Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Alsof "speldenprik op de wereldkaart" Nederland het klimaat kan stoppen door werkende burgers extra kosten te laten maken voor linkse orgasmes.

Ik zie duidelijk dat GL vooral aanhang heeft in universiteitssteden.

Die enthousiaste studenten houden de economie niet gaande, betalen bepaald niet veel belasting en hebben over het algemeen niet veel OV nodig. Zeker in GroningenStad is alles op kruipafstand bereikbaar.

Wel vinden ze in de Stad dat "de Ommelanden" volgezet kunnen worden met zonneparken en windmolens, want zelf hebben ze daar toch geen last van en maakt het opdoeken van bushaltes ook niet uit.

Het artikel hierover van 2023 kan ik even niet vinden.
Deze link is uit 2021.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/2585692/stad-en-platteland-stemmen-steeds-meer-verschillend-kan-leiden-tot-onbestuurbaar-land.html

[i]De verschillen zijn volgens Van den Berg te verklaren doordat de inwoners van steden vaker hoger opgeleid en jonger zijn dan inwoners op het platteland. Ook heerst er op het platteland soms het gevoel dat er weinig rekening met hen wordt gehouden. Van den Berg: "Uiteindelijk zijn het ook de plattelandsgebieden die heel veel bijdragen aan het succes van de BV Nederland. Waar wordt ons voedsel geproduceerd? Waar wordt onze energie opgewekt? Waar gaat iedereen graag naartoe om van rust en ruimte te genieten? Dat gebeurt allemaal op het platteland. Dus het is ook terecht dat we daar met zijn allen in blijven investeren om dat ook aantrekkelijk en goed te houden."

Sociaal geograaf en journalist Floor Milikowski ziet de kloof in Nederland groeien. "Talent, kennis, kapitaal en diensten bewegen moeiteloos tussen Amsterdam, Londen, Singapore en New York, maar verplaatsen zich steeds minder makkelijk tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Emmen, Geleen, Delfzijl of Terneuzen."[/i]

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-03-2023 om 07:27

De samenwerking van GL en PvdA is ook opmerkelijk trouwens, want op een aantal punten staan zij lijnrecht tegenover elkaar. 
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2467145-directeur-kieskompas-verschillen-tussen-pvda-en-groenlinks-opmerkelijk

SerpentineHawk22

SerpentineHawk22

16-03-2023 om 07:40

Lollypopje schreef op 15-03-2023 om 14:50:

Toch jammer dat Via geen graadmeter is voor de uiteindelijke uitslag 😂

Late reactie maar echt he 😂!
Ik heb Groenlinks gestemd en PVDA voor de waterschappen. Ik weet niet zo goed wat ik van de uitslag moet vinden en hoe ik over die BBB moet denken.. Minder rampzalig als PVV en FvD denk ik maar goed kan ook zijn dat BBB er ook een zooitje van maakt en dat we over 4 jaar weer van ze af zijn...

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-03-2023 om 07:40

Friezinnetje schreef op 16-03-2023 om 07:27:

De samenwerking van GL en PvdA is ook opmerkelijk trouwens, want op een aantal punten staan zij lijnrecht tegenover elkaar.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2467145-directeur-kieskompas-verschillen-tussen-pvda-en-groenlinks-opmerkelijk.

Dat klapt ook nog wel hoor. Sigrid Kaag maakt bij een avond programma ook nog een opmerking over de samenwerking en zij zei: “Being apart together” 

SerpentineHawk22

SerpentineHawk22

16-03-2023 om 07:42

MeganRapinoe schreef op 16-03-2023 om 00:02:

Wat een wijsheid hier. Dat de gevestigde partijen daar niet aan hebben gedacht zeg. Had ze een hoop verlies gescheeld. 🤦

MariaC schreef op 16-03-2023 om 07:40:

[..]

Late reactie maar echt he 😂!
Ik heb Groenlinks gestemd en PVDA voor de waterschappen. Ik weet niet zo goed wat ik van de uitslag moet vinden en hoe ik over die BBB moet denken.. Minder rampzalig als PVV en FvD denk ik maar goed kan ook zijn dat BBB er ook een zooitje van maakt en dat we over 4 jaar weer van ze af zijn...

En wat als ze het nou eens wel goed doen? Ik vind het echt opmerkelijk dat hier (en op Viva) zo gereageerd wordt op een democratische uitslag. Kennelijk is er een heel groot deel van de Nederlanders die het anders willen. Dan kun je toch niet anders dan dingen veranderen? Als je gewoon op dezelfde voet doorgaat dan kun je die hele verkiezingen wel opdoeken.

Hier PVDA/Groen Links gestemd.

Miraval schreef op 16-03-2023 om 07:43:

[..]

En wat als ze het nou eens wel goed doen? Ik vind het echt opmerkelijk dat hier (en op Viva) zo gereageerd wordt op een democratische uitslag. Kennelijk is er een heel groot deel van de Nederlanders die het anders willen. Dan kun je toch niet anders dan dingen veranderen? Als je gewoon op dezelfde voet doorgaat dan kun je die hele verkiezingen wel opdoeken.

Ik vind BBB een one- (nou vooruit two) issue partij. Ze zijn tegen de stikstofplannen i.v.m. de boeren en tegen asielinstroom en verder moet ik eerst nog zien wat ze overal van bakken.

Friezinnetje schreef op 16-03-2023 om 07:27:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2467145-directeur-kieskompas-verschillen-tussen-pvda-en-groenlinks-opmerkelijk.

Maar ze zijn wel zo verstandig om samen te werken en de verschillen opzij te zetten. Zoals het hoort in een beschaafd politiek landschap. Dat zal elke partij uiteindelijk moeten doen.

[..]

Ook een democratische uitslag kan je accepteren en tegelijkertijd teleurgesteld zijn. Teleurstelling geeft natuurlijk niet aan dat je dan maar voor een dictatuur van het huidige bent. 
(Frappant ook, dat je deze reactie op een GL-stemmer geeft). 

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 07:08:

Alsof "speldenprik op de wereldkaart" Nederland het klimaat kan stoppen door werkende burgers extra kosten te laten maken voor linkse orgasmes.

Ik zie duidelijk dat GL vooral aanhang heeft in universiteitssteden.

Die enthousiaste studenten houden de economie niet gaande, betalen bepaald niet veel belasting en hebben over het algemeen niet veel OV nodig. Zeker in GroningenStad is alles op kruipafstand bereikbaar.

Wel vinden ze in de Stad dat "de Ommelanden" volgezet kunnen worden met zonneparken en windmolens, want zelf hebben ze daar toch geen last van en maakt het opdoeken van bushaltes ook niet uit.

Het artikel hierover van 2023 kan ik even niet vinden.
Deze link is uit 2021.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/2585692/stad-en-platteland-stemmen-steeds-meer-verschillend-kan-leiden-tot-onbestuurbaar-land.html

[i]De verschillen zijn volgens Van den Berg te verklaren doordat de inwoners van steden vaker hoger opgeleid en jonger zijn dan inwoners op het platteland. Ook heerst er op het platteland soms het gevoel dat er weinig rekening met hen wordt gehouden. Van den Berg: "Uiteindelijk zijn het ook de plattelandsgebieden die heel veel bijdragen aan het succes van de BV Nederland. Waar wordt ons voedsel geproduceerd? Waar wordt onze energie opgewekt? Waar gaat iedereen graag naartoe om van rust en ruimte te genieten? Dat gebeurt allemaal op het platteland. Dus het is ook terecht dat we daar met zijn allen in blijven investeren om dat ook aantrekkelijk en goed te houden."

Sociaal geograaf en journalist Floor Milikowski ziet de kloof in Nederland groeien. "Talent, kennis, kapitaal en diensten bewegen moeiteloos tussen Amsterdam, Londen, Singapore en New York, maar verplaatsen zich steeds minder makkelijk tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Emmen, Geleen, Delfzijl of Terneuzen."[/i]

Ik denk dat je je dan even moet verdiepen in de kwaliteit van onze bodem, de lucht en het oppervlaktewater. Die is nogal slecht namelijk. 

En ja dat heeft meer oorzaken dan enkel boeren. Maar dat wij de grootste voedselexporteur zijn na Amerika terwijl we een postzegel zijn en een mega veestapel hebben kan zeker wat aan gedaan worden. Net zoals boeren een faire prijs geven voor hun producten en ondersteuning om biologisch te gaan boeren. We kunnen ook Schiphol aanpakken als overstaphub en Tata Steel. Geen blokkendozen meer en datacentra (wat dat allemaal wel niet kost qua energie) 

De afname van insecten en bijen is een groot probleem. Die laatsten zijn nodig voor bestuiving van gewassen. 

De biodiversiteit is compleet weg uit die grasmatten aka het platteland. Ik ben er opgegroeid en herken het niet terug. Ik vind het vreselijk. 

Mag je wegzetten als linkse agenda, maar gezond is het allemaal niet.

[..]

4 jaar geleden was het de FvD die 'ineens' zo groot werd en de verandering zou brengen. Is ook niet gebeurd. Dus ik snap wel dat mensen denken, maar eens zien of de BBB het waarmaakt. 

Zolang tijdens de landelijke verkiezingen toch elke keer de meesten weer op de VVD stemmen (ondanks dat de gemeentelijke en provinciale verkiezingen soms een andere lijn laten zien) veranderd er toch niet zoveel.

Amber82 schreef op 16-03-2023 om 08:00:

[..]

4 jaar geleden was het de FvD die 'ineens' zo groot werd en de verandering zou brengen. Is ook niet gebeurd. Dus ik snap wel dat mensen denken, maar eens zien of de BBB het waarmaakt.

Zolang tijdens de landelijke verkiezingen toch elke keer de meeste weer op de VVD stemmen (ondanks dat de gemeentelijke en provinciale verkiezingen soms een andere lijn laten zien) veranderd er toch niet zoveel.

En dit ook. Kan je wel lekker proteststemmen, maar het helpt allemaal geen reet. De VVD is de lachende derde. 

Al die explosieve nieuwe partijen die van niks naar heel veel gaan imploderen vanzelf wel weer of er komt niets uit. 

En zo schieten we er nog steeds niets mee op. 

Bakblik schreef op 15-03-2023 om 13:11:

[..]

Mijn jongste is nog geen maand 18 en mag dus nu voor de eerste keer. We zouden samen gaan als zijn lesdag erop zat. Hij vertoont wat uitstelgedrag, hij had al een uur thuis kunnen zijn maar is er nog steeds niet, hij is de conciërge aan het helpen met het inrichten van de gymzaal voor de toetsweek die morgen begint voor de eindexamenklassen kreeg ik net via app te horen.

Mijn oudste mocht vorige keer dat we moesten stemmen voor het eerst. Op haar school was er in de bovenbouw altijd veel aandacht voor de verkiezingen met een "stembureau op school" waar leerlingen vanaf 16 jaar mochten stemmen, heuse exitpoll en uitslagen. Oudste was dus goed op de hoogte en overtuigd van het nut van stemmen. Ze heeft een excursie vandaag en kan niet terug zijn voor de stembureaus sluiten dus ze heeft mij gisteren gemachtigd om voor haar te stemmen en dat ga ik ook doen zo.

Niet stemmen is bij ons thuis dan ook niet zeuren over dingen waar je het niet mee eens bent.

We hebben er veel over gepraat de laatste week en gisteren ook stemwijzers ingevuld. Ons hele gezin gaat iets ter linker zijde stemmen. Ik ga voor groen-links. Toen ik een stemwijzer invulde kwam daar iets links uit, groen-links of pvda en Christenunie of 50 plus. Dochter had zelfs SGP in haar stemadvies staan. Wij zijn nogal overtuigd dat het geloof uit de politiek moet dus die krijgen onze stem sowieso niet, hoewel sommige standpunten van die partijen best bij onze ideeën passen.

Bij mij kwam er precies hetzelfde uit bij de stemwijzer. Steeds een beetje zwevend tussen GroenLinks, PVDA , ChristenUnie en 50+. Ik zal niet op een christelijke partij stemmen, maar ik vind de ChristenUnie op veel vlakken sympathiek.

Links is waarschijnlijk meer idealist dan rechts. En Nederlanders zijn over het algemeen een vrij nuchter volk. Doe maar gewoon, dan doe je het goed genoeg. En dat zie je nu terug in de verkiezings uitslag. 
Overigens snap ik ook dat geroep om boeren met hun "grote mond" niet. Dit zijn over het algemeen gewoon hard werkende mensen die de afgelopen jaren al veel hebben geinvesteerd. Om volgens de door de regering afgegeven richtlijnen meer duurzaam te zijn. En dan kijken ze nu te horen: Sorry, onze richtlijnen waren niet goed. 
Die zelfde boeren staan over het algemeen dichter bij de natuur dan de gemiddelde stedeling met geasfalteerde achtertuin. Ben benieuwd hoe groot hun mond zou zijn als de regering aankondigd met een bulldozer wat meer groen te komen creeren in de stad. En dan niet slechts de tuintegels. Mee hey, je kan je wel laten uitkopen hoor.
Dat er iets moet gebeuren staat als een paal boven water. Maar laten we het wel realistisch en menselijk houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.