Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

felija schreef op 11-09-2025 om 23:24:

[..]

Onder andere je toon: alsof al die domme mensen massaal alleen de NOS als infobron gebruiken om zich een beeld te vormen van de toestand in de wereld.

En je het zelfs hebt over een verwrongen beeld bij mensen, er komen in dit draadje alleen al, allerlei bronnen voorbij die een overeenkomstig beeld schetsen van een aartsconservatieve Kirk, die zeer dubieuze uitspraken doet. Heeft helaas weinig met een verwrongen beeld te maken.

Is het strafbaar om aartsconservatief te zijn? Is aartsconservatief zijn een legitieme reden om vermoord te worden? Nee, en ik denk dat jij dat ook niet vindt.

Helaas geloven veel mensen dat wat de NOS zegt waar is, het is immers de publieke omroep. En daar zouden ze op moeten kunnen vertrouwen. Helaas voldoet de NOS regelmatig niet aan de eigen journalistieke code, maar daar hebben veel mensen geen of weinig besef van. 

En helaas nemen andere media de NOS over of gebruiken die dezelfde bronnen. Dat blijkt oa uit het toegepaste hoor- en wederhoor in dat net uitgekomen rapport over wat kinderen wordt geleerd over het Palestijns-Israelische conflict (zie Israël topic).

Als het erkennen hiervan betekent dat ik blijkbaar in de "radicaal-rechtse fuik" zit, so be it. Noem mij dan maar radicaal rechts, ik kan er niet mee zitten. 

Malibu2 schreef op 12-09-2025 om 07:39:

[..]

Is het strafbaar om aartsconservatief te zijn? Is aartsconservatief zijn een legitieme reden om vermoord te worden? Nee, en ik denk dat jij dat ook niet vindt.

Helaas geloven veel mensen dat wat de NOS zegt waar is, het is immers de publieke omroep. En daar zouden ze op moeten kunnen vertrouwen. Helaas voldoet de NOS regelmatig niet aan de eigen journalistieke code, maar daar hebben veel mensen geen of weinig besef van.

En helaas nemen andere media de NOS over of gebruiken die dezelfde bronnen. Dat blijkt oa uit het toegepaste hoor- en wederhoor in dat net uitgekomen rapport over wat kinderen wordt geleerd over het Palestijns-Israelische conflict (zie Israël topic).

Als het erkennen hiervan betekent dat ik blijkbaar in de "radicaal-rechtse fuik" zit, so be it. Noem mij dan maar radicaal rechts, ik kan er niet mee zitten.

Volgens mij zijn de meeste links die hier in het topic geplaatst zijn allesbehalve van de NOS. Maar die kloppen ook niet volgens jou.

Miraval schreef op 12-09-2025 om 02:28:

Ik heb na de moord op 2 democratische leden gelukkig geen berichten gezien als opgeruimd staat netjes of rust in hel, een bloemetje willen sturen naar de moordenaar, en geen walgelijke memes of blije tiktokfilmpjes.

dan heb je niet goed gekeken.

Zo selectief waarnemen en daar onuitgesproken conclusies in de ruimte laten zweven helpt polarisatie niet. 
Er is veel meer aandacht voor deze moord dan voor de moord op Holtman. Maar dat betekent echt niet dat er toen geen onverlaten zich vrolijk zaten te maken ergens op het internet. Zelfde rond de moord op de man van Pelosi. (EDIT: en toen ik dit schreef had ik het linkje van kerstbeer niet gezien). 

er gaan ook best veel mensen er klakkeloos vanuit dat kirk vermoord is OM zijn denkbeelden en publieke persona. Maar dat zijn ook maar aannames. In theorie zou ook zijn geheime minnaar de trekker overgehaald kunnen hebben. Of (wat ik gisteren ergens las) kan het met de epstein files te maken hebben, waar hij steeds kritischer over werd. Iemand suggereerde zelfs dat Israël er achter kon zitten. 
Nee, ik vind het ook niet erg aannemelijk, maar we weten het gewoon nog niet. 
En dan iets heel anders. Trump leek er slecht aan toe tijdens de 9/11 herdenking gisteren. 

Zilver_gray schreef op 12-09-2025 om 07:43:

[..]

Volgens mij zijn de meeste links die hier in het topic geplaatst zijn allesbehalve van de NOS. Maar die kloppen ook niet volgens jou.

Ik plaatste gisteravond zelf een bericht over de NOS. 

Maar helaas geven diverse andere media ook geen juiste weergave. En dan vraag ik me af waarom, is het vanwege de clicks of zijn er andere motieven? 

Als Kirk's uitspraken daadwerkelijk zo controversieel zouden zijn, dan zouden ze immers niet zo uit de context te hoeven te worden getrokken. 

Dat is ook de reden waarom ik soms vraag om de link naar de originele video. 

Stardust schreef op 12-09-2025 om 07:57:

er gaan ook best veel mensen er klakkeloos vanuit dat kirk vermoord is OM zijn denkbeelden en publieke persona. Maar dat zijn ook maar aannames. In theorie zou ook zijn geheime minnaar de trekker overgehaald kunnen hebben. Of (wat ik gisteren ergens las) kan het met de epstein files te maken hebben, waar hij steeds kritischer over werd. Iemand suggereerde zelfs dat Israël er achter kon zitten.
Nee, ik vind het ook niet erg aannemelijk, maar we weten het gewoon nog niet.
En dan iets heel anders. Trump leek er slecht aan toe tijdens de 9/11 herdenking gisteren.

Tuurlijk kan het in theorie met iets anders te maken hebben. Wat jij ook schrijft is dat niet aannemelijk, maar we weten het inderdaad nog niet. Ik moet zeggen dat ik zelf de Epstein theorie nog niet had gehoord, de Israël theorie al wel, maar dat was van bronnen die sowieso denken dat Israël de hele wereld controleert, dus dat was te verwachten. 

Trump was goed bevriend met Kirk en zijn familie. Ik heb zelf geen beelden van de 9/11 herdenking gezien, maar ik geloof direct dat de moord hem heeft aangegrepen en dat dat zichtbaar was. Als gewone burgers kunnen wij ons na een sterfgeval even terugtrekken om het te verwerken, maar als president heeft Trump die luxe niet. Dat lijkt me behoorlijk pittig. 

kerstbeer

kerstbeer

12-09-2025 om 09:52 Topicstarter

Ik heb na de moord op 2 democratische leden gelukkig geen berichten gezien als opgeruimd staat netjes of rust in hel, een bloemetje willen sturen naar de moordenaar, en geen walgelijke memes of blije tiktokfilmpjes.

De reactie van nota bene deze meneer op de aanval op Paul Pelosi. Ik plaats de link nog maar even.

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/charlie-kirk-bail-out-alleged-paul-pelosi-attacker-1234621493/

En Trump aanhangers zijn dagelijks bezig met mensen uitlachen die ze niet mogen als hen iets naars overkomt op het internet. 

Misschien moeten we allemaal maar eens stoppen om er een lolletje van te maken als er iets ergs met mensen gebeurt. 

@Nicole123 ik ben het helemaal met je eens. En de manier waarop er door Trump en Musk gereageerd wordt op zijn moord is enorm polariserend. Maar ook de manier waarop veel democraten (de stemmers) reageren is vreselijk.

En dat is eigenlijk wat ik op dit moment erg vindt, veel mensen (of dat nou links of rechts is) vinden het blijkbaar helemaal okee om iemand met andere denkbeelden in koelen bloed te vermoorden.

Je hoeft niet huilend een filmpje op te nemen of te rouwen om iemands dood, maar iemands dood vieren OMDAT zijn denkbeelden je niet aanstaan, ja daar vind ik wel iets van.

We zijn het helemaal eens over dat geweld en moord nooit een oplossing is. Maar hoe kom je erbij dat na de moord op Kirk er wel volop dit soort haatberichten zouden zijn en na moorden en aanvallen op democraten niet? Welke bril heb je dan op, of zet het internet jou op? Is het zien van die berichten door jou niet gewoon deels omdat dit überhaupt heel veel groter in het nieuws is (en dus ook zowel de lofuitingen als de haatberichten) en deels doordat je maar een beperkt stukje ziet? 

Dat jij iets wel of niet tegenkomt op het wereldwijde internet wat betreft reacties van de gewone burger op een nieuwsbericht dat zegt heel erg weinig over de realiteit, zeker niet met de algoritmes van tegenwoordig. Als jij 1 of 2 filmpjes of sites aanklikt waarop berichten in een bepaalde lijn staan dan krijg je er automatisch nog heel veel meer van te zien. Ik vind het nogal wat om daar 'veel democraten' / 'veel mensen' van te maken versus 'geen berichten', implicerend het de ene kant op echt massaal gebeurt en de andere kant op niet.

In de link die iemand hierboven deelt lees je dat na de bijna dodelijke aanval op Paul Pelosi nota bene Charlie Kirk zelf gezegd heeft dat een 'geweldige patriot' de aanvaller zou moeten bevrijden. Opgestookt door Elon Musk en Trump deden onder de tegenstanders van Pelosi bizarre complottheorieën en insinuaties de ronde over dat de Pelosi's het zelf veroorzaakt zouden hebben. Hoe naar wil je het hebben, als je bijna dood op de IC ligt? Dat je dat niet hebt meegekregen dat kan, maar doe niet alsof het er niet is en de haat vooral vanuit de democraten naar de republikeinen gericht zou zijn. De haat is over en weer. En als je puur naar de politici en hun uitspraken kijkt dan wordt de haat veel erger aangewakkerd door de clan van Trump dan door democratische politici.

En wat we denk ik altijd voor ogen moeten houden, voordat we denken dat de berichten die mensen via Social Media de wereld in slingeren de werkelijkheid is: zo'n blij tiktokfilmpje is gelukkig totaal niet representatief! De meeste mensen zijn normaal, vinden het heel erg dat iemand vermoord of aangevallen of bedreigd wordt en vinden dat dat absoluut niet moet gebeuren. De mensen die juichen om zoiets schreeuwen misschien wel hard, maar vergeet niet dat media als X en Facebook en de comments onder nieuwsberichten ook wel een beetje het afvoerputje van de samenleving aantrekken, toetsenbordhelden die vanuit hun onderbuik (welke kant dan ook op) hun frustraties uiten en denken dat ze wat voorstellen als ze lekker grof doen. 

Het Europese Parlement heeft geweigerd een minuut stilte in acht te nemen voor Kirk. 

https://ca.news.yahoo.com/eu-parliament-rejects-minute-silence-150000970.html?guccounter=1

EnglishmaninNewYork schreef op 12-09-2025 om 12:22:

Het Europese Parlement heeft geweigerd een minuut stilte in acht te nemen voor Kirk.

https://ca.news.yahoo.com/eu-parliament-rejects-minute-silence-150000970.html?guccounter=1

De schuld van de linkse media.

Ik zag ook een bericht voorbijkomen dat er ruim 6000 x getekend is voor petitie om die rally niet door te laten gaan op die Universiteit.

Zilver_gray schreef op 12-09-2025 om 12:36:

[..]

Ik zag ook een bericht voorbijkomen dat er ruim 6000 x getekend is voor petitie om die rally niet door te laten gaan op die Universiteit.

Er zijn vaker petities op universiteiten om dit soort evenementen zoals van Turning Point niet door te laten gaan. Ik vind het goed dat ze wel doorgaan, ondanks de roep om het te tegen te houden. 

Juist universiteiten horen een plek te zijn van het vrije woord, een plek waar studenten moeten leren omgaan met andere standpunten. Het cancellen van evenementen waarbij men in gesprek kan gaan met iemand met een tegengesteld standpunt hoort daar naar mijn mening niet bij. 

Malibu2 schreef op 12-09-2025 om 12:48:

[..]

Juist universiteiten horen een plek te zijn van het vrije woord, een plek waar studenten moeten leren omgaan met andere standpunten. Het cancellen van evenementen waarbij men in gesprek kan gaan met iemand met een tegengesteld standpunt hoort daar naar mijn mening niet bij.

Eens. Die professor watchlist vond ik om die reden ook ingewikkeld. Dat was de eerste keer dat ik van kirk en turning point hoorde. 

Zilver_gray schreef op 12-09-2025 om 12:36:

[..]

Ik vind het een goede ontwikkeling dat er nu vanuit de politiek (op meerdere vlakken overigens) weerstand geboden wordt. 

En vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid die losstaat van alles. Daar horen gelijke rechten en plichten voor mensen bij, een essentieel onderdeel dat (radicaal) rechts uit eigen belang weigert erbij te betrekken. 

EnglishmaninNewYork schreef op 12-09-2025 om 12:22:

Prima toch? Moet er voor iedere politieke moord op een influencer een minuut stilte gaan houden? Dan kunnen ze net zo goed beginnen met een minuut stilte voor de slachtoffers in de heersende oorlogen. Vind ik persoonlijk veel legitiemer.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-09-2025 om 13:13:

[..]

Prima toch? Moet er voor iedere politieke moord op een influencer een minuut stilte gaan houden? Dan kunnen ze net zo goed beginnen met een minuut stilte voor de slachtoffers in de heersende oorlogen. Vind ik persoonlijk veel legitiemer.

Ja, precies. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.