Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
FancyDuck29
23-11-2023 om 14:40
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 13:58:
[..]
Ik sluit toch niets uit? Vind gewoon dat als je je voorgoed in een ander land vestigd, je moet aanpassen aan de taal en cultuur van het desbetreffende land. Dat vind ik ook gelden voor Polen en Britten enz. enz.
Jij wellicht niet, maar PVV wel. Expliciet.
OmaVan2
23-11-2023 om 14:49
@Bakblik en @Blomke. Integreren heeft voor de ene een andere betekenis dan voor de andere. Voor Wilders is een vrouw met een hoofddoekje per definitie niet geïntegreerd. Terwijl ik veel goed geïntegreerde moslim dames, met hoofddoek ken. Voor mij is de norm: meedoen met de samenleving.
Fleurtje_5
23-11-2023 om 14:57
Lieveheersbeest schreef op 23-11-2023 om 14:40:
[..]
Jij wellicht niet, maar PVV wel. Expliciet.
Schei toch uit met je stemmingsmakerij. Hij is niet anti-buitenlanders. Wel anti-onrecht. Onlangs gaf hij een mooi interview. Hij had vaker dingen geroepen (waar hij geen spijt van heeft) maar dat juist er voor zorgde dat het onderwerp bespreekbaar werd. Anders dommelde het maar in.
De echtgenote van Wilders is trouwens een Hongaarse diplomate. Als zij zou gaan eisen dat in de Nederlandse restaurants vooral Hongaarse goulash geserveerd moet worden, dan heb je een punt.
Dromertje
23-11-2023 om 14:59
amarna schreef op 23-11-2023 om 12:30:
Ik woon met veel plezier in een multiculturele Rotterdamse volkswijk.
Op facebook lees ik over zulke wijken heel vaak commentaar zoals "of je in Arabie loopt", en "ik durf er niet over straat, voor je het weet heb je een mes in je rug". Ik ben heel bang dat dat alleen maar erger wordt nu, dat de PVVstemmers denken "zie je wel dat wij gelijk hebben".
Hier ook een Rotterdamse. Ik woon hier al 15 jaar met veel plezier. Ik ben enorm geschrokken van deze uitslag. Ik heb gisteravond gelijk mijn moslimvrienden (Syrische vluchtelingen) een appje gestuurd om te laten weten dat ik om hun geef, mooie mensen vind en dat niet iedereen de denkbeelden van Wilders deelt. Ook een collega, moslima met hoofddoek, heb ik vanmorgen een bericht gestuurd om haar een hart onder de riem te steken. Ik zou het zeer kwetsend vinden om in een land te leven waar een politicus die zo vijandig is tegenover mensen die een bepaald kenmerk gemeen hebben (in dit geval Islamitische zijn), waar ik aan voldoe, zoveel stemmen zou krijgen. Alle culturen die ik om mij heen heb, ook op mijn werk, zie ik als een verrijking. En juist nu zouden de mensen die een ander niet willen uitsluiten op grond van geloof, afkomst of wat dan ook elkaar moeten opzoeken.
Laat Wilders maar premier worden. Daarvoor heb je hele andere kwaliteiten nodig dan om oppositie te voeren in de Eerste Kamer. BBB werd tijdens de Provinciale Statenverkiezingen ook veel groter dan nu. Ik hoop dat er weer snel nieuwe verkiezingen zullen volgen.
Los van het bovenstaande vind ik het ook verontrustend dat voor veel mensen het milieu blijkbaar geen rol speelt bij hun afweging wat voor een toekomst ze tegemoet willen gaan.
Malibu2
23-11-2023 om 15:00
OmaVan2 schreef op 23-11-2023 om 14:49:
@Bakblik en @Blomke. Integreren heeft voor de ene een andere betekenis dan voor de andere. Voor Wilders is een vrouw met een hoofddoekje per definitie niet geïntegreerd. Terwijl ik veel goed geïntegreerde moslim dames, met hoofddoek ken. Voor mij is de norm: meedoen met de samenleving.
Voor mij ligt die norm iets hoger. Inderdaad meedoen met de samenleving maar ook de westerse normen en waarden accepteren. Ik denk dat de PVV enorm heeft geprofiteerd van de pro Hamas / pro Palestina protestmarsen.
EnchantingChamois89
23-11-2023 om 15:06
Zo niet blij met de uitslag! Om je kapot te schamen als land! Nooit kunnen bedenken dat egoïsme zo’n hoogtij viert hierzo
Dan gaan wij maar vluchten, racisten leiden mijn land niet
En dan dat eeuwige zielige gejank over hoofddoekjes! Een kledingstuk!
Zijn (en een aantal van jullie) moeder(s ) liepen/lopen er ook mee
Maar dan om hun kapseltjes en permanentjes te beschermen
Zijn dan ook maar allemaal moslima’s in mijn ogen, die ook maar naar een ander land gooien

Niet schrikken als je ook ineens moslima bent hoor, het zijn prima personen! Kunnen we veel van leren 😊
OmaVan2
23-11-2023 om 15:09
Malibu2 schreef op 23-11-2023 om 15:00:
[..]
Voor mij ligt die norm iets hoger. Inderdaad meedoen met de samenleving maar ook de westerse normen en waarden accepteren. Ik denk dat de PVV enorm heeft geprofiteerd van de pro Hamas / pro Palestina protestmarsen.
Sommigen in die pro-Palestina protestmarsen zijn ook pro Hamas. Anderen zijn tegen het geweld van Israël, dat ze niet proportioneel vinden. Een heel verschil. Ik deel die laatste mening, accepteer ik dan ook niet de westerse normen en waarden?
Poezenmeisje
23-11-2023 om 15:23
De moslims en moslima's op mijn werk (al dan niet met hoofddoek) doen wat ze moeten doen. Werken.
De meesten zijn hier geboren en getogen. Die ene die dat niet is, heeft gewoon haar Nederlands op B2-niveau gehaald als volwassene. Telefoneren kan ze prima, alleen brieven/mails buiten de organisatie laat ze door collega's nalezen.
Haar vaardigheid is op een hoger niveau dan van veel mensen op internetfora en facebook, maar de zinnen lopen soms grammaticaal net een beetje anders.
Ze maakt een taalfoutje waar ze door ons op is gewezen nooit een tweede keer.
Inzet is óók belangrijk, niet alleen het aanbod. Zelfs van een kinderprogramma als Sesamstraat kun je leren.
FancyDuck29
23-11-2023 om 15:28
Fleurtje_5 schreef op 23-11-2023 om 14:57:
[..]
Schei toch uit met je stemmingsmakerij. Hij is niet anti-buitenlanders. Wel anti-onrecht.
Dat zeg ik ook nergens, wil je mij geen woorden in de mond leggen? Ik kopieer letterlijk wat er in het verkiezingsprogramma staat.
Fleurtje_5
23-11-2023 om 15:33
Beertjelief schreef op 23-11-2023 om 15:06:
Zo niet blij met de uitslag! Om je kapot te schamen als land! Nooit kunnen bedenken dat egoïsme zo’n hoogtij viert hierzo
Dan gaan wij maar vluchten, racisten leiden mijn land niet![]()
En dan dat eeuwige zielige gejank over hoofddoekjes! Een kledingstuk!
Zijn (en een aantal van jullie) moeder(s ) liepen/lopen er ook mee
Maar dan om hun kapseltjes en permanentjes te beschermen
Zijn dan ook maar allemaal moslima’s in mijn ogen, die ook maar naar een ander land gooien
Niet schrikken als je ook ineens moslima bent hoor, het zijn prima personen! Kunnen we veel van leren 😊
Leuk plaatje. Welk jaar is dat? 1960 misschien? Volgens mij loopt men nu ook nog met gebreide sjaals over het hoofd als het koud is. Tenminste ik wel. En soms draag ik zelfs een gebreide muts als het echt koud is. En dat alleen als ik het koud heb, en niet omdat iemand zonder muts niet oké zou zijn. Als jij een hoofddoekje (gebreid gehaakt of geweven) wilt dragen heb ik daar geen probleem mee. Als jij denkt dat ik dan een zondaar ben als ik geen hoofddoek draag boeit me dat ook niet. Wel vind ik het niet goed als je mij dan lastig zou gaan vallen.
Nog een leuk plaatje over vroeger en nu. Zoek de verschillen:

Foto: Beeld Ouders van Nu Redactie. Leuke uitstapjes met de trein.
https://nos.nl/artikel/2420419-azc-budel-gaat-in-2024-dicht-gemeente-is-geweldsincidenten-zat 9 maart 2022
https://nos.nl/artikel/2481573-politie-mee-op-de-trein-bij-maarheeze-na-overlast-asielzoekers NOS 5 juli 2023
Fleurtje_5
23-11-2023 om 15:37
Lieveheersbeest schreef op 23-11-2023 om 15:28:
[..]
Dat zeg ik ook nergens, wil je mij geen woorden in de mond leggen? Ik kopieer letterlijk wat er in het verkiezingsprogramma staat.
Ik heb er laatst een flard van gezien en hoop dan ook dat bepaalde punten er uit worden gehaald. En dat heeft hij ook toegeven. Toch?
Net zoals ik het verkiezingsprogramma van DENK heel fout vind. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vermoed dat ook mensen van DENK de racismekaart gaan trekken vanwege de laatste verkiezingenuitslag.
Bakblik
23-11-2023 om 15:37
OmaVan2 schreef op 23-11-2023 om 14:49:
Malibu2 schreef op 23-11-2023 om 15:00:
[..]
Welke betekenis moet ik dan hechten aan het door jou genoemde normen en waarden accepteren dat net iets hoger ligt dan meedoen in de samenleving?
Volgens mij kun je niet meedoen in de samenleving als je de westerse normen en waarden niet accepteert. Sommige dingen in de westerse samenleving moet je wel uitgelegd krijgen voordat je ze volledig eigen kunt maken en het vraagt oefening om daaraan te kunnen voldoen. Zoals dat ergens op tijd zijn zoals ik eerder noemde. En echt ze doen hun best maar we kunnen niet verwachten dat ze zich dat binnen een week eigen maken.
FancyDuck29
23-11-2023 om 15:41
Fleurtje_5 schreef op 23-11-2023 om 15:37:
[..]
Ik heb er laatst een flard van gezien en hoop dan ook dat bepaalde punten er uit worden gehaald. En dat heeft hij ook toegeven. Toch?
Geen idee. Maar ik zou het fijn vinden als je mij niet als stemmingsmaker weg gaat zetten, terwijl ik puur af ga op de inhoud zoals zij die zelf nù online delen.
yette
23-11-2023 om 15:57
Poezenmeisje schreef op 23-11-2023 om 13:50:
Als ik in Mali, Ecuador of Finland iets heb, dan krijg ik echt niet een Nederlandstalig foldertje in handen gedrukt.
Het zal er vanaf hangen hoe belangrijk de informatie is die men wil overbrengen en hoeveel mensen die informatie wel/beter snappen als het in het Nederlands is. Maar jij in je uppie in Finland, is waarschijnlijk geen reden voor een folder, nee.
Daglichtlamp
23-11-2023 om 16:05
Poezenmeisje schreef op 23-11-2023 om 13:50:
Als ik in Mali, Ecuador of Finland iets heb, dan krijg ik echt niet een Nederlandstalig foldertje in handen gedrukt.
Misschien wel als in die landen een grote nederlandstalige gemeenschap zou zijn die de landstaal nog niet genoeg machtig is en het gaat om iets belangrijks. Niemand vraagt om alles te vertalen in elke taal, maar als het echt belangrijk is, zoals bijvoorbeeld bij corona, dan moet je dat gewoon wel doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.