Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Cookielover

Cookielover

19-03-2023 om 14:59 Topicstarter

Broodtrommel schreef op 19-03-2023 om 08:56:

[..]

Uitkeringen voor wie niet kan werken. Die hadden we al voor de VVD, maar ondertussen hebben we wel dat gedrocht van een participatiewet met mensen die op omvallen staan. Oh en iedereen wordt tegenwoordig makkelijker de bijstand in gegooid. De Wajong is ook verdwenen. En in de plaats van 3 jaar WW hebben we nu nog maar max 2 jaar.

En een WIA krijg je alleen nog als je halfdood bent.

Cookielover

Cookielover

19-03-2023 om 15:06 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 19-03-2023 om 11:10:

[..]

Tot op zekere hoogte. Stemmen op de partij die het land al 12 jaar door roerige tijden leidt, is natuurlijk helemaal niet raar of gek of asociaal. Ik behoud me het recht voor om wel iets te vinden van mensen die op populistische partijen stemmen.

En opmerkelijk dat de linkse wolk zichzelf altijd het allerfatsoenlijkst vindt. Ik vind het idee achter de participatiewet niet zo gek, in de praktijk pakt hij alleen niet altijd even goed uit.

Ik geloof mijn eigen ogen bijna niet. We weten toch allemaal hoe die roerige tijden zijn ontstaan?!

Struisvogelpolitiek in optima forma.

Friezinnetje schreef op 19-03-2023 om 14:39:

[..]

maar neem jij dat de boeren kwalijk? Als je een eigen bedrijf hebt, en je kunt uitbreiden met wat compensatie, zou jij dat niet doen dan?

Nu ze inmiddels beter zouden moeten weten en er nog steeds achteraan lopen, vind ik het wel ook hun eigen verantwoordelijkheid worden en niet enkel de schuld van de agrolobby.

MMcGonagall schreef op 19-03-2023 om 13:16:

[..]

Ik ken legio voorbeelden die het tegendeel aantonen, of althans zoals de VVD door jullie (linksen) geschetst wordt. De VVD wil ook een sociaal Nederland met een vangnet voor de zwakkeren. Ik zit zelf wat aan de linkse kant van de VVD-achterban, vermoed ik, en heb in het verleden ook gewerkt met vluchtelingen en bij een uitkeringsinstantie. Momenteel ben ik nog steeds als ambtenaar elke dag voor Nederland bezig voor een gezond en veilig Nederland.

Maar ik vind wel dat werken beter beloond moet worden dan niet werken en dat verschillen er best mogen zijn.

Verschillen mogen er zeker zijn. Links is daar niet op tegen. Werken mag zeker beter beloond worden - in sommige lagen- maar dat betekent niet dat de toeslagen te hoog zijn. Dat is namelijk een terugkerend thema in de retoriek. Ik wil niet beweren dat jij dit argument gebruikt, maar meestal hangt het samen in de discussie. 

Waarom moet de overheid überhaupt werkgevers sponsoren omdat ze geen volwaardig salaris kunnen bieden naar huidige maatstaven? Er is al decennia lang sprake van loonmatiging. Alles voor de aandeelhouders en de winst tegenwoordig. 

En die verschillen zijn inmiddels te groot geworden. Een te klein deel heeft het overgrote deel van het kapitaal in handen. En dan doel ik niet op de Jan Modalers of zelfs de mensen die er 3x of 4x overheen gaan. 

Nee, de echte vermogenden. De Shells, de Unilever, de Tata steels, de grote banken van deze wereld en de mensen die er achter zitten. De ING gooit om de 2 jaar de complete werkvloer er uit. Uiteraard niet de bankiers, maar wel het werkvolk die de ondersteuning bieden. Geen vaste contracten, net iets boven het minimumsalaris, zeker geen bonussen en een kamer verderop wordt de champagne open geknald en klotst het tegen de plinten. Mensen die behoren tot de werkende armen en vervolgens moeten vernemen dat ze dan maar "hard moeten werken" of een andere baan moeten zoeken. Even vergetende dat er veel van die mensen juist nodig waren om de maatschappij draaiende te houden tijdens corona. Niemand had iets aan de zoveelste bankier, livecoach of interim manager. Nee het waren de vakken vullers, de magazijnmedewerkers, de medewerkers bij de hygiene bedrijven, de boeren, de chauffeurs, de vuilnismannen, de mensen in de zorg ed die het overeind hielden. Mensen wie het al heel erg lang heel erg moeilijk hebben terwijl het met de rest van BV Nederland niet op kon. 

Zolang je dat deel van de samenleving  niet ziet, zal je dus ook niet snappen waarom mensen op populistische partijen stemmen. 

Dus het is heel fijn dat jij bepaald dat niemand iets van jou en je stemgedrag mag vinden, maar ondertussen wel een groep er uit pikt waar je wel wat van mag vinden. Zo werkt het dus niet en het gaat 2 kanten op. Zo mag je ook alles van mij vinden. 

En welkom bij de club overigens. Links moet al tig jaar lang horen hoe alles de schuld is van links terwijl we al 20+ jaar geen linkse regering hebben gehad. Hell, Paars was niet eens links. Centrum progressief, waar de VVD en D66 ook deel van uitmaakten. 

Broodtrommel schreef op 19-03-2023 om 15:39:

[..]

Verschillen mogen er zeker zijn. Links is daar niet op tegen. Werken mag zeker beter beloond worden - in sommige lagen- maar dat betekent niet dat de toeslagen te hoog zijn. Dat is namelijk een terugkerend thema in de retoriek. Ik wil niet beweren dat jij dit argument gebruikt, maar meestal hangt het samen in de discussie.

Waarom moet de overheid überhaupt werkgevers sponsoren omdat ze geen volwaardig salaris kunnen bieden naar huidige maatstaven? Er is al decennia lang sprake van loonmatiging. Alles voor de aandeelhouders en de winst tegenwoordig.

En die verschillen zijn inmiddels te groot geworden. Een te klein deel heeft het overgrote deel van het kapitaal in handen. En dan doel ik niet op de Jan Modalers of zelfs de mensen die er 3x of 4x overheen gaan.

Nee, de echte vermogenden. De Shells, de Unilever, de Tata steels, de grote banken van deze wereld en de mensen die er achter zitten. De ING gooit om de 2 jaar de complete werkvloer er uit. Uiteraard niet de bankiers, maar wel het werkvolk die de ondersteuning bieden. Geen vaste contracten, net iets boven het minimumsalaris, zeker geen bonussen en een kamer verderop wordt de champagne open geknald en klotst het tegen de plinten. Mensen die behoren tot de werkende armen en vervolgens moeten vernemen dat ze dan maar "hard moeten werken" of een andere baan moeten zoeken. Even vergetende dat er veel van die mensen juist nodig waren om de maatschappij draaiende te houden tijdens corona. Niemand had iets aan de zoveelste bankier, livecoach of interim manager. Nee het waren de vakken vullers, de magazijnmedewerkers, de medewerkers bij de hygiene bedrijven, de boeren, de chauffeurs, de vuilnismannen, de mensen in de zorg ed die het overeind hielden. Mensen wie het al heel erg lang heel erg moeilijk hebben terwijl het met de rest van BV Nederland niet op kon.

Zolang je dat deel van de samenleving niet ziet, zal je dus ook niet snappen waarom mensen op populistische partijen stemmen.

Dus het is heel fijn dat jij bepaald dat niemand iets van jou en je stemgedrag mag vinden, maar ondertussen wel een groep er uit pikt waar je wel wat van mag vinden. Zo werkt het dus niet en het gaat 2 kanten op. Zo mag je ook alles van mij vinden.

En welkom bij de club overigens. Links moet al tig jaar lang horen hoe alles de schuld is van links terwijl we al 20+ jaar geen linkse regering hebben gehad. Hell, Paars was niet eens links. Centrum progressief, waar de VVD en D66 ook deel van uitmaakten.

Voor de overheidsbedrijven heb je natuurlijk helemaal gelijk, daar is ook de Balkenende norm voor in het leven geroepen. Maar de top functionarissen in het bedrijfsleven is vrije marktwerking en de bedrijven mogen gelukkig zelf bepalen hoeveel ze deze mensen "waard" vinden. Wel vind ik dat die winsten zwaarder belast mogen worden. 

De kleine bedrijven die hebben het wel zwaar. De bakker, kapsalon, slager... die kunnen hun energierekening nauwelijks nog betalen en tel daar de 10% salarisverhoging bij op en je hebt een heleboel bedrijven die hun hoofd niet meer boven water kunnen houden en ook hun personeel niet meer kunnen betalen. Dan gaan ze ook nog sleutelen aan de kleine ondernemersregeling dat ze nog meer moeten betalen en vervolgens wordt er ook doodleuk gesteld om spaargeld ook maar extra te belasten. Fijn wanneer je dit nodig hebt voor je pensioen. 

Daarnaast moeten ze de prijzen voor hun dienstverlening wel omhoog gooien omdat het anders gewoonweg niet meer loont om ondernemer te zijn. En dat mag de consument dan weer betalen.

Niemand had corona voorzien of de oorlog in de Oekraïne, grote redenen van de huidige inflatie. Dat valt dit kabinet niet aan te rekenen vind ik. Want wie had het beter gedaan op dat moment? Achteraf is altijd makkelijk praten. 

Miraval schreef op 19-03-2023 om 16:36:

[..]

Voor de overheidsbedrijven heb je natuurlijk helemaal gelijk, daar is ook de Balkenende norm voor in het leven geroepen. Maar de top functionarissen in het bedrijfsleven is vrije marktwerking en de bedrijven mogen gelukkig zelf bepalen hoeveel ze deze mensen "waard" vinden. Wel vind ik dat die winsten zwaarder belast mogen worden.

De kleine bedrijven die hebben het wel zwaar. De bakker, kapsalon, slager... die kunnen hun energierekening nauwelijks nog betalen en tel daar de 10% salarisverhoging bij op en je hebt een heleboel bedrijven die hun hoofd niet meer boven water kunnen houden en ook hun personeel niet meer kunnen betalen. Dan gaan ze ook nog sleutelen aan de kleine ondernemersregeling dat ze nog meer moeten betalen en vervolgens wordt er ook doodleuk gesteld om spaargeld ook maar extra te belasten. Fijn wanneer je dit nodig hebt voor je pensioen.

Daarnaast moeten ze de prijzen voor hun dienstverlening wel omhoog gooien omdat het anders gewoonweg niet meer loont om ondernemer te zijn. En dat mag de consument dan weer betalen.

Niemand had corona voorzien of de oorlog in de Oekraïne, grote redenen van de huidige inflatie. Dat valt dit kabinet niet aan te rekenen vind ik. Want wie had het beter gedaan op dat moment? Achteraf is altijd makkelijk praten.

Maar Groningen en de aardbevingen,  de toeslagen affaire, de asielcrisis, de woningnood,  de vergrijzing en de toenemende zorgvraag dat dateert toch al van ver voor corona en de oorkog in Oekraïne? 

Dat zijn dingen die je had kunnen zien aankomen en maar doorgaan met dat afbraakbeleid dat de regering al jaren vasthoud. 

Bakblik schreef op 19-03-2023 om 16:46:

[..]

Maar Groningen en de aardbevingen, de toeslagen affaire, de asielcrisis, de woningnood, de vergrijzing en de toenemende zorgvraag dat dateert toch al van ver voor corona en de oorkog in Oekraïne?

Dat zijn dingen die je had kunnen zien aankomen en maar doorgaan met dat afbraakbeleid dat de regering al jaren vasthoud.

Hoe had jij de asielcrisis willen opvangen dan? Of de vergrijzing en toenemende zorgvraag? Er is gewoonweg geen personeel te vinden en dat zie je duidelijk in de cruciale beroepen waar het nu spaak gaat lopen met bijbehorende gevolgen. Maar een nieuwe keuken, kozijnen, cv installatie... daarop staan nu bizarre wachttijden. Waar haal je zomaar de mensen vandaan om die gaten op te vullen en hoe had links dat anders willen doen?

De toeslagenaffaire ja ben ik helemaal met je eens. Daar zijn meetbaar grove (menselijke) fouten gemaakt en ik hoop dat daarvan geleerd is. En de mensen in Groningen hadden al lang gecompenseerd moeten worden ipv in strijd moeten gaan met een landsadvocaat wat gewoon te gek voor woorden is. 

Miraval schreef op 19-03-2023 om 16:57:

[..]

Hoe had jij de asielcrisis willen opvangen dan? Of de vergrijzing en toenemende zorgvraag? Er is gewoonweg geen personeel te vinden en dat zie je duidelijk in de cruciale beroepen waar het nu spaak gaat lopen met bijbehorende gevolgen. Maar een nieuwe keuken, kozijnen, cv installatie... daarop staan nu bizarre wachttijden. Waar haal je zomaar de mensen vandaan om die gaten op te vullen en hoe had links dat anders willen doen?

De toeslagenaffaire ja ben ik helemaal met je eens. Daar zijn meetbaar grove (menselijke) fouten gemaakt en ik hoop dat daarvan geleerd is. En de mensen in Groningen hadden al lang gecompenseerd moeten worden ipv in strijd moeten gaan met een landsadvocaat wat gewoon te gek voor woorden is.

Om de vergrijzing en de toenemende zorgvraag op te vangen had jaren geleden al beleid moeten worden gemaakt waardoor de zorg en bijvoorbeeld ook onderwijs een aantrekkelijk beroep was gebleven/geworden met een eerlijk salaris. Dan waren er nu niet zulke grote tekorten geweest. 

Er is jarenlang ingezet op een kenniseconomie waarbij iedereen de hoogst mogelijke opleiding moest gaan doen en op de vaklui als loodgieters en timmermannen werd neergekeken. Gaat Pietje leren voor loodgieter?  Nou ik ben blij dat mijn Marietje echt kan gaan studeren! 

Je kunt niet van de bevolking verwachten dat mensen fulltime werken zelf hun kinderen opvangen na schooltijd en ook nog voor hun ouders mantelzorgtaken doen,  omdat de ouderen zoveel mogelijk thuis moeten blijven wonen. 

Met de teruglopende geboortecijfers hadden de voorgaande kabinetten dit kunnen zien aankomen en zoals het spreekwoord zegt : Regeren is vooruit zien en dat wordt al decennia lang niet gedaan. 

Cookielover schreef op 19-03-2023 om 14:59:

[..]

En een WIA krijg je alleen nog als je halfdood bent.

Valt mee, ik heb niet het idee dat ik halfdood ben  Om het hele proces te doorlopen dat was zwaar, maar het UWV heeft mij goed begeleid en geholpen. Je hoort vaak alleen de verhalen als het niet goed gaat....

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

19-03-2023 om 22:47

BBB heeft er nog een zetel bijgekregen en komt nu op 17 uit. De zetel is bij D66 weggehaald. 

Epic88 schreef op 19-03-2023 om 22:47:

BBB heeft er nog een zetel bijgekregen en komt nu op 17 uit. De zetel is bij D66 weggehaald.

Bron:

https://nos.nl/artikel/2468136-bbb-klimt-in-jongste-prognose-naar-17-zetels-d66-zakt-naar-5-zetels

Bakblik schreef op 19-03-2023 om 17:11:

[..]

Om de vergrijzing en de toenemende zorgvraag op te vangen had jaren geleden al beleid moeten worden gemaakt waardoor de zorg en bijvoorbeeld ook onderwijs een aantrekkelijk beroep was gebleven/geworden met een eerlijk salaris. Dan waren er nu niet zulke grote tekorten geweest.

Er is jarenlang ingezet op een kenniseconomie waarbij iedereen de hoogst mogelijke opleiding moest gaan doen en op de vaklui als loodgieters en timmermannen werd neergekeken. Gaat Pietje leren voor loodgieter? Nou ik ben blij dat mijn Marietje echt kan gaan studeren!

Je kunt niet van de bevolking verwachten dat mensen fulltime werken zelf hun kinderen opvangen na schooltijd en ook nog voor hun ouders mantelzorgtaken doen, omdat de ouderen zoveel mogelijk thuis moeten blijven wonen.

Met de teruglopende geboortecijfers hadden de voorgaande kabinetten dit kunnen zien aankomen en zoals het spreekwoord zegt : Regeren is vooruit zien en dat wordt al decennia lang niet gedaan.

Exact! Ongelofelijk dat mensen toch onverstoorbaar VVD blijven stemmen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-03-2023 om 07:11

felija schreef op 19-03-2023 om 23:34:

[..]

Exact! Ongelofelijk dat mensen toch onverstoorbaar VVD blijven stemmen.

Niet op VVD mogen stemmen, niet op BBB mogen stemmen. Wat veel domme mensen in Nederland. Behalve natuurlijk de GL, PvdD en mss nog PvdA stemmers. 

Friezinnetje schreef op 20-03-2023 om 07:11:

[..]

Niet op VVD mogen stemmen, niet op BBB mogen stemmen. Wat veel domme mensen in Nederland. Behalve natuurlijk de GL, PvdD en mss nog PvdA stemmers.

Waarom interpreteer je dit als niet-mogen? 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-03-2023 om 07:33

Mevrouw75 schreef op 20-03-2023 om 07:18:

[..]

Waarom interpreteer je dit als niet-mogen?

omdat degene die toegeven op VVD te stemmen compleet afgezeikt worden en de BBB is ook geen knip voor de neus waard volgens een deel van de forummers hier 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.