Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Facy66
06-12-2023 om 12:47
Mija schreef op 06-12-2023 om 12:19:
[..]
Het lukt je kennelijk niet om te accepteren dat mensen verschillend zijn van jou, heel andere dingen belangrijk kunnen vinden dan jij. Iedereen die niet hetzelfde denkt als jij ‘helpt ons ooit zo mooie landje de vernieling in’. Misschien onbegrijpelijk voor jou maar veel mensen zien dat anders. Ze willen bepaalde dingen die jij afschuwelijk vindt, of accepteren die, zien ze als noodzakelijk kwaad, beschouwen ze als pragmatisch etcetera etcetera. Het is een denkfout dat er één werkelijk goede oplossing is, één absoluut goede manier van leven en aanpakken. Dat is precies waarom we een democratie nodig hebben, om ervoor te zorgen dat al die verschillende perspectieven en belangen in beleid worden verwerkt. Het idee dat er één volk zou kunnen zijn met één visie is niet realistisch. Dat zie je wel in dit draadje. Mensen blijven je maar vertellen dat ze heel andere dingen willen en zien dan jij. Misschien kun je dat voor waar gaan aannemen?
Ik zie zeker dat iedereen anders is en dat iedereen weer zijn of haar eigen visie heeft op dingen. Ik vind het ook goed dat er zoveel politieke partijen zijn zodat bijna alle mensen wel een partij kunnen vinden waar ze zich het meest in kunnen vinden qua standpunten. Dat vind ik ook alleen naar mooi. Ik ben dan bijvoorbeeld ook niet voor een kiesdrempel.
Ik zet in mijn posts hier enkel uiteen hoe ik er zelf over denk en hoe ik zelf dingen zie. Net zoals andeten dat hier doen. Daar is een forum ook voor, wat standpunten uitwisselen voor de lol. En iedereen mag anders denken over dingen. Zeker op dit forum zullen de meesten er heel anders over denken wat politiek betreft. Dat mag ook. Zeker over politiek kun je in het dagelijkse leven niet makkelijk praten. Er wordt dan vaak verhit gereageerd op elkaar. Dan is een forum ideaal. Als het daar gebeurd maakt dat namelijk niet echt wat uit.
Wat wel als feit mag worden aangenomen is dat het aantal proteststemmers steeds meer lijkt toe te nemen in ons land. Dit zegt mij dat er nog veel andere mensen zijn die zich ook niet kunnen vinden in de huidige politieke koers die er nu wordt gevolgd en dat er onvrede is. En dat heeft zich ook geuit in de verkiezingsuitslag.
Facy66
06-12-2023 om 12:50
Nicole123 schreef op 06-12-2023 om 12:28:
Facy en Fleurtje, is jullie mening dat politici uit partijen als VVD, NSC, PvdA/GL, CU, SGP, D66, CDA en SP eigenlijk geen moer om het land geven maar alleen voor hun eigen positie en inkomsten gaan en dat de PVV wel voor het landsbelang gaat? Dan verschillen we daarin heel fundamenteel van mening denk ik. Ik denk dat de meeste politici, ondanks de politieke spelletjes die soms gespeeld worden, zeker voor het landsbelang gaan. Vanuit hun eigen visie en idealen. En dat denk ik ook over politici waar ik het helemaal mee oneens ben. Dus ook de PVV, ook DENK, ook al zou ik op beide partijen absoluut niet stemmen.
Ik denk daar inderdaad zo over (op PVV, SP en DENK en paar andere kleine partijen dan na). En misschien ook dat BBB het niet verkeerd bedoelt. De rest is bezig met hele andere belangen denk ik dan het landsbelang.
Nicole123
06-12-2023 om 12:54
Facy66 schreef op 06-12-2023 om 12:50:
[..]
Ik denk daar inderdaad zo over (op PVV, SP en DENK en paar andere kleine partijen dan na). En misschien ook dat BBB het niet verkeerd bedoelt. De rest is bezig met hele andere belangen denk ik dan het landsbelang.
Dan ben ik heel benieuwd naar je antwoord op de vraag van Glazenbol, waarom die partijen bewust en moedwillig het land kapot zouden willen maken, waarin ook zijzelf, hun familie, hun vrienden, etc. wonen.
Mija
06-12-2023 om 12:56
Facy66 schreef op 06-12-2023 om 12:47:
[..]
Ik zie zeker dat iedereen anders is en dat iedereen weer zijn of haar eigen visie heeft op dingen. Ik vind het ook goed dat er zoveel politieke partijen zijn zodat bijna alle mensen wel een partij kunnen vinden waar ze zich het meest in kunnen vinden qua standpunten. Dat vind ik ook alleen naar mooi. Ik ben dan bijvoorbeeld ook niet voor een kiesdrempel.
Ik zet in mijn posts hier enkel uiteen hoe ik er zelf over denk en hoe ik zelf dingen zie. Net zoals andeten dat hier doen. Daar is een forum ook voor, wat standpunten uitwisselen voor de lol. En iedereen mag anders denken over dingen. Zeker op dit forum zullen de meesten er heel anders over denken wat politiek betreft. Dat mag ook. Zeker over politiek kun je in het dagelijkse leven niet makkelijk praten. Er wordt dan vaak verhit gereageerd op elkaar. Dan is een forum ideaal. Als het daar gebeurd maakt dat namelijk niet echt wat uit.
Wat wel als feit mag worden aangenomen is dat het aantal proteststemmers steeds meer lijkt toe te nemen in ons land. Dit zegt mij dat er nog veel andere mensen zijn die zich ook niet kunnen vinden in de huidige politieke koers die er nu wordt gevolgd en dat er onvrede is. En dat heeft zich ook geuit in de verkiezingsuitslag.
Maar waarom ga je dan uit van slechte bedoelingen van degenen die andere politieke standpunten hebben dan jij?
Facy66
06-12-2023 om 12:58
Nicole123 schreef op 06-12-2023 om 12:54:
[..]
Dan ben ik heel benieuwd naar je antwoord op de vraag van Glazenbol, waarom die partijen bewust en moedwillig het land kapot zouden willen maken, waarin ook zijzelf, hun familie, hun vrienden, etc. wonen.
Ik denk niet zo zeer dat het puur hun doel is van die partijen om ons land bewust en moedwillig kapot te maken. Doordat ze een hele andere agenda nastreven en ze andere belangen voorop stellen dan het landsbelang denk ik wel dat dat het gevolg zal gaan zijn (land naar de knoppen) wanneer deze partijen nog te lang aan de macht blijven.
Facy66
06-12-2023 om 13:00
Mija schreef op 06-12-2023 om 12:56:
[..]
Maar waarom ga je dan uit van slechte bedoelingen van degenen die andere politieke standpunten hebben dan jij?
Dat heb ik bij lang niet alle partijen. Er zijn ook partijen met totaal andere politieke standpunten dan ik waar ik dat niet bij heb. Ik ben bovendien ook de coronatijd nog niet vergeten. Ik weet nog goed welke partijen voor welke maatregelen hadden gestemd en met wat voor organisaties de meeste van die partijen hun connecties hadden en nu nog steeds hebben.
Mija
06-12-2023 om 13:04
Facy66 schreef op 06-12-2023 om 12:58:
[..]
Ik denk niet zo zeer dat het puur hun doel is van die partijen om ons land bewust en moedwillig kapot te maken. Doordat ze een hele andere agenda nastreven en ze andere belangen voorop stellen dan het landsbelang denk ik wel dat dat het gevolg zal gaan zijn (land naar de knoppen) wanneer deze partijen nog te lang aan de macht blijven.
Dat wat jij denkt dat in ‘het landsbelang’ is bedoel je? Ik kijk waarschijnlijk totaal anders aan tegen wat in het belang is van Nederland en de Nederlanders, gezien de grote verschillen in onze politieke standpunten.
Nicole123
06-12-2023 om 13:05
Als ik als politieke partij voor mijn eigen hachje zou willen gaan in plaats van vanuit idealen te streven naar een beter Nederland, dan zou ik kijken waarmee ik het volk lekker zou kunnen maken om veel stemmen binnen te kunnen halen en zelf flink populair te worden. Wat zou er goed scoren, ook al is het niet eens haalbaar? Ik zou mensen persoonlijk meer geld beloven, minder regels en betere faciliteiten. Het geld daarvoor zou ik dan weghalen bij groepen waar mijn potentiële kiezers zich niet mee identificeren en bij globalere (letterlijk en figuurlijk) en daarmee minder direct concrete zaken als 'EU', 'internationale samenwerking' en milieu. En dat zou ik dan niet laten doorrekenen door het CPB, zodat ik niet meteen door de mand val dat het niet haalbaar is.
Nicole123
06-12-2023 om 13:08
Facy66 schreef op 06-12-2023 om 12:58:
[..]
Maar dat ze bewust andere belangen nastreven dan het landsbelang is jouw persoonlijke, subjectieve, invulling.
Zilver_gray
06-12-2023 om 13:09
Nicole123 schreef op 06-12-2023 om 13:05:
Als ik trouwens als politieke partij voor mijn eigen hachje zou willen gaan in plaats van vanuit idealen te streven naar een beter Nederland, dan zou ik kijken waarmee ik het volk lekker zou kunnen maken om veel stemmen binnen te kunnen halen en zelf flink populair te worden. Wat zou er goed scoren, ook al is het niet eens haalbaar? Ik zou mensen persoonlijk meer geld beloven, minder regels en betere faciliteiten. Het geld daarvoor zou ik dan weghalen bij groepen waar mijn potentiële kiezers zich niet mee identificeren en bij globalere (letterlijk en figuurlijk) en daarmee minder direct concrete zaken als 'EU', 'internationale samenwerking' en milieu. En dat zou ik dan niet laten doorrekenen door het CPB, zodat ik niet meteen door de mand val dat het niet haalbaar is.
Exact wat Wilders doet!
Fleurtje_5
06-12-2023 om 13:09
Doemijdieglazenbol schreef op 06-12-2023 om 10:32:
[..]
Daar gaat het niet om, er werd gezegd dat ze niet wilden praten en niet aan tafel wilden komen, uit zogenaamde arrogantie. Dat is nonsens, want ze zitten al dagen aan tafel.
Daar is wel het een en ander aan vooraf gegaan.
Dilan zei vóór de verkiezingen dat ze de deur op een kier wou zetten voor de pvv, en toen zij zetels had verloren en de pvv meer zetels had gekregen, sloeg zij de deur dicht.
Dat gemiemel over 'wel-niet' en 'wie wil er met Geert verder?' vind ik heel arrogant, vooral ook tegenover al die mensen die 'misschien met een laatste strohalm' in gedachte (omdat ze an hun lot worden overgelaten en er anders niets gebeurd) de moeite hebben genomen om te gaan stemmen.
Als de VVD het dan ook nog gaat hebben over woorden uit het verleden, terwijl ze zelf niet meer naar hun eigen fouten (best nog recent) willen kijken en dat 'blinde vlekken' noemen (misschien zijn dat de laatste strohalmen van sommigen) maar wel luid staat te applaudiseren als Henk Kamp (die heel veel ellende heeft veroorzaakt, en er geen spijt van heeft) tot erelid word benoemd dan vind ik dat ze vooral eens eerst voor haar eigen deur moet vegen. Ik zou eerder problemen hebben om met Henk Kamp mee te regeren.
Daglichtlamp
06-12-2023 om 13:12
Toch raar dan dat Wilders nu opeens met de VVD wil regeren (terwijl hij in het verleden om de haverklap een motie van wantrouwen tegen de regering met de VVD indiende).
Facy66
06-12-2023 om 13:15
Nicole123 schreef op 06-12-2023 om 13:08:
[..]
Maar dat ze bewust andere belangen nastreven dan het landsbelang is jouw persoonlijke, subjectieve, invulling.
Nee hoor. Dat is niet mijn eigen subjectieve invulling, maar dat is echt gebaseerd op feiten. Ik zou zeggen kijk eens naar het totale plaatje en doe zelf er onderzoek naar. Dan kom je achter veel dingen en dan ga je dingen in een ander perspectief zien. Maar dat mag iedereen zelf weten natuurlijk.
Maar laten we weer ontopic gaan. Dat lijkt me zinvoller. Er zijn inmiddels weer ontwikkelingen wat het formatieproces betreft en ik ga nu weer verder zonnen.
Facy66
06-12-2023 om 13:15
Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 13:12:
Toch raar dan dat Wilders nu opeens met de VVD wil regeren (terwijl hij in het verleden om de haverklap een motie van wantrouwen tegen de regering met de VVD indiende).
Hij moet wel. Hij moet immers samenwerken.
Nicole123
06-12-2023 om 13:18
Facy66 schreef op 06-12-2023 om 13:15:
[..]
Nee hoor. Dat is niet mijn eigen subjectieve invulling, maar dat is echt gebaseerd op feiten. Ik zou zeggen kijk eens naar het totale plaatje en doe zelf er onderzoek naar. Dan kom je achter veel dingen en dan ga je dingen in een ander perspectief zien. Maar dat mag iedereen zelf weten natuurlijk.
Maar laten we weer ontopic gaan. Dat lijkt me zinvoller. Er zijn inmiddels weer ontwikkelingen wat het formatieproces betreft en ik ga nu weer verder zonnen.
Dit is volgens mij juist helemaal on topic. En dat ik niet naar het totale plaatje zou kijken en er nog wel achter kom als ik zelf onderzoek doe dat vind ik een heel rare opmerking. Besef je je hoe je me hier weg zet en vind je dat terecht? Ik vind zo'n opmerking echt een zwaktebod, je gaat helemaal niet in op de inhoud maar doet alsof ik van toeten noch blazen weet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.