Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Poezenmeisje
30-11-2023 om 12:58
Pieter is te onduidelijk, te wazig en dat vind ik jammer. Als hij ronduit had gezegd (vóór de verkiezingen) dat hij een kabinet wilde met Mona Keijzer als minister-president, dan had hij veel meer stemmen, denk ik.
Fleurtje_5
30-11-2023 om 13:01
Poezenmeisje schreef op 30-11-2023 om 12:58:
Pieter is te onduidelijk, te wazig en dat vind ik jammer. Als hij ronduit had gezegd (vóór de verkiezingen) dat hij een kabinet wilde met Mona Keijzer als minister-president, dan had hij veel meer stemmen, denk ik.
Ik hoop nog steeds dat Mona Pieter Carolien en Geert de koppen bij elkaar steken en er het beste van proberen te maken. Dilan zou ook mee mogen doen als ze 'over haar schaduw wil stappen'.
Het word een grote klus, want de VVD heeft hen met een 'nare erfenis' achtergelaten die de VVD zelf niet een-twee-drie heeft kunnen oplossen. Ook niet vier-vijf-zes.
Nicole123
30-11-2023 om 13:03
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 12:45:
[..]
Ik had "bijvoorbeeld Maastricht" er bij moeten zetten. Er werden ook andere plaatsen genoemd waar hij veel minder stemmen had gekregen. Maar omdat Maastricht zijn woonplaats is vond ik het wel frappant.
Ik reageerde op onderstaande woorden:
Frans Timmermans, lijsttrekker van GroenLinks-PvdA, heeft bij de Tweede Kamerverkiezingen vorige week minder dan de helft van de stemmen voor zijn partij gekregen. De meeste kiezers brachten een stem uit op mensen die lager op de lijst stonden. Dat is uitzonderlijk, bij vrijwel alle partijen is de lijsttrekker de grote stemmentrekker.
Heb je ook gelezen wat ik verder schreef, of herhaal je jezelf nu nog gewoon een keer? Nogmaals, het zijn helemaal geen lijsttrekkersverkiezingen en links kiest vaker voor niet de lijsttrekker. Nogmaals, de PVV is de grootste geworden met 37 zetels en niemand betwist dat. De winst wordt niet groter en niemand wordt meer gehoord door Timmermans aan te vallen.
Wat is jouw standpunt over wat ik schreef over sterke lijsttrekkers versus verdeling van invloed binnen een partij? Wat vind je ervan dat de PVV maar 1 lid heeft? Vind je dat sterk of juist niet?
Nicole123
30-11-2023 om 13:04
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 13:01:
[..]
Ik hoop nog steeds dat Mona Pieter Carolien en Geert de koppen bij elkaar steken en er het beste van proberen te maken. Dilan zou ook mee mogen doen als ze 'over haar schaduw wil stappen'.
Het word een grote klus, want de VVD heeft hen met een 'nare erfenis' achtergelaten die de VVD zelf niet een-twee-drie heeft kunnen oplossen. Ook niet vier-vijf-zes.
Doel je op bijvoorbeeld de toeslagenaffaire?
Daglichtlamp
30-11-2023 om 13:05
[..]
Frans Timmermans, lijsttrekker van GroenLinks-PvdA, heeft bij de Tweede Kamerverkiezingen vorige week minder dan de helft van de stemmen voor zijn partij gekregen. De meeste kiezers brachten een stem uit op mensen die lager op de lijst stonden. Dat is uitzonderlijk, bij vrijwel alle partijen is de lijsttrekker de grote stemmentrekker.
Je kunt het natuurlijk nog een keer herhalen, en dan kunnen wij je nog een keer vertellen dat het bij progressief links heel gebruikelijk is om niet op de lijsttrekker te stemmen. Jesse Klaver had bij de vorige verkiezingen ook minder dan de helft van de stemmen. Terwijl bij rechts het gebruikelijker is om op de leider te stemmen.
Alles bij elkaar is verenigd links de tweede partij van het land geworden.
Ik vraag me trouwens af of als de formatie nu mislukt de PVV echt nog meer stemmen gaat krijgen bij de volgende verkiezing, ik geloof er niets van.
Nicole123
30-11-2023 om 13:12
Ik denk dat Omtzigt groot gelijk heeft dat hij niet wil regeren met een partij die zaken in het programma heeft staan die ongrondwettelijk zijn of tegen internationale verdragen (de rechten van de mens, bijvoorbeeld) ingaan. Het is aan de PVV nu om óf die zaken eruit te halen en duidelijk te maken wat die koelkast van Wilders precies inhoudt (een prullenbak zou Omtzigt denk ik meer vertrouwen geven, want een koelkast daar zet je juist dingen in om ze te conserveren en op z'n tijd weer eruit te halen) óf om heel helder te beargumenteren waarom de standpunten van de PVV helemaal niet ongrondwettelijk zijn en tegen internationale verdragen ingaan. Met een 'ja maar in het kabinet Rutte' of 'ja maar de PvdA' of 'ja maar de problemen van de gewone Nederlander' komen ze niet meer weg, en terecht.
Fleurtje_5
30-11-2023 om 13:14
[..]
Ik had "bijvoorbeeld Maastricht" er bij moeten zetten. Er werden ook andere plaatsen genoemd waar hij veel minder stemmen had gekregen. Maar omdat Maastricht zijn woonplaats is vond ik het wel frappant.
Ik reageerde op onderstaande woorden:
Nogmaals, ik reageerde met een stukje bericht dat VANDAAG in onze krant staat, op onderstaand bericht:
Daglichtlamp
30-11-2023 om 13:15
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 13:14:
[..]
Nogmaals, ik reageerde met een stukje bericht dat VANDAAG in onze krant staat, op onderstaand bericht:
Je zegt niets nieuws. Maar goed, dat deed ik ook niet. Herhaling van zetten dit, terwijl er zoveel interessants speelt rondom de formatie op dit moment.
Fleurtje_5
30-11-2023 om 13:16
Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 13:04:
[..]
Doel je op bijvoorbeeld de toeslagenaffaire?
Op ALLE BLINDE VLEKKEN waar Dilan niet meer naar wil omkijken. Daar zit idd ook de Toeslagenaffaire bij.
Fleurtje_5
30-11-2023 om 13:18
Daglichtlamp schreef op 30-11-2023 om 13:15:
[..]
Je zegt niets nieuws. Maar goed, dat deed ik ook niet. Herhaling van zetten dit, terwijl er zoveel interessants speelt rondom de formatie op dit moment.
Dat herhalen doe je zelf. Ik herhaal het alleen, omdat jullie steeds dezelfde vraag herhalen.
Met een beetje goodwil weet je goed waar ik op reageerde. En het stond vandaag in onze krant. voor mij valt het dan toch nog onder nieuws, want die getallen (van bv Maastricht) kende ik voorheen nog niet.
Daglichtlamp
30-11-2023 om 13:19
VVD kan gemakkelijker draaien dan NSC is mijn inschatting. Als we dan PVV/VVD/BBB nemen welke partij(en) kunnen daar dan nog bij om tot een werkbare meerderheid te komen?
Nicole123
30-11-2023 om 13:20
Ik vraag me trouwens af of als de formatie nu mislukt de PVV echt nog meer stemmen gaat krijgen bij de volgende verkiezing, ik geloof er niets van.
Ik denk het ook niet. Een aanzienlijk deel van de kiezers heeft strategisch PVV gestemd omdat ze een rechts kabinet wilden, met aandacht voor migratie, zonder PvdA/GL. Als Wilders zo'n kabinet niet voor elkaar weet te krijgen met 37 zetels vanwege bezwaren bij VVD en NSC, dan heeft het voor de strategische stemmer weinig zin meer om op hem te stemmen. Al krijgt hij 45 zetels, er zijn dan gewoon teveel principiële bezwaren vanuit NSC en VVD om het te laten werken. Strategisch gezien kun je dan beter op NSC, BBB of VVD stemmen. De harde kern van de PVV is niet zo groot, maar 8 zetels (in de eerste kamer, verkiezingen een half jaar geleden, heeft de PVV maar 4 zetels).
Ik acht de kans dat er rellen uitbreken, a la avondklokrellen tijdens de covidtijd, wel aanzienlijk. Want die harde kern kan wel heel hard schreeuwen.
Daglichtlamp
30-11-2023 om 13:21
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2023 om 13:16:
[..]
Op ALLE BLINDE VLEKKEN waar Dilan niet meer naar wil omkijken. Daar zit idd ook de Toeslagenaffaire bij.
De PVV heeft in zijn programma weer een keihard fraudebeleid staan, dat wat ongeveer de oorsprong was van de toeslagenaffaire.
Fleurtje_5
30-11-2023 om 13:21
Daglichtlamp schreef op 30-11-2023 om 13:19:
VVD kan gemakkelijker draaien dan NSC is mijn inschatting. Als we dan PVV/VVD/BBB nemen welke partij(en) kunnen daar dan nog bij om tot een werkbare meerderheid te komen?
Zeker weten, het draaien zit de VVD in het bloed.
Doemijdieglazenbol
30-11-2023 om 13:23
Daglichtlamp schreef op 30-11-2023 om 13:21:
[..]
De PVV heeft in zijn programma weer een keihard fraudebeleid staan, dat wat ongeveer de oorsprong was van de toeslagenaffaire.
Inclusief etnisch profileren....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.