Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Auwereel
23-11-2023 om 12:46
Een polderende Wilders met afgekoelde soep, na al die jaren in de oppositie extreem loeihete soep met warmhoudplaat te hebben opgediend, zou hij daar aan kunnen wennen? Persoonlijk kan ik me zo'n Wilders nog niet voorstellen. Bovendien zal zijn achterban daar ook niet op zitten te wachten.
Aviendha
23-11-2023 om 12:54
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-11-2023 om 11:45:
[..]
Links forum? Dat deze poll aangeeft dat de meeste links kiezen maakt het nog geen links forum. Of heb ik de memo van VIAFORA gemist?
Rustig maar, ik bedoelde het niet zo letterlijk. De poll is toch super links, dan is het toch raar om op dit topic verwijten te maken over de uitslag. Dat is alles wat ik bedoelde.
Bakblik
23-11-2023 om 13:09
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 12:45:
[..]
Dan kunnen ze het hun kinderen toch in het Arabisch uitleggen. En daarbij vind ik het heel raar dat er überhaupt niets aan Nederlandse taal gedaan wordt, terwijl ze hier wel willen wonen en willen profiteren van ons stelsel.
Alleen voor hun zelf al zou het mooi zijn dat ze zich in het Nederlands kunnen redden, toch?
Je moet mensen geen vis geven, maar hun leren vissen.
Ja natuurlijk kunnen ze het in het Arabisch uitleggen als ze het zelf voldoende begrijpen. Er wordt echt gewerkt aan de Nederlandse taal, ik hou mij bezig met andere vaardigheden die nodig zijn voor de inburgering en dat doen we in het Nederlands waarbij we dan soms ook dingen moeten uitleggen over de Nederlandse taal om te zorgen dat we begrepen worden.
In die zin krijgen ze geen vis maar leren we ze vissen.
Profiteren vind ik wel een heel negatief woord in deze. Ze maken gebruik van ons stelsel wat nog niet perfect ingeregeld is.
Vluchtelingen wachten op hun beurt om naar een taalcursus te mogen. Als ze sneller de taal willen leren zijn er allerlei hobbels te overwinnen. In onze gemeente is er in de bibliotheek taalles op een heel laagdrempelig niveau. Daar kunnen ze leren zichzelf te redden met boodschappen doen en te reizen met het ov. Echt begrijpen waar het nieuws over gaat kan vaak pas als ze de taalcursus hebben gedaan. Tot die tijd wordt er vaak gekleurd nieuws gekeken/gelezen in de taal die ze wel spreken. Nu is er genoeg te vinden over Wilders overwinning op nieuwssites in het Arabisch en dat is natuurlijk niet objectief. Daar zijn zijn uitspraken uit het verleden alweer opgediept uit de krochten van het internet.
Blomke82
23-11-2023 om 13:26
Bakblik schreef op 23-11-2023 om 13:09:
[..]
Ja natuurlijk kunnen ze het in het Arabisch uitleggen als ze het zelf voldoende begrijpen. Er wordt echt gewerkt aan de Nederlandse taal, ik hou mij bezig met andere vaardigheden die nodig zijn voor de inburgering en dat doen we in het Nederlands waarbij we dan soms ook dingen moeten uitleggen over de Nederlandse taal om te zorgen dat we begrepen worden.
In die zin krijgen ze geen vis maar leren we ze vissen.
Profiteren vind ik wel een heel negatief woord in deze. Ze maken gebruik van ons stelsel wat nog niet perfect ingeregeld is.
Vluchtelingen wachten op hun beurt om naar een taalcursus te mogen. Als ze sneller de taal willen leren zijn er allerlei hobbels te overwinnen. In onze gemeente is er in de bibliotheek taalles op een heel laagdrempelig niveau. Daar kunnen ze leren zichzelf te redden met boodschappen doen en te reizen met het ov. Echt begrijpen waar het nieuws over gaat kan vaak pas als ze de taalcursus hebben gedaan. Tot die tijd wordt er vaak gekleurd nieuws gekeken/gelezen in de taal die ze wel spreken. Nu is er genoeg te vinden over Wilders overwinning op nieuwssites in het Arabisch en dat is natuurlijk niet objectief. Daar zijn zijn uitspraken uit het verleden alweer opgediept uit de krochten van het internet.
Maar dat maakt het juist alleen maar enger dat ze de Nederlandse taal niet spreken.
FancyDuck29
23-11-2023 om 13:34
heb je enig idee hoe moeilijk het is om in een tweede taal een overheidsbrief te lezen? Of iets medisch? In het NL komen er al heel veel mensen niet uit!
Ik heb opleidingen gevolgd en diploma’s behaald voor de Duitse en Engelse taal (niet mijn moedertalen) en ik zou daar ongetwijfeld op vastlopen. Je reageert hier zó kortzichtig op, echt ongelofelijk.
Verder, waarom wordt alleen Turks en Arabisch uitgesloten? Waarom is Pools wel oké? Of Engels?
Poezenmeisje
23-11-2023 om 13:44
Auwereel schreef op 23-11-2023 om 12:46:
Een polderende Wilders met afgekoelde soep, na al die jaren in de oppositie extreem loeihete soep met warmhoudplaat te hebben opgediend, zou hij daar aan kunnen wennen? Persoonlijk kan ik me zo'n Wilders nog niet voorstellen. Bovendien zal zijn achterban daar ook niet op zitten te wachten.
Die twee miljoen kiezers die ineens zijn achterban zijn, komen voor een groot deel bij andere politieke partijen vandaan.
Of zou Wilders 'zijn achterban' jarenlang niet hebben gestemd en nu ineens massaal zijn gaan stemmen waardoor zijn partij twee keer groter is geworden?
wild-flower
23-11-2023 om 13:50
Standpunten van de PVV samengevat : ( ben benieuwd wat blijft staan in coalitie )
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/11/pvv-partij-geert-wilders-standpunten-wat-wil-de-pvv/
Poezenmeisje
23-11-2023 om 13:50
Als ik in Mali, Ecuador of Finland iets heb, dan krijg ik echt niet een Nederlandstalig foldertje in handen gedrukt.
MellowTurkey78
23-11-2023 om 13:52
Lieveheersbeest schreef op 23-11-2023 om 11:44:
[..]
Ach ja, de PVV wil de eerste kamer ook afschaffen. Dus wie weet hoe lang die er nog is.
Maar dat moet dan toch eerst nog even een meerderheid halen in de 2e en 1e kamer..
Ik baal echt stevig van de uitslag maar zoals Lizzylizz zegt zo heet zal de soep niet gegeten worden. De pvv kan wel allemaal plannen hebben maar zo haalbaar zijn die helemaal niet...
Bakblik
23-11-2023 om 13:54
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 13:26:
[..]
Maar dat maakt het juist alleen maar enger dat ze de Nederlandse taal niet spreken.
En hoe komt het dat ze de taal niet spreken? De eerste generatie arbeidsmigranten die hierheen kwam in de jaren 70 hoefde de taal niet te leren, omdat het de verwachting was dat ze terug zouden gaan.
De vluchtelingen/arbeidsmigranten die nu komen moeten wel inburgeren en de taal leren maar dat duurt en duurt en duurt doordat er te weinig plaatsen zijn voor volwassenen. Kinderen tot 18 jaar gaan naar school en speciale taalklassen waardoor zij wel sneller de taal leren.
Niet voor iedereen is het niet spreken van de taal vrije keus, ze zijn afhankelijk van het trage systeem. Met dank aan 13 jaar halfslachtig VVD beleid.
Doorpakken hadden we gemoeten toen er veel vluchtelingen deze kant op kwamen. Inburgeren moet je doen als je net hier arriveert als je nog vol idealen zit die in je thuisland niet haalbaar waren. Als je keer op keer moet wachten op vanalles en nog wat zakt de moed je in de schoenen.
MellowTurkey78
23-11-2023 om 13:56
Auwereel schreef op 23-11-2023 om 12:46:
Ik ook niet...Gaat hem niet worden joh...
Mooi omschreven
...
Blomke82
23-11-2023 om 13:58
Lieveheersbeest schreef op 23-11-2023 om 13:34:
heb je enig idee hoe moeilijk het is om in een tweede taal een overheidsbrief te lezen? Of iets medisch? In het NL komen er al heel veel mensen niet uit!
Ik heb opleidingen gevolgd en diploma’s behaald voor de Duitse en Engelse taal (niet mijn moedertalen) en ik zou daar ongetwijfeld op vastlopen. Je reageert hier zó kortzichtig op, echt ongelofelijk.Verder, waarom wordt alleen Turks en Arabisch uitgesloten? Waarom is Pools wel oké? Of Engels?
Ik sluit toch niets uit? Vind gewoon dat als je je voorgoed in een ander land vestigd, je moet aanpassen aan de taal en cultuur van het desbetreffende land. Dat vind ik ook gelden voor Polen en Britten enz. enz.
Bakblik
23-11-2023 om 14:07
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 13:58:
[..]
Ik sluit toch niets uit? Vind gewoon dat als je je voorgoed in een ander land vestigd, je moet aanpassen aan de taal en cultuur van het desbetreffende land. Dat vind ik ook gelden voor Polen en Britten enz. enz.
Meld je aan bij Vluchtelingenwerk als vrijwilliger! Kan je helpen mensen op die taalcursus te krijgen! Genoeg vrijwilligers nodig nog. Kan je gelijk zien hoe ingewikkeld en bureaucratisch die processen zijn met voor Nederlanders al bijna onleesbare formulieren laat staan als je de taal niet goed machtig bent.
Edit: Dat veel vluchtelingen/arbeidsmigranten de taal niet beheersen en niet goed integreren in de Nederlandse cultuur ligt volgens mij aan het feit dat de inburgering heel erg is gestoeld westerse ideeën en principes. Voor ons is woensdagochtend taalles om 9.00 taalles om 9.00. en wij zijn er. De uit de Arabische cultuur afkomstige vluchteling ziet 9.00 niet als zo'n exacte tijd, 9.10 of 9.17 past ook nog in hun idee van op tijd. Dat het zaaltje om 10.00 uur leeg moet zijn voor de volgende cursus helpt ook niet mee om een vol uur les te kunnen geven. Het op tijd komen is niet binnen een week doorgedrongen in hun brein. Hun hele cultuur is daar niet op ingericht. Eerder uit bed, sneller aankleden en ontbijten is echt iets dat we tig keer moeten herhalen. Na 12 weken cursus zijn we blij als we om 9.05 met de meeste cursisten kunnen starten met de les. Maar een kind dat huilt bij het naar school brengen kan er zomaar voor zorgen dat de laatste van de groep toch pas om 9.15 binnen is.
amarna
23-11-2023 om 14:23
OmaVan2 schreef op 23-11-2023 om 12:41:
[..]
Ik woon aan de rand van zo'n buurt en ik ben weleens 's avonds in het donker een verdwaalde witte dame tegengekomen, die min of meer in paniek was om de mannen in lange witte gewaden, die nog even op de stoep een sigaretje aan het roken waren. Ik heb haar verteld dat er geen enkel gevaar was en uitgelegd hoe ze zo snel mogelijk mijn wijk weer kon verlaten. Overigens wil ik incidenten die er wel zijn niet bagataliseren, maar in Nederland zijn geen ghetto's en als er overlast is, is het vaak geconcentreerd op wat hang plekken.
Ik ben zelf nooit bang, maar familie van mij wel. Willen alleen overdag bij ons op visite komen. Durven ook niet bij een automaat cashgeld te pinnen. Of alleen met de metro naar het centrum van Rotterdam. Zelfs niet naar Duitsland of Belgie. Ze vinden mij een ontzettende waaghals dat ik 's avonds laat met het OV naar huis ga. Of zonder mijn man naar mn familie in Canada. Ik zou gek worden als ik me zo bang liet maken!
Fleurtje_5
23-11-2023 om 14:40
MMcGonagall schreef op 22-11-2023 om 15:30:
Links bolwerk hier. Niet bij mij, ik heb VVD gestemd. Ik kijk wat angstig uit naar de uitslagen omdat ik veel mensen ken die PVV hebben gestemd. Niet dat er iemand met de PVV zal gaan regeren maar het zegt iets over het denkvermogen van gemiddeld Nederland.
Dit vind ik wel zó denigrerend. Ba'h. Valt dit niet ook onder stemmingsmakerij?
Ik schreef al eens eerder dat Wilders niet op mijn lijstje stond, maar toen DENK vond dat Wilders achter tralies moest vanwege zijn mening, en dat moslimhaat heel streng moest worden bestraft (zonder dat ze repten over homohaat, christenhaat, vrouwenhaat etc.) heb ik geschreven dat zulke fratsen er voor zorgen dat Wilders er nu wel opstaat.
Al die mensen hebben massaal op de PVV gestemd omdat ze de toestand zoals die is ontstaan (doordat veel 'slimme' mensen altijd anders hebben gestemd ondanks alle leugens waar de VVD steeds weer mee weg kwam) spuugzat zijn. Al dat gelieg en gelach waar ze telkens mee weg kwamen omdat mensen met 'een ander denkvermogen' er op bleven stemmen, terwijl de lange rijen bij de voedselbanken en het aantal daklozen toe bleef nemen.
Het grote signaal dat velen bij de vorige verkiezingen gaven door op de BBB te stemmen is blijkbaar nog steeds niet aangekomen bij de 'geleerden'.
Ik zelf heb niet op Geert gestemd, maar ik begrijp heel goed waarom mensen op hem hebben gestemd en ik ben héél blij dat hij mee mag doen. Ik vond het stemmen juist moeilijk omdat ik het liefst meerdere bolletjes had willen aankruisen. En dan had Wilders ook een stem van mij gekregen, maar nu moest ik kiezen tussen meerdere goede kandidaten. Ons land is niet alleen maar rechts of links. Zoveel mensen zoveel wensen.
Wel ben ik heel blij dat Timmermans met zijn ingestudeerde woorden NIET de grootste is geworden. Hij doet nu net alsof de wereld vergaat. Terwijl de wereld was vergaan als hij de grootste was geworden, omdat hij heel ver van de werkelijkheid afstaat. Dit piepkleine landje kan nou eenmaal niet iedereen-wiens-wieg-elders-op-de-wereld-stond opvangen. En dan ook nog met voorrang. Dan gaat dit landje ten onder. Mensen die in gevaar zijn moeten we opvangen, maar wat ik allemaal elke dag zie zijn geen vluchteling. Maar lijken vaak zelf een gevaar.
En dan die arrogantie van bv Dilan, die absoluut niet met de PVV wou mee doen, ze sloot hem bij voorbaat al uit, ze dacht dat zij al gewonnen had, terwijl zij onlangs nog luid aplaudiseerde voor Henk Kamp toen die op een VVD-congres tot erelid van de VVD werd benoemd. Dé Henk Kamp, die veel leed heeft veroorzaakt in ons land.(wat nog steeds niet is opgelost). Veel en veel meer leed dan wat zij Wilders verwijt.
Terwijl Dilan eerder aangaf de deur op een kiertje te zetten voor de PVV, waaide ze gewoon met de wind mee, en ze wou ook niet leren van eerder gemaakte fouten binnen de VVD. Dan gebruikte ze woorden als 'blinde vlekken' en 'niet omkijken, maar door'. In een debat schoof ze de VVD-blinde vlekken juist naar de anderen want die zaten toch ook in de Kamer. Zo'n goedkope smoes. Want het was de VVD die de lakens uitdeelde. Logisch dat zij niet de grootste is geworden.
Iemand schreef een poosje geleden op dit forum dat Wilders punten wou scoren door aan te geven dat hij wel met de VVD wou mee doen. Toen heb ik aangegeven dat het eerder andersom is. Dat Dilan blij zou mogen zijn als zij mee zou mogen doen met Geert.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.