Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-11-2023 om 17:36:

[..]

Dat vind ik wel een goed punt. Zou hier ook ingevoerd moeten worden.

Mee eens! Wel lastig voor de SGP… 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-11-2023 om 21:57

Iets meer duiding over de beweringen dat ook veel moslims/Marokkanen/Turken op de PVV zouden hebben gestemd. De data in dit onderzoek vertelt een ander verhaal.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/29/onder-moslims-is-de-pvv-onverminderd-onpopulair-a4182743

„Het aantal mensen uit die groepen dat aangaf PVV te stemmen, ligt stukken lager dan onder de rest van de Nederlandse bevolking. En ook lager in vergelijking met het niet-religieuze of christelijke deel van de stemmers. Het zijn er echt weinig.”  

watertoren schreef op 29-11-2023 om 17:00:

Ik heb nu voor de eerste keer in mijn leven op een vrouw gestemd, op Dilan.

Ik ook, maar heb er alweer spijt van...

Feles schreef op 29-11-2023 om 21:50:

[..]

Mee eens! Wel lastig voor de SGP…

Dat was mijn eerste gedachte. 😄

Coreopsis schreef op 29-11-2023 om 21:57:

Iets meer duiding over de beweringen dat ook veel moslims/Marokkanen/Turken op de PVV zouden hebben gestemd. De data in dit onderzoek vertelt een ander verhaal.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/29/onder-moslims-is-de-pvv-onverminderd-onpopulair-a4182743

„Het aantal mensen uit die groepen dat aangaf PVV te stemmen, ligt stukken lager dan onder de rest van de Nederlandse bevolking. En ook lager in vergelijking met het niet-religieuze of christelijke deel van de stemmers. Het zijn er echt weinig.”

Ik kan het bericht jammer genoeg niet lezen. Worden er cijfers genoemd, en redenen waarom deze groep hierop stemt? 

Gisteravond heb ik het programma van Khalid en Sophie gezien. Hier kwamen een aantal Nederlandse Moslim jongeren aan het woord nav de winst van de Pvv, vond het interessant om te horen hoe zij dit alles beleven.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-11-2023 om 07:54

Ik nu ook niet meer merk ik, zat gisteren nog niet achter een betaalmuur. 
Wat ik me herinner: het ging om een groter algemeen onderzoek en in de onderzoeksgroep zaten 150 moslims van wie 5 PVV hadden gestemd. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-11-2023 om 08:07

Los daarvan, ik ken ook wel een enkele moslim die pvv heeft gestemd. Sterker, een van mijn huisgenoten riep vooraf dat hij dat ging doen. "Want Wilders is tenminste niet zo'n onbetrouwbare draaikont die alleen aan zichzelf denkt. En hij zegt dat hij voor gewone mensen opkomt. Dat ben ik ook." Tot ik hem uitlegde wat de standpunten van de PVV zijn, en hoe hij over onze grondrechten denkt. Toen werd het Denk .

Twee anderen zijn (mijn woorden) vooral cultureel moslim, zoals veel Nederlanders cultureel christen zijn. Wel een paar rituelen, maar niet praktiserend gelovig. Zij gaven aan vooral de gevestigde politieke partijen te willen wakker schudden en waren behoorlijk geschrokken dat de PVV nu de grootste is. "Dat was niet de bedoeling, als ik dat van te voren geweten had, had ik anders gestemd."

Maar ook dit is natuurlijk alleen anekdotisch bewijs.

Coreopsis schreef op 30-11-2023 om 07:54:

Wat ik me herinner: het ging om een groter algemeen onderzoek en in de onderzoeksgroep zaten 150 moslims van wie 5 PVV hadden gestemd.

Ik heb gisteren 2 onderzoeken gelezen. Uit mijn hoofd; Eentje op basis van data van de vorige verkiezingen, toen stemde 10% van de mensen met een islamitische achtergrond op PVV (misschien icm met FvD, maar daar twijfel ik over). Als dit die met 150 mensen met islamitische achtergrond was, worden de resultaten daarvan in februari gepresenteerd (onderdeel van een groter onderzoek). En ik dacht 7 PVV stemmers van 154. Maar ook dat doe ik uit mijn hoofd, dus kan er iets naast zitten. Conclusie blijft; nee, er is niet massaal op de PVV gestemd door mensen met een islamitische achtergrond. 

Dus ja, het gebeurt wel, grotendeels om dezelfde redenen als mensen zonder islamitische achtergrond, maar niet zoveel als de anekdotische voorbeelden ons doen geloven. En dus veel minder dan onder Nederlanders zonder islamitische achtergrond. 

Coreopsis schreef op 30-11-2023 om 07:54:

Over dit onderwerp staat nu ook een artikel op het ad misschien kunnen jullie dat wel lezen. 

Hier wordt het wat oudere onderzoek toegelicht: https://x.com/sbvanoosten/status/1729754627875234030?s=46

dat recente onderzoek is onder andere van Niels spierings en volgens mij zag ik bij hem gisteren meer inhoudelijke info voorbijkomen, maar die zie ik nu niet meer. Nationaal kiesonderzoek gaat het iig om. Ik zoek nog even door zolang ik onderweg ben. 

EDIT: ik zie nu dat onder dat draadje wat ik al postte mensen ook de resultaten van NKO noemen. 

Zilver_gray schreef op 30-11-2023 om 07:18:

[..]

Ik kan het bericht jammer genoeg niet lezen. Worden er cijfers genoemd, en redenen waarom deze groep hierop stemt?

Ik heb het gisteren gelezen en wat ik me herinner aan cijfers: onder moslims is beduidend minder vaak PVV gestemd dan onder christenen of atheïsten. Er waren 150 personen die óf moslim waren en/of een Turkse en/of een Marokkaanse achtergrond hadden en van hen hadden er 5 PVV gestemd, dus 3,3%.

Conclusie van het artikel: er zijn moslims die PVV gestemd hebben, maar het zijn er maar heel weinig. De stelling dat er onder moslims veel PVV gestemd zou zijn komt volgens de onderzoeker waarschijnlijk door een media bias: het is bijzonder als een moslim PVV stemt en dingen die bijzonder zijn komen eerder in het nieuws (van het nieuws dat je van je buurvrouw hoort tot social media tot kranten en tv) dan doodnormale dingen. Een moslim die PVV stemt interviewen is interessanter en nieuwswaardiger dan een moslim die DENK stemt. En hierdoor lijkt het al snel dat moslims massaal PVV gestemd hebben, terwijl dat dus helemaal niet zo is.

Coreopsis schreef op 30-11-2023 om 08:07:

Los daarvan, ik ken ook wel een enkele moslim die pvv heeft gestemd. Sterker, een van mijn huisgenoten riep vooraf dat hij dat ging doen. "Want Wilders is tenminste niet zo'n onbetrouwbare draaikont die alleen aan zichzelf denkt. En hij zegt dat hij voor gewone mensen opkomt. Dat ben ik ook." Tot ik hem uitlegde wat de standpunten van de PVV zijn, en hoe hij over onze grondrechten denkt. Toen werd het Denk .

Twee anderen zijn (mijn woorden) vooral cultureel moslim, zoals veel Nederlanders cultureel christen zijn. Wel een paar rituelen, maar niet praktiserend gelovig. Zij gaven aan vooral de gevestigde politieke partijen te willen wakker schudden en waren behoorlijk geschrokken dat de PVV nu de grootste is. "Dat was niet de bedoeling, als ik dat van te voren geweten had, had ik anders gestemd."

Maar ook dit is natuurlijk alleen anekdotisch bewijs.

Dat zullen er meer zijn denk ik; niet precies weten wat de standpunten inhouden.

Tuinfluiter schreef op 30-11-2023 om 08:18:

[..]

Over dit onderwerp staat nu ook een artikel op het ad misschien kunnen jullie dat wel lezen.

https://www.ad.nl/politiek/switchten-moslims-in-nederland-massaal-naar-de-pvv-dit-zeggen-de-cijfers~afea4f90/

Nee deze ook niet 

Doemijdieglazenbol schreef op 30-11-2023 om 08:28:

Hier wordt het wat oudere onderzoek toegelicht: https://x.com/sbvanoosten/status/1729754627875234030?s=46

dat recente onderzoek is onder andere van Niels spierings en volgens mij zag ik bij hem gisteren meer inhoudelijke info voorbijkomen, maar die zie ik nu niet meer. Nationaal kiesonderzoek gaat het iig om. Ik zoek nog even door zolang ik onderweg ben.

EDIT: ik zie nu dat onder dat draadje wat ik al postte mensen ook de resultaten van NKO noemen.

Ik zal eens googlen op Niels Spiering. Thnks.

Nicole123 schreef op 30-11-2023 om 08:59:

[..]

Ik heb het gisteren gelezen en wat ik me herinner aan cijfers: onder moslims is beduidend minder vaak PVV gestemd dan onder christenen of atheïsten. Er waren 150 personen die óf moslim waren en/of een Turkse en/of een Marokkaanse achtergrond hadden en van hen hadden er 5 PVV gestemd, dus 3,3%.

Conclusie van het artikel: er zijn moslims die PVV gestemd hebben, maar het zijn er maar heel weinig. De stelling dat er onder moslims veel PVV gestemd zou zijn komt volgens de onderzoeker waarschijnlijk door een media bias: het is bijzonder als een moslim PVV stemt en dingen die bijzonder zijn komen eerder in het nieuws (van het nieuws dat je van je buurvrouw hoort tot social media tot kranten en tv) dan doodnormale dingen. Een moslim die PVV stemt interviewen is interessanter en nieuwswaardiger dan een moslim die DENK stemt. En hierdoor lijkt het al snel dat moslims massaal PVV gestemd hebben, terwijl dat dus helemaal niet zo is.

Klinkt plausibel inderdaad. En deze cijfers tonen toch iets anders aan dan "veel" zoals men deed voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.