Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Benieuwd hoe de NAVO dit gaat oppakken de artikel 5 procedure is vrij breed opgesteld laten we hopen op diplomatieke oplossingen, maar voor nu is dit vooralsnog een nieuwe fase in deze oorlog.

Eerst zal er meer duidelijkheid moeten komen, voordat men verder kijkt.

oh vreselijk zeg. 

Twee Russische raketten treffen grensgebied in NAVO-lidstaat Polen https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6236389/twee-russische-raketten-treffen-grensgebied-in-navo-lidstaat-polen.html

Nederlandse media pakken het ook op, net ook bij het NOS-journaal. Vanavond bij Nieuwsuur zal er verder op in worden gegaan.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2022 om 21:11

Surprise! Rusland ontkent.

Tickel schreef op 15-11-2022 om 21:11:

Surprise! Rusland ontkent.

je snapt het niet he

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2022 om 21:29

Friezinnetje schreef op 15-11-2022 om 21:28:

[..]

je snapt het niet he

Datdoetieandersnooohooit

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-11-2022 om 22:01

Dacht eerder vandaag nog een bericht te posten over het voorstel van Zelenski en dan krijg je dit. 
Hoop dat de Navo zijn kalmte behoudt, maar soms zou ik toch wensen dat ze even hun spierballen laten rollen en de Russen verdrijven uit Oekraïne, want dan is deze situatie over minder dan een maand opgelost. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

15-11-2022 om 22:21

Het zijn waarschijnlijk brokstukken van  raketten die door Oekraïne uit de lucht zijn geknald. Ik mag toch hopen dat we daarvoor niet in deze oorlog gesleurd worden 

Mug schreef op 15-11-2022 om 22:21:

Het zijn waarschijnlijk brokstukken van raketten die door Oekraïne uit de lucht zijn geknald. Ik mag toch hopen dat we daarvoor niet in deze oorlog gesleurd worden

Ik hoop met je mee, Mug 🙏

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-11-2022 om 07:11

Mug schreef op 15-11-2022 om 22:21:

Het zijn waarschijnlijk brokstukken van raketten die door Oekraïne uit de lucht zijn geknald. Ik mag toch hopen dat we daarvoor niet in deze oorlog gesleurd worden

Al is het nog te vroeg om je daarover uit te spreken, het scenario dat het zou gaan om brokstukken van een afgeschoten raket wordt momenteel al als onwaarschijnlijk geacht. 
Hoogst benieuwd wat het onderzoek brengt en ondertussen hopen dat iedereen zijn kalmte bewaard, zeker nu Zelenski pas aanstuurde op onderhandelingen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-11-2022 om 08:10

LMEK schreef op 13-11-2022 om 23:05:

Zou de Russiche militaire manoeuvre rond Cherson verband houden met de naderende winter in Europa? Ingraven en verdedigen terwijl de bondgenoten van de vijand het steeds moeilijker krijgen? Op plus 15 graden is het anders praten dan op min 3 graden. Wij gaan het in Europa echt maar dan ook echt moeilijk krijgen deze aankomende maanden. Minder dan de bevolking van Oekraïne of Rusland in elk geval en dat staat vast. Maar zijn wij als kapitalistische samenleving resistent tegen ontberingen? En dan met name tegen de ontberingen die de Rutte en Europa ons opleggen? In oost-europa en de balkan gaat de bevolking steeds meer morren omdat die mensen bekend zijn met echte ontberingen waar in Nederland nu de discussie gaat over 19 of 18 graden thuis. Ik ben benieuwd of we niet de verkeerde doch idealistische weg zijn ingeslagen?

Hier wou ik toch nog even op terugkomen omdat je met dit bericht insinueert dat de huidige inflatie met de torenhoge energieprijzen enkel en alleen te danken is aan de oorlog in Oekraïne en de sancties tegenover Rusland; wat natuurlijk nonsens is. 

Al ben ik geen econoom, zelfs ik weet dat de inflatie mede veroorzaakt wordt door de nasleep van de economische crisis in 2008 en het aanzwengelen van de geldpers in de jaren die daarop volgenden, dat we een effect ondervinden van de coronajaren waarin een deel van de economie stil lag en de toegenomen vraag daarna waarbij de aanbodzijde niet kan volgen, dat de energieprijzen sterk gestegen zijn door de speculatie dat Europa er niet in zou slagen om zijn gasvoorraden aan te vullen voor de winter (ondertussen is de gasprijs trouwens nog maar een derde van wat het was in augustus) en men nu dus wel nog dat dure gas moet kwijt geraken, etc. etc. 

Natuurlijk speelt de oorlog een rol, maar het is niet meer dan een factor in een veel complexer plaatje en nu het verhaal ophangen dat de huidige economische problemen louter te wijten zijn aan de oorlog en onze positie daarin is weinig meer dan zuiver populisme. 

Valdemar schreef op 16-11-2022 om 07:11:

[..]

Al is het nog te vroeg om je daarover uit te spreken, het scenario dat het zou gaan om brokstukken van een afgeschoten raket wordt momenteel al als onwaarschijnlijk geacht.
Hoogst benieuwd wat het onderzoek brengt en ondertussen hopen dat iedereen zijn kalmte bewaard, zeker nu Zelenski pas aanstuurde op onderhandelingen.

Ik denk dat we qua kalmte niets te vrezen hebben. Zelfs al had Rusland verklaard dat ze express aan het poken zijn om te kijken hoe de NAVO reageert, hadden de Europese leiders nog besloten dat het beter is om onderzoek af te wachten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-11-2022 om 09:14 Topicstarter

Verder blijft Rusland verantwoordelijk, zelfs al is het Oekraïns afweergeschut dat per ongeluk op de verkeerde plek terecht gekomen is. Zonder de Russische aanvallen was immers dat afweergeschut helemaal niet nodig geweest.

Valdemar schreef op 16-11-2022 om 08:10:

[..]

Hier wou ik toch nog even op terugkomen omdat je met dit bericht insinueert dat de huidige inflatie met de torenhoge energieprijzen enkel en alleen te danken is aan de oorlog in Oekraïne en de sancties tegenover Rusland; wat natuurlijk nonsens is.

Al ben ik geen econoom, zelfs ik weet dat de inflatie mede veroorzaakt wordt door de nasleep van de economische crisis in 2008 en het aanzwengelen van de geldpers in de jaren die daarop volgenden, dat we een effect ondervinden van de coronajaren waarin een deel van de economie stil lag en de toegenomen vraag daarna waarbij de aanbodzijde niet kan volgen, dat de energieprijzen sterk gestegen zijn door de speculatie dat Europa er niet in zou slagen om zijn gasvoorraden aan te vullen voor de winter (ondertussen is de gasprijs trouwens nog maar een derde van wat het was in augustus) en men nu dus wel nog dat dure gas moet kwijt geraken, etc. etc.

Natuurlijk speelt de oorlog een rol, maar het is niet meer dan een factor in een veel complexer plaatje en nu het verhaal ophangen dat de huidige economische problemen louter te wijten zijn aan de oorlog en onze positie daarin is weinig meer dan zuiver populisme.

Als je zuiver populisme probeert te bewijzen moet je toch echt met wat beters komen. De huidige inflatie heeft natuurlijk weinig zo niet niks met de kredietctisis in 2008 te maken. Volgens de site van het CBS was de inflatie in Nederland sinds 2008 tot 2020 niet boven de 3% uitgekomen.  In 2021 was dit 5,71% en nu staan wij op 10.03%.  Verder is het aanzwengelen van de geldpers zoals jij dat noemt verboden in de EU. De monetaire financiering levert vaak meer problemen op dan dat het verhelpt en de ECB werkt hier dus niet aan mee.  Corona heeft daarentegen wel aantoonlijk voor inflatie gezorgd. 

De zorgen omtrent het aanvullen van de gasvoorraden zijn niet geheel aan Rusland te wijten alhoewel dit misschien toch wel de belangrijkste factor is. Die zorgen zijn er voornamelijk gekomen na de verklaring van Versailles. Die zorgen stuwen de prijs omhoog waardoor de inflatie ook stijgt.  Dat de prijs nu nog maar een derde is ten op zichte van augustus klopt, dat de prijs nu nog steeds bijna 2 keer zo hoog is als in de afgelopen 5 jaar klopt ook. Dan moet de winter nog komen en het effect op de voorraden weten we binnenkort. 

Het complexere plaatje wat je probeert te schetsen is er niet echt. De sancties tegen Rusland doen de EU wel degelijk pijn en het is maar de vraag of ze effect hebben nu Rusland de band met andere landen economisch gezien versterkt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-11-2022 om 09:55

Geef eens wat voorbeelden van je laatste alinea waarin je schrijft dat de sancties Europa echt pijn doen. Anders kan ik je wel wat voorbeelden geven van Russische fabrieken die stil liggen vanwege de sancties. 

https://www.hln.be/economie/catastrofaal-verlamd-zo-is-russische-economie-er-echt-aan-toe-na-invoering-westerse-sancties~a18aff01/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220309_98045623
https://nieuwsmotor.nl/motornieuws/26977-productie-ural-ligt-stil-eindassemblage-buiten-rusland-gepland

Is het opkopen van staatsobligaties iets anders dan het aanzwengelen van de geldpers? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.