Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
MeganRapinoe
29-01-2023 om 18:17
Miraval schreef op 29-01-2023 om 16:27:
wanneer ik de stemwijzer invul kom ik standaard uit op VVD, 50+, PVV of CU.
Nu ben ik benieuwd naar jullie input. Ik ben een ondernemer, dus een partij die opkomt voor het MKB is voor mij het belangrijkst. Daarnaast vind ik huisvesting belangrijk. Dat werken meer moet lonen en minder nivellering met parttimers of mensen die niet werken (om welke reden dan ook), en ja ook het immigratiebeleid vind ik een belangrijk vraagstuk. Ik ben eerder voor een model zoals in Zwitserland, Denemarken of zelfs Australië. En ik ben ook "voor" de boeren.
Zoals ik het hier dan lees zijn mijn speerpunten dus bijna racistisch (immigratiebeleid) maar de partijen die bij mij aansluiten zijn nu eenmaal genoemde partijen aangevuld met JA21 en BBB.
Welke andere partij is een alternatief met deze speerpunten?
Dit vind ik dus gek. Je stemt toch op een partij die een visie op de gehele samenleving heeft die bij jouw visie past? Niet alleen die opkomt voor de belangen van jouzelf. Ik ben ook ondernemer, maar ik vind bijvoorbeeld dat ik best wat meer belasting in en mag betalen ter verbetering van de samenleving als geheel.
Onderwijs, zorg, klimaat: daar zitten belangrijke punten voor mij die mij persoonlijk alleen maar meer geld en gedoe gaan geven als ze doorgevoerd worden. Maar ik wil wel dat het gebeurt, want ik geloof dat de samenleving als geheel daar beter van wordt.
Je leeft toch niet alleen voor jezelf? Je bent toch onderdeel van iets groters, een radertje in een systeem. En dat systeem moet goed blijven draaien, niet alleen jouw radertje.
Miraval
29-01-2023 om 18:18
Angela1967 schreef op 29-01-2023 om 17:44:
[..]
Heel andere manier: Je kunt ook meer invalshoeken gaan lezen op de punten die jij belangrijk vindt en daarmee je mening toetsen aan de feiten. Misschien kom je dan wel tot andere standpunten.
Daarbij is het mijns inziens niet noodzakelijk om te stemmen voor de verbetering van je eigen (werk)situatie. Stel je voor dat alles best goed geregeld is volgens jou, voor mkb, en anderen partijen gaan daar geen ingrijpende veranderingen in aanbrengen, dan kun je toch juist op een partij stemmen die minder bedeelden in onze maatschappij een betere situatie wil geven?
Gr Angela
Is het niet zo dat iedereen stemt naar waar zijn/haar voorkeuren liggen? Ik heb de mijne genoemd dus mijn voorkeur gaat uit naar een partij die daar het dichtst bij komt.
SlushyAlbatross55
29-01-2023 om 18:18
Miraval schreef op 29-01-2023 om 18:16:
[..]
Daar gaat mijn idee ook naar uit nu... of BBB. Moet me sowieso nog meer verdiepen in de partijprogramma's hoor maar die partijen trekken me wel aan.
Herkenbaar.
LostJellyfish83
29-01-2023 om 18:22
Miraval schreef op 29-01-2023 om 18:16:
[..]
Daar gaat mijn idee ook naar uit nu... of BBB. Moet me sowieso nog meer verdiepen in de partijprogramma's hoor maar die partijen trekken me wel aan.
Ik twijfel over BBB, omdat nieuwe partijen vaak verzanden in ruzies en gedoe, zeker als ze opeens groot geworden zijn. Dat vind ik dan zo zonde van mijn stem, maar ik moet me er ook nog meer in verdiepen.
Miraval
29-01-2023 om 18:27
Mug schreef op 29-01-2023 om 18:22:
[..]
Ik twijfel over BBB, omdat nieuwe partijen vaak verzanden in ruzies en gedoe, zeker als ze opeens groot geworden zijn. Dat vind ik dan zo zonde van mijn stem, maar ik moet me er ook nog meer in verdiepen.
Ja dat is idd het risico met die nieuwe partijen. Ik stem iig geen VVD, PVV, FvD of D66. Goed ik heb nog een dikke maand om me beter te oriënteren.
Angela1967
29-01-2023 om 18:30
Miraval schreef op 29-01-2023 om 18:18:
[..]
Is het niet zo dat iedereen stemt naar waar zijn/haar voorkeuren liggen? Ik heb de mijne genoemd dus mijn voorkeur gaat uit naar een partij die daar het dichtst bij komt.
Posting van Meganrepanoe geeft veel concreter weer wat ik bedoel. Ben benieuwd naar jouw concrete reactie? Je kunt wel een voorkeur hebben maar misschien is dat voor jouw individuele situatie fijn en zie je nog niet de nadelen voor anderen. Als je ziet wat er mogelijk is terwijl jij er zelf niet veel nadeel door onder vindt kom je dus wellicht tot andere politieke keuzes.
Gr Angela
LostJellyfish83
29-01-2023 om 18:31
Miraval schreef op 29-01-2023 om 18:27:
[..]
Ja dat is idd het risico met die nieuwe partijen. Ik stem iig geen VVD, PVV, FvD of D66. Goed ik heb nog een dikke maand om me beter te oriënteren.
Die partijen stem ik ook absoluut niet. CU vind ik altijd nog wel sympathiek, maar de C past niet bij mij dus die valt ook af.
Best lastig nog.
Libertine
29-01-2023 om 18:32
Miraval schreef op 29-01-2023 om 18:18:
[..]
Dat is zeker zo. Er zijn stemmers die zichzelf en hun eigen standaard als voorkeur hebben. En daar zijn de partijen die je noemt passend bij. Dan kies je ongeveer wat we de afgelopen jaren al hebben gezien maar dan nog een tikkie heftiger. Neoliberalisme on speed zeg maar.
De stemmers die naast zichzelf ook de maatschappij belangrijk vinden, en wellicht zelfs iets willen inleveren ten baten van anderen (aka solidariteit), hebben een andere voorkeur en stemmen iets anders. Bijvoorbeeld op partijen die iets willen doen op onderwerpen als armoede, onderwijs, zorg, klimaat, dierenleed, sociaal vangnet, discriminatie/ongelijkheid op basis van kleur/gender/seksuele voorkeur
Iedereen maakt z’n eigen optelsom.
Cookielover
29-01-2023 om 18:47
Doemijdieglazenbol schreef op 29-01-2023 om 13:57:
[..]
Ik ben steeds zo benieuwd wie dan zachtwerkend zijn. Of wie die hardwerkenden eigenlijk zijn. Het is een bizar holle term waar heel veel mensen zich in herkennen. En de mensen die niet werken, (kinderen, ouderen, mensen met een arbeidsbeperking) die hoeven dus niets van ze te verwachten? Dat is op zich wel weer eerlijk van ze.
Opdat we niet vergeten:

FaithfulDuck87
29-01-2023 om 18:47
ik vind het ook lastig. Er is geen 1 partij, die alles wat ik belangrijk vind in zijn programma heeft staan. Er staat ook altijd wat in wat ik absoluut niet wil of echt niet belangrijk vind.
Daarbij komt dan nog, dat iedereen zijn programma weer aanpast, zodra ze mee kunnen regeren, en waarbij dan belangrijke punten in mijn ogen, niet meer overeind blijven. Er zijn een aantal partijen waar ik absoluut niet op zal stemmen. En dan heb je die kleine partijen nog, daar mag van mij wel een kiesdrempel voor komen. Min 3 zetels of zo.
En dan zijn er nog partijen, die van alles anders willen, maar niet met concrete oplossingen komen of die uitvoerbaar zijn.
SlushyAlbatross55
29-01-2023 om 18:57
De minima en mensen met een bijstandsuitkering zijn er volgens mij het meest gecompenseerd van alle groepen.
Cookielover
29-01-2023 om 19:16
Miraval schreef op 29-01-2023 om 16:27:
wanneer ik de stemwijzer invul kom ik standaard uit op VVD, 50+, PVV of CU.
Nu ben ik benieuwd naar jullie input. Ik ben een ondernemer, dus een partij die opkomt voor het MKB is voor mij het belangrijkst. Daarnaast vind ik huisvesting belangrijk. Dat werken meer moet lonen en minder nivellering met parttimers of mensen die niet werken (om welke reden dan ook), en ja ook het immigratiebeleid vind ik een belangrijk vraagstuk. Ik ben eerder voor een model zoals in Zwitserland, Denemarken of zelfs Australië. En ik ben ook "voor" de boeren.
Zoals ik het hier dan lees zijn mijn speerpunten dus bijna racistisch (immigratiebeleid) maar de partijen die bij mij aansluiten zijn nu eenmaal genoemde partijen aangevuld met JA21 en BBB.
Welke andere partij is een alternatief met deze speerpunten?
Die is er volgens mij niet.
50PLUS vind ik een onbetrouwbare partij met allemaal schreeuwerds die bijna alleen maar ruzie met elkaar maken.
De PVV heeft een racistisch verkiezingsprogramma: ze willen dat er een verbod komt op het verspreiden van de Koran, islamitische scholen en moskeeën moeten gesloten worden, hoofddoeken in openbare ruimten moeten worden verboden en mensen met een dubbele nationaliteit mogen niet meer stemmen of een politieke functie bekleden. Ze overtreden artikel 1 van de grondwet fors met deze poging tot discriminatie en ongelijke behandeling van Nederlandse inwoners. Overigens heeft deze partij geen interne democratie omdat je er, sympathisant zijnde, geen lid van kunt worden.
De VVD heeft de portemonnee van de 'hardwerkende' Nederlander vooral stevig geplunderd en met doorgeslagen marktdenken de verzorgingsstaat uitgehold en basisvoorzieningen voor grote groepen mensen onbetaalbaar gemaakt.
CU wil ik als atheïst niet op stemmen, al ben ik het lang niet altijd oneens met hun punten.
Cookielover
29-01-2023 om 19:25
MeganRapinoe schreef op 29-01-2023 om 18:17:
[..]
Dit vind ik dus gek. Je stemt toch op een partij die een visie op de gehele samenleving heeft die bij jouw visie past? Niet alleen die opkomt voor de belangen van jouzelf. Ik ben ook ondernemer, maar ik vind bijvoorbeeld dat ik best wat meer belasting in en mag betalen ter verbetering van de samenleving als geheel.
Onderwijs, zorg, klimaat: daar zitten belangrijke punten voor mij die mij persoonlijk alleen maar meer geld en gedoe gaan geven als ze doorgevoerd worden. Maar ik wil wel dat het gebeurt, want ik geloof dat de samenleving als geheel daar beter van wordt.
Je leeft toch niet alleen voor jezelf? Je bent toch onderdeel van iets groters, een radertje in een systeem. En dat systeem moet goed blijven draaien, niet alleen jouw radertje.
Dit dus. Mijn ex-man was ondernemer en heeft nooit op de VVD gestemd.
Ik heb het zelf goed, en als ik mijn navel als middelpunt van deze wereld zou zien (vrij naar Libertine
) zou ik eigenlijk niet op een linkse partij 'hoeven' stemmen, maar ik ken wel heel veel mensen voor wie dat helemaal niet geldt.
Malibu2
29-01-2023 om 21:28
Je hoeft inderdaad niet perse op de partij te stemmen die voor jouzelf het meest gunstig is, en een partij die aan al je wensen voldoet is waarschijnlijk niet te vinden.
Zelf heb ik enkele speerpunten die voor mij van doorslaggevend belang zijn, waardoor een aantal partijen al direct zal afvallen. Ik weet dat ik op andere onderwerpen dan moet toegeven. Dat zal even slikken zijn, maar die onderwerpen zijn voor mij van secundair belang.
Miraval
29-01-2023 om 22:38
MeganRapinoe schreef op 29-01-2023 om 18:17:
[..]
Sorry ik zie deze reactie nu pas.
Nou ja, ik leef niet alleen voor mezelf nee maar iedereen kiest de partij waar hij de meeste raakvlakken mee heeft. Voor mij zijn genoemde punten wel de belangrijkste en wil daar binnen zoeken. Ik vind het dan ook een beetje belerend overkomen wat je zegt, alsof ik het grotere geheel niet zie. Dat zie ik heus wel en daarvan heb ik mijn speerpunten en jij de jouwe.
Het MKB, loon naar werken en minder nivellering, migratiebeleid, de boeren, huisvesting zijn mijn speerpunten. Alleen PVV en VVD en FvD vallen af dus ik moet me verdiepen in JA21 of BBB of een andere partij. Nu heb ik daar nog tijd genoeg voor natuurlijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.