar laten zien. En als het hem lukt, dan neem ik mijn hoed voor hem af.
Ik geloof er überhaupt niet in dat er iémand is die dit kan. Alles oplossen en geen andere problemen veroorzaken. Problemen horen bij het leven, elke samenleving heeft problemen, nu leuke oplossingen kunnen over tien jaar toch problemen opleveren en je kan sowieso nooit iedereen blij maken. Dat kan links niet en dat kan rechts niet.
Facy66
07-12-2023 om 18:59
anti “woke” en pro-bbq. Men is bang de vrijheid om te discrimineren en dierlijke producten goedkoop te consumeren kwijt te raken. Dat is het voornaamste strijdpunt in beeldvorming.
/duikt snel weer onder.
Nee men wil gewoon niet steeds met alles de maat worden genomen, niet inleveren (waaronder primaire levensbehoeftes) zonder dat het geen ander nut heeft dan het vullen van de zakken van een kleine groep. En het respect en behoud van de eigen cultuur en tradities zonder daar weer de maat op worden genomen terwijl datzelfde respect hier in Nederland er wel is voor andere culturen met bijbehorende tradities (en dat is goed maar dat hoort ook te gelden voor de Nederlandse cultuur en tradities dat werd laatste jaren uit het oog verloren).
Facy66
07-12-2023 om 19:01
felija schreef op 07-12-2023 om 16:30:
[..]
Daarom hoopte ik juist op een geheel andere koers in plaats van jarenlang rechts beleid.
Laatste jaren is er anders ook veel links beleid uitgevoerd (en ja ook rechts beleid op de net verkeerde vlakken) en Nederland is daar niet beter van geworden. Integendeel.
Libertine
07-12-2023 om 19:04
Facy66 schreef op 07-12-2023 om 18:59:
[..]
Nee men wil gewoon niet steeds met alles de maat worden genomen, niet inleveren (waaronder prima primaire levensbehoeftes) zonder dat het geen ander nut heeft dan het vullen van de zakken van een kleine groep. En het respect en behoud van de eigen cultuur en tradities zonder daar weer de maat op worden genomen terwijl datzelfde respect hier in Nederland er wel is voor andere culturen met bijbehorende tradities.
Ik vraag het gewoon nog een keer, want de vorige keer heb ik helaas geen antwoord gekregen. Wat is dan precies die eigen cultuur en tradities die we moeten behouden? Slootje springen? Carbid schieten? Deeltijd werken?
Facy66
07-12-2023 om 19:11
Libertine schreef op 07-12-2023 om 19:04:
[..]
Ik vraag het gewoon nog een keer, want de vorige keer heb ik helaas geen antwoord gekregen. Wat is dan precies die eigen cultuur en tradities die we moeten behouden? Slootje springen? Carbid schieten? Deeltijd werken?
Niet gezien want heb nog een leven naast dit forum. Heb je geen nieuws gevolgd afgelopen jaren? Ook die wokies zijn laatste jaren flink bezig geweest. Het sinterklaasfeest is aangepast, er wordt vaak geklaagd over hoe we dingen en mensen benoemen (behalve als het in het straatje past van de wokies wordt vrijheid van meningsuiting steeds verder ingeperkt, erg niet Nederlands), de genderpropaganda zelfs opleggen aan kinderen, geklaagd en gezeurd over onze Nederlandse geschiedenis, boeken die herschreven zouden moeten worden, op veel plekken wordt veel Engels gesproken in plaats van gewoon Nederlands, over deeltijd werken wordt geklaagd terwijl dat ook in onze cultuur zit, onze boeren het leven zuur maken, etc etc.
Malibu2
07-12-2023 om 19:14
Zilver_gray schreef op 07-12-2023 om 16:00:
[..]
Ik kan me er ook geen voorstelling van maken. Ik heb het idee dat er (bepaalde) mensen uit die groep serieus vinden dat ze te kort gedaan worden. Ik denk ook niet dat Wilders of wie dan ook dat voor ze gaat kunnen oplossen.
Die groep is er, veel van de collega's waarmee ik werk vallen daaronder. Die verdienen rond of onder modaal en hebben hun inkomenspositie de laatste jaren in rap tempo zien verslechteren. Ze hebben een auto nodig om op het werk te komen bij gebrek aan goed ov, maar hebben de brandstofprijzen flink zien toenemen en hebben geen geld voor een elektrische auto. Die hebben de energierekening fors zien toenemen, maar hebben geen geld voor zonnepanelen. De gestegen kosten van hun boodschappen. De lonen zijn wel wat gestegen maar onvoldoende om dit te compenseren. Ik weet van collega's die hun vakantiegeld nu maandelijks laten uitbetalen (is geen standaard optie bij ons) om de maand maar door te komen. Dat was vroeger een enkeling, nu best veel.
En dan horen ze van een klimaatpakket van 28 (of was het 27) miljard dat uiteindelijk maar 0,00036 graad opwarming gaat schelen. Ze merken dat statushouders voorrang krijgen op een sociale huurwoning terwijl de jonge collega's al tijden wachten op zo'n woning om eindelijk eens uit hun ouderlijk huis te vertrekken op hun 27e. Een koopwoning of vrije sector huur kunnen ze niet betalen. Er was hier flinke opschudding toen er sprake van was dat de brandstofprijzen per januari extra zouden stijgen.
Zien ze problemen met het klimaat? Ja, de meesten volgens mij wel. Maar waarom zou je je druk maken over wat er mogelijk over 50 jaar gaat gebeuren, terwijl je in het heden niet weet hoe je het einde van de maand moet halen?
Denken ze dat Wilders dit allemaal kan oplossen? Nee, zo naïef zijn ze niet. Ze zullen al blij zijn als hij 1 ding kan veranderen. En daarnaast voelen ze zich gezien en gehoord door Wilders.
Facy66
07-12-2023 om 19:16
Malibu2 schreef op 07-12-2023 om 19:14:
[..]
Die groep is er, veel van de collega's waarmee ik werk vallen daaronder. Die verdienen rond of onder modaal en hebben hun inkomenspositie de laatste jaren in rap tempo zien verslechteren. Ze hebben een auto nodig om op het werk te komen bij gebrek aan goed ov, maar hebben de brandstofprijzen flink zien toenemen en hebben geen geld voor een elektrische auto. Die hebben de energierekening fors zien toenemen, maar hebben geen geld voor zonnepanelen. De gestegen kosten van hun boodschappen. De lonen zijn wel wat gestegen maar onvoldoende om dit te compenseren. Ik weet van collega's die hun vakantiegeld nu maandelijks laten uitbetalen (is geen standaard optie bij ons) om de maand maar door te komen. Dat was vroeger een enkeling, nu best veel.
En dan horen ze van een klimaatpakket van 28 (of was het 27) miljard dat uiteindelijk maar 0,00036 graad opwarming gaat schelen. Ze merken dat statushouders voorrang krijgen op een sociale huurwoning terwijl de jonge collega's al tijden wachten op zo'n woning om eindelijk eens uit hun ouderlijk huis te vertrekken op hun 27e. Een koopwoning of vrije sector huur kunnen ze niet betalen. Er was hier flinke opschudding toen er sprake van was dat de brandstofprijzen per januari extra zouden stijgen.
Zien ze problemen met het klimaat? Ja, de meesten volgens mij wel. Maar waarom zou je je druk maken over wat er mogelijk over 50 jaar gaat gebeuren, terwijl je in het heden niet weet hoe je het einde van de maand moet halen?
Denken ze dat Wilders dit allemaal kan oplossen? Nee, zo naïef zijn ze niet. Ze zullen al blij zijn als hij 1 ding kan veranderen. En daarnaast voelen ze zich gezien en gehoord door Wilders.
Mooi omschreven! Dit speelt voor veel mensen. Ik heb het zelf behoorlijk goed, maar ik wil dat de rest het ook goed heeft in een rijk land als Nederland en dat daar nu de prioriteiten komen te liggen.
Nicole123
07-12-2023 om 19:18
Facy66 schreef op 07-12-2023 om 19:11:
[..]
Niet gezien want heb nog een leven naast dit forum. Heb je geen nieuws gevolgd afgelopen jaren? Ook die wokies zijn laatste jaren flink bezig geweest. Het sinterklaasfeest is aangepast, er wordt vaak geklaagd over hoe we dingen en mensen benoemen (behalve als het in het straatje past van de wokies wordt vrijheid van meningsuiting steeds verder ingeperkt, erg niet Nederlands), de genderpropaganda zelfs opleggen aan kinderen, geklaagd en gezeurd over onze Nederlandse geschiedenis, boeken die herschreven zouden moeten worden, op veel plekken wordt veel Engels gesproken in plaats van gewoon Nederlands, over deeltijd werken wordt geklaagd terwijl dat ook in onze cultuur zit, onze boeren het leven zuur maken, etc etc.
Dus je bedoelt niet nee maar ja op het punt "anti “woke” en pro-bbq. Men is bang de vrijheid om te discrimineren en dierlijke producten goedkoop te consumeren kwijt te raken.".
Facy66
07-12-2023 om 19:21
Nicole123 schreef op 07-12-2023 om 19:18:
[..]
Dus je bedoelt niet nee maar ja op het punt "anti “woke” en pro-bbq. Men is bang de vrijheid om te discrimineren en dierlijke producten goedkoop te consumeren kwijt te raken.".
Ik zou zeggen lees mijn laatste posts nog eens goed. En lees dan jouw post. Dit illustreert nu precies wat ik bedoel. Daar is dat arrogante vals beschuldigende vingertje wijzen weer. Weer de maat nemen. Iemand ten onrechte vals wegzetten. Dat is wat veel linkse partijen en stemmers doen en het dan gek vinden dat veel mensen niet meer links willen stemmen.
Mija
07-12-2023 om 19:34
CharlieB schreef op 07-12-2023 om 17:59:
[..]
Ik geloof er überhaupt niet in dat er iémand is die dit kan. Alles oplossen en geen andere problemen veroorzaken. Problemen horen bij het leven, elke samenleving heeft problemen, nu leuke oplossingen kunnen over tien jaar toch problemen opleveren en je kan sowieso nooit iedereen blij maken. Dat kan links niet en dat kan rechts niet.
Ja, dat denk ik ook maar die boodschap valt niet zo goed bij veel kiezers kennelijk. Het is misschien hoopgevend om te horen dat we ‘gewoon’ kunnen ophouden met bijvoorbeeld de klimaatgekte, met migratie en met de EU en dat dan we dan al ons geld en onze energie alleen nog maar in goede dingen hoeven te steken en dat dan alles weer goed zal komen. Als ik dacht dat het ergens op sloeg, zou ik er misschien zelf ook nog wel in willen geloven?
felija
07-12-2023 om 19:39
/duikt snel weer onder.
felija
07-12-2023 om 19:49
Malibu2 schreef op 07-12-2023 om 19:14:
[..]
Ik vind dit wel een heldere post over hoe er gedacht wordt en ik kan me het ook voorstellen. Ik ben het er niet mee eens, maar dat was wel duidelijk, denk ik
.
Libertine
07-12-2023 om 19:55
Facy66 schreef op 07-12-2023 om 19:21:
[..]
Ik zou zeggen lees mijn laatste posts nog eens goed. En lees dan jouw post. Dit illustreert nu precies wat ik bedoel. Daar is dat arrogante vals beschuldigende vingertje wijzen weer. Weer de maat nemen. Iemand ten onrechte vals wegzetten. Dat is wat veel linkse partijen en stemmers doen en het dan gek vinden dat veel mensen niet meer links willen stemmen.
Maar wat doe jij hier dan eigenlijk? Is wat jij doet dan vrijheid van meningsuiting en wat nicole doet arrogant en beschuldigend vingertje wijzen? En als jij mensen wokies noemt. Is dat niet mensen de maat nemen, waar je nicole van beticht? Het kan dat ik de nuance mis? Is ook niet m’n kerncompetentie, geef ik gelijk toe.
CharlieB
07-12-2023 om 19:56
Mija schreef op 07-12-2023 om 19:34:
[..]
Ja, dat denk ik ook maar die boodschap valt niet zo goed bij veel kiezers kennelijk. Het is misschien hoopgevend om te horen dat we ‘gewoon’ kunnen ophouden met bijvoorbeeld de klimaatgekte, met migratie en met de EU en dat dan we dan al ons geld en onze energie alleen nog maar in goede dingen hoeven te steken en dat dan alles weer goed zal komen. Als ik dacht dat het ergens op sloeg, zou ik er misschien zelf ook nog wel in willen geloven?
Ik geloof niet dat rechts alles oplost. Net zo min als dat ik links zie als 'de grote verlosser'. Maar aan beide kanten zitten mensen die die hoop hebben, of die hoop graag willen hebben.
Maar ik denk dat een groot deel vooral kijkt naar de actuele problemen waar zij zelf (of hun naasten) nú het meeste last van hebben en op basis daarvan stemmen. Die juichen misschien al voor Wilders als een van die problemen wordt opgelost, ipv dat ze verwachten dat die alles oplost.
En pas willen juichen als hij alles oplost, terwijl je weet dat niemand dat kan, dan kan hij het natuurlijk bij voorbaat al nooit goed doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.