Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Yumi
01-12-2023 om 23:13
Vanmorgen heeft de kiesraad de officiële uitslag bekend gemaakt, maar er zijn onverklaarbare telverschillen.
Tweede Kamer terug van reces om hertelling bij vier stembureaus
De Tweede Kamer komt morgenvroeg bij elkaar om te besluiten of er hertellingen nodig zijn van de stemmen van de Tweede Kamerverkiezingen. Het gaat om een hertelling bij vier stembureaus in Tilburg.
Kamervoorzitter Bergkamp heeft alle 150 leden van de oude Tweede Kamer een uitnodiging gestuurd om op zaterdagochtend bij elkaar te komen. Dat is in de recente geschiedenis nog niet eerder voorgekomen.
Fout geconstateerd
Vandaag heeft de Kiesraad officieel de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van vorige week vastgesteld. Die uitslag is daarna overhandigd aan de commissie voor de geloofsbrieven van de Tweede Kamer.
Die controleert het werk van de Kiesraad. Daar is een fout geconstateerd. Daarom moet er mogelijk een hertelling komen van een aantal stemmen. Het gaat om vier stembureau's in Tilburg, waar 'onverklaarbare telverschillen zijn' en dus is het voorstel nu om daar een hertelling te laten plaatsvinden.
Om morgenochtend te kunnen vergaderen, moeten minimaal 76 Kamerleden aanwezig zijn.
Klein verschil
Bij de verdeling van de laatste zetel bleek dat er een heel klein verschil was tussen de SP en D66.
D66 eindigt op 9 zetels, de SP op 5. De laatste restzetel, en daarmee de 150e zetel in de Kamer, gaat naar de SP, zo werd vandaag bekend gemaakt. Maar het verschil was zeer klein. Als D66 in het hele land 160 stemmen meer had gekregen of de SP tachtig stemmen minder, was de restzetel naar D66 gegaan en zou die partij 10 Kamerzetels hebben behaald en de SP 4.
Fleurtje_5
02-12-2023 om 14:45
Coreopsis schreef op 01-12-2023 om 11:54:
[..]
Over hetzelfde onderzoek. Deze is wel voor iedereen te lezen.
Geen aanwijzingen dat veel moslims op de PVV hebben gestemd. Tis toch maar giswerk.
Ik neem aan dat er dan ook geen aanwijzingen zijn dat er wél veel moslims op Wilders hebben gestemd.
Behalve die mensen in de filmpjes die met overtuiging zeggen dat ze er wel op hebben gestemd.
Ik las in je link:
Spierings ziet in zijn data dat de specifieke groep die zich identificeert als moslim veel meer links progressief is georiënteerd. "Radicaal rechts is daar helemaal niet populair. Wij hebben geen aanwijzingen dat het gros van de moslims op de PVV stemt. Het aantal mensen uit die groepen dat aangaf PVV te stemmen, ligt stukken lager dan onder de rest van de Nederlandse bevolking."
.............
Ook opiniepeiler Aziz el Kaddouri van Het Opiniehuis zag niet dat de PVV op veel stemmen kon rekenen van moslims. In zijn peiling bleef het aantal moslims dat op de partij van Wilders stemt onder de vijf procent. "Dat is te verwaarlozen", zegt El Kaddouri.
"Veel aantrekkingskracht tot de partij is er ook niet. Ik heb gemerkt dat dat moslims hun weg op rechts eerder weten te vinden naar Forum voor Democratie. Maar ongetwijfeld zullen er moslims op de PVV gestemd hebben. Maar dat zal misschien een halve zetel zijn."
El Kaddouri legt uit hoe hij tot dat aantal komt. "Er zijn 700.000 stemgerechtigde moslims in Nederland. Daarvan stemt de helft. 60 procent stemt op Denk, de rest wordt grotendeels verdeeld onder de linkse partijen. Die zijn vaak ook heel populair onder moslims. Aan de onderkant zullen misschien wat praktisch opgeleiden wel op Wilders stemmen. Mensen die alleen maar luisteren naar de oneliners bijvoorbeeld, maar dat is een heel kleine groep. Dus waar praten we over."
Giswerk dus. En ik ben ervan overtuigd dat lang niet iedereen aangeeft er op te hebben gestemd.
Als je twintig Nederlanders vraagt of ze op de PVV hebben gestemd zeggen misschien vier dat ze op hem hebben gestemd terwijl ze misschien alle twintig op hem hebben gestemd. En die 60% waar El Kaddouri het over heeft zouden op DENK hebben gestemd. De partij die vond dat Wilders achter tralies hoort en dat moslimshaat streng bestraft moest worden. Niks over straf wegens christenhaat vrouwenhaat of homohaat. Als er één partij echt discrimineert en populistisch is dan is het wel DENK.
Er klinkt toch ook wel een soort van minachting in de woorden "aan de onderkant zullen misschien wat praktisch opgeleiden op Wilders stemmen. Mensen die alleen maar luisteren naar de oneliners bijvoorbeeld,...."
FaithfulDuck87
02-12-2023 om 14:55
Fleurtje_5 schreef op 02-12-2023 om 14:45:
[..]
Geen aanwijzingen dat veel moslims op de PVV hebben gestemd. Maar hoe kunnen ze dat weten?
Ik neem aan dat er dan ook geen aanwijzingen zijn dat er wel veel moslims op Wilders hebben gestemd.
Behalve die mensen in de filmpjes die met overtuiging zeggen dat ze er wel op hebben gestemd.
zoals eerder al gezegd: Het is leuker voor een journaal oid moslims te interviewen die op PVV hebben gestemd dan op een andere partij.
Het andere is een groter onderzoek
Fleurtje_5
02-12-2023 om 15:00
Coreopsis schreef op 01-12-2023 om 12:10:
Baudet heeft het afgelopen jaar behoorlijk geflirt met conservatieve moslims. Met name via social media, en dat trekt jongeren. Mannen met name.
Dat had ik niet verwacht.
Fleurtje_5
02-12-2023 om 15:08
_Audrey schreef op 01-12-2023 om 16:32:
[..]
Ik denk dat PVV in de oppositie belandt, want Wilders wil helemaal niet regeren. Hij heeft helemaal geen capabele mensen en dat weet hij best.
Dan kan hij lekker gaan schoppen en schelden tegen de andere partijen, want die hebben het hem dan onmogelijk gemaakt.
Is dit gissen? Ik heb hem dit jaar voor het eerst 'klink en klaar' horen zeggen dat hij premier wil worden, en (als ik me niet vergis) omdat hij niet wou dat links de grootste zou worden. Als links zou winnen zou dat hélemaal niet goed zijn voor ons land.
Schoppen en schelden omdat ze het hem onmogelijk hebben gemaakt? Geert heeft (volgens mij) altijd zijn mening gezegd als het hem niet zinde. Hij draaide er niet omheen. Eerlijk gezegd vond ik een debat met Wilders nooit saai. Hij kon ze met gemak 'dekselen'. Hij is op dat vlak echt wel de sterkere.
Ik denk eerder dat 'anderen' tegen hem schelden en schoppen, omdat Wilders hen 'zijn waarheid' zegt zonder er omheen te draaien. En vaak heeft hij nog gelijk ook. Betekend niet dat ik het altijd eens ben met hem. Maar ik ben wel blij dat hij in de Tweede Kamer zit en niet alles voor zoete koek slikt.
Fleurtje_5
02-12-2023 om 15:15
Zilver_gray schreef op 01-12-2023 om 17:45:
[..]
Dat zou veel te makkelijk zijn, laat 'm maar "regeren", kijken hoe hij het er vanaf brengt. Wat mij betreft komt ie er niet zo makkelijk vanaf hoor.
Ik hoop dat hij de kans krijgt samen met Pieter, Mona, Lilian, Dilan, Jesse en 'wie nog meer'.
Hij zal het inderdaad niet makkelijk krijgen, want de voorgangers hebben veel onopgeloste troep achtergelaten.
Fleurtje_5
02-12-2023 om 15:17
_Audrey schreef op 01-12-2023 om 17:54:
[..]
Wat mij betreft ook niet hoor. Bewijs jezelf nou maar eens met die grote mond van je.
Dan nog altijd liever een grote mond, dan een mond met gladde praatjes, of die lacht, en je in de tussentijd een poot uittrekt zonder dat je het in de gaten hebt.
Fleurtje_5
02-12-2023 om 15:20
Yumi schreef op 01-12-2023 om 23:13:
Vanmorgen heeft de kiesraad de officiële uitslag bekend gemaakt, maar er zijn onverklaarbare telverschillen.
Tweede Kamer terug van reces om hertelling bij vier stembureaus
De Tweede Kamer komt morgenvroeg bij elkaar om te besluiten of er hertellingen nodig zijn van de stemmen van de Tweede Kamerverkiezingen. Het gaat om een hertelling bij vier stembureaus in Tilburg.
Kamervoorzitter Bergkamp heeft alle 150 leden van de oude Tweede Kamer een uitnodiging gestuurd om op zaterdagochtend bij elkaar te komen. Dat is in de recente geschiedenis nog niet eerder voorgekomen.
Fout geconstateerdVandaag heeft de Kiesraad officieel de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van vorige week vastgesteld. Die uitslag is daarna overhandigd aan de commissie voor de geloofsbrieven van de Tweede Kamer.
Die controleert het werk van de Kiesraad. Daar is een fout geconstateerd. Daarom moet er mogelijk een hertelling komen van een aantal stemmen. Het gaat om vier stembureau's in Tilburg, waar 'onverklaarbare telverschillen zijn' en dus is het voorstel nu om daar een hertelling te laten plaatsvinden.
Om morgenochtend te kunnen vergaderen, moeten minimaal 76 Kamerleden aanwezig zijn.
Klein verschil
Bij de verdeling van de laatste zetel bleek dat er een heel klein verschil was tussen de SP en D66.
D66 eindigt op 9 zetels, de SP op 5. De laatste restzetel, en daarmee de 150e zetel in de Kamer, gaat naar de SP, zo werd vandaag bekend gemaakt. Maar het verschil was zeer klein. Als D66 in het hele land 160 stemmen meer had gekregen of de SP tachtig stemmen minder, was de restzetel naar D66 gegaan en zou die partij 10 Kamerzetels hebben behaald en de SP 4.
Dus dit is in het voordeel van Lilian
Poezenmeisje
02-12-2023 om 19:11
Deze link is al iets ouder.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-allochtone-achterban-van-geert-wilders/
De genoemde onderzoeker Shashi Roopram werd afgelopen week geïnterviewd voor de podcast "Het land van Wierd Duk".
https://open.spotify.com/episode/7fUXnIpYR3QGspRgiA35tW?si=kKpQqQrcRcmZU0v_fWhjAQ
Zilver_gray
02-12-2023 om 20:01
Poezenmeisje schreef op 02-12-2023 om 19:11:
Deze link is al iets ouder.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-allochtone-achterban-van-geert-wilders/
De genoemde onderzoeker Shashi Roopram werd afgelopen week geïnterviewd voor de podcast "Het land van Wierd Duk".
https://open.spotify.com/episode/7fUXnIpYR3QGspRgiA35tW?si=kKpQqQrcRcmZU0v_fWhjAQ
Dit komt me niet geheel onbekend voor; ik ken een (klein) aantal Nederlanders afkomstig uit de Hindoestaans/ Surinaamse gemeenschap die op Wilders stemmen. Ook uit diezelfde gemeenschap die op FvD stemmen.
_Audrey
02-12-2023 om 21:15
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/vvd-afgestraft-in-nieuwe-peiling-pvv-nu-op-42-zetels
Doe maar geen nieuwe verkiezingen...
Zilver_gray
02-12-2023 om 21:51
_Audrey schreef op 02-12-2023 om 21:15:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/vvd-afgestraft-in-nieuwe-peiling-pvv-nu-op-42-zetels
Gawd
Nicole123
02-12-2023 om 22:00
Fleurtje_5 schreef op 02-12-2023 om 14:45:
[..]
Geen aanwijzingen dat veel moslims op de PVV hebben gestemd. Tis toch maar giswerk.
Ik neem aan dat er dan ook geen aanwijzingen zijn dat er wél veel moslims op Wilders hebben gestemd.
Het ging om een (wetenschappelijk, dus gedegen opgezet) onderzoek, dus nee, geen giswerk, maar een duidelijk objectief getal van 5 van de 150 moslims en/of Marokkanen en/of Turken die PVV stemden. Dat is 3,3%.
Losse interviews zeggen niet zoveel, want dan is het maar net wie ze interviewen. En dan heb je de media bias: dat wat bijzonder is komt eerder in het nieuws dan wat heel standaard is. Een moslim die PVV stemt is interessanter en nieuwswaardiger dan een moslim die DENK stemt, dus die moslim die PVV stemt komt sneller in het nieuws. Of het nou het nieuws van je buurvrouw, op social media of in de krant is.
Malibu2
02-12-2023 om 22:42
_Audrey schreef op 02-12-2023 om 21:15:
Verbaast me niet. Ik ken mensen die op de VVD of NSC hebben gestemd omdat ze wel een rechtse regering wilden maar zelf stemmen op de PVV net een brug te ver vonden. Die balen nu flink en ik weet van een aantal dat ze daarom nu wel PVV zouden stemmen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.