Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

majorette2005 schreef op 24-11-2023 om 07:36:

[..]

Knuffelcessie bij BNN/VARA nav de uitslag, de aanstellerij is gewoon lachwekkend.

Ja idd. 

Vraag me ook af waar de heren van "Even tot hier" morgen mee komen.

Vermoed de PVV (en daarmee bijna 2,5 miljoen Nederlanders) bashen.

Ze zijn meestal echt briljant, maar als het over politiek gaat is het vaak zendtijd voor linkse politieke partijen,  net als vorig weekend. 

Ik heb links gestemd. Ik ben bang dat een nieuwe regering meer polariserend gaat werken, maar ik heb veel mensen gesproken die PVV hebben gestemd. Bij nagenoeg allen gaat het om de beschikbaarheid van woonruimte, zorg en bestaanszekerheid. 

Ondanks dat ik de winst van PVV schokkend vind, ben ik ook wel heel blij dat VVD zo'n zetelverlies heeft. Ik ben benieuwd of ze in de toekomst toch mee gaan regeren. Ik heb de reacties van Dilan gevolgd en krijg inmiddels wel echt de kriebels van haar. Waar Rutte het nog had over 'wij' als hij het had over zij partij, hoor ik bij haar alleen 'ik'. Misschien iets waar ik op aansla. 

Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 09:43:

[..]

En ik ga ervanuit dat mensen vrede hebben met hun stemkeuze. Waarom vind je het jammer?

Ik ga daar niet automatisch vanuit. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die hebben gestemd, omdat er geen andere partij was dat onvrede beter samenvatte, waarbij vermoedelijk 1 belangrijk thema de doorslag heeft gegeven. Het is erg jammer als 1 thema vervolgens een hele nasleep geeft van andere thema's die je dan op de koop moet toenemen.

Blomke82 schreef op 24-11-2023 om 20:52:

[..]

Erfbelasting omhoog.... dat is echt lijkenpikkerij. Daarbij kan het mensen flink in de problemen brengen.

Stel je bent enig kind en woont nog bij je ouders, die onverhoopt komen te overlijden en je erft hun huis van pakweg 400.000

Dan is de redenatie van GL/PvdA dat je in je eentje 180.000 (45%) aan belasting kan ophoesten of het huis moet verkopen en zelf maar iets moet zoeken voor 220.000 inclusief k.k. en eventuele verbouwing, wat in deze tijd onmogelijk is. Kortom je wordt gewoon dakloos.

Dit plan was te ingewikkeld, voor iets dat zo gevoelig ligt. Timmermans kwam er zelf ook niet helemaal uit toen hij het toe moest lichten. Allereerst; nog geen 5% van de erfenissen heeft een bedrag van meer dan 200k, de situatie waar je over spreekt is erg uitzonderlijk, dat bedrag is nog 2x zo hoog. Dus het gaat hier niet om lage en middeninkomens (en voor kinderen met een beperking gelden lagere percentages).

En de berekening klopt niet. Er van uitgaande dat het huis hypotheekvrij is (anders gaat eerst de hypotheek van het te belasten bedrag af), betaal je in het nieuwe plan (dat toch niet meer doorgaat) ongeveer 143k belasting (eerste 27k zijn belastingvrij, daarboven tot 100k 25%, dan daarboven tot 200k 35% en daarboven pas 45%. Goed om te weten; onder die vrijstelling (die iets opgehoogd is tov de huidige situatie) van 27k valt dan de helft van de erfenissen in Nederland. 

Dat is fors meer dan de ongeveer 63k die in het huidige systeem over dat bedrag betaald zou moeten worden. Het bedrag is echter nog steeds zo laag, dat daar wel een hypotheek voor te krijgen valt, ook met een niet zo hoog salaris. En nogmaals; minder dan 5% van de erfenissen is meer dan 200k, geen idee hoeveel % meer dan 400k krijgt, maar dan kom je uit een uitzonderlijk vermogende achtergrond.

(en nu duimen dat ik niet ergens een reken/typefoutje heb gemaakt )

Bronnen: https://groenlinkspvda.nl/wat-doen-we-met-de-erfbelasting (daar staat ook een link naar hoe ze opbrengst hadden willen gebruiken; kort gezegd, om inkomsten uit werk te verhogen)

https://www.ad.nl/politiek/factcheck-geen-erfbelasting-over-de-eigen-koopwoning-zegt-timmermans~a0a0c1a0/

Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 21:40:

[..]

Dit plan was te ingewikkeld, voor iets dat zo gevoelig ligt. Timmermans kwam er zelf ook niet helemaal uit toen hij het toe moest lichten. Allereerst; nog geen 5% van de erfenissen heeft een bedrag van meer dan 200k, de situatie waar je over spreekt is erg uitzonderlijk, dat bedrag is nog 2x zo hoog. Dus het gaat hier niet om lage en middeninkomens (en voor kinderen met een beperking gelden lagere percentages).

En de berekening klopt niet. Er van uitgaande dat het huis hypotheekvrij is (anders gaat eerst de hypotheek van het te belasten bedrag af), betaal je in het nieuwe plan (dat toch niet meer doorgaat) ongeveer 143k belasting (eerste 27k zijn belastingvrij, daarboven tot 100k 25%, dan daarboven tot 200k 35% en daarboven pas 45%. Goed om te weten; onder die vrijstelling (die iets opgehoogd is tov de huidige situatie) van 27k valt dan de helft van de erfenissen in Nederland.

Dat is fors meer dan de ongeveer 63k die in het huidige systeem over dat bedrag betaald zou moeten worden. Het bedrag is echter nog steeds zo laag, dat daar wel een hypotheek voor te krijgen valt, ook met een niet zo hoog salaris. En nogmaals; minder dan 5% van de erfenissen is meer dan 200k, geen idee hoeveel % meer dan 400k krijgt, maar dan kom je uit een uitzonderlijk vermogende achtergrond.

Bronnen: https://groenlinkspvda.nl/wat-doen-we-met-de-erfbelasting (daar staat ook een link naar hoe ze opbrengst hadden willen gebruiken; kort gezegd, om inkomsten uit werk te verhogen)

https://www.ad.nl/politiek/factcheck-geen-erfbelasting-over-de-eigen-koopwoning-zegt-timmermans~a0a0c1a0/

Ik kwam op hetzelfde bedrag uit. Als ik van een kk van 5% uit gaat: 150.000,-. Zonder spaargeld is minimale salaris voor hypotheek: 37.000. Zonder hoge huur heeft kind waarschijnlijk wel spaargeld. Alleen als alles ongunstig uitpakt, wordt kind dakloos.

Toch maar eens uitzoeken hoe rijke mensen hun geld altijd weten weg te sluizen. Zij gaan deze erfbelasting natuurlijk never nooit betalen, die weten alle wegen en mazen in de wet. 

Daglichtlamp schreef op 24-11-2023 om 19:23:

Ik probeer na te denken over een minderheidskabinet van PVV, BBB en NSC. Wie moeten daarin in hemelsnaam de ministeries gaan bemensen? De enige die daarin een beetje ervaring heeft is ook de enige die ooit ontslagen is als staatssecretaris. Ik zie het gewoon niet voor me. Gewoonlijk blijven er altijd wel wat ministers zitten zodat een nieuw kabinet niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Dat biedt kansen om er een zakenkabinet van te maken. 

Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 21:40:

[..]

Dit plan was te ingewikkeld, voor iets dat zo gevoelig ligt. Timmermans kwam er zelf ook niet helemaal uit toen hij het toe moest lichten. Allereerst; nog geen 5% van de erfenissen heeft een bedrag van meer dan 200k, de situatie waar je over spreekt is erg uitzonderlijk, dat bedrag is nog 2x zo hoog. Dus het gaat hier niet om lage en middeninkomens (en voor kinderen met een beperking gelden lagere percentages).

Bronnen: https://groenlinkspvda.nl/wat-doen-we-met-de-erfbelasting (daar staat ook een link naar hoe ze opbrengst hadden willen gebruiken; kort gezegd, om inkomsten uit werk te verhogen)

Je hebt het over een hypotheek daarvoor krijgen. Dan zouden dus mensen min of meer worden gedwongen om zichzelf in de schulden te moeten steken omdat ze een dierbare hebben verloren en wat erven. Slecht plan zou ik zeggen.

OmaVan2 schreef op 24-11-2023 om 22:16:

[..]

Ik kwam op hetzelfde bedrag uit. Als ik van een kk van 5% uit gaat: 150.000,-. Zonder spaargeld is minimale salaris voor hypotheek: 37.000. Zonder hoge huur heeft kind waarschijnlijk wel spaargeld. Alleen als alles ongunstig uitpakt, wordt kind dakloos.

En dat zou niet moeten mogen. Ik ben blij dat PvdA GL niet de grootste is geworden. 

Facy66 schreef op 24-11-2023 om 23:52:

[..]

Je hebt het over een hypotheek daarvoor krijgen. Dan zouden dus mensen min of meer worden gedwongen om zichzelf in de schulden te moeten steken omdat ze een dierbare hebben verloren en wat erven. Slecht plan zou ik zeggen.

Deze situatie is zuiver hypothetisch en ik vraag me af hoe veel dit in praktijk voorkomt. Je hebt het over een klein aantal erfenissen (<5%) dat überhaupt boven deze grens uitkomt, van mensen die we echt rijk kunnen noemen. En dan stapelen we daar nog een onwaarschijnlijke combinatie aan variabelen bovenop. 

Ik begrijp dat het een plan is van een verdachte partij, maar dit wel echt een plan die zorgt dat die gemiddelde jan modaal met de pet er op vooruit gaat (kijk maar waar ze het geld aan uit zouden willen geven). Geld moet immers ergens vandaan komen.

Niet vergeten, ook dan gaat het nog om een flinke erfenis. Dit is een andere discussie en vereist eigenlijk een eigen topic en eigenlijk vind ik het niet eens interessant genoeg. Daarnaast zijn de verkiezingen voorbij en boeit het niets meer. Ik vind het soms gewoon te lastig om verkeerde/verkeerd begrepen/gecommuniceerde info voorbij te zien komen en daar niets over te zeggen. 

FancyDuck29

FancyDuck29

25-11-2023 om 05:26

Facy66 schreef op 24-11-2023 om 23:52:

[..]

Nee hoor, het huis kan ook verkocht worden en dan houd je een zak geld over. Geen dwang, er zijn opties.

Loeki72 schreef op 24-11-2023 om 19:22:

[..]

Ik vind ook dat er een rechts kabinet moet komen. Dan krijgt links in ieder geval niet de schuld. Hoewel, de laatste kabinetten waren ook niet links en toch was alles kapot gemaakt door links beleid. Maar goed. Men wil extreem rechts en zal extreem rechts beleid krijgen. Succes er mee!

Gooi het nou niet op links of rechts. Meerdere wantoestanden in ons landje komen van het bord VVD. Daar hoef je anderen niet de schuld van in de schoenen te schuiven.

De VVD kreeg het zelf NIET opgelost....óf.... ze deden niet veel moeite om het op te lossen. Plus dat er veel is afgebroken. En kapot bezuinigd.

En nu kan de opvolger bekijken hoe hij dit alles recht kan trekken. En word hier gevraagd 'hoe wil hij dat gaan doen?' En het liefst zo snel mogelijk?

Waarom niet eerder die vragen gesteld toen ze er nog zaten? Waarom komen die 'kopzorgen' nu pas?

Herfstappeltaart schreef op 24-11-2023 om 19:49:

[..]

Links de schuld geven (of ze het nu gedaan hebben of niet) is een rechtse hobby 😉

Zegt wie? Ik hoor hier vooral steen en been geklaag over rechts. Zoveel geklaag over rechts dat men er extreem-rechts van maakt. Want dat klinkt zwaarder.

Blomke82 schreef op 24-11-2023 om 21:00:

[..]

Ja idd.

Vraag me ook af waar de heren van "Even tot hier" morgen mee komen.

Vermoed de PVV (en daarmee bijna 2,5 miljoen Nederlanders) bashen.

Ze zijn meestal echt briljant, maar als het over politiek gaat is het vaak zendtijd voor linkse politieke partijen, net als vorig weekend.

Net zoals dat "Goedemorgen Nederland" elke ochtend zendtijd voor rechtse politieke partijen is, evenals WNL op zondag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.