Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Libertine
26-11-2023 om 12:47
Coreopsis schreef op 26-11-2023 om 12:41:
Ik hoop overigens dat de VVD terugkomt op de "alleen gedogen" beslissing. Zodat er een rechts kabinet komt. Want dat zou het meest recht doen aan de verkiezingsuitslag. Dat is de enige manier om erachter te komen wat de gevolgen van al die rechtse partijprogramma's in de praktijk zijn.
Ik red het wel. Want afbetaald eigen huis en fors eigen vermogen. Voor mijn portemonnee zal het overwegend positief zijn. Voor mijn grondrechten en de sfeer op straat wat minder. Maar ach, wat boeit dat.
Ja joh, prima toch als mensenrechten een optie zijn. Als de belasting op een zak chips maar naar 0% gaat en de maximum snelheid weer naar 140 😏
Fijn en goed dat je weer van je laat horen coreopsis. Het is broodnodig!
_Audrey
26-11-2023 om 12:51
De SP wordt nu een paar keer genoemd, maar zij hebben ook al gezegd niet met de PVV te willen regeren. Ik zie geen mogelijkheid zonder de VVD, slim gespeeld van Dilan.
MidasWolf
26-11-2023 om 12:53
Ik denk dat de VVD niet direct wil toegeven. Waarschijnlijk wordt de soep bij heb niet zo heet gegeten. Met deze uitslag is een eerste mogelijke optie:
PVV-VVD-NSC
PVV-VVD-NSC en BBB
Een minderheidskabinet
PVV-NSC-BBB
In deze scenario’s stappen bepaalde politici over hun eigen schaduw heen zoals zij dat zelf zouden zeggen. Deze optie is wel pas in een later stadium bespreekbaar.
Wanneer de PVV niet in de regering komt.
GroenLinks/PVDA-VVD-NSC-D66*
NSC- GroenLinks/PVDA-D66–SP-Volt-CDA en CU
Dat lijken mij veel partijen en deze mogelijkheid is dan ook vermoedelijk een van de laatste werkbare opties met deze verkiezingsuitslag.
Poezenmeisje
26-11-2023 om 13:06
Christenunie zou gek zijn om nog eens met D66 in zee te gaan...
Dat wérkt gewoon niet.
Daglichtlamp
26-11-2023 om 13:11
GroenLinks-PvdA, VVD en NSC kunnen ook samen met BBB ipv met D66. Dat maakt het wellicht voor VVD en NSC beter te verkopen aan de achterban.
Blomke82
26-11-2023 om 13:19
Herfstappeltaart schreef op 26-11-2023 om 07:03:
[..]
Dit wekt bij mij uitsluitend bewondering op voor de zelfbeheersing van Paul Rosenmuller. Wat een weerzinwekkende insinuatie doet die interviewer, net als jij trouwens. Maar goed, ik verwacht niet anders van ON. Stelletje haatzaaiers.
De "minder, minder" uitspraak wordt toch ook steeds weer uit de kast gehaald.
Het is tegenwoordig hip om fouten uit het (verre) verleden weer op te rakelen om te kunnen cancelen. Maar als het andersom is, is het ineens weer een weerzinwekkende insinuatie...
Met de wetenschap van nu was het toen een misselijkmakende uitspraak van Rosenmuller.
Er wordt nu een zelfde soort klimaat om Wilders gecreëerd als destijds rond Pim Fortuyn. Waarvan we allemaal de gevolgen kennen.
Dat maakt mij dan weer best angstig.
ShowyHummingbird30
26-11-2023 om 13:20
de Daglichtlamp schreef op 26-11-2023 om 13:11:
GroenLinks-PvdA, VVD en NSC kunnen ook samen met BBB ipv met D66. Dat maakt het wellicht voor VVD en NSC beter te verkopen aan de achterban.
Dan zet je de grootste winnaar buiten spel. Lijkt mij niet wenselijk. Enerzijds omdat dat geen recht doet aan de uitslag, anderzijds speel je zo Wilders nog meer in de kaart. Want dan kan hij nog een paar jaar vanaf de zijlijn roepen zonder verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
Los daarvan, als de VVD niet in een kabinet wil, dan is ook deze combinatie niet mogelijk.
ShowyHummingbird30
26-11-2023 om 13:26
Blomke82 schreef op 26-11-2023 om 13:19:
[..]
De "minder, minder" uitspraak wordt toch ook steeds weer uit de kast gehaald.
Het is tegenwoordig hip om fouten uit het (verre) verleden weer op te rakelen om te kunnen cancelen. Maar als het andersom is, is het ineens weer een weerzinwekkende insinuatie...
Wanneer heeft Wilders gezegd dat die uitspraak een fout was?
Zijn huidige verkiezingsprogramma is gewoon nog in lijn met deze uitspraak. En ook van die punten neemt hij geen afstand.
Blomke82
26-11-2023 om 13:27
Daglichtlamp schreef op 26-11-2023 om 13:11:
Ook een optie, als je de volgen verkiezingen PVV nog groter wil maken. De bodem van de schatkist is in zicht. Het komende kabinet in deze vorm, dat dan onder leiding staat van GL/PvdA, zal daar over 4 (?) jaar op worden afgerekend.
Dan komt links nog meer in het verdomhoekje.
Blomke82
26-11-2023 om 13:31
Coreopsis schreef op 26-11-2023 om 13:26:
[..]
Wanneer heeft Wilders gezegd dat die uitspraak een fout was?
Zijn huidige verkiezingsprogramma is gewoon nog in lijn met deze uitspraak. En ook van die punten neemt hij geen afstand.
Dat hij het niet fout vindt, betekend nog niet dat de formatie daar geen schade van ondervindt. Het ging dan ook over criminele Marokkanen.
Maar kan me ook niet herinneren dat Rosenmuller zijn uitspraak achteraf op zijn minst misplaatst vond.
ShowyHummingbird30
26-11-2023 om 13:39
Blomke82 schreef op 26-11-2023 om 13:31:
[..]
Dat hij het niet fout vindt, betekend nog niet dat de formatie daar geen schade van ondervindt. Het ging dan ook over criminele Marokkanen.
Maar kan me ook niet herinneren dat Rosenmuller zijn uitspraak achteraf op zijn minst misplaatst vond.
Wilders "minder minder" uitspraak ging niet alleen over criminele Marokkanen. Als hij dat wel zo had bedoeld had hij dat ook zo moeten formuleren. Dat had hem een rechtszaak en veroordeling bespaard.
Ook in zijn verkiezingsprogramma heeft Wilders het niet over criminele Marokkanen. Hij heeft het over het ontnemen van grondrechten, universele mensenrechten, van moslims in het algemeen.
Herfstappeltaart
26-11-2023 om 13:41
Coreopsis schreef op 26-11-2023 om 11:35:
[..]
- Nederland is geen islamitisch land: geen islamitische scholen, korans en moskeeën
- We willen minder islam in Nederland en dat bereiken d.m.v. minder niet-westerse immigratie en de introductie van een algehele asielstop
- Verbod op het dragen van islamitische hoofddoekjes in overheidsgebouwen inclusief de Staten-Generaal
- Verbod op islamitisch onderwijs, omdat dat onze vrijheid en onzewaarden bedreigt
Heeft Wilders inmiddels afstand genomen van deze punten uit zijn verkiezingsprogramma? En dan bedoel ik niet of ze haalbaar zijn, maar of hij hier nu niet meer achter staat. Hoe kan hij premier voor mij zijn als hij tegelijkertijd mij mijn grondrechten wil afnemen?
Fleur Agema zei deze week:
Maar in uw programma staat dat moslims hier niet welkom zijn?
“Geert heeft gezegd dat hij dat in de koelkast wil zetten. Iedereen schrijft in zijn partijprogramma wat hij zou doen als die 76 zetels had. Dat schrijven wij ook op. Maar dat betekent niet dat je alles gerealiseerd krijgt.” https://www.trouw.nl/politiek/fleur-agema-pvv-na-de-aanval-op-israel-heeft-iedereen-gezien-dat-geert-wilders-niet-extreemrechts-is~b72f1517/
Dat klinkt niet als iemand die er voor alle Nederlanders wil zijn. Maar nog steeds als iemand die als hij dat zou kunnen onze grondwet wil aanpassen om een deel van ons Nederlanders onze grondrechten, universele mensenrechten, te ontnemen.
Dit demoniseren van 1 bevolkingsgroep - in dit geval moslims - als oorzaak van alle kwaad vind ik zeer gevaarlijk. En beangstigend.
Nog één reactie dan in dit topic: Fijn dat je er weer bent!
Doemijdieglazenbol
26-11-2023 om 13:42
ik heb uitspraken zoals deze van Rosenmöller niet meer voorbij horen komen de afgelopen jaren. Het politieke klimaat was toen anders, we waren naïever.
en tegelijkertijd is dat saladbar terrorisme van vd Graaff nooit helemaal te voorkomen. Recent hadden we fouad l die waarschijnlijk vergelijkbaar ontspoorde en om zich heen schoot en de bedreiger van Tim hofman, die ook een combinatie van mentale problemen en activistische ideeen er op na hield. BOOS heeft daar een mooie aflevering over gemaakt.
We moeten er wel voor waken dat elke kritiek op een politicus wordt afgedaan met: sssttt, Pim fortuyn. Bedreigingen en alle pogingen om het democratisch proces te ondermijnen door intimidatie, bedreiging en andere agressie moeten hard afgestraft worden. Uit elke hoek. Maar we moeten wel kritiek kunnen leveren. Op iedereen, ook op Wilders.
MellowTurkey78
26-11-2023 om 13:43
Coreopsis schreef op 26-11-2023 om 13:20:
[..]
Dan zet je de grootste winnaar buiten spel. Lijkt mij niet wenselijk. Enerzijds omdat dat geen recht doet aan de uitslag, anderzijds speel je zo Wilders nog meer in de kaart. Want dan kan hij nog een paar jaar vanaf de zijlijn roepen zonder verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
Los daarvan, als de VVD niet in een kabinet wil, dan is ook deze combinatie niet mogelijk.
en PVDA gaat echt niet met de VVD regeren hoor...(en Groenlinks al helemaal niet en die werken samen dus dat gaan ze echt niet doen. Ze hebben net weer veel kiezers voor zicht gewonnen...)
Poezenmeisje
26-11-2023 om 13:46
Doemijdieglazenbol schreef op 26-11-2023 om 13:42:
ik heb uitspraken zoals deze van Rosenmöller niet meer voorbij horen komen de afgelopen ja
We moeten er wel voor waken dat elke kritiek op een politicus wordt afgedaan met: sssttt, Pim fortuyn. Bedreigingen en alle pogingen om het democratisch proces te ondermijnen door intimidatie, bedreiging en andere agressie moeten hard afgestraft worden. Uit elke hoek. Maar we moeten wel kritiek kunnen leveren. Op iedereen, ook op Wilders.
Daarom steun ik de Charlie Hebdo. Zij staan als geen ander voor het vrije woord.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.