Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
30-11-2023 om 14:10
Het hoort hier niet in dit topic, maar omdat hier beschuldigingen worden afgeschoven, vind ik het wel terecht om het een en ander op een rijtje te zetten.
Toenmalig minister Asscher en staatssecretaris Wiebes worden hierover eind 2014 al op de hoogte gebracht, maar deden er niets aan.
In het kort:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5197578/toeslagenaffaire-ambtenaar-belastingdienst-waarschuwde-al-2017-over 17 nov. 2020
Een hoge ambtenaar bij de Belastingdienst waarschuwde haar leidinggevenden al in het voorjaar van 2017 dat de dienst 'laakbaar' handelde jegens ouders in wat later bekend zou worden als de toeslagenaffaire. Haar memo werd besproken in de ambtelijke top, maar er gebeurde vervolgens niets mee. De ambtenaar werd na haar advies wel op een zijspoor gezet binnen de organisatie.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4964351/toeslagenaffaire-belastingdienst-menno-snel-kinderopvang 23 dec. 2019
Het gaat mis als in de weken erna de Belastingdienst andere gedupeerde ouders dossiers toestuurt die grotendeels zwartgelakt zijn. De ouders wilden weten waarom ook zij onterecht tot fraudeur bestempeld waren.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4992231/premier-rutte-biedt-gedupeerden-toeslagenaffaire-excuses-aan 20 jan. 2020
Naast de excuses was er ook minder goed nieuws: het gaat nog een hele tijd duren voordat de hele affaire is afgehandeld.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5190607/woede-kamer-over-trage-afhandeling-toeslagenaffaire 15 okt. 2020 De jurist zei niet te begrijpen waarom haar advies in de prullenbak verdween: "Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat een advies van mij niet werd opgevolgd."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5197043/parlementaire-ondervraging-van-start-toeslagenaffaire-topambtenaren 15 nov. 2020
Toenmalig minister Asscher en staatssecretaris Wiebes worden hierover eind 2014 al op de hoogte gebracht, maar doen er niets aan.
Als de Belastingdienst in 2015 een gevoelige nederlaag lijdt voor de rechter, gaat de fraudejacht onverminderd door.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5197301/verhoren-belastingdienst-tweede-kamer-toeslagenaffaire 16 nov. 2020
Volgens de advocaat zag de Belastingdienst het procederen zelfs als een 'uitje'.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5254215/persoonlijk-excuus-kabinet-voor-gedupeerden-toeslagenaffaire 14 sept 2021
Tweehonderd gedupeerden van de toeslagenaffaire krijgen binnenkort een brief in de bus met persoonlijke excuses van premier Mark Rutte en staatssecretaris Alexandra van Huffelen. “Als je iets fout doet, moet je excuses aanbieden”, zegt Van Huffelen in een toelichting.
https://nos.nl/artikel/2400792-rechters-oordelen-hard-over-zichzelf-en-knellend-toeslagensysteem 8 okt. 2021 Rechters zijn uiterst kritisch op de manier waarop ze zijn omgegaan met ouders die in de problemen kwamen door de kinderopvangtoeslag.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5259123/toeslagenaffaire-rechters-oneerlijk-rapport-rechtsstaat-kritisch 8 okt. 2021
Rechters gingen te makkelijk mee in het verhaal van de Belastingdienst. Het rapport beschrijft het verhaal van een ouder: "Deze ouder had het gevoel dat de rechter op haar neerkeek en haar niet geloofde.
Nicole123
30-11-2023 om 14:21
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 14:10:
Het hoort hier niet in dit topic, maar omdat hier beschuldigingen worden afgeschoven, vind ik het wel terecht om het een en ander op een rijtje te zetten.
Volgens mij praten we enorm langs elkaar heen. Ik schuif nergens beschuldigingen af, kun je quoten waar ik dat doe? Ik vind dat de VVD heel veel te verwijten valt wat betreft de toeslagenaffaire, ze hebben enorm veel boter op hun hoofd. Net als een groot deel van de Tweede Kamer. Ik ben dat helemaal met je eens en ontken dat ook nergens in dit topic. Ik vind het net zo erg als jij dat dit gebeurd is en ik vind dan ook dat we er alles aan moeten doen om een nieuwe toeslagenaffaire te voorkomen. Door welke partij of politicus dan ook.
Geef jij nog antwoord op mijn vragen?
Fleurtje_5
30-11-2023 om 14:24
Daglichtlamp schreef op 30-11-2023 om 13:30:
[..]
En hoe kon die wet gerealiseerd worden? (Dat was met gedoogsteun van de PVV).
Toen was de wet nog geen affaire. En de PVV was er toen niet eens in geïnteresseerd. Pas toen de wet een affaire werd stond Pieter, Renske en Wilders vooraan om te protesteren. Ik hou er niet van als dit onrecht op anderen afgeschoven word.
Kamerleden van verschillende partijen reageren verontrust op de cijfers van het CBS. Volgens Pieter Omtzigt, een van de Kamerleden die het schandaal aanzwengelden, blijkt hieruit dat de regering "totaal het overzicht kwijt is van de gevolgen van het eigen beleid".
Fleurtje_5
30-11-2023 om 14:29
Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 13:35:
[..]
Vind je dat in de toekomst een nieuwe toeslagenaffaire voorkomen moet worden?
Weet je wat etnisch profileren is?
Vind je etnisch profileren slecht, of alleen als politici het heimelijk doen en niet recht voor z'n raap?
Wat een domme vraag.
ShowyHummingbird30
30-11-2023 om 14:31
felija schreef op 30-11-2023 om 13:50:
[..]
Kun je hier inhoudelijk antwoord op geven, Fleurtje? En dan op de hele post en niet één zin eruit halen om die vervolgens uit zijn verband te rukken?
Zo te zien niet 
Nicole123
30-11-2023 om 14:42
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 14:29:
[..]
Wat een domme vraag.
Zeker een wat erg simpele vraag, maar je antwoord is ja dus? En je antwoord op de andere twee vragen?
Misschien kan ik die eerste, domme, vraag veranderen in een andere dan: hoe gaat volgens jou Wilders een nieuwe toeslagenaffaire voorkomen? Wat gaat hij doen tegen etnisch profileren?
Gebruikersnaaminvullen
30-11-2023 om 14:47
Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 13:35:
[..]
Vind je dat in de toekomst een nieuwe toeslagenaffaire voorkomen moet worden?
Weet je wat etnisch profileren is?
Vind je etnisch profileren slecht, of alleen als politici het heimelijk doen en niet recht voor z'n raap?
Ik zie je nu een paar keer vragen stellen aan Fleurtje, maar krijg toch sterk het idee dat het puur uitlokken is zodat je fel van leer kunt trekken.
Nicole123
30-11-2023 om 14:50
Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-11-2023 om 14:47:
[..]
Ik zie je nu een paar keer vragen stellen aan Fleurtje, maar krijg toch sterk het idee dat het puur uitlokken is zodat je fel van leer kunt trekken.
Ik probeer een antwoord van haar te krijgen op hoe ze aankijkt tegen de toeslagenaffaire, maar ze ontwijkt elke keer mijn vragen. Zij kijkt enkel vanuit het oogpunt 'Wie was de schuldige', terwijl mijn vragen gericht zijn op hoe wat er gebeurd is in de toekomst te voorkomen en hoe zij de rol van Wilders en etnisch profileren daarin ziet. Waarom zou ik die vraag niet mogen stellen van jou?
Nicole123
30-11-2023 om 14:54
Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-11-2023 om 14:47:
[..]
Maar als jij mijn vragen wil beantwoorden ook goed hoor. Ik ben vooral benieuwd hoe mensen die pro-PVV zijn inhoudelijk tegen de toeslagenaffaire aankijken en wat ze van etnisch profileren vinden. Ik kan ook wel eerst een verhaal schrijven over hoe ik daar zelf tegenaan kijk, maar dan word me wellicht verweten dat ik dingen invul voor PVV-stemmers. Dus vandaar dat ik het vraag.
Daglichtlamp
30-11-2023 om 14:55
De toeslagenaffaire kon ontstaan in een klimaat waarin wantrouwen de boventoon voerde. De strenge fraudewet, waarin zelfs een onbewuste fout gelabeld werd als fraude werd aangenomen met gedoogsteun van de PVV.
Dat de PVV nu opnieuw in haar programma heeft staan dat fraude hard moet worden aangepakt wekt bij mijn de indruk dat ze niets hebben geleerd uit het verleden.
De VVD vindt etnisch profileren ook geen probleem. Toen destijds staatsecretaris Rutte ervoor veroordeeld werd vond hij niet dat hij zich aan de wet moest houden, maar dat de wet maar aangepast moest worden.
Gebruikersnaaminvullen
30-11-2023 om 14:58
Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 14:42:
[..]
Zeker een wat erg simpele vraag, maar je antwoord is ja dus? En je antwoord op de andere twee vragen?
Misschien kan ik die eerste, domme, vraag veranderen in een andere dan: hoe gaat volgens jou Wilders een nieuwe toeslagenaffaire voorkomen? Wat gaat hij doen tegen etnisch profileren?
Je bent aan het zuigen.
Nick90
30-11-2023 om 14:58
Daglichtlamp schreef op 30-11-2023 om 14:55:
De toeslagenaffaire kon ontstaan in een klimaat waarin wantrouwen de boventoon voerde. De strenge fraudewet, waarin zelfs een onbewuste fout gelabeld werd als fraude werd aangenomen met gedoogsteun van de PVV. Dat de PVV nu opnieuw in haar programma heeft staan dat fraude hard moet worden aangepakt wekt bij mijn de indruk dat ze niets hebben geleerd uit het verleden.
De VVD vindt etnisch profileren ook geen probleem. Toen destijds staatsecretaris Rutte ervoor veroordeeld werd vond hij niet dat hij zich aan de wet moest houden, maar dat de wet maar aangepast moest worden.
Want frauderen is oké?
Gebruikersnaaminvullen
30-11-2023 om 15:01
Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 14:54:
[..]
Maar als jij mijn vragen wil beantwoorden ook goed hoor. Ik ben vooral benieuwd hoe mensen die pro-PVV zijn inhoudelijk tegen de toeslagenaffaire aankijken en wat ze van etnisch profileren vinden. Ik kan ook wel eerst een verhaal schrijven over hoe ik daar zelf tegenaan kijk, maar dan word me wellicht verweten dat ik dingen invul voor PVV-stemmers. Dus vandaar dat ik het vraag.
Waarom zou ik jouw vragen beantwoorden? Omdat je zo oprecht nieuwsgierig bent naar het antwoord?
Bovendien ben ik geen PVV stemmer.
Ik ben wel van mening dat PVV de kans moet krijgen om in het kabinet te komen. Iets met meeste zetels en meeste stemmen op 1partij enzo.
Nick90
30-11-2023 om 15:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-11-2023 om 14:58:
[..]
Je bent aan het zuigen.
Inderdaad. Kan waarschijnlijk niet zo goed tegen andersdenkenden en daarom blijft ze maar doorgaan. Vraag mij inmiddels sterk af wat ze nou precies probeert te bereiken of waar ze naar toe wil.
Doemijdieglazenbol
30-11-2023 om 15:07
Nick90 schreef op 30-11-2023 om 14:58:
[..]
Want frauderen is oké?
absoluut niet. Maar het systeem is zo complex geworden, het taalgebruik staat zover af van mensen, dat het bijna niet te doen was om GEEN fouten te maken voor veel mensen. En als je dan een extra sterretje had (bijvoorbeeld door etnisch profileren, dat heeft echt een grote rol gehad), dan was je direct de sjaak.
Vervolgens is er weggekeken, weggemoffeld, weggeklooid etc en dat heeft het nog erger gemaakt.
Maar de 2 belangrijkste basisingredienten voor de toeslagenaffaire, zijn ook weer aanwezig in het PVV-programma; onderscheid maken op basis van een gegeven en een keiharde aanpak. Waarin ze in het programma nog toevoegen dat criminelen ook nog eens uitgezet kunnen worden (gaat niet door, want het kan niet, maar het gaat me om het uitgangspunt; niets gelijke monniken, gelijke kappen) Dan heb je dus nog een extra giftig ingredient dat je toevoegt aan een mix vol onrechtvaardigheid.
Dus; er moeten op veel terreinen dingen veranderen, om iets soortgelijks in de toekomst te voorkomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.