Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
_Audrey
27-11-2023 om 14:13
Poezenmeisje schreef op 27-11-2023 om 14:09:
[..]
Dan blijft hij toch lekker zijn andere vak uitoefenen, leraar op een middelbare school.
Ja, vind ik ook. Hij zal vast een leuke leraar zijn.
Poezenmeisje
27-11-2023 om 14:14
Fleurtje_5 schreef op 27-11-2023 om 12:52:
[..]
Maar ze stond wel luid te klappen op het VVD-congres toen Henk Kamp tot erelid werd benoemd. Die man heeft met oa zijn toeslagenaffaire meer leed veroorzaakt dan dat Wilders ooit verweten kan worden. En die Henk heeft er niet eens spijt van.
Henk Kamp heeft nooit ergens spijt van.
Of zoals Maartje en Kine het vertolkten in de Groninger Rhapsody: "Ik ben minister, naar en sinister".
https://youtu.be/kAccLIVHaIs?feature=shared
Facy66
27-11-2023 om 14:14
_Audrey schreef op 27-11-2023 om 14:13:
[..]
Ja, vind ik ook. Hij zal vast een leuke leraar zijn.
Dat denk ik ook. Ik denk wel dat hij dingen heel goed kan overbrengen.
Nicole123
27-11-2023 om 14:15
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 13:55:
[..]
Jij hebt duidelijk niet gelezen naar wat ik heb geschreven. Ik weet prima wat er mogelijk is in een democratie en daar vind ik wat van. Ik beschrijf hoe ik het zie, wat ik daarvan vind en hoe ik vind dat het zou moeten worden uitgevoerd met de redenen daarbij. Dat is een mening, net zoals die van jou. Maar uit jouw posts blijkt duidelijk hoe verheven en geniaal jij je voelt vanuit jouw ivoren linkse toren. Veel partijen doen ook zo. Ook daarom is de PVV zo lekker groot geworden en die wordt steeds groter. En al helemaal als het PVV geluid wordt genegeerd.
Ik reageer op Fleurtje en haar stelling dat de pleuris uitbreekt als de PVV niet in de regering zou komen. Ik vind dat roepen dat de pleuris dan uitbreekt vrij kinderachtig, net als een verheven 'wij hebben lekker puh gewonnen!' houding, wat jij ook nu weer doet met 'zo lekker groot'. En dat als ik daar gewoon een inhoudelijke reactie op geef ik meteen naar m'n mand gewezen word want 'arrogant en links'. Je weet niet eens wat ik gestemd heb. Ik zeg nergens dat de PVV kiezer genegeerd moet worden, enkel dat het niet nu opeens een alleenheerschappij van de 'winnaar' is en dat ik een 'de pleuris uitbreken' daarom nogal overdreven vind.
Zilver_gray
27-11-2023 om 14:21
Even copie/paste van een ander forum;
Criminaliteitscijfers PVV-Kamerleden hoger dan Goudse straatjeugd
https://www.hpdetijd.nl/2010-11-11/crim ... raatjeugd/
Als we toch criminelen (allochtonen) het land uit willen zetten, mogen deze dan ook meteen mee?
1. Dion Graus – openlijke geweldpleging, stalking van meerdere vrouwen, fraude met zijn cv
2. Hero Brinkman – bedreiging, openbare dronkenschap, diefstal (van bier) en openlijke geweldpleging
3. Arjan Brogt – oplichting (ineens “verdwenen” van de kandidatenlijst)
4. Mellony van Hemert – gedoe rond cv
5. Gidi Markuszower – verboden wapenbezit (opgestapt na “aanhoudende negatieve berichtgeving”)
6. Jhim van Bemmel – faillissementsfraude
7. Marcial Hernandez – openlijke geweldpleging
8. Eric Lucassen – bedreiging, openlijke geweldpleging
Facy66
27-11-2023 om 14:22
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 14:15:
[..]
Ik reageer op Fleurtje en haar stelling dat de pleuris uitbreekt als de PVV niet in de regering zou komen. Ik vind dat roepen dat de pleuris dan uitbreekt vrij kinderachtig, net als een verheven 'wij hebben lekker puh gewonnen!' houding, wat jij ook nu weer doet met 'zo lekker groot'. En dat als ik daar gewoon een inhoudelijke reactie op geef ik meteen naar m'n mand gewezen word want 'arrogant en links'. Je weet niet eens wat ik gestemd heb. Ik zeg nergens dat de PVV kiezer genegeerd moet worden, enkel dat het niet nu opeens een alleenheerschappij van de 'winnaar' is en dat ik een 'de pleuris uitbreken' daarom nogal overdreven vind.
Maar niemand beweert hier dat het een alleenheerschappij van de winnaar is. Dat lijk enkel jij ervan te maken. Er wordt enkel vooral bedoeld dat er een bepaald politiek geluid op voorhand min of meer wordt uitgesloten van regeringsdeelname, terwijl dat bij andere politieke partijen niet zo is. En juist op deze partij is echt massaal gestemd en deze partij is niet een beetje de grootste geworden maar is dik de grootste geworden. Ook de achterbannen van 2 van de andere 3 grote partijen willen een kabinet met PVV. Als de formatie mislukt door de VVD dan zullen er volgende keer nog veel meer mensen op PVV gaan stemmen. Daar zijn ze nu bijvoorbeeld binnen de VVD zelf inmiddels ook bang voor.
Poezenmeisje
27-11-2023 om 14:26
Zilver_gray schreef op 27-11-2023 om 14:21:
Even copie/paste van een ander forum;
Criminaliteitscijfers PVV-Kamerleden hoger dan Goudse straatjeugd
https://www.hpdetijd.nl/2010-11-11/crim ... raatjeugd/
Als we toch criminelen (allochtonen) het land uit willen zetten, mogen deze dan ook meteen mee?
1. Dion Graus – openlijke geweldpleging, stalking van meerdere vrouwen, fraude met zijn cv
2. Hero Brinkman – bedreiging, openbare dronkenschap, diefstal (van bier) en openlijke geweldpleging
3. Arjan Brogt – oplichting (ineens “verdwenen” van de kandidatenlijst)
4. Mellony van Hemert – gedoe rond cv
5. Gidi Markuszower – verboden wapenbezit (opgestapt na “aanhoudende negatieve berichtgeving”)
6. Jhim van Bemmel – faillissementsfraude
7. Marcial Hernandez – openlijke geweldpleging
8. Eric Lucassen – bedreiging, openlijke geweldpleging
Zes van de acht heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb een boete voor door rood licht rijden met de auto, 16 jaar geleden, dus ik mag ook geen politieke carrière meer, denk ik.
Waar is de tijd gebleven dat je als puber je fietsboete voor rood licht mocht verscheuren omdat je "dochter van collega" bent...
Nicole123
27-11-2023 om 14:43
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 14:12:
[..]
Maar als de VVD had gewonnen was het al zo wat een gegeven dat de VVD een premier zou leveren en in een kabinet zou komen. Het is bijna nooit voorgekomen in de geschiedenis dat dat dan niet gebeurde bij de groorste partij. En bij Wilders zijn dat op voorhand al discussiepunten. Dat vind ik krom. Binnen de grenzen van de democratie mag het, maar fair vind ik dat absoluut niet.
Stel de VVD had gewonnen dan had de VVD willen formeren en over rechts gewild. Stel ze hadden dan de PVV uitgenodigd (daar zie ik ze wel voor aan, niet als 2e onder de PVV willen maar wel de PVV uitnodigen als zij de grootste zijn) en Wilders had gezegd: "Sorry, maar met die puinhoop die jullie er afgelopen kabinetten van gemaakt hebben sta ik niet te springen om met zo'n stel niet-integere politici in zee te gaan, ik gedoog wel", dan had ik dat denk ik wel begrepen van hem.
Het is een lastige balans tussen enerzijds vrijheid met wie je wil samenwerken - op inhoud en hoe je politiek bedrijft - en anderzijds dat het land bestuurd moet worden. En uiteraard spelen politieke spelletjes hierbij ook een rol, want hoe meer je 'hard to get' speelt, des te groter kan je invloed worden. De VVD heeft hier natuurlijk veel ervaring mee.
Je positie in het politieke spectrum, of je ervaring hebt met regeren en hoe je je uit als politicus speelt ook nog een rol. Een grote partij in het midden van het politieke spectrum, zoals de VVD, zal vaak flink gewild zijn in een coalitie. Als rechts-middenpartij zijn er heel veel combinaties mogelijk waar ze in passen. Dat geeft ze een luxe positie, die ze nu gewiekst proberen uit te buiten, maar ook een grotere verantwoordelijkheid voor het besturen van het land, in mijn ogen. Als de VVD nee zegt tegen zowel PVV als PvdA/GL is er eigenlijk door hun blok in het midden geen meerderheidskabinet mogelijk en maken zij het goed besturen van het land eigenhandig onmogelijk.
PVV is een partij aan de flank, waardoor je makkelijker coalities kunt vormen zonder hen. Voor de SP aan de andere kant geldt hetzelfde als zij groot zouden zijn. Dat geeft ze een lastiger positie, ze zijn ondanks hun grootte minder essentieel voor een meerderheidscoalitie dan de VVD. In het geval van een grotere VVD die PVV uitnodigt en Wilders zou niet willen dan geeft het hem weer een makkelijker positie, maar nu dus niet. Ook maakt de grofheid van de manier waarop Wilders vaak uitspraken heeft gedaan, diverse ongrondwettelijke plannen in zijn programma (zijn eigen woorden), het zijn van een partij zonder leden en het gebrek aan ervaring in kabinetten en weinig ervaren kamerleden hem een minder aantrekkelijke coalitiepartner dan bijv de VVD, nog geheel los van de inhoud.
Dus dat de VVD haar hakken zo in het zand zet daarover deel ik je mening. Dat er bij de PVV op voorhand al discussiepunten zijn en dat niet zo zou zijn als de VVD de grootste was geweest vind ik wel verklaarbaar.
ShowyHummingbird30
27-11-2023 om 14:51
Poezenmeisje schreef op 27-11-2023 om 14:26:
[..]
Ik heb een boete voor door rood licht rijden met de auto, 16 jaar geleden, dus ik mag ook geen politieke carrière meer, denk ik.
Waar is de tijd gebleven dat je als puber je fietsboete voor rood licht mocht verscheuren omdat je "dochter van collega" bent...
Een kleine nuance: door rood licht rijden is een overtreding. Bedreiging, oplichting, geweldpleging en fraude zijn misdrijven.
MellowTurkey78
27-11-2023 om 14:52
Poezenmeisje schreef op 27-11-2023 om 10:55:
Het is jammer dat de PSP is opgegaan in GroenLinks.
Maar anders hadden ze nu misschien ook als een schaduw bestaan, zoals de (N)CPN.
samen met de PPR en daar werkte mijn moeder dus voor
..
(sterker nog ze heeft de oprichting e.d. ook meegemaakt)
TIjdens de PPR periode is er trouwens voor het laatst een links kabinet geweest, met Den Uil als minister president en dat kabinet is gevallen...
Nicole123
27-11-2023 om 14:53
Facy66 schreef op 27-11-2023 om 14:22:
[..]
Maar niemand beweert hier dat het een alleenheerschappij van de winnaar is. Dat lijk enkel jij ervan te maken. Er wordt enkel vooral bedoeld dat er een bepaald politiek geluid op voorhand min of meer wordt uitgesloten van regeringsdeelname, terwijl dat bij andere politieke partijen niet zo is. En juist op deze partij is echt massaal gestemd en deze partij is niet een beetje de grootste geworden maar is dik de grootste geworden. Ook de achterbannen van 2 van de andere 3 grote partijen willen een kabinet met PVV. Als de formatie mislukt door de VVD dan zullen er volgende keer nog veel meer mensen op PVV gaan stemmen. Daar zijn ze nu bijvoorbeeld binnen de VVD zelf inmiddels ook bang voor.
Ik vatte 'dan breekt de pleuris uit' inderdaad op als 'als de PVV het uiteindelijk niet voor het zeggen krijgt dan gaat men a la Trump aanhang keihard rellen'. Het moet er in mijn ogen gewoon democratisch aan toe gaan, dus Wilders heeft de leiding nu in de formatie. Prima als het hem gewoon lukt tot een coalitie te komen, zijn goed recht. Maar als het hem niet lukt is dat in mijn ogen niet per se door het uitsluiten vanuit anderen, als een cordon sanitaire. Het bij voorbaat roepen dat je uitgesloten wordt terwijl Wilders nog gewoon aan zet is vind ik daarom nogal overtrokken en beschuldigend.
Zie ook https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vj33axqg3ipg/vijf_misverstanden_over_de
Zilver_gray
27-11-2023 om 14:57
Poezenmeisje schreef op 27-11-2023 om 14:26:
[..]
?
Dit is niet te vergelijken met een boete omdat je door rood hebt gereden?
Facy66
27-11-2023 om 14:58
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 14:43:
[..]
Stel de VVD had gewonnen dan had de VVD willen formeren en over rechts gewild. Stel ze hadden dan de PVV uitgenodigd (daar zie ik ze wel voor aan, niet als 2e onder de PVV willen maar wel de PVV uitnodigen als zij de grootste zijn) en Wilders had gezegd: "Sorry, maar met die puinhoop die jullie er afgelopen kabinetten van gemaakt hebben sta ik niet te springen om met zo'n stel niet-integere politici in zee te gaan, ik gedoog wel", dan had ik dat denk ik wel begrepen van hem.
Ergens wel begrijpelijk, maar dat zou dan niet in het belang van het land zijn geweest. Bij de formatie moet men kijken naar overeenkomsten en niet naar de verschillen in het belang van dit land.
Het is een lastige balans tussen enerzijds vrijheid met wie je wil samenwerken - op inhoud en hoe je politiek bedrijft - en anderzijds dat het land bestuurd moet worden. En uiteraard spelen politieke spelletjes hierbij ook een rol, want hoe meer je 'hard to get' speelt, des te groter kan je invloed worden. De VVD heeft hier natuurlijk veel ervaring mee.
Je positie in het politieke spectrum, of je ervaring hebt met regeren en hoe je je uit als politicus speelt ook nog een rol. Een grote partij in het midden van het politieke spectrum, zoals de VVD, zal vaak flink gewild zijn in een coalitie. Als rechts-middenpartij zijn er heel veel combinaties mogelijk waar ze in passen. Dat geeft ze een luxe positie, die ze nu gewiekst proberen uit te buiten, maar ook een grotere verantwoordelijkheid voor het besturen van het land, in mijn ogen. Als de VVD nee zegt tegen zowel PVV als PvdA/GL is er eigenlijk door hun blok in het midden geen meerderheidskabinet mogelijk en maken zij het goed besturen van het land eigenhandig onmogelijk.
Hier ben ik het mee eens en zij zijn goed bewust van hun wat dat betteft machtige positie Mijns inziens brengt dat ook grote verantwoordelijkheden met zich mee die ze nu dus ontlopen, tegen de wil van hun eigen achterban in.
PVV is een partij aan de flank, waardoor je makkelijker coalities kunt vormen zonder hen. Voor de SP aan de andere kant geldt hetzelfde als zij groot zouden zijn. Dat geeft ze een lastiger positie, ze zijn ondanks hun grootte minder essentieel voor een meerderheidscoalitie dan de VVD. In het geval van een grotere VVD die PVV uitnodigt en Wilders zou niet willen dan geeft het hem weer een makkelijker positie, maar nu dus niet. Ook maakt de grofheid van de manier waarop Wilders vaak uitspraken heeft gedaan, diverse ongrondwettelijke plannen in zijn programma (zijn eigen woorden), het zijn van een partij zonder leden en het gebrek aan ervaring in kabinetten en weinig ervaren kamerleden hem een minder aantrekkelijke coalitiepartner dan bijv de VVD, nog geheel los van de inhoud.
Dan wordt er gekeken naar politiek bedrijven buiten de formatieperiode en toen PVV in de oppositie zat.Nu moet hij gaan regeren en moet er juist worden gezocht naar overeenkomsten. PVV doet daar Lle best voor, maar de rest laat het afweten.
Dus dat de VVD haar hakken zo in het zand zet daarover deel ik je mening. Dat er bij de PVV op voorhand al discussiepunten zijn en dat niet zo zou zijn als de VVD de grootste was geweest vind ik wel verklaarbaar.
Ik vind dat ook wel voor een deel verklaarbaar, maar dat betekent niet dat ik dat ook gerechtvaardigd vind, oa gezien de redenen die ik hier al eerder heb opgeschreven.
Facy66
27-11-2023 om 15:02
Nicole123 schreef op 27-11-2023 om 14:53:
[..]
Ik vatte 'dan breekt de pleuris uit' inderdaad op als 'als de PVV het uiteindelijk niet voor het zeggen krijgt dan gaat men a la Trump aanhang keihard rellen'. Het moet er in mijn ogen gewoon democratisch aan toe gaan, dus Wilders heeft de leiding nu in de formatie. Prima als het hem gewoon lukt tot een coalitie te komen, zijn goed recht. Maar als het hem niet lukt is dat in mijn ogen niet per se door het uitsluiten vanuit anderen, als een cordon sanitaire. Het bij voorbaat roepen dat je uitgesloten wordt terwijl Wilders nog gewoon aan zet is vind ik daarom nogal overtrokken en beschuldigend.
Zie ook https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vj33axqg3ipg/vijf_misverstanden_over_de
Nou, er zijn al veel partijen die hem op voorhand uitsluiten, ook de VVD terwijl de VVD tijdens de campagne anders aangaf. De PVV wil aan tafel gaan met de partijen en is ook bereid om water bij de wijn te doen. Veel andere partijen, waaronder de VVD, willen dat niet eens proberen. Als Wilders dus geen coalitie kan vormen komt dat in dat geval wel degelijk door uitsluiting door andere partijen.
Daglichtlamp
27-11-2023 om 15:08
Behalve DENK hebben alle partijen ingestemd met een verkenner van PVV-huize.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.