Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
PensioNada
26-01-2026 om 18:45
RaSa schreef op 26-01-2026 om 18:20:
[..]
Helpt natuurlijk ook niet mee dat die ICE agenten veelal slecht getraind zijn. 8 weken training is natuurlijk niets. Slecht getrainde gewapende agenten in combi met een voor hun zeer stressvolle situatie. Gegarandeerd recept voor ellende.
Ja precies, die agent die het eerste schot op Renee Good door de voorruit loste, dat is ook los van of het nou een dreigende situatie was of niet zo ontzettend fout. A. Een agent hoort nooit voor een auto te staan. B. Als je iemand een kogel in het hoofd schiet, kan die persoon een epileptische insult krijgen met als resultaat dat de spieren verstijven en als de rechtervoet op het gaspedaal rust kan de auto er plankgas vandoor gaan. In Nederland leren de agenten dan ook dat beiden nooit mag.
RaSa
26-01-2026 om 19:25
PensioNada schreef op 26-01-2026 om 18:45:
[..]
Ja precies, die agent die het eerste schot op Renee Good door de voorruit loste, dat is ook los van of het nou een dreigende situatie was of niet zo ontzettend fout. A. Een agent hoort nooit voor een auto te staan. B. Als je iemand een kogel in het hoofd schiet, kan die persoon een epileptische insult krijgen met als resultaat dat de spieren verstijven en als de rechtervoet op het gaspedaal rust kan de auto er plankgas vandoor gaan. In Nederland leren de agenten dan ook dat beiden nooit mag.
Eens. Drukt je met je neus op de feiten dat we allemaal mensen zijn. En dan ongetraind het veld ingestuurd worden. Ga het ze maar eens nadoen. Maakt het gebeurde niet minder verschrikkelijk. Maar wat mij betreft is de regering hier schuldig en niet de in de onderbuik reagerende agent.
Gebruikersnaaminvullen
26-01-2026 om 22:48
PensioNada schreef op 26-01-2026 om 18:45:
[..]
Dat staat in het beleid van ICE. Er staat ook in dat je nooit op een vluchtende auto mag schieten omdat men dan niet weet welke richting deze uit zal gaan. Ook politieagenten leren dit. kwam ook nog een video tegen waarin je ICE hoort schreeuwen "where is the gun, where is the gun" nadat ze 10 schoten in Alex hadden gelost en de man met het grijze jack het pistool al had verwijderd.
Maar eigenlijk vind het ik framen van Noem nog het allerergste. Die doet alsof Alex daar zwaaiend met een pistool stond terwijl hij alleen een vrouw wilde beschermen.
PensioNada
26-01-2026 om 23:05
Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-01-2026 om 22:48:
[..]
Dat staat in het beleid van ICE. Er staat ook in dat je nooit op een vluchtende auto mag schieten omdat men dan niet weet welke richting deze uit zal gaan. Ook politieagenten leren dit. kwam ook nog een video tegen waarin je ICE hoort schreeuwen "where is the gun, where is the gun" nadat ze 10 schoten in Alex hadden gelost en de man met het grijze jack het pistool al had verwijderd.
Maar eigenlijk vind het ik framen van Noem nog het allerergste. Die doet alsof Alex daar zwaaiend met een pistool stond terwijl hij alleen een vrouw wilde beschermen.
Het zou me niet verbazen als Trump Noem uiteindelijk opoffert als hij te veel in het nauw wordt gebracht. Ik vraag me af of Maga dit nog steeds accepteert, het is in dit geval zo overduidelijk dat Noem liegt.
Gebruikersnaaminvullen
27-01-2026 om 12:25
Bovino is vandaag overgeplaatst (07:10), en Milaan zit niet te wachten op beveiliging door ICE tijdens de winterspelen
"Eerder werd bekend dat de omstreden Amerikaanse immigratiedienst ICE gaat helpen bij de beveiliging van de Winterspelen. ICE gaat een beveiligingsdienst van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken ondersteunen onder Italiaans gezag."
https://www.ad.nl/buitenland/live-vs-burgemeester-milaan-weigert-beveiliging-door-ice-tijdens-winterspelen-ze-zijn-niet-welkom~a9a06edd/?slug_rd=1
Mick87
27-01-2026 om 13:24
Ik zag ook een filmpje van Trump op de pagina: how can i make this about me. Hij reageerde op de dood van die vrouw die doodgeschoten is door ICE. Hij vond het vreselijk. Hij had begrepen dat haar vader een trump aanhanger is. En dat hij hoopte dat hij dat nog steeds is. OMG. Helemaal gestoord die man
Zorroo
27-01-2026 om 13:34
Vreselijk ja. Ik vind het ook niet fijn en niet verstandig dat men in Europa maar blijft benoemen hoe afhankelijk we zijn van deze man. Hij gaat dat tegen ons gebruiken.
BeesAreCool
27-01-2026 om 14:18
Zorroo schreef op 27-01-2026 om 13:34:
Vreselijk ja. Ik vind het ook niet fijn en niet verstandig dat men in Europa maar blijft benoemen hoe afhankelijk we zijn van deze man. Hij gaat dat tegen ons gebruiken.
We moeten snel meer deals sluiten met andere landen/blokken landen.
Andere landen doen dat ook en sommigen hebben een bevolking die massaal Amerikaanse producten en reizen boycott.
Des te onafhankelijker, des te beter
BeesAreCool
27-01-2026 om 14:21
RaSa schreef op 26-01-2026 om 19:25:
[..]
Eens. Drukt je met je neus op de feiten dat we allemaal mensen zijn. En dan ongetraind het veld ingestuurd worden. Ga het ze maar eens nadoen. Maakt het gebeurde niet minder verschrikkelijk. Maar wat mij betreft is de regering hier schuldig en niet de in de onderbuik reagerende agent.
Als je als onderbuik reagerende agent daarna fucking b*tch zegt over iemand die dood ligt te gaan, dan vind ik die ook niet onschuldig.
Fleurtje_5
28-01-2026 om 09:51
Zorroo schreef op 27-01-2026 om 13:34:
Afgelopen zomer las ik dat de voormalig asml-topman zei dat Europa een Trump nodig had. Hij bedoelde daarmee dat Europa lang de ogen heeft gesloten. Europa was lange tijd 'dom dik en blij'.
...................
“Het laatste demissionaire kabinet van Rutte heeft het Beethoven-project [voor versterking van de Brainport-regio rondom Eindhoven, red.] er nog doorheen gejast. Nu is dit een groter project, maar ik denk wel dat het demissionaire kabinet dit in de stijgers kan zetten voor de volgende regering. Aangezien het breed gedragen wordt, zijn die verkiezingen hiervoor misschien helemaal niet zo belangrijk en moeten we gewoon beginnen.”
Een Nationale Investeringsbank zou, als het aan Wennink ligt, nauw samen moeten werken met vergelijkbare banken in andere Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland. “Zo kunnen ze samen werken aan Europese investeringsopgaven.”
Nodig is dat zeker, denkt Wennink, aangezien de banden met de Verenigde Staten onder het hernieuwde presidentschap van Donald Trump aan het verdampen zijn. “Het beste wat Europa de afgelopen zes maanden kon overkomen, is Donald Trump.”
“We zijn als Europa dik, dom en blij geweest, zoals ik al vaker heb gezegd. We hebben gedacht: het gaat allemaal wel vanzelf. En dan zegt zo’n Trump plotseling: ik ben er voor de Verenigde Staten, regel je eigen zaken maar.”
[foto]
Als Trump de verkiezingen in 2024 niet had gewonnen, was zo’n bank dan ook nodig geweest?
“Dit is al 10 jaar nodig. Trump was in zijn eerste termijn al heel duidelijk over America First en de regering-Biden hanteerde dat principe ook. Toch stak iedereen zijn kop als een struisvogel in het zand. Nu worden we daar plotseling ruw uitgerukt en zien we dat de wereld is veranderd. De Koreanen, Vietnamezen, de Indiërs en de Chinezen doen het óók allemaal zelf.”
U zei eerder dit jaar de importheffingen van Trump wel te begrijpen.
“Tuurlijk. De VS verkeren in een beetje een bizarre situatie. De Europeanen sparen, terwijl de Amerikanen consumeren. Het spaargeld van Europeanen gaat naar pensioenfondsen en beleggingsinstellingen. 65 procent van het geld van deze pensioenfondsen, in Nederland goed voor 1.500 miljard euro, wordt buiten Europa belegd – voor het grootste deel in de VS.”
“Wij sparen, zodat we dat geld aan de Amerikanen kunnen geven en zij kunnen consumeren. Zij hebben een begrotingstekort, dat wordt opgevuld met het geld van de Europeanen. Dan consumeren ze en zeggen de Amerikanen: het is niet eerlijk, want wij kopen te veel bij jullie, dus gaan we jullie straffen. In feite straffen ze ons, omdat wij geld lenen aan hen.”
Toch, aangezien de staatsschuld van de VS is gegroeid tot meer dan 120 procent – “erger dan Italië” – moet het land wel iets doen, denkt Wennink. “Het kan nu nog, omdat de dollar de safe haven is, maar de Amerikanen begrijpen ook wel dat dit niet eeuwig door kan gaan. Je wil niet tegen Amerikaanse kiezers hoeven zeggen: stop maar met consumeren.”
......etc.etc.etc............
Zorroo
28-01-2026 om 11:53
Ik zou liever willen dat Europa niet meer voortdurend klinkt als een wanhopig, hulpeloos slachtoffer waarbij we onszelf ook nog eens naar beneden halen (we zijn dom, lui, naïef, etc). Want ik denk dat dat precies koren op de molen van Trump is. Wat ik als Europeaan wil zien, tegenover Trump/VS, is vooral praktische daadkracht en dat ook breed uitdragen, dus dat Europa steeds sterker wordt, meer één en genoeg economische en technische basis in zich heeft om sterk en zelfstandig te worden. Trump heeft geen respect voor slachtofferschap en ook geen mededogen.
kerstbeer
30-01-2026 om 12:07
Zorroo schreef op 28-01-2026 om 11:53:
Ik zou liever willen dat Europa niet meer voortdurend klinkt als een wanhopig, hulpeloos slachtoffer waarbij we onszelf ook nog eens naar beneden halen (we zijn dom, lui, naïef, etc). Want ik denk dat dat precies koren op de molen van Trump is. Wat ik als Europeaan wil zien, tegenover Trump/VS, is vooral praktische daadkracht en dat ook breed uitdragen, dus dat Europa steeds sterker wordt, meer één en genoeg economische en technische basis in zich heeft om sterk en zelfstandig te worden. Trump heeft geen respect voor slachtofferschap en ook geen mededogen.
Helemaal mee eens.
Europa heeft al veel en ons potentieel is alleen nog maar groter.
Ik koop al een tijdje meer in Europa en steeds minder Amerikaans. Elk beetje helpt. En voor iemand zegt: "ja, maar je hebt nog zeker wel een iPhone!" nee, die heb ik niet en nooit gehad. Ik heb gewoon een begin gemaakt hierin en vind nu steeds meer goede Europese producten en alternatieven.
De Canadezen doen dit nu al een jaar iets soortgelijks. Veel gepensioeneerde Canadezen gaan nu bijvoorbeeld niet langer overwinteren in de VS, maar gaan naar Mexico, Europa of blijven thuis.
De Amerikaanse staatsschuld is wel schokkend hoog.
BeesAreCool
30-01-2026 om 19:11
kerstbeer schreef op 30-01-2026 om 12:07:
[..]
Helemaal mee eens.
Europa heeft al veel en ons potentieel is alleen nog maar groter.
Ik koop al een tijdje meer in Europa en steeds minder Amerikaans. Elk beetje helpt. En voor iemand zegt: "ja, maar je hebt nog zeker wel een iPhone!" nee, die heb ik niet en nooit gehad. Ik heb gewoon een begin gemaakt hierin en vind nu steeds meer goede Europese producten en alternatieven.
De Canadezen doen dit nu al een jaar iets soortgelijks. Veel gepensioeneerde Canadezen gaan nu bijvoorbeeld niet langer overwinteren in de VS, maar gaan naar Mexico, Europa of blijven thuis.
De Amerikaanse staatsschuld is wel schokkend hoog.
Bruce Springsteen heeft net een liedje uitgebracht: "The streets of Minneapolis".
Ik luister de laatste tijd bijna geen Amerikaanse muziek meer. Ontdek namelijk te veel moois uit andere landen.
Echter, voor zo'n lied maak ik nog een uitzondering omdat het de problemen benoemt.
Zilver_gray
01-02-2026 om 09:52
https://nos.nl/artikel/2600487-populariteit-trump-daalt-steeds-meer-amerikanen-verzetten-zich
“Corcoran wijst op de meest recente peilingen, die aangeven dat Trumps populariteit afneemt. Aan het begin van zijn tweede termijn, een jaar geleden, was 52 procent van de geregistreerde kiezers blij met Trumps beleid. Nu is dat nog zo'n 40 procent. Een meerderheid van 55 procent vindt dat hij het slecht doet”
Ik hoop dat deze man snel van het toneel verdwijnt. Maar man man, wat hij in deze korte periode om zeep heeft geholpen, zal veel langer duren om dat recht te trekken..