Nieuws en actueel
Jorni
09-12-2025 om 19:02
Vanaf volgend jaar heffing pakketjes van Chinese webshops
Ze zijn van plan om vanaf volgend jaar een heffing in te voeren waardoor pakketjes van Chinese webshops duurder worden. Ze hopen dat mensen hierdoor minder gaan bestellen bij Chinese webshops en dat Nederlandse winkels minder last hebben van de Chinese webshops.
https://www.nu.nl/binnenland/6378160/pakketjes-van-temu-en-shein-door-nieuwe-toeslag-gemiddeld-6-euro-duurder.html
Ik denk niet dat mensen minder daar gaan bestelllen hierdoor. Er worden daar ook veel producten verkocht die je hier niet hebt en het zal denk ik altijd wat goedkoper blijven. De prijzen hier liggen voor alles veel hoger en veel mensen hebben steeds minder te besteden waardoor ze sneller uitwijken naar Chinese webshops. Aangezien alles al zo duur is ( en ook steeds duurder wordt) tegenwoordig en je ook hier soms dezelfde Chinese producten maar dan tegen een veel hogere prijs kunt kopen, denk ik niet dat dit uiteindelijk een goede maatregel is. Wat vinden jullie hiervan. Zijn jullie voor of tegen deze maatregel en wat vinden jullie van Chinese webshops zoals Temu en Shein.
Schoondochter
10-12-2025 om 07:16
Poezenmeisje schreef op 10-12-2025 om 00:46:
Vers van de pers.
Weer een terugroepactie.
Dit merk wordt verkocht bij winkels zoals Dik in Groningen, wat toch een behoorlijk adres is.
Dit heeft niets met dit onderwerp te maken.
Schoondochter
10-12-2025 om 07:19
ik vind het een topidee om de mensen te laten betalen die zorgen dat de kosten gemaakt worden. Van mij mogen het ook de werkelijke kosten zijn, die volgens mij nog veel hoger liggen.
MiniJCW
10-12-2025 om 07:33
lientje69 schreef op 10-12-2025 om 07:01:
Zelfs op heel veel producten die je bij de Blokker of een Intertoys of Hema ofzo koopt staat made in China. Dus producten uit China geheel ontlopen lijkt me echt onmogelijk. En ja , ik maak me ook schuldig aan aliexpress.. Sommige dingen vindt je hier niet of als je ze vind is het een dropshipper op bol.com. En dan zijn exact dezelfde dingen zelfs met heffing nog een stuk goedkoper uit China. Zelfs dingen als bepaalde auto onderdelen ( man is nogal een klusser ).
Dat is ook het doel niet. Producten die in Nederlandse winkels worden verkocht, moeten voldoen aan veiligheidseisen. Als het slechte kwaliteit is, zal je het minder snel kopen. Bij Aliexpress is het zo goedkoop, dat je niet snel zal terugsturen. Dus het belandt dan direct in de prullenbak. En zoals iemand anders al schreef: één pallet met één product is veel makkelijker te controleren dan 10 pallets met 1000 producten.
En het is natuurlijk ook niet zo dat je maar onbeperkt Chinese troep mag kopen omdat hier toevallig spullen in de winkel liggen die in China zijn gemaakt. We kopen sowieso al veel onnodige troep, laten we dan beginnen met de Chinese webshops.
Libertine
10-12-2025 om 08:20
en dan hebben we het nog niet over de arbeidsomstandigheden van de mensen die deze troep maken gehad ….
Schoondochter
10-12-2025 om 08:31
KnorrendKitten schreef op 10-12-2025 om 08:24:
Een post naar een premium artikel zonder verdere context voegt niet heel veel toe aan het gesprek.
LazyCat
10-12-2025 om 09:30
Ik koop daar heel af en toe dingen die ik hier ook zou kopen, dus geen plastic meuk voor de afvalberg, maar gewoon normale artikelen die ik nodig heb. Elektronica niet, daar wordt zoveel voor gewaarschuwd dat ik dat niet durf te doen. Die 6 euro maakt me niet veel uit, dan is het nog steeds veel goedkoper dan in NL kopen.
krulliebollie
10-12-2025 om 09:43
Zorroo schreef op 09-12-2025 om 20:16:
[..]
Klinkt allemaal erg nuttig. Not. Voor je het weet heb je zo een huis vol plastic onzin.
In mijn leven worden en niet alleen spullen gekocht die nuttig zijn maar ook omdat ik iets leuk, mooi, grappig of lekker vind. En ik koop niet alleen plastic dingen.
Jorni
10-12-2025 om 09:59
Er zijn daar nu eenmaal dingen te krijgen die je hier niet kan krijgen en dat voor een mooie prijs. Alles is al zo verschrikkelijk duur hier dat een goedkope optie wel echt fijn is. Het zou fijn zijn als hier ook eens alles wat goedkoper werd. Het geld groeit niet op de rug.Jammer dat ze ook daar weer geld van willen gaan vangen.
En bij alles wat we dragen en eten zit sowieso heel veel mensenleed en dierenleed aan verbonden. Ook kleding die je hier in een winkel koopt zit heel veel leed achter en komt ook voor een groot deel uit China. Alleen betaal je hier veel en veel meer voor. Ik koop alleen soms kleding en wel vaak schoenen bij deze webshops. Tot nu toe steeds van goede kwaliteit geweest en ik krijg er veel complimenten over. Ik heb afgelopen maand nog even flink ingeslagen nu het nog kan. Hopelijk blijft het nog lang mogelijk of nog beter: wordt alles hier leuker en betaalbaarder. Dat zou het fijnste zijn. Dan zou ik die webshops echt wel mijden. Ik steun liever plaatselijke winkels. Op zich doe ik dat ook nog wel steeds.
Mick87
10-12-2025 om 10:26
Jorni schreef op 10-12-2025 om 09:59:
Er zijn daar nu eenmaal dingen te krijgen die je hier niet kan krijgen en dat voor een mooie prijs. Alles is al zo verschrikkelijk duur hier dat een goedkope optie wel echt fijn is. Het zou fijn zijn als hier ook eens alles wat goedkoper werd. Het geld groeit niet op de rug.Jammer dat ze ook daar weer geld van willen gaan vangen.
En bij alles wat we dragen en eten zit sowieso heel veel mensenleed en dierenleed aan verbonden. Ook kleding die je hier in een winkel koopt zit heel veel leed achter en komt ook voor een groot deel uit China. Alleen betaal je hier veel en veel meer voor. Ik koop alleen soms kleding en wel vaak schoenen bij deze webshops. Tot nu toe steeds van goede kwaliteit geweest en ik krijg er veel complimenten over. Ik heb afgelopen maand nog even flink ingeslagen nu het nog kan. Hopelijk blijft het nog lang mogelijk of nog beter: wordt alles hier leuker en betaalbaarder. Dat zou het fijnste zijn. Dan zou ik die webshops echt wel mijden. Ik steun liever plaatselijke winkels. Op zich doe ik dat ook nog wel steeds.
Daarom: consuminderen. Minder spullen kopen, minder vlees eten (is nog goedkoper ook)
Jorni
10-12-2025 om 11:01
Mick87 schreef op 10-12-2025 om 10:26:
[..]
Daarom: consuminderen. Minder spullen kopen, minder vlees eten (is nog goedkoper ook)
Dat doe ik allebei ook regelmatig, maar het lukt me niet altijd om dat te doen.
Mick87
10-12-2025 om 11:08
Kan jij een voorbeeld geven wat je in Nederland te duur vindt en via Chinese webshops niet?
Ik koop zelf nooit op dergelijke webshops dus ben benieuwd watvoor dingen zoveel goedkoper zijn?
Libertine
10-12-2025 om 11:11
Jorni schreef op 10-12-2025 om 09:59:
Dieren- en mensenleed veroorzaken is een vooral keus. Niet helemaal te vermijden maar zeker wel voor het grootste deel. Want als je je er een beetje in verdiept, en vooral ook minder koopt, hoeft het echt niet. Ik vind het best een slecht excuus om toch te kopen omdat het via dit soort dropshippers zo lekker goedkoop is, en dat ze het bij ons maar niet zo duur hadden moeten maken. Dat is andermans leed ondergeschikt maken voor je eigen gewin. Prima als je daar voor kiest maar het is niet alsof het je overkomt.
Schoondochter
10-12-2025 om 11:20
Libertine schreef op 10-12-2025 om 11:11:
[..]
Dieren- en mensenleed veroorzaken is een vooral keus. Niet helemaal te vermijden maar zeker wel voor het grootste deel. Want als je je er een beetje in verdiept, en vooral ook minder koopt, hoeft het echt niet. Ik vind het best een slecht excuus om toch te kopen omdat het via dit soort dropshippers zo lekker goedkoop is, en dat ze het bij ons maar niet zo duur hadden moeten maken. Dat is andermans leed ondergeschikt maken voor je eigen gewin. Prima als je daar voor kiest maar het is niet alsof het je overkomt.
Precies. Iemand betaalt de prijs. Als jij dat niet bent is dat iemand of iets anders.
Jorni
10-12-2025 om 12:17
Bij de kleding die hier in de winkels ligt is dat net zo goed het geval qua leed en komt er ook veel gewoon uit China, alleen is het hier duurder. We hebben nu eenmaal kleren en schoenen nodig en een beetje leuke zijn hier bijna niet meer te betalen. Een voorbeeld, als je hier laarzen koopt heb je hele saaie laarzen die al minimaal 50 euro kosten en die waarschijnlijk ook in China zijn gemaakt. Wil je een beetje leuke dan zijn die veel duurder. En de mensen die die laarzen maken hebben het jammer genoeg net zo slecht. Bij die webshops heb je echt mooie laarzen die goed zitten met ook nog een goede kwaliteit voor veel minder. Of als je hier kleren wil kopen. Hier betaal je voor 1 ding al minimaal 35 euro. Wil je een paar dingen dan ben je superduur uit. Dat is voor genoeg mensen niet meer te doen. Kleren zijn toch nodig en het oog wil ook wat.