Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
26-11-2023 om 11:47
Joanjett schreef op 26-11-2023 om 00:41:
[..]
Zelfs nog een apart topic over het partijprogramma van de PVV? Jeetje de PVV krijgt wel erg veel aandacht. Ik vind het wel tegen t enge aanschuren hoe hysterisch er wordt gereageerd.
-knip-
Er is gestemd op een extreemrechtse partij, wat had je dan verwacht?
Daglichtlamp
26-11-2023 om 11:47
Fleurtje_5 schreef op 26-11-2023 om 11:25:
[..]
Dat heb ik niet gehoord. Echt niet.
Heb je nooit de moeite genomen om het PVV verkiezingsprogramma te lezen? Dit was bijvoorbeeld in 2016.https://www.ad.nl/nieuws/pvv-programma-van-de-islamisering-op-een-a4~a8d898e4/
De partij voert een nog hardere koers met betrekking tot asielzoekers en moslims dan bij de verkiezingen in 2012. Geen enkele asielzoeker meer ons land in, radicale moslims preventief opsluiten, alle moskeeën dicht, een verbod op de koran en mensen mogen geen (islamitisch) hoofddoekje meer dragen in een publieke functie.
Fleurtje_5
26-11-2023 om 11:48
majorette2005 schreef op 26-11-2023 om 11:28:
[..]
Ja, mensen zijn er maar druk mee om al die PVV' ers na te pluizen, zelfs jaren terug.
Annemarie Jorritsma (voormalig minister van economische zaken/VVD-lijstaanvoerder/burgemeester van Almere) is meermaals in opspraak geweest, heeft het een en ander niet netjes gedaan, en heeft gewoon als verkenner gewerkt. Maar hee zij was van de VVD.
Ik snap nu nog steeds niet wat Jorritsma nou werkelijk aan positieve bijdrage heeft geleverd in de politiek.
Zilver_gray
26-11-2023 om 11:48
Coreopsis schreef op 26-11-2023 om 11:35:
[..]
- Nederland is geen islamitisch land: geen islamitische scholen, korans en moskeeën
- We willen minder islam in Nederland en dat bereiken d.m.v. minder niet-westerse immigratie en de introductie van een algehele asielstop
- Verbod op het dragen van islamitische hoofddoekjes in overheidsgebouwen inclusief de Staten-Generaal
- Verbod op islamitisch onderwijs, omdat dat onze vrijheid en onzewaarden bedreigt
Heeft Wilders inmiddels afstand genomen van deze punten uit zijn verkiezingsprogramma? En dan bedoel ik niet of ze haalbaar zijn, maar of hij hier nu niet meer achter staat. Hoe kan hij premier voor mij zijn als hij tegelijkertijd mij mijn grondrechten wil afnemen?
Fleur Agema zei deze week:
Maar in uw programma staat dat moslims hier niet welkom zijn?
“Geert heeft gezegd dat hij dat in de koelkast wil zetten. Iedereen schrijft in zijn partijprogramma wat hij zou doen als die 76 zetels had. Dat schrijven wij ook op. Maar dat betekent niet dat je alles gerealiseerd krijgt.” https://www.trouw.nl/politiek/fleur-agema-pvv-na-de-aanval-op-israel-heeft-iedereen-gezien-dat-geert-wilders-niet-extreemrechts-is~b72f1517/
Dat klinkt niet als iemand die er voor alle Nederlanders wil zijn. Maar nog steeds als iemand die als hij dat zou kunnen onze grondwet wil aanpassen om een deel van ons Nederlanders onze grondrechten, universele mensenrechten, te ontnemen.
Dit demoniseren van 1 bevolkingsgroep - in dit geval moslims - als oorzaak van alle kwaad vind ik zeer gevaarlijk. En beangstigend.
fijn je weer te lezen
felija
26-11-2023 om 11:53
Coreopsis schreef op 26-11-2023 om 11:35:
[..]
- Nederland is geen islamitisch land: geen islamitische scholen, korans en moskeeën
- We willen minder islam in Nederland en dat bereiken d.m.v. minder niet-westerse immigratie en de introductie van een algehele asielstop
- Verbod op het dragen van islamitische hoofddoekjes in overheidsgebouwen inclusief de Staten-Generaal
- Verbod op islamitisch onderwijs, omdat dat onze vrijheid en onzewaarden bedreigt
Heeft Wilders inmiddels afstand genomen van deze punten uit zijn verkiezingsprogramma? En dan bedoel ik niet of ze haalbaar zijn, maar of hij hier nu niet meer achter staat. Hoe kan hij premier voor mij zijn als hij tegelijkertijd mij mijn grondrechten wil afnemen?
Fleur Agema zei deze week:
Maar in uw programma staat dat moslims hier niet welkom zijn?
“Geert heeft gezegd dat hij dat in de koelkast wil zetten. Iedereen schrijft in zijn partijprogramma wat hij zou doen als die 76 zetels had. Dat schrijven wij ook op. Maar dat betekent niet dat je alles gerealiseerd krijgt.” https://www.trouw.nl/politiek/fleur-agema-pvv-na-de-aanval-op-israel-heeft-iedereen-gezien-dat-geert-wilders-niet-extreemrechts-is~b72f1517/
Dat klinkt niet als iemand die er voor alle Nederlanders wil zijn. Maar nog steeds als iemand die als hij dat zou kunnen onze grondwet wil aanpassen om een deel van ons Nederlanders onze grondrechten, universele mensenrechten, te ontnemen.
Dit demoniseren van 1 bevolkingsgroep - in dit geval moslims - als oorzaak van alle kwaad vind ik zeer gevaarlijk. En beangstigend.
Even geheel offtopic: je bent er nog!!
Wat fijn!
Daglichtlamp
26-11-2023 om 11:58
Zoals ik al eerder gezegd heb: rechtse partijen hebben zelf dit vuurtje opgestookt. Laat ze dan nu ook maar regeren en laten zien hoe ze de problemen die we hebben oplossen in een regering over rechts. De Volkskrant had wat mij betreft een goede analyse hoe we steeds meer weer trappen in de valkuil om de ander de schuld te geven. Hoe het steeds normaler wordt om mensen die hier al langer wonen meer rechten toe te dichten dan mensen die hier pas derde of vierde generatie, of zelfs maar eerste of tweede generatie zijn.
https://www.volkskrant.nl/politiek/met-het-pvv-corvee-van-vvd-ers-hebben-zij-geert-wilders-juist-in-het-zadel-geholpen~b4a82059/
Hoe snel de zaken kunnen schuiven, zie je nergens zo duidelijk als bij het debat over de wooncrisis. Toen Freek Jansen (FvD) eind 2021 in de Tweede Kamer zei dat de bevolking gestaag wordt vervangen door immigranten en dat Nederlanders daardoor geen huis meer kunnen krijgen, was de eerste die hem tegensprak Caroline van der Plas. ‘Kan de heer Jansen ons een definitie geven van een Nederlander?’
Een goede vraag, waarop uiteraard een verwerpelijk antwoord kwam. ‘Dat zijn de mensen die hier altijd zijn geweest.’
Twee jaar later komt in elk tv-debat terug dat migranten ‘woningen inpikken’ van Nederlanders en wordt dat nauwelijks nog bestreden. Natuurlijk, die koppeling is ook niet geheel verzonnen. Van de 200 duizend sociale huurwoningen die jaarlijks beschikbaar komen, gaat 5 tot 10 procent naar statushouders. Ook demissionair minister Hugo de Jonge stelt dat er niet tegenop gebouwd kan worden als de migratie zo doorgaat.
Maar dat de wooncrisis wordt versimpeld tot zondebokpolitiek – het is de schuld van de buitenlanders – is een verdraaiing die zonder de normalisering van radicaal-rechts nooit mogelijk was geweest. De retorische truc wordt bovendien dankbaar gebruikt door de VVD en andere kabinetspartijen om hun eigen falen niet nader te beschouwen.
Fleurtje_5
26-11-2023 om 11:59
Daglichtlamp schreef op 26-11-2023 om 11:47:
[..]
Heb je nooit de moeite genomen om het PVV verkiezingsprogramma te lezen? Dit was bijvoorbeeld in 2016.https://www.ad.nl/nieuws/pvv-programma-van-de-islamisering-op-een-a4~a8d898e4/
De partij voert een nog hardere koers met betrekking tot asielzoekers en moslims dan bij de verkiezingen in 2012. Geen enkele asielzoeker meer ons land in, radicale moslims preventief opsluiten, alle moskeeën dicht, een verbod op de koran en mensen mogen geen (islamitisch) hoofddoekje meer dragen in een publieke functie.
In 2016 heeft hij dan ook NIET gewonnen.
Fleurtje_5
26-11-2023 om 12:00
Ik ben het niet altijd eens geweest met Wilders. Heb ook niet op hem gestemd.
Maar ik vind wel dat hij bij deze verkiezingen de sterkste was.
Achteraf gezien heeft hij het bij veel punten wel al die jaren goed gehad. Kijk eens om je heen. Het lijkt wel alsof Wilders een van de weinigen is die zich echt druk maakt om zaken die fout gaan.
Als ik meerdere rondjes rood had mogen kleuren, drie of vier, dan was hij er zeer zeker wel bij geweest. Omdat ik vind dat hij erbij hoort, maar niet alleen, maar wel in een goede combinatie met bv Pieter, Mona, Carolien, Lilian en Henri.
Ik dank God op mijn knieën dat Timmermans niet de grootste is geworden.
Dilan waait teveel met de wind mee, zij was meer met zich zelf bezig om de eerste vrouwelijke premier te worden.
Jetten: Moet ik daar nog iets van zeggen? Het klinkt mooi maar het is niet realistisch wat hij roept.
Carolien en Mona vind ik het beste.
Pieter vind ik het allerbeste, maar hij is nog wat onzeker.
Lilian Marijnissen vind ik ook heel goed maar heb niet op haar gestemd omdat raar-maar-waar zij nooit de punten haalt die ze verdiend.
Esther O klonk ook redelijk goed maar te dromerig. Is ook niet realistsch. Word haar gevraagd: Windmolens in zee?, Niet goed voor het leven in zee? Zij: "dat moet dan maar want...."
MellowTurkey78
26-11-2023 om 12:07
Daglichtlamp schreef op 26-11-2023 om 11:58:
Zoals ik al eerder gezegd heb: rechtse partijen hebben zelf dit vuurtje opgestookt. Laat ze dan nu ook maar regeren en laten zien hoe ze de problemen die we hebben oplossen in een regering over rechts. De Volkskrant had wat mij betreft een goede analyse hoe we steeds meer weer trappen in de valkuil om de ander de schuld te geven. Hoe het steeds normaler wordt om mensen die hier al langer wonen meer rechten toe te dichten dan mensen die hier pas derde of vierde generatie, of zelfs maar eerste of tweede generatie zijn.
https://www.volkskrant.nl/politiek/met-het-pvv-corvee-van-vvd-ers-hebben-zij-geert-wilders-juist-in-het-zadel-geholpen~b4a82059/
Hoe snel de zaken kunnen schuiven, zie je nergens zo duidelijk als bij het debat over de wooncrisis. Toen Freek Jansen (FvD) eind 2021 in de Tweede Kamer zei dat de bevolking gestaag wordt vervangen door immigranten en dat Nederlanders daardoor geen huis meer kunnen krijgen, was de eerste die hem tegensprak Caroline van der Plas. ‘Kan de heer Jansen ons een definitie geven van een Nederlander?’
Een goede vraag, waarop uiteraard een verwerpelijk antwoord kwam. ‘Dat zijn de mensen die hier altijd zijn geweest.’
Twee jaar later komt in elk tv-debat terug dat migranten ‘woningen inpikken’ van Nederlanders en wordt dat nauwelijks nog bestreden. Natuurlijk, die koppeling is ook niet geheel verzonnen. Van de 200 duizend sociale huurwoningen die jaarlijks beschikbaar komen, gaat 5 tot 10 procent naar statushouders. Ook demissionair minister Hugo de Jonge stelt dat er niet tegenop gebouwd kan worden als de migratie zo doorgaat.
Maar dat de wooncrisis wordt versimpeld tot zondebokpolitiek – het is de schuld van de buitenlanders – is een verdraaiing die zonder de normalisering van radicaal-rechts nooit mogelijk was geweest. De retorische truc wordt bovendien dankbaar gebruikt door de VVD en andere kabinetspartijen om hun eigen falen niet nader te beschouwen.
Helemaal mee eens, laten ze het idd maar laten zien... (en met het vingertje wijzen schieten we geen reet op maar wat werkt de VVD zichzelf ongelofelijk in de nesten zeg... Ik zal nooit in mn leven rechts gaan stemmen maar ik vind dat niks voor de VVD....)
Daglichtlamp
26-11-2023 om 12:10
Fleurtje_5 schreef op 26-11-2023 om 12:00: Omdat ik vind dat hij erbij hoort, maar niet alleen, maar wel in een goede combinatie met bv Pieter, Mona, Carolien, Lilian en Henri.
PVV, NSC, BBB, SP en CDA hebben samen maar 74 zetels. En dan vergeten we nog even dat Bontenbal niet wil regeren met de PVV.
Fleurtje_5
26-11-2023 om 12:11
Doemijdieglazenbol schreef op 26-11-2023 om 11:42:
[..]
Ja, waarom niet? Mensen zijn meer dan hun religie? Ook moslims.
Precies.
Doemijdieglazenbol
26-11-2023 om 12:12
overigens was het ook best slim om meteen te roepen, we gaan het niet over afschaffing Koran en moskeeen etc hebben, want hij weet dat hij dat nooit waar kan maken. Zo doet hij het voorkomen dat hij een knieval richting de rest doet en hoeft zijn achterban die (mede) om die reden op hem stemt, niet boos op hem te worden, dat hij zijn beloften breekt.
Fleurtje_5
26-11-2023 om 12:13
Daglichtlamp schreef op 26-11-2023 om 12:10:
[..]
PVV, NSC, BBB, SP en CDA hebben samen maar 74 zetels. En dan vergeten we nog even dat Bontenbal niet wil regeren met de PVV.
Prima. Die strepen we door.
CDA heeft de laatste jaren sowieso niet netjes gehandeld met hun eigen leden. Niet bij Pieter en niet bij Mona.
Doemijdieglazenbol
26-11-2023 om 12:13
Fleurtje_5 schreef op 26-11-2023 om 11:59:
[..]
In 2016 heeft hij dan ook NIET gewonnen.
Ehm, in zijn huidige programma staat minstens voor 95% hetzelfde.
Daglichtlamp
26-11-2023 om 12:14
Fleurtje_5 schreef op 26-11-2023 om 12:13:
[..]
Prima. Die strepen we door.
CDA heeft de laatste jaren sowieso niet netjes gehandeld met hun eigen leden. Niet bij Pieter en niet bij Mona.
En hoe kom je dan aan een werkbare meerderheid? Welke partij(en) zet je daar dan bij?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.