Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
yette
23-11-2023 om 11:29
Ik heb meteen na de exitpoll de tv uitgezet. Ben in bed gekropen om even mijn eerste onrust te laten bezinken. Dat is deels gelukt. Maar ik blijf me toch wel zorgen maken om wat deze uitslag gaat betekenen voor de houding van anderen tegenover mijn kind en al mijn neefjes en nichtjes.
Onze zoon is namelijk vorige maand op papier een man geworden en heeft 13 oktober zijn eerste genderoperatie ondergaan. Daarnaast ben ik in mijn familie als enige getrouwd met een Nederlander. Van de 12 kleinkinderen van mijn ouders, zijn er 2 half-Surinaams, 3 half-Aziatisch en 3 half-Arabisch. En dat zie je.
Onze zoon en zijn gekleurde neefjes en nichtjes hebben sowieso al af en toe te kampen met figuren die het nodig vinden om hun out of the blue te vertellen hoe zij denken over hun afkomst, sexuele voorkeur of genderproblemen. Dat hakt erin bij deze kinderen èn bij ons. Ik ben bang dat het er niet beter op wordt. Als we straks een of meer landsbestuurders hebben die met eenzelfde minachting praten over transgenders en buitenlanders, ben ik bang dat de echo van die uitspraken in de samenleving steeds luider zal worden. Op dit moment zijn mensen zich er nog enigzins van bewust dat je elkaar niet zo behandelt: 'Ik mag het eigenlijk niet zeggen, ... ' beginnen ze dan. Maar als minister of wellicht zelfs minister-president Wilders straks nog steeds zegt dat hij minder Marokkanen wil, wordt het dan ook meer geaccepteerd als mensen zomaar op internet, op school of in een supermarkt tegen mijn nichtjes zeggen dat zij hier niet horen? En als Wilders het heeft over 'gender-gekte' en daarbij stelt: 'Morgen ben je een kameel, overmorgen een dromedaris', wordt het dan ook nòg meer geaccepteerd als iemand dergelijke dingen tegen mijn zoon zegt?!
Nu ik het een nachtje heb laten bezinken, is dit wat er over is van de knoop in mijn maag. Prima hoor, een nieuw geluid. Daar waren we aan toe. Inhoudelijk is de PVV absoluut niet mijn partij, maar ze moeten gehoord worden en ik denk dat het uiteindelijk wel los zal lopen met de ingrijpende politieke besluitvorming die zij willen. Daarvoor is Godzijdank altijd nog een kamermeerderheid nodig. Mijn grootste angst bij dit nieuwe geluid, is dat Wilders de rottige toon zet voor hoe sommige, al kwetsbare groepen in onze samenleving, nòg vaker zullen worden behandeld. Dat je het nu wèl mag zeggen. En ik vrees dat die angst terecht is.
Want één op de vijf kiezers koos gisteren voor een man die de vergelijking met dieren (heel toevallig dieren uit een gebied dat hijzelf veracht!), gebruikt voor mensen als mijn zoon: slachtoffers van gender-gekte, die morgen een kameel zijn en overmorgen een dromedaris
Lizzyliz
23-11-2023 om 11:32
Er zal heel wat gepolderd moeten worden met coalitiepartijen. En dan is er ook nog de Eerste Kamer. Ik denk dus dat de soep ook niet zo heet gegeten wordt.
Zilver_gray
23-11-2023 om 11:36
yette schreef op 23-11-2023 om 11:29:
Ik heb meteen na de exitpoll de tv uitgezet. Ben in bed gekropen om even mijn eerste onrust laten bezinken. Dat is deels gelukt. Maar ik blijf me toch wel zorgen maken om wat deze uitslag gaat betekenen voor de houding van anderen tegenover mijn kind en al mijn neefjes en nichtjes.
Onze zoon is namelijk vorige maand op papier een man geworden en heeft 10 dagen geleden zijn eerste genderoperatie ondergaan. Daarnaast ben ik in mijn familie als enige getrouwd met een Nederlander. Van de 12 kleinkinderen van mijn ouders, zijn er 2 half-Surinaams, 3 half-Aziatisch en 3 half-Arabisch. En dat zie je.
Onze zoon en zijn gekleurde neefjes en nichtjes hebben sowieso al af en toe te kampen met figuren die het nodig vinden om ze out of the blue te vertellen hoe zij denken over hun afkomst, sexuele voorkeur of genderproblemen. Dat hakt erin en ik ben bang dat het er niet beter op wordt. Als er straks een of meer landsbestuurders hebben die met eenzelfde minachting praten over transgenders en buitenlanders, ben ik bang dat de echo van die uitspraken in de samenleving steeds luider zal worden. Op dit moment zijn mensen zich er nog enigzins van bewust dat je elkaar niet zo behandelt: 'Ik mag het eigenlijk niet zeggen, ... ' beginnen ze dan. Maar als minister of wellicht zelfs minister-president Wilders straks nog steeds zegt dat hij minder Marokkanen wil, wordt het dan ook meer geaccepteerd als mensen zomaar op internet, op school of in een supermarkt tegen mijn nichtjes zeggen dat zij hier niet horen? En als Wilders het heeft over 'gender-gekte' en daarbij stelt: 'Morgen ben je een kameel, overmorgen een dromedaris', wordt het dan ook nog meer geaccepteerd als iemand dergelijke dingen tegen mijn zoon zegt?!
Nu ik het een nachtje heb laten bezinken, is dit wat er over is van de knoop in mijn maag. Prima hoor, een nieuw geluid. Daar waren we aan toe. Inhoudelijk is de PVV absoluut niet mijn partij, maar ze moeten gehoord worden en ik denk dat het uiteindelijk wel los zal lopen met de ingrijpende politieke besluitvorming die zij willen. Daarvoor is Godzijdank altijd nog een kamermeerderheid nodig. Mijn grootste angst bij dit nieuwe geluid, is dat Wilders de rottige toon zet voor hoe sommige, al kwetsbare groepen in onze samenleving, nòg vaker zullen worden behandeld. En ik vrees dat die angst terecht is.
Eén op de vijf kiezers, koos gisteren voor een man die dieren (heel toevallig dieren uit een gebied dat hijzelf veracht!), gebruikt voor mensen als mijn zoon: gender-gekken die morgen een kameel zijn en overmorgen een dromedaris![]()
Ik kan het alleen maar volledig met je eens zijn. Dat is ook mijn angst.
FancyDuck29
23-11-2023 om 11:44
Lizzyliz schreef op 23-11-2023 om 11:32:
Er zal heel wat gepolderd moeten worden met coalitiepartijen. En dan is er ook nog de Eerste Kamer. Ik denk dus dat de soep ook niet zo heet gegeten wordt.
Ach ja, de PVV wil de eerste kamer ook afschaffen. Dus wie weet hoe lang die er nog is.
Gebruikersnaaminvullen
23-11-2023 om 11:45
Aviendha schreef op 23-11-2023 om 10:35:
[..]
Beetje apart om je verwijt te uiten op een links forum als deze. Ik voel me niet verbonden met - noch verantwoordelijk voor deze "jullie".
Links forum? Dat deze poll aangeeft dat de meeste links kiezen maakt het nog geen links forum. Of heb ik de memo van VIAFORA gemist?
Daglichtlamp
23-11-2023 om 11:46
Lieveheersbeest schreef op 23-11-2023 om 11:44:
[..]
Ach ja, de PVV wil de eerste kamer ook afschaffen. Dus wie weet hoe lang die er nog is.
Daar is een grondwetswijziging voor nodig, dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
Herfstappeltaart
23-11-2023 om 11:49
Blomke82 schreef op 23-11-2023 om 10:14:
[..]
Tja, GL/PvdA had een (vooral gister boze) witte oude man aan de top, had ik bij de samenwerking ook niet gedacht...
Op nr. 2 een hele goede vrouw met hoofddoek dus hou even op met die stemmingmakerij alsjeblieft.
FancyDuck29
23-11-2023 om 11:53
Daglichtlamp schreef op 23-11-2023 om 11:46:
[..]
Daar is een grondwetswijziging voor nodig, dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
Ik denk dat Wilders daar anders over denkt, aangezien hij het wel in zijn verkiezingsprogramma opgenomen heeft.
OmaVan2
23-11-2023 om 12:09
@Yette, je ziet dat het al veel normaler is om openlijk racistisch en homofoob te zijn als 30 jaar geleden. Aan de andere kant heb je de te politiek correcte beleidsmakers, die angstig zijn om problemen te benoemen. Het moet mogelijk zijn om uit te spreken dat er bij bepaalde groepen vaker bepaalde problemen voorkomen, want dan pas kan je er beleid op maken. Tijdens de Coronacrisis was voor de artsen al vrij vlug duidelijk dat ongevaccineerde, te dikke, oudere allochtonen oververtegenwoordigd waren op de IC. Uiteindelijk heeft de overheid hier nauwelijks op geacteerd, wel is de vaccinatiegraad omhoog gekregen door wat projecten van huisartsen met een migratieachtergrond. Ander voorbeeld, uit een onderzoek van het WODC blijkt dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers. Echter, die oververtegenwoordiging daalt en die daling blijkt te correleren met het stijgende opleidingsniveau. Nog sterker de onderzoekers vragen zich af of de volledige oververtegenwoordiging wordt veroorzaakt door een gemiddeld lager opleidingsniveau. Ik heb er echter nog geen politicus over gehoord. Er is wel een roep om strengere straffen, terwijl nooit is bewezen dat dat helpt, maar niet om beter onderwijs om de instroom in de criminaliteit te verminderen.
Herfstappeltaart
23-11-2023 om 12:13
@Yette: eens met je verhaal. Laten we hopen dat hij genoeg tegengas krijgt.
amarna
23-11-2023 om 12:30
Ik woon met veel plezier in een multiculturele Rotterdamse volkswijk.
Op facebook lees ik over zulke wijken heel vaak commentaar zoals "of je in Arabie loopt", en "ik durf er niet over straat, voor je het weet heb je een mes in je rug". Ik ben heel bang dat dat alleen maar erger wordt nu, dat de PVVstemmers denken "zie je wel dat wij gelijk hebben".
Herfstappeltaart
23-11-2023 om 12:35
amarna schreef op 23-11-2023 om 12:30:
Op facebook lees ik over zulke wijken heel vaak commentaar zoals "of je in Arabie loopt", en "ik durf er niet over straat, voor je het weet heb je een mes in je rug". Ik ben heel bang dat dat alleen maar erger wordt nu, dat de PVVstemmers denken "zie je wel dat wij gelijk hebben".
Daar ben ik ook bang voor. Mensen die zich tot nu toe nog wat inhielden voelen zich nu gesterkt in hun racistische denkbeelden.
Bakblik
23-11-2023 om 12:37
majorette2005 schreef op 23-11-2023 om 11:04:
[..]
Ja, mijn schoonouders en familie.
Die zijn neem ik aan al langer hier? Goed geïntegreerd, de taal goed machtig en goed geïnformeerd op alle fronten? Echt, nieuwkomers uit onveilige landen, gevlucht voor het regime van bijvoorbeeld Assad zien de kreten van Wilders echt als een bedreiging, zeker als ze nog niet goed geïnformeerd zijn over ons politieke systeem. Er zijn erbij die denken dat Wilders het alleen voor het zeggen krijgt.
OmaVan2
23-11-2023 om 12:41
amarna schreef op 23-11-2023 om 12:30:
Ik woon aan de rand van zo'n buurt en ik ben weleens 's avonds in het donker een verdwaalde witte dame tegengekomen, die min of meer in paniek was om de mannen in lange witte gewaden, die nog even op de stoep een sigaretje aan het roken waren. Ik heb haar verteld dat er geen enkel gevaar was en uitgelegd hoe ze zo snel mogelijk mijn wijk weer kon verlaten. Overigens wil ik incidenten die er wel zijn niet bagataliseren, maar in Nederland zijn geen ghetto's en als er overlast is, is het vaak geconcentreerd op wat hang plekken.
Blomke82
23-11-2023 om 12:45
Bakblik schreef op 23-11-2023 om 10:52:
[..]
Ooit iemand gesproken met een migratie achtergrond? Als die ouders de Nederlandse taal al een beetje machtig zijn om te begrijpen wat er is gezegd in het nieuws zijn ze nog niet in staat om de ingewikkelde politieke situatie van Nederland op kinderniveau uit te leggen en hun kinderen gerust te stellen! Het is geen onzin!
Dan kunnen ze het hun kinderen toch in het Arabisch uitleggen. En daarbij vind ik het heel raar dat er überhaupt niets aan Nederlandse taal gedaan wordt, terwijl ze hier wel willen wonen en willen profiteren van ons stelsel.
Alleen voor hun zelf al zou het mooi zijn dat ze zich in het Nederlands kunnen redden, toch?
Je moet mensen geen vis geven, maar hun leren vissen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.