Nieuws en actueel
Jorni
09-12-2025 om 19:02
Vanaf volgend jaar heffing pakketjes van Chinese webshops
Ze zijn van plan om vanaf volgend jaar een heffing in te voeren waardoor pakketjes van Chinese webshops duurder worden. Ze hopen dat mensen hierdoor minder gaan bestellen bij Chinese webshops en dat Nederlandse winkels minder last hebben van de Chinese webshops.
https://www.nu.nl/binnenland/6378160/pakketjes-van-temu-en-shein-door-nieuwe-toeslag-gemiddeld-6-euro-duurder.html
Ik denk niet dat mensen minder daar gaan bestelllen hierdoor. Er worden daar ook veel producten verkocht die je hier niet hebt en het zal denk ik altijd wat goedkoper blijven. De prijzen hier liggen voor alles veel hoger en veel mensen hebben steeds minder te besteden waardoor ze sneller uitwijken naar Chinese webshops. Aangezien alles al zo duur is ( en ook steeds duurder wordt) tegenwoordig en je ook hier soms dezelfde Chinese producten maar dan tegen een veel hogere prijs kunt kopen, denk ik niet dat dit uiteindelijk een goede maatregel is. Wat vinden jullie hiervan. Zijn jullie voor of tegen deze maatregel en wat vinden jullie van Chinese webshops zoals Temu en Shein.
Mick87
10-12-2025 om 12:24
ik vind het dan weer onrealistisch om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. 35 euro voor een kledingstuk is nog steeds niet duur en eigenlijk te goedkoop voor de vervuiling en het leed wat er achter schuil gaat.
Libertine
10-12-2025 om 12:26
Jorni schreef op 10-12-2025 om 12:17:
Bij de kleding die hier in de winkels ligt is dat net zo goed het geval qua leed en komt er ook veel gewoon uit China, alleen is het hier duurder. We hebben nu eenmaal kleren en schoenen nodig en een beetje leuke zijn hier bijna niet meer te betalen. Een voorbeeld, als je hier laarzen koopt heb je hele saaie laarzen die al minimaal 50 euro kosten en die waarschijnlijk ook in China zijn gemaakt. Wil je een beetje leuke dan zijn die veel duurder. En de mensen die die laarzen maken hebben het jammer genoeg net zo slecht. Bij die webshops heb je echt mooie laarzen die goed zitten met ook nog een goede kwaliteit voor veel minder. Of als je hier kleren wil kopen. Hier betaal je voor 1 ding al minimaal 35 euro. Wil je een paar dingen dan ben je superduur uit. Dat is voor genoeg mensen niet meer te doen. Kleren zijn toch nodig en het oog wil ook wat.
Smoesjes. Gewoon een beetje meer je best doen. Minder kopen (dan hou je ook meer geld over om te investeren in duurzame stukken) en niet de mode volgen. Als je smaak hebt zie je er dan alsnog dagelijks ontzettend leuk uit, zonder dat iemand daar de dupe van is geworden.
https://www.whensarasmiles.nl/eerlijke-duurzame-kledingmerkenindex/
en dit is nog maar één site waar je dit op kunt vinden. Er zijn er nog veel meer.
felija
10-12-2025 om 12:28
Bij veel kringlopen hebben ze leuke, mooie kleding voor relatief heel weinig. Ik slaag daar heel vaak.
Mick87
10-12-2025 om 12:39
@jorni : die heffing is trouwens maar enkele Euro's dus dan ben je nog steeds goedkoper uit.
Ysenda
10-12-2025 om 12:41
Jorni schreef op 10-12-2025 om 12:17:
Bij de kleding die hier in de winkels ligt is dat net zo goed het geval qua leed en komt er ook veel gewoon uit China, alleen is het hier duurder. We hebben nu eenmaal kleren en schoenen nodig en een beetje leuke zijn hier bijna niet meer te betalen. Een voorbeeld, als je hier laarzen koopt heb je hele saaie laarzen die al minimaal 50 euro kosten en die waarschijnlijk ook in China zijn gemaakt. Wil je een beetje leuke dan zijn die veel duurder. En de mensen die die laarzen maken hebben het jammer genoeg net zo slecht. Bij die webshops heb je echt mooie laarzen die goed zitten met ook nog een goede kwaliteit voor veel minder. Of als je hier kleren wil kopen. Hier betaal je voor 1 ding al minimaal 35 euro. Wil je een paar dingen dan ben je superduur uit. Dat is voor genoeg mensen niet meer te doen. Kleren zijn toch nodig en het oog wil ook wat.
Kleding die hier in de winkel ligt is in china geproduceerd dat klopt. Maar daar houdt de vergelijking op. Want onder controle van bedrijven buiten china die wel de europeese wetgeving volgen met de daarbij horende normen voor bijvoorbeeld zware metalen, kankerverwekkende stoffen en (naar mijn mening nog niet goed genoeg) aandacht voor werkomstandigheden.
Wij stellen aan onze leveranciers in China dezelfde basis eisen als aan de leveranciers uit Europa, Amerika of welk ander continent. Dat controleren we ook, zelf of via onafhankelijke auditors, die wij betalen.
MMcGonagall
10-12-2025 om 12:52
Die Chinese leveranciers kunnen hun spullen hier alleen maar zo goedkoop krijgen door steun van hun overheid. Met dit dumpgedrag worden Europese bedrijven benadeeld. Er zijn ook al bedrijven omgevallen door teruggelopen omzetten waardoor schade ontstaat aan onze werkgelegenheid en de economie in het algemeen. Met minder Europese aanbieders en hogere prijzen, zullen de prijzen voor de Chinese goederen op termijn ook gewoon meestijgen.
Jorni
10-12-2025 om 12:52
Mick87 schreef op 10-12-2025 om 12:39:
@jorni : die heffing is trouwens maar enkele Euro's dus dan ben je nog steeds goedkoper uit.
Klopt inderdaad en dat op zich is ook niet erg. Ik denk wel dat het in de toekomst meer gaat worden.
Jorni
10-12-2025 om 12:56
Libertine schreef op 10-12-2025 om 12:26:
[..]
Smoesjes. Gewoon een beetje meer je best doen. Minder kopen (dan hou je ook meer geld over om te investeren in duurzame stukken) en niet de mode volgen. Als je smaak hebt zie je er dan alsnog dagelijks ontzettend leuk uit, zonder dat iemand daar de dupe van is geworden.
https://www.whensarasmiles.nl/eerlijke-duurzame-kledingmerkenindex/
en dit is nog maar één site waar je dit op kunt vinden. Er zijn er nog veel meer.
Het moet maar net je smaak zijn en over smaak valt niet te twisten. Ik zie op andere plekken vaak niet of heel weinig wat ik echt mooi vind om te dragen. Op die site zie ik bijvoorbeeld ook niet echt dingen die mijn smaak zijn en ik vind het erg duur als ik zoek op de merken. Maar ik heb gelukkig voorlopig ook niets meer nodig. Ik ben helemaal voorzien voor een hele tijd.
Jorni
10-12-2025 om 13:04
felija schreef op 10-12-2025 om 12:28:
Bij veel kringlopen hebben ze leuke, mooie kleding voor relatief heel weinig. Ik slaag daar heel vaak.
Ook daar heb ik vaker gekeken en daar slaag ik qua kleding en schoenen eigenlijk nooit. Voor andere zaken slaag ik soms wel heel goed bij een kringloopwinkel.
Nehalennia
10-12-2025 om 13:50
Ik wil absoluut niet on moral highground gaan, want ik heb voldoende te besteden en kan duurzaam kopen naar mijn zin, maar als iets moreel niet okee is, dan is dat volgens mij altijd het geval, en niet alleen als het je uitkomt. Het is simpelweg niet waar dat er achter alle kleding leed schuilgaat, er zijn inmiddels meer dan voldoende merken, ook die basics verkopen, die een gecontroleerd/ Europees productieproces hebben. Dat ene specifieke jurkje van de H&M gaat wellicht aan je neus voorbij, maar verder? 35 euro voor een kledingstuk is niet heel veel he? De stof wordt gemaakt en geverft, dan geknipt en dan door iemand in elkaar gezet, en dan naar de winkel toe vervoerd.
Jorni
10-12-2025 om 14:14
Ik denk dat er meer dan genoeg mensen in Nederland zijn die niet zoveel hebben te besteden met al die stijgende prijzen van alles tegenwoordig. Als je op de centen moet passen is 35 euro voor een kledingstuk inderdaad veel. Het is vind ik gemakkelijk praten als je zelf meer dan genoeg te besteden hebt en niet op het geld hoeft te letten.
De echt duurzame/nette merken zijn vaak pas echt peperduur en het moet maar net jouw smaak zijn. Als je gaat voor de goedkopere winkels/merken dan moet het ook maar net jouw smaak zijn en dan heb je ook weer dat er slechte werkomstandigheden zijn of dat het gewoon uit China komt. Dan betaal je en meer en je doet er eigenlijk niets goeds mee. Buiten kleding en schoenen om steun ik zelf wel zoveel mogelijk de plaatselijke winkels en haal ik daar mijn spullen.
Libertine
10-12-2025 om 14:36
Jorni schreef op 10-12-2025 om 14:14:
Ik denk dat er meer dan genoeg mensen in Nederland zijn die niet zoveel hebben te besteden met al die stijgende prijzen van alles tegenwoordig. Als je op de centen moet passen is 35 euro voor een kledingstuk inderdaad veel. Het is vind ik gemakkelijk praten als je zelf meer dan genoeg te besteden hebt en niet op het geld hoeft te letten.
De echt duurzame/nette merken zijn vaak pas echt peperduur en het moet maar net jouw smaak zijn. Als je gaat voor de goedkopere winkels/merken dan moet het ook maar net jouw smaak zijn en dan heb je ook weer dat er slechte werkomstandigheden zijn of dat het gewoon uit China komt. Dan betaal je en meer en je doet er eigenlijk niets goeds mee. Buiten kleding en schoenen om steun ik zelf wel zoveel mogelijk de plaatselijke winkels en haal ik daar mijn spullen.
Ik denk dat die idiote vervuilende kledingberg niet wordt veroorzaakt door mensen met weinig geld. Die hebben weinig keus en zijn aangewezen tweedehands en krijgertjes (en dus duurzaam). Die berg wordt veroorzaakt door mensen die zich gek bestellen bij shein, temu etc. Die met iedere microtrend mee willen doen en het na twee keer dragen in een hoek gooien, want niet meer hip, kapot etc. We hebben een ontembare honger tot spullen kopen.
Nehalennia
10-12-2025 om 16:15
Jorni schreef op 10-12-2025 om 14:14:
Dat realiseer ik me, vandaar dat ik het zei. Het is niet dat ik niet over geld hoef na te denken, maar meer dat ik wat ik fijn vind zitten duurzaam kan kopen voor een prijs die ik okee vind. Hier bijvoorbeeld:
Nehalennia
10-12-2025 om 16:19
+ Als je je moraal aanpast aan de omstandigheden, dan is het dus geen moraal, dat punt probeerde ik eigenlijk te maken.
Jorni
10-12-2025 om 16:25
Ik ken er genoeg met weinig geld die daar de spullen kopen en er dan heel lang mee doen. Ik doe zelf overigens ook heel lang met spullen van daar. Ik denk dat je hier een erg eenzijdig en een vind ik onterecht veroordelend beeld schetst dat voor veel mensen niet op gaat. Ik heb het gevoel dat je niet veel mensen kent die daar wat kopen. Ik heb ook het gevoel (ik kan het natuurlijk mis hebben) dat je niet goed begrijpt hoe het voor mensen is die wat op het geld moeten letten (tegenwoordig nog meer omdat alles zo verschrikkelijk duur is) en daarom niet de financiele middelen hebben om duur en duurzaam te kunnen kopen. En niet iedereen wil tweedehands spullen of vindt wat hij zoekt bij tweedehands winkels. Ik snap wel waarom die webshops zo populair zijn en zoveel mensen er wat kopen.