Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
SuzyQFive
23-11-2023 om 22:33
Yumi schreef op 23-11-2023 om 18:24:
[..]
Jammer dat de school daar niet eerder mee aan de slag is gegaan. Met de verkiezingen in aantocht was er een goede gelegenheid om daar op in te springen. Ik vraag me wel af waar die angst vandaan komt.... Wie heeft ze dit beeld van Wilders gegeven? Zijn dat dezelfde mensen die het nog steeds over de minder uitspraak hebben van 10 jaar geleden?
Je kan als school niet alles doen hè! Ik heb twee weken terug twee uur kunnen besteden aan verkiezingen voor mijn brugklas. (Vmbo-b/k). Dan moet je het echt nog hebben over waarom we stemmen enz. Heel basic.
Yumi
23-11-2023 om 22:36
Beertjelief schreef op 23-11-2023 om 19:54:
[..]
Als Wilders hier MP wordt dan wel ja
Ik ben geen boom en waan mij nog altijd een vrij mens wat zich kan verplaatsen
Het lijkt net alsof je bedoelt dat dit land alles te bieden heeft en alle andere landen niet en dat ik bang moet zijn om het op te geven of vereerd moet zijn er 1 van NL te hebben
Maar misschien begrijp ik dat verkeerd uit je laatste zin
Nee, ik zou dan ook geen geld stoppen in een nieuwe als hij weer weg is
Dit gaat hoe dan ook de geschiedenisboeken in en het is een deel waar ik niets mee te maken wil hebben
Je begrijpt me inderdaad verkeerd. Het was gewoon een vraag, als ik boos ben roep ik ook weleens iets niet meer te willen. Dat jij daar van alles bij invult dat mag, maar dat zegt meer over jou dan over mij. Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt.
SuzyQFive
23-11-2023 om 22:38
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-11-2023 om 21:20:
[..]
Wat mij opvalt in deze afbeelding, zelfs SGP stemmers zijn overgetapt naar PVV. Ik vind dat echt wel een heel duidelijk signaal dat heel veel mensen ontevreden zijn met hoe het de afgelopen jaren is gegaan.
Jouw kleurtjes kloppen niet…
Gebruikersnaaminvullen
23-11-2023 om 22:53
SuzyQFive schreef op 23-11-2023 om 22:38:
[..]
Jouw kleurtjes kloppen niet…
Die kleurtjes zijn niet van mij. Misschien dat andere kleuren je meer aanspreken.
Joanjett
23-11-2023 om 23:12
Ik heb uiteindelijk gestemd op Wilders. Nog nooit gedaan. Maar wat bij mij de doorslag gaf waren meerder4e punten.
Links zet de rechtse stemmer al zo'n 10 jaar weg als racist/xenofoob en ergere scheldwoorden. Terwijl we gewone mensen zijn die net aan of amper rond kunnen komen. Enorm belast worden door de overheid om bijv. stikstof aan te pakken terwijl hier de woningnood hoog is en nu juist dat stikstofprobleem de bouw van woningen tegenhoudt.
Miljarden zitten er in een pot om een paar 100e zo niet 1000e milicuul; procentje.
Ook is de bevolking niet achterlijk en ziet alle ellende rondom de kansloze stroom aan kansloze asielzoekers per duizenden zich hier aanmeldt terwijl ze eerst 4 veilige lande4n zijn doorgereisd. Daar gaan de huizen voor onze jeugd(ja ook onze turkse/marokkaanse/surinaamse...en noem maar op jeugd) Niet alleen de blanke Nederlander heeft PVV gestemd.
Gratis woning/opvang/zorg en allerlei advocaten die maar blijven door procederen terwijl ze geen kans maken.
Dan de zorg, ouderen kunnen wegteren in hun koophuis/huurhuis met dure hulp die uiteindelijk duurder blijkt te zijn dan bejaardenhuizen. Managers en zzpérs in de zorg die t onbetaalbaar maken. Verzekeraars met enorme potten met geld die niet terugvloeien in de zorg.
Ik kan zo wel even doorgaan.
En dan nog begrijpen de linkse partijen niet waar t is mis gegaan. Leven totaal in hun veilige rijke bubbel. Erger nog; in sommige speeches demoniseren ze na de verkiezingen nog steeds de PVV stemmer.
Zetten 2,5 miljoen stemmers weg als racistisch. Dan heb je t niet begrepen en kijk je niet naar jezelf wat er is fout gegaan.
PS het ergst vond ik de aanslag tegen Israel en hoe hier pro Hamas demo's werden gehouden. Ik denk dat veel Nederlanders dat de streep over heeft getrokken om op PVV te stemmen.
Libertine
23-11-2023 om 23:16
OmaVan2 schreef op 23-11-2023 om 18:35:
[..]
Niet de democratie, de rechtsstaat. De andere kant is het misschien ook een wake-up call om te luisteren naar wat mensen te zeggen hebben en het niet alleen weg te zetten als racisme en xenofobie.
Prima die wake up call. Maar waarom zouden we dat sugar coaten? Het is een feit dat de pvv extreem rechts is, en xenofoob en we moet dit juist benoemen. Dat is precies waar het mis gaat, door dit soort dingen niet te benoemen en Geert Wilders te omschrijven als “milder”. Want dat is hij niet, noch het partijprogramma. Enkel de vorm en absoluut niet de inhoud.
Joanjett
23-11-2023 om 23:23
Libertine schreef op 23-11-2023 om 23:16:
[..]
Prima die wake up call. Maar waarom zouden we dat sugar coaten? Het is een feit dat de pvv extreem rechts is, en xenofoob en we moet dit juist benoemen. Dat is precies waar het mis gaat, door dit soort dingen niet te benoemen en Geert Wilders te omschrijven als “milder”. Want dat is hij niet, noch het partijprogramma. Enkel de vorm en absoluut niet de inhoud.
Jij bevestigt precies mijn punt in negatieve zin.
Diyer
23-11-2023 om 23:28
Lollypopje schreef op 23-11-2023 om 18:10:
Ik vind het altijd wel bijzonder als intollerante mensen tollerantie willen voor hun intollerantie en doe je dat niet dan ben je niet tollerant en moet je dus niet zeuren over de intollerantie van anderen.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat anderen jou iets geven, wat jij niet bereid bent terug te geven. Als dat mij dan intollerant of en hypocriete tollerant maakt, dan is dat maar zo.Ik vind het nu eenmaal belangrijker dat mijn geliefden (ik heb transvrienden) mogen zijn wie ze zijn, dan dat andere mensen het recht hebben hun dat recht te ontnemen.
Maar dan ga je er vanuit dat jouw wereldbeeld de juiste is en dat is nu juist waar veel mensen anders over denken. Waarmee ik niet wil aangeven dat ik al het anders denken kan waarderen. Maar anders denken heeft in een democratie nu eenmaal recht van spreken. En ik vind het een ander verhaal als je mensen die anders denken geweld aandoet. Jouw recht op vrijheid houdt op waar je een ander zijn of haar vrijheid ontneemt is wel iets wat ik voor mezelf in de praktijk probeer te brengen en waarvan ik vind dat die ook in de politiek moet gelden. Maar als ik dat voorsta, dan moeten er een heleboel huidige 'rechten' anders uitgevoerd gaan worden, want anders ontstaat er een onbeheersbaar systeem. Je kunt nu eenmaal niet allebei rechten claimen op hetzelfde stuk taart.
Dus het ligt er maar aan wat jij verstaat onder intolerantie. Kijk daarbij ook graag even naar de reden van (in)tolerantie en kijk daarbij ook even naar het complete plaatje. Ik denk echt niet dat het merendeel PVV gestemd heeft omdat ze een persoonlijke vete hebben tegen transmensen. Sterker nog, ik gok dat de meeste stemmers ook niks hebben tegen buitenlanders of asielzoekers per se. Helaas voelen een boel mensen zich blijkbaar in een hoek gezet waarbij hun mening of gevoel niet genoeg gehoord werd de afgelopen 10 jaar en langer. Als je weigert te luisteren, krijg je excessen. Blijkbaar valt er naar een verhaal te luisteren. Ik denk dat je daar meer mee wint, dan een soort principiele weigering dat je geen zin hebt om naar intoleranten te luisteren. Intolerantie begint nl. al met niet wérkelijk willen horen wat er tussen de regels wordt gezegd. En ik denk dat het je nog zal verbazen hoeveel gelijke grond je met elkaar kunt vinden als beide (!) partijen werkelijk open staan voor een gesprek.
Libertine
23-11-2023 om 23:29
Joanjett schreef op 23-11-2023 om 23:23:
[..]
Jij bevestigt precies mijn punt in negatieve zin.
Jij bevestigt precies m’n punt dat pvv stemmers vooral hun onderbuik laten kiezen maar weinig kennis hebben van de inhoud en de feiten. Je hele voorgaande bericht wemelt van de feitelijke onjuistheden. Maar het kost wel wat inspanning om daar achter te komen. Partijprogramma’s lezen, wetenschappelijke onderzoeken lezen, doorrekeningen lezen en de praktijk kennen.
Ik las ergens dat het grootste deel van de pvv stemmers uberhaubt het partijprogramma niet heeft gelezen. Ergo: een stem op basis van onderbuik. Wat prima is, maar een inhoudelijk en feitelijk gesprek wel erg ingewikkeld maakt.
Joanjett
23-11-2023 om 23:32
Libertine schreef op 23-11-2023 om 23:29:
[..]
Jij bevestigt precies m’n punt dat pvv stemmers vooral hun onderbuik laten kiezen maar weinig kennis hebben van de inhoud en de feiten. Je hele voorgaande bericht wemelt van de feitelijke onjuistheden. Maar het kost wel wat inspanning om daar achter te komen. Partijprogramma’s lezen, wetenschappelijke onderzoeken lezen, doorrekeningen lezen en de praktijk kennen.
Kijk dat verhevend voelend toontje zegt al genoeg. Maar ga zo door en je kweekt nog meer PVVérs zoals links heeft gedaan. Precies mijn pun t.
majorette2005
23-11-2023 om 23:40
[..]
Ik las ergens dat het grootste deel van de pvv stemmers uberhaubt het partijprogramma niet heeft gelezen. Ergo: een stem op basis van onderbuik. Wat prima is, maar een inhoudelijk en feitelijk gesprek wel erg ingewikkeld maakt.
Wat een arrogantie
absor
23-11-2023 om 23:42
[..]
Denk dat we inderdaad het best terug kunnen naar de situatie voor 1917.
🤪
Libertine
23-11-2023 om 23:43
majorette2005 schreef op 23-11-2023 om 23:40:
[..]
Wat een arrogantie
Stemmen op een partij zonder je te verdiepen wat het effect zal zijn op de situatie en levens van anderen, dat is pas arrogantie. Stemmen doe je niet alleen voor jezelf.
majorette2005
23-11-2023 om 23:44
SuzyQFive schreef op 23-11-2023 om 22:14:
[..]
Jij hebt echt geen idee hoe dit soort dingen bij leerlingen overkomt 🙄. En dan heb je ook echt geen idee hoe het voor kinderen is die al eens gevlucht zijn en vaak nog ouders hebben die de taal niet machtig genoeg zijn om de nuances te begrijpen.
Jij hebt echt geen enkel idee wat en hoe ik waarin sta.
Ik zie die braller Timmermans een ontzettend sneu praatje maken over kindjes die wakker worden en vragen of ze Nederland uitmoeten. Dit soort sentiment is zo sneu om je punt te maken kort na de uitslag.
Joanjett
23-11-2023 om 23:46
majorette2005 schreef op 23-11-2023 om 23:44:
[..]
Jij hebt echt geen enkel idee wat en hoe ik waarin sta.
Ik zie die braller Timmermans een ontzettend sneu praatje maken over kindjes die wakker worden en vragen of ze Nederland uitmoeten. Dit soort sentiment is zo sneu om je punt te maken kort na de uitslag.
Echt te zielig voor woorden. Kinderen die hier geboren zijn nog angst aanpraten ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.