Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Miraval schreef op 19-03-2023 om 10:05:

[..]

Dat laatste ben ik met je eens. Iedereen is vrij om te stemmen op een partij naar eigen keuze. Dat dit niet een partij is waarop je zelf zou stemmen maakt het natuurlijk niet ineens schandelijk of egoïstisch. Beetje raar om zo naar een democratie te kijken.

Tot op zekere hoogte. Stemmen op de partij die het land al 12 jaar door roerige tijden leidt, is natuurlijk helemaal niet raar of gek of asociaal. Ik behoud me het recht voor om wel iets te vinden van mensen die op populistische partijen stemmen.

En opmerkelijk dat de linkse wolk zichzelf altijd het allerfatsoenlijkst vindt. Ik vind het idee achter de participatiewet niet zo gek, in de praktijk pakt hij alleen niet altijd even goed uit.

MMcGonagall schreef op 19-03-2023 om 11:10:

[..]

Tot op zekere hoogte. Stemmen op de partij die het land al 12 jaar door roerige tijden leidt, is natuurlijk helemaal niet raar of gek of asociaal. Ik behoud me het recht voor om wel iets te vinden van mensen die op populistische partijen stemmen.

En opmerkelijk dat de linkse wolk zichzelf altijd het allerfatsoenlijkst vindt. Ik vind het idee achter de participatiewet niet zo gek, in de praktijk pakt hij alleen niet altijd even goed uit.

Klopt het idee was goed totdat het geld door de gemeentes zelf uitgegeven moest
worden en wat ze overhielden mochten ze zelf behouden. Dat is natuurlijk vragen om problemen. 

Daarnaast vind ik dat wanneer je werkt voor behoud van uitkering je daar best wat meer voor mag ontvangen, dus bijvoorbeeld iets doen met de loonbelasting ofzo? Natuurlijk kun je niet een fulltime uitkering vervangen door parttime werk maar ik snap wel het idee achter gratis werken. Iemand die ICT werk heeft gedaan laten werken in de groenvoorziening is natuurlijk best kansloos. Hoe het dan wel ingevuld moet worden weet ik ook niet want de belastbaarheid van die persoon is in zijn oude functie natuurlijk ook minder of niet aanwezig anders was hij wel gedeeltelijk door kunnen blijven gaan.

MMcGonagall schreef op 19-03-2023 om 11:10:

[..]

Iedereen vindt wel iets van een ander stemgedrag. Maar iemand wegzetten als egoïstisch vind ik een beetje raar aangezien je keuze altijd egoïstisch is. En voorlopig staat VVD in 7 provincies nog steeds in de top 3. Blijkbaar zijn ze geliefder dan sommige zouden willen. Een linkse partij zal nooit mijn keuze zijn en extreem rechts ook niet.

BBB is nu aan zet, ik ga zien waar het naartoe gaat.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-03-2023 om 09:58:

[..]

Ik vind jouw post over het stemgedrag en motivatie van Watertoren denigrerend. Een keuze is altijd egoïstisch want het is jouw keuze. Niemand stemt op een partij die totaal niet bij hun past maar wel zogenaamd goed is voor de rest van het land.

Word een beetje flauw van mensen affakkelen omdat ze stemmen op een partij die je zelf nooit gekozen zou hebben, het is namelijk een recht om vrij te zijn in je keuze.

Natuurlijk mag ze zelf kiezen wat ze doet maar nou beledigd zijn dat het egoïstisch wordt genoemd als iemand zelf zegt “Rutte heeft grove fouten gemaakt dat geef ik toe maar het zijn dingen die ons niet aan gaan zoals Groningen en bv de toeslagenaffaire. Misschien egoistisch maar ik stem op een partij die het het beste voor heeft met mij.”?

Natuurlijk stemt iedereen op een partij die het beste voor heeft met diegene zelf. Maar als: ‘Het kan me niet schelen dat mensen door het beleid van mijn partij financieel kapot zijn gemaakt met alle gevolgen van dien, zolang het mij niet raakt,’ al niet meer egoïstisch genoemd mag worden, wat dan wel? 

Overigens is egoïsme niet verboden en Watertoren is absoluut niet de enige die niet wakker ligt van de schandalen waar Rutte in betrokken is geweest. Het zou me niet verbazen als veel mensen nog steeds half en half geloven dat die mensen toch heus ook wel wat verkeerd zullen hebben gedaan als ze zo door de mangel zijn gehaald. 

Is het niet dat iedereen stemt op een partij uit eigen belang/idealen en elke stem bij voorbaat egoïstisch is? Denk Angela dat bedoeld, maar ze er zelf wat selectief in staat.

Blomke82 schreef op 19-03-2023 om 12:23:

Is het niet dat iedereen stemt op een partij uit eigen belang/idealen en elke stem bij voorbaat egoïstisch is? Denk Angela dat bedoeld, maar ze er zelf wat selectief in staat.

Ik denk dat iedereen altijd ook aan eigen belang denkt bij het stemmen, maar ik denk dat niet elke stemmer puur egoïstisch stemt. Zeker niet als ze ook het algemeen belang meenemen, al is uiteraard de mening over wat dat is verdeeld, en laten meewegen of een partij op grote schaal schade heeft berokkend aan mensen. Ook als zij daar zelf niet het slachtoffer van zijn.

Ik zou nooit bijvoorbeeld nooit op de vvd kunnen stemmen vanwege hun rol in Groningen en bij toeslagenaffaire. Terwijl dat op mij geen invloed heeft. Ik stem op een partij die het goed voor heeft met asielzoekers en dat terwijl ik zelf ook woningzoekend ben en baal van de gigantische wachttijden. Ik stem op een partij die oog heeft voor millieu, ook al zal ik geen kinderen krijgen om daar de vruchten van te plukken.

Dat neemt uiteraard niet weg dat ik ook niet op een partij ga stemmen die mij als langdurig zieke met binnenkort een wia uitkering zal benadelen. Ik kijk dus naar dingen die voor mij persoonlijk belangrijk zijn, maar die ook aansluiten bij de waarden die ik in de maatschappij als geheel belangrijk vind. Dat vind ik geen egoïsme in tegenstelling tot iemand die op een partij stemt, want ze heeft toch geen last van de zwarde schade die die partij anderen berokkend. Uiteraard is het haar goed recht om uit puur egoïsme te stemmen. Maar ik denk dus wel dat er een verschil zit tussen stemmen uit egoïsme en geen oog hebben voor anderen en je eigenbelang meenemen bij je keuze voor een partij.

Lollypopje schreef op 19-03-2023 om 12:44:

[..]

Ik denk dat iedereen altijd ook aan eigen belang denkt bij het stemmen, maar ik denk dat niet elke stemmer puur egoïstisch stemt. Zeker niet als ze ook het algemeen belang meenemen, al is uiteraard de mening over wat dat is verdeeld, en laten meewegen of een partij op grote schaal schade heeft berokkend aan mensen. Ook als zij daar zelf niet het slachtoffer van zijn.

Ik zou nooit bijvoorbeeld nooit op de vvd kunnen stemmen vanwege hun rol in Groningen en bij toeslagenaffaire. Terwijl dat op mij geen invloed heeft. Ik stem op een partij die het goed voor heeft met asielzoekers en dat terwijl ik zelf ook woningzoekend ben en baal van de gigantische wachttijden. Ik stem op een partij die oog heeft voor millieu, ook al zal ik geen kinderen krijgen om daar de vruchten van te plukken.

Dat neemt uiteraard niet weg dat ik ook niet op een partij ga stemmen die mij als langdurig zieke met binnenkort een wia uitkering zal benadelen. Ik kijk dus naar dingen die voor mij persoonlijk belangrijk zijn, maar die ook aansluiten bij de waarden die ik in de maatschappij als geheel belangrijk vind. Dat vind ik geen egoïsme in tegenstelling tot iemand die op een partij stemt, want ze heeft toch geen last van de zwarde schade die die partij anderen berokkend. Uiteraard is het haar goed recht om uit puur egoïsme te stemmen. Maar ik denk dus wel dat er een verschil zit tussen stemmen uit egoïsme en geen oog hebben voor anderen en je eigenbelang meenemen bij je keuze voor een partij.

Dit bedoel ik dus.

Gr Angela 

Blomke82 schreef op 19-03-2023 om 12:23:

Selectief: je bedoelt dat ik vooral denk aan mensen die minder geld te besteden hebben dan ikzelf en aan maatschappelijke/natuurdoelen in plaats van aan wat voor mijn  vierkante millimeter en mijn portemonnee het meeste oplevert? Dan sta ik er inderdaad selectief in.

Gr Angela 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-03-2023 om 13:01

het mooie van een democratie dat iedereen zelf mag weten wat hij stemt. En daar verder niemand verantwoording voor hoeft af te leggen.  
Mss VVD stemt, maar in het dagelijkse leven meer voor de medemens doet dan iemand die bv GL stemt.  

Friezinnetje schreef op 19-03-2023 om 13:01:

het mooie van een democratie dat iedereen zelf mag weten wat hij stemt. En daar verder niemand verantwoording voor hoeft af te leggen.
Mss VVD stemt, maar in het dagelijkse leven meer voor de medemens doet dan iemand die bv GL stemt.

Daar geloof ik echt vrij weinig van. In uitzonderlijke gevallen wellicht. Als je een groot hart hebt voor je medemens staan partijen als de vvd daar haaks op. 

Libertine schreef op 19-03-2023 om 13:08:

[..]

Daar geloof ik echt vrij weinig van. In uitzonderlijke gevallen wellicht. Als je een groot hart hebt voor je medemens staan partijen als de vvd daar haaks op.

Ik ken legio voorbeelden die het tegendeel aantonen, of althans zoals de VVD door jullie (linksen) geschetst wordt. De VVD wil ook een sociaal Nederland met een vangnet voor de zwakkeren. Ik zit zelf wat aan de linkse kant van de VVD-achterban, vermoed ik, en heb in het verleden ook gewerkt met vluchtelingen en bij een uitkeringsinstantie. Momenteel ben ik nog steeds als ambtenaar elke dag voor Nederland bezig voor een gezond en veilig Nederland.

Maar ik vind wel dat werken beter beloond moet worden dan niet werken en dat verschillen er best mogen zijn.

MMcGonagall schreef op 19-03-2023 om 13:16:

[..]

Ik ken legio voorbeelden die het tegendeel aantonen, of althans zoals de VVD door jullie (linksen) geschetst wordt. De VVD wil ook een sociaal Nederland met een vangnet voor de zwakkeren. Ik zit zelf wat aan de linkse kant van de VVD-achterban, vermoed ik, en heb in het verleden ook gewerkt met vluchtelingen en bij een uitkeringsinstantie. Momenteel ben ik nog steeds als ambtenaar elke dag voor Nederland bezig voor een gezond en veilig Nederland.

Maar ik vind wel dat werken beter beloond moet worden dan niet werken en dat verschillen er best mogen zijn.

Werken in een publieke sector of uitvoeringsorganisatie wil natuurlijk niet zeggen dat je dan automatisch een groot hart hebt. Dat vind ik eerder van mensen die in de zorg werken bijvoorbeeld. Of in hun vrije tijd voedselbanken runnen.

En natuurlijk mogen er verschillen zijn. Maar dat er in dit land veel mensen onder het bestaansminimum leven reken ik ook de vvd aan. En dat is waar je als vvd stemmer, ook als je aan de linker flank zit, toch medeverantwoordelijk voor bent als je er op blijft stemmen. 

[..]

Dat iemand VVD stemt zegt helemaal niets over hoe iemand is. Kun je nu ook zeggen over iedereen die nu op een partij stemt die voor het onteigenen van boeren is. Dat is namelijk het zoveelste beleid dat mensen willens en wetens de ellende in jaagt. Alles in het belang van het grotere geheel. Maar ja dat was ook het idee bij de vorige schandalen. En zo zul je met elk beleid of partij mensen hebben die er het slachtoffer van worden.

RaSa schreef op 19-03-2023 om 13:25:

[..]

Dat iemand VVD stemt zegt helemaal niets over hoe iemand is. Kun je nu ook zeggen over iedereen die nu op een partij stemt die voor het onteigenen van boeren is. Dat is namelijk het zoveelste beleid dat mensen willens en wetens de ellende in jaagt. Alles in het belang van het grotere geheel. Maar ja dat was ook het idee bij de vorige schandalen. En zo zul je met elk beleid of partij mensen hebben die er het slachtoffer van worden.

Dat ligt ook aan de definitie van het woord slachtoffer. 

Ik zou boeren nooit slachtoffer noemen bijvoorbeeld.  Maar kan me voorstellen dat iemand met een andere politieke voorkeur, bv bbb stemmer, dat wel vindt. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-03-2023 om 13:37

[..]

geloof je het niet. Ken genoeg die het wel doen. En alsof je als VVD-er helemaal niets voor de  mensheid wil doen. Onzin. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.