Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
06-12-2023 om 19:24
OmaVan2 schreef op 06-12-2023 om 14:21:
[..]
Ik ben onderwijl 65+ en ik heb NL en de wereld enorm zien veranderen en dat is bepaald niet alleen door immigratie. Mijn moeder is nog ontslagen toen ze in het huwelijk trad. Ik kan me herinneren dat mijn vader apetrots met zijn eerste auto aan kwam. De hele buurt liep uit, want het bezit van een auto was toen nog bijzonder. Dat veranderde snel in de jaren erna. Daarmee steeg ook het aantal verkeersslachtoffers tot op het hoogtepunt 3000/jaar. Met een borrel op in de auto stappen was toen nog heel normaal. Barbecuen hadden we nog niet van gehoord. Er waren twee TV zenders en kinder televisie alleen op woensdag- en zaterdagmiddag. Op vakantie ging je naar een pension of vakantiehuisje op de Veluwe of in Limburg. Rekenmachines deden pas hun intree nadat ik de middelbare school al had afgesloten. Ik was al tegen de dertig toen ik mijn eerste PC kreeg. Het werd steeds normaler dat mensen regelmatig verhuisden, waardoor ook de cohesie in buurten minder werd. Als ik dezelfde vraag aan mijn moeder zou stellen (als dat nog kon), zou ik een wereld geschetst krijgen die ik nauwelijks zou herkennen.
Kortom, de wereld verandert continu, die nostalgie naar vroeger is nostalgie naar een wereld die of nooit bestaan heeft of een wereld die niet langer kan voortbestaan omdat we zo onszelf vernietigen. Maar goed, dat laatste kan een ieder ook onzin vinden.
Vroeger mochten leraressen niet blijven werken zodra ze getrouwd waren. Of daarom veel leraressen vrijgezel bleven?
Ik ben jonger dan jij, maar vakanties zaten er bij ons niet in.
Maar wel mooie herinneringen.
Fleurtje_5
06-12-2023 om 19:25
_Audrey schreef op 06-12-2023 om 19:10:
[..]
Ik denk dat het beter was toen er nog verzorgingshuizen waren. Meer doorstroming op de woningmarkt, niet tig thuiszorgmedewerkers die naar verschillende huizen moeten rijden etc. Ze willen ze niet voor niets weer gaan openen.
Helemaal mee eens.
Fleurtje_5
06-12-2023 om 19:26
amarna schreef op 06-12-2023 om 17:34:
[..]
Of er echt op grote schaal daadwerkelijk zorgpersoneel is ontslagen in bezuinigingsrrondes door de Rutte-kabinetten is mij niet duidelijk. Heb je daar cijfers van?
In het grootste ziekenhuis van NL waar ik 34 jaar gewerkt heb zijn nooit gedwongen ontslagen geweest. Bezuinigingen werden doorgevoerd door vacatures niet in te vullen of personeel over te plaatsen. Ook in de grote thuiszorgorganisatie waar mijn zus nog steeds werkt is op deze manier bezuinigd zonder ontslagen.
Heb jij ergens verafgelegen gewoond zonder tv en krant?
Onderstaande NOS-bericht is van 2014 maar er zijn ook al ontslagen in 2013 geweest.
https://nos.nl/artikel/661351-massaontslag-in-de-zorg-verwacht 15 juni 2014
Werknemers van verzorgingshuizen, verpleeghuizen en in de thuiszorg staat een grote ontslaggolf te wachten. Volgens ActiZ, de werkgeversorganisatie in de zorg, zijn vanwege de bezuinigingen van 2,5 miljard euro de afgelopen maanden al 11.000 ontslagen aangekondigd, maar de grote bulk moet nog komen.
Directeur Aad Koster van ActiZ verwacht dat er tot en met 2015 in totaal zo'n 55.000 mensen hun baan verliezen. "Het gaat veelal om banen in de huishoudelijke zorg, maar ook andere banen. Als een verzorgingshuis gaat sluiten zijn ook de kok en de tuinman niet meer nodig, helaas."
Nog veel meer
Vakbond Abvakabo FNV denkt dat er in werkelijkheid nog veel meer mensen hun werk verliezen, wel 100.000. Bestuurder Lilian Marijnissen: "Tijdelijke contracten zijn het afgelopen jaar al niet verlengd. Daar komen de vakbond of de media niet aan te pas, maar dat zijn wel allemaal mensen die nu hun baan verliezen. En als je bedenkt dat in de ouderenzorg veel ontslagen vallen, op de thuiszorg veertig procent wordt bezuinigd en in de gehandicaptenzorg zeker nog 20.000 ontslagen worden verwacht, dan zit je al gauw aan zo'n groot getal."
..................
Daglichtlamp
06-12-2023 om 19:32
Ik vind ook dat de thuiszorg niet aanbesteed zou moeten worden, maar dat dat gewoon mensen moeten zijn in dienst van de gemeente. Hier in mijn stad zijn zeven verschillende aanbieders, en ik moest zelf maar uitzoeken wie er plek had om mij te helpen. Wat een overbodige administratie. Dat moet echt anders. Maar als je ouderen die thuiszorg krijgen allemaal zou opnemen, dan leert de ervaring dat er steeds meer hulp nodig is, terwijl ouderen die thuis blijven wonen veel meer gestimuleerd worden om dingen zelf te blijven doen.
Fleurtje_5
06-12-2023 om 19:35
https://www.bnr.nl/nieuws/10066571/80-000-werknemers-in-de-zorg-moeten-een-andere-baan 22 april 2014
80.000 werknemers in de zorg moeten een andere baan
Daglichtlamp
06-12-2023 om 19:37
Fleurtje_5 schreef op 06-12-2023 om 19:26:
[..]
Heb jij ergens verafgelegen gewoond zonder tv en krant?
Onderstaande NOS-bericht is van 2014 maar er zijn ook al ontslagen in 2013 geweest.
https://nos.nl/artikel/661351-massaontslag-in-de-zorg-verwacht 15 juni 2014
Werknemers van verzorgingshuizen, verpleeghuizen en in de thuiszorg staat een grote ontslaggolf te wachten. Volgens ActiZ, de werkgeversorganisatie in de zorg, zijn vanwege de bezuinigingen van 2,5 miljard euro de afgelopen maanden al 11.000 ontslagen aangekondigd, maar de grote bulk moet nog komen.
Je citeert nu een artikel dat er grootschalig gedwongen ontslagen verwacht worden. Als er daadwerkelijk veel gedwongen ontslagen geweest zouden zijn, dan zou je die artikelen toch ook terug moeten vinden.
Het aantal mensen dat in de zorg werkt is tussen 2012 en 2016 inderdaad gedaald. Vanaf 2016 stijgt dat weer. In 2018 werkten al weer net zoveel mensen in de zorg als in 2012. Inmiddels zitten we daar ruim boven. https://dashboards.cbs.nl/v4/AZWDashboard/
Daglichtlamp
06-12-2023 om 19:39
Fleurtje_5 schreef op 06-12-2023 om 19:35:
https://www.bnr.nl/nieuws/10066571/80-000-werknemers-in-de-zorg-moeten-een-andere-baan 22 april 2014
80.000 werknemers in de zorg moeten een andere baan
Dat is wel heel selectief lezen.
200 miljoen euro wordt er in een banenplan voor de zorg geïnvesteerd. Tweederde van de 80.000 werknemers zal worden omgeschoold binnen de sector. In het vandaag gepresenteerde plan van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en staatssecretaris Martin van Rijn van VWS gaan er 80.000 baanwisselingen plaatsvinden. "Met dit plan helpen we 80.000 mensen", zegt Asscher tegen BNR-verslaggever Hugo Reitsma. "5.000 nieuwe banen voor jongeren. 25.000 mensen die naar een plek buiten de zorg worden begeleid en 50.000 mensen die van de ene naar de andere baan in de zorg worden gebracht.
Daglichtlamp
06-12-2023 om 19:41
Fleurtje_5 schreef op 06-12-2023 om 19:32:
Ook hier geen gedwongen ontslagen:
De werknemers die op zoek moeten naar een nieuwe werkkring, hebben volgens Hylkema het geluk dat ze snel elders aan de slag kunnen. ,,Er ligt een sociaal plan. Niemand wordt gedwongen boventallig verklaard en er is een werk-tot-werk-verplichting. Maar deze mensen werken misschien al jarenlang met een vast team waarin ze zich prettig voelen en met een patiëntengroep waar ze aan gehecht zijn. Dan doet dit hoe dan ook zeer.”
Daglichtlamp
06-12-2023 om 19:50
Maar misschien moeten we deze discussie hier verder voeren:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/1-op-de-3-in-de-zorg
Fleurtje_5
07-12-2023 om 10:06
Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 19:41:
[..]
Ook hier geen gedwongen ontslagen:
De werknemers die op zoek moeten naar een nieuwe werkkring, hebben volgens Hylkema het geluk dat ze snel elders aan de slag kunnen. ,,Er ligt een sociaal plan. Niemand wordt gedwongen boventallig verklaard en er is een werk-tot-werk-verplichting. Maar deze mensen werken misschien al jarenlang met een vast team waarin ze zich prettig voelen en met een patiëntengroep waar ze aan gehecht zijn. Dan doet dit hoe dan ook zeer.”
Dit gaat alleen over Nijmegen.
Fleurtje_5
07-12-2023 om 10:10
Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 19:37:
[..]
Je citeert nu een artikel dat er grootschalig gedwongen ontslagen verwacht worden. Als er daadwerkelijk veel gedwongen ontslagen geweest zouden zijn, dan zou je die artikelen toch ook terug moeten vinden.
Het aantal mensen dat in de zorg werkt is tussen 2012 en 2016 inderdaad gedaald. Vanaf 2016 stijgt dat weer. In 2018 werkten al weer net zoveel mensen in de zorg als in 2012. Inmiddels zitten we daar ruim boven. https://dashboards.cbs.nl/v4/AZWDashboard/
Ik merk dat het me irriteert om hierover met je in discussie te gaan, omdat ik het gevoel heb dat jij je met opzet van de domme houd.
Naast de gedwongen ontslagen zijn velen vervroegd met pensioen kunnen gaan, maar hun plaats werd niet opgevuld. Net zoals zwangerschapsverloven ook niet werden opgevuld. Tijdelijke contracten werden niet verlengd. Er is zelfs een korte tijd een stageplaats-stop geweest.
Dat betekend extra werk voor het personeel dat dan nog overblijft. "Met minder handen meer werk"
Nicole123
07-12-2023 om 10:36
Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 19:50:
Maar misschien moeten we deze discussie hier verder voeren:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/1-op-de-3-in-de-zorg
Dit.
Nicole123
07-12-2023 om 10:40
Daglichtlamp komt gewoon met feiten, die net even wat breder zijn dan de paar jaar die anderen eruit cherry picken. (Vanaf 2016 stijgt dat weer. In 2018 werkten al weer net zoveel mensen in de zorg als in 2012. Inmiddels zitten we daar ruim boven.)
Probeer het grotere plaatje eens te zien Fleurtje, in plaats van je blindstaren op één onderdeel (niet alleen op het gebied van zorg, dit komt keer op keer terug bij jou bij ongeveer alle onderwerpen). Voor discussie over de zorg is hier een link gedeeld, dus de specifieke discussie daarover hoeft (en mag van de mods) niet meer hier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.