Nieuws en actueel
Cookielover
15-03-2023 om 11:06
Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023
Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten
Peiling
Op welke partij stem je voor de PS?
ShowyHummingbird30
16-03-2023 om 17:33
Madamecannibale schreef op 16-03-2023 om 16:47:
[..]
Ik ben het ermee eens dat je met nog meer rekken en verlagen niets opschiet op de lange termijn. Maar ik snap ook niet waarom we niet wat realistischer kijken naar de stijging van de zeespiegel. Als Nederland alleen gaan we dat niet veranderen. Maar we blijven wel nieuwe wijken bouwen in de laagste gebieden van Nederland.
Daarmee leg je precies de vinger op de zere plek in de verkiezingsprogramma's van de partijen aan de rechterzijde. Een soort "ikke ikke ikke en de rest kan stikken".
1 We willen zo min mogelijk milieumaatregelen.
2 We willen geen immigratie/asielzoekers.
Gevolg van 1 is dat de zeespiegel gaat stijgen en ons land mogelijk voor een groot deel onbewoonbaar wordt. Wij worden dan klimaatvluchtelingen. Of laten we onszelf dan maar verdrinken? Want het is best raar om vluchtelingen hier te weigeren en vervolgens wel te verwachten dat wij straks opgevangen worden in andere landen als de nood hier aan de man komt.
Wat betreft het punt dat we het niet alleen kunnen. Helemaal waar. Dan is het wat vreemd om te redeneren dat we het dan maar niet moeten doen. Juist wij, die in dit geval "gevaar" lopen, zouden het voortouw moeten nemen. Het is een beetje vreemd om van andere landen die minder te vrezen hebben te verwachten dat zij als eerste maatregelen nemen, maar het zelf niet te doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
NippyDunlin42
16-03-2023 om 17:53
Dat is toch een eng idee vind ik hoor, Nederland zo goed als onbewoonbaar. Wanneer gaan we daarop anticiperen?
_Audrey_
16-03-2023 om 18:13
Elaine68 schreef op 16-03-2023 om 17:55:
[Quote aangepast]
Wat hatelijk
Loeki72
16-03-2023 om 18:15
Daglichtlamp schreef op 16-03-2023 om 16:43:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-de-zuidplaspolder-heeft-het-water-de-strijd-gewonnen-het-waterschap-geeft-op~ba90f73f/
Maar er is een probleem: de bodem in de Zuidplaspolder waarop Van Zuijlen boert, daalt stukje bij beetje, waardoor de grond steeds natter wordt en langzaam verzuipt. Het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard heeft dat hier, vlakbij Gouda, in de vorige eeuw proberen te keren, maar het heeft onlangs besloten de strijd op te geven.
Decennialang pompte het waterschap het slootwater weg, om de weiden droog te houden en verlaagde het waterpeil steeds verder. Voor de boeren was dat goed, maar voor de grond niet: de droge veenbodem verbrandde langzaam en de grond zakte met een centimeter per jaar. Maar in november besloot het waterschap definitief het waterpeil bij wet te fixeren en niet meer te verlagen. Het doel: de grond nat houden om bodemdaling te voorkomen.
Het omstreden besluit is uiteindelijk unaniem genomen door dit Hoogheemraadschap. Maar de BBB vind het nog steeds niet nodig. Het Waterschap moet het land gewoon maar droog houden. Dat daar uiteindelijk toch een eind aan komt kan iedereen met kennis van zaken zien. Je houdt meer mogelijkheden over als je de peilverlagingen nu stopt, in plaats van dat je het nog een periode rekt.
Ik denk dat dit gaat veranderen. BBB wil in dit waterschap de waterpeil wel verder verlagen. Dat gaat veel schade voor natuur en burger betekenen. En het erge is dat de schade die de huizen door een te laag waterpeil zullen gaan krijgen niet vergoed wordt door verzekeraars. Dit wordt een dure les voor deze burgers.
Madamecannibale
16-03-2023 om 18:15
Coreopsis schreef op 16-03-2023 om 17:33:
[..]
Daarmee leg je precies de vinger op de zere plek in de verkiezingsprogramma's van de partijen aan de rechterzijde. Een soort "ikke ikke ikke en de rest kan stikken".
1 We willen zo min mogelijk milieumaatregelen.
2 We willen geen immigratie/asielzoekers.
Gevolg van 1 is dat de zeespiegel gaat stijgen en ons land mogelijk voor een groot deel onbewoonbaar wordt. Wij worden dan klimaatvluchtelingen. Of laten we onszelf dan maar verdrinken? Want het is best raar om vluchtelingen hier te weigeren en vervolgens wel te verwachten dat wij straks opgevangen worden in andere landen als de nood hier aan de man komt.
Wat betreft het punt dat we het niet alleen kunnen. Helemaal waar. Dan is het wat vreemd om te redeneren dat we het dan maar niet moeten doen. Juist wij, die in dit geval "gevaar" lopen, zouden het voortouw moeten nemen. Het is een beetje vreemd om van andere landen die minder te vrezen hebben te verwachten dat zij als eerste maatregelen nemen, maar het zelf niet te doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Dat is mijn punt dan ook helemaal niet. Ik denk dat we zeker wat moeten doen, en als rijk land kunnen we daarin ook best een voorbeeldfunctie hebben. Maar dan nog vind ik het heel onverstandig om te gaan bouwen op -6 NAP. Gelukkig ligt lang niet heel Nederland onder NAP, ik snap dan ook niet dat bepaalde gebieden boven het zeeniveau nu aangemerkt worden als krimpregio. En of we de bevolking wel zo hard moeten laten groeien als nu is weer een heel ander vraagstuk.
SlushyAlbatross55
16-03-2023 om 18:16
Loeki72 schreef op 16-03-2023 om 18:15:
[..]
Ik denk dat dit gaat veranderen. BBB wil in dit waterschap de waterpeil wel verder verlagen. Dat gaat veel schade voor natuur en burger betekenen. En het erge is dat de schade die de huizen door een te laag waterpeil zullen gaan krijgen niet vergoed wordt door verzekeraars. Dit wordt een dure les voor deze burgers.
Waar staat in het verkiezingsprogramma dat ze het waterpeil verder willen verlagen?
Loeki72
16-03-2023 om 18:18
Madamecannibale schreef op 16-03-2023 om 18:15:
[..]
Dat is mijn punt dan ook helemaal niet. Ik denk dat we zeker wat moeten doen, en als rijk land kunnen we daarin ook best een voorbeeldfunctie hebben. Maar dan nog vind ik het heel onverstandig om te gaan bouwen op -6 NAP. Gelukkig ligt lang niet heel Nederland onder NAP, ik snap dan ook niet dat bepaalde gebieden boven het zeeniveau nu aangemerkt worden als krimpregio. En of we de bevolking wel zo hard moeten laten groeien als nu is weer een heel ander vraagstuk.
We hebben geen andere keus. De helft van het land is nodig voor de veeteelt. Dus dan heb je niet meer zoveel gebieden over. Veel vee is kennelijk belangrijker voor mensen. Dat hebben we gezien in de stemuitslagen.
vertelsel
16-03-2023 om 18:18
[Quote aangepast]
Wonderlijk gevoel voor humor...
Loeki72
16-03-2023 om 18:20
Epic88 schreef op 16-03-2023 om 18:16:
[..]
Waar staat in het verkiezingsprogramma dat ze het waterpeil verder willen verlagen?
Epic88 schreef op 16-03-2023 om 18:16:
[..]
In het artikel staat heel duidelijk dat BBB tegen peilfixatie is.
Poezenmeisje
16-03-2023 om 18:23
[Quote aangepast]
Lief van je. Op die grond groeit wel jouw groente.
Maar goed, zeesla, lamsoor, zeewier, zeekraal, eendenkroos, alg is ook voedzaam.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zeewieren-en-algen.aspx
SlushyAlbatross55
16-03-2023 om 18:27
Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 18:23:
[..]
Lief van je. Op die grond groeit wel jouw groente.
Maar goed, zeesla, lamsoor, zeewier, zeekraal, eendenkroos, alg is ook voedzaam.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zeewieren-en-algen.aspx
Algen stoten vermoedelijk veel ammoniak uit
daar moeten we mee stoppen hoor, bestrijden die handel.
Poezel_en_Wip
16-03-2023 om 18:33
[Quote verwijderd]
Zullen we het wel even fatsoenlijk houden?
SuzyQFive
16-03-2023 om 18:47
Jillz schreef op 16-03-2023 om 08:30:
[..]
Ik accepteer de verkiezingsuitslag maar ben ook sceptisch over de toekomst van BBB. Dat komt omdat onduidelijk is waar ze naast stikstof en asielbeleid voor staan. Hoe denken ze over onderwijs, economie, zorg, Europa etc. Hoe gaan ze de problemen wel aanpakken? Het gevaar voor de partij zelf is dat de leden en achterban over veel onderwerpen van mening verschillen en elkaar uiteindelijk de partij uitvechten.
Blijft overeind dat dit wel een signaal is dat de samenleving verandering verwacht en het oneens is met het huidige beleid. En dat signaal is belangrijker dan de vraag of BBB de oplossing kan bieden.
Misschien mosterd hoor:
Dat programma staat gewoon op hun site, dus dat kan je lezen. En lachen.
Voor onderwijs een slechte partij iig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.