Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

BeesAreCool schreef op 03-04-2025 om 14:03:

[..

Veel dingen zijn erg simpel: koop een broodje bij een lokale ondernemer in plaats van een hamburger van een Amerikaanse fast food keten en ga zo eens verder kijken.

Maar daarmee tref je niet Trump maar de Nederlandse franchisehouders en Nederlandse producenten van MacD, KFC en Burgerking. Als niemand daar meer eet of bestelt levert dat werkloosheid op in Nederland en de VS merkt er niets van ! 

Anfisa schreef op 03-04-2025 om 09:10:

Of denk eens aan mensen die (levensbedreigend) ziek zijn in de VS. Denk je dat die bezig zijn met zo rijk mogelijk zijn? Nee, die moeten overleven.

Zouden Amerikanen ook denken aan arme mensen in andere landen?

amarna schreef op 03-04-2025 om 16:02:

[..]

Maar daarmee tref je niet Trump maar de Nederlandse franchisehouders en Nederlandse producenten van MacD, KFC en Burgerking. Als niemand daar meer eet of bestelt levert dat werkloosheid op in Nederland en de VS merkt er niets van !

Er is genoeg werk in Nederland. 

amarna schreef op 03-04-2025 om 16:02:

[..]

Daarmee bescherm je ondernemers in eigen land die vaak weggeconcureerd worden door grote bedrijven, en worden ook daarbij weer banen gecreëerd en beschermd, zoals hun leveranciers en werknemers.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 16:37

Poezie schreef op 03-04-2025 om 16:29:

[..]

Zouden Amerikanen ook denken aan arme mensen in andere landen?

O ja, alle Amerikanen hebben op Trump gestemd. Not.

Anfisa schreef op 03-04-2025 om 16:37:

[..]

Wel veel, anders was hij geen president geworden. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 16:40

Poezie schreef op 03-04-2025 om 16:38:

[..]

Net zoals hier in NL erg veel mensen op PVV  stemmen die pro Putin is en discrimineert. Laten we ons eigen land dan ook maar afschrijven.

En laten we vooral geen empathisch vermogen hebben voor onschuldige mensen die in de VS hard worden geraakt. 

kerstbeer

kerstbeer

03-04-2025 om 16:47 Topicstarter

Anfisa schreef op 03-04-2025 om 16:37:

[..]

De meeste mensen daar hebben niet gestemd of op Trump gestemd. 

Zelfs veel van de Amerikanen die op Harris hebben gestemd, juichen boycotts tegen bedrijven van de beste maatjes van Trump toe. Ze zijn zelf vaak ook al van alles aan het boycotten.

En zelfs al doen ze dat niet...waarom moeten wij per se zoveel in de VS kopen? Zoals pas hier laten zien, zijn wij het land waarmee de VS de meest gunstige handelsbalans heeft van alles landen in de wereld (wij kopen veel meer van hen dan andersom). Ondanks dat, denken zij toch ook niet aan ons?

We kunnen ook denken aan Nederlandse/Europese bedrijven die steun kunnen gebruiken, of een bedrijf in Peru, of eentje in Thailand. 

Of waarom niet Canada? Dat land is een geweldige bondgenoot van ons en ook de VS (zie de recente geschiedenis), maar wordt als afval door de Amerikaanse regering behandelt. Er zijn zelfs Amerikanen die expres dingen uit Canada kopen om hen te steunen. 

Misschien kunnen we hen ook een beetje steunen na alles wat ze voor ons hebben gedaan, want zij worden zwaarder getroffen dan wij.

In het geval dat iemand niet weet waar ik op doel:

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/canadezen-bevrijden-nederland

Poezie schreef op 03-04-2025 om 16:38:

[..]

Verdiep je even in het Amerikaanse kiesstelsel. Dat werkt met kiesmannen waarbij het winner takes all principe geldt. Als in een staat Trump met 51 procent van de stemmen wint dan gaan alle kiesmannen van die staat naar Trump. Daardoor kan het zijn,  wat bij Trumps eerste termijn gebeurde, dat de kandidaat van de democraten het hoogste aantal stemmen krijgt van de inwoners van alle staten samen maar dat de republikeinen toch winnen, omdat zij de meeste kiesmannen krijgen.

R zullen genoeg mensen niet op Trump hebben gestemd maar door dat (in mijn ogen vreemde) kiesstelsel kan de verkeerde kandidaat toch winnen. 

Plus dat stemmen in de vs niet zo simpel is als bij ons.  Je moet je daar voorafgaand aan de verkiezingen registreren als kiezer en als je niet aan alle voorwaarden voldoet mag je niet stemmen. Bij ons mag iedereen die Nederlander is vanaf 18 jaar stemmen en krijgt een stempas gewoon thuisgestuurd. 

Anfisa schreef op 03-04-2025 om 16:40:

[..]

Net zoals hier in NL erg veel mensen op PVV stemmen die pro Putin is en discrimineert. Laten we ons eigen land dan ook maar afschrijven.

En laten we vooral geen empathisch vermogen hebben voor onschuldige mensen die in de VS hard worden geraakt.

49.8% van de totale stemmen voor Trump. Hij heeft daarmee ook de "popular vote" gewonnen en daarin Harris verslagen. (Er zitten ook blanco stemmers en "third party," stemmers bij de totale 100%).

Minder dan 25% voor Wilders. 

Bovendien heeft de PVV geen bedreigingen geuit naar onze bondgenoten om ze te annexeren en proberen ze de wereldeconomie niet om zeep te helpen.

En laten we vooral geen empathisch vermogen en solidariteit hebben naar de andere landen die plots met Amerikaanse bedreigingen en economische gevolgen van het Amerikaanse beleid te maken hebben. 

kerstbeer

kerstbeer

03-04-2025 om 17:13 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-04-2025 om 16:48:

[..]

Verdiep je even in het Amerikaanse kiesstelsel. Dat werkt met kiesmannen waarbij het winner takes all principe geldt. Als in een staat Trump met 51 procent van de stemmen wint dan gaan alle kiesmannen van die staat naar Trump. Daardoor kan het zijn, wat bij Trumps eerste termijn gebeurde, dat de kandidaat van de democraten het hoogste aantal stemmen krijgt van de inwoners van alle staten samen maar dat de republikeinen toch winnen, omdat zij de meeste kiesmannen krijgen.

R zullen genoeg mensen niet op Trump hebben gestemd maar door dat (in mijn ogen vreemde) kiesstelsel kan de verkeerde kandidaat toch winnen.

Plus dat stemmen in de vs niet zo simpel is als bij ons. Je moet je daar voorafgaand aan de verkiezingen registreren als kiezer en als je niet aan alle voorwaarden voldoet mag je niet stemmen. Bij ons mag iedereen die Nederlander is vanaf 18 jaar stemmen en krijgt een stempas gewoon thuisgestuurd.

Trump had deze keer wel de meeste stemmen van iedereen. In 2016 was dat inderdaad niet het geval.

Er zijn ook veel mensen die niet stemmen, vooral aan de linkerkant, omdat ze zich te goed daarvoor voelen of alles stom vinden. Dit is al jaren zo, dus daar heb ik ook niet zoveel medelijden mee nadat ze dit keer op keer weer doen en daarmee de Republikeinen laten winnen op landelijk en plaatselijk niveau. Terwijl ze dan wel steeds klagen dat de Democraten niet genoeg kunnen doen. Ehm, ja, dat kunnen ze ook niet als je overal Republikeinen op sleutelposities laat zitten.

Eens met je dat het kiesstelsel heel vreemd is en duidelijk de Republikeinen helpt. 

In 2000 en in 2016 hadden de Democraten de meeste stemmen, maar werd het toch een Republikein. Dit is de eerste keer sinds 2004 (tweede termijn W. Bush) dat de Republikeinse kandidaat in totaal ook de meeste stemmen had. Daarvoor was het 1988 met Papa Bush.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 17:33

BeesAreCool schreef op 03-04-2025 om 16:56:

[..]

En laten we vooral geen empathisch vermogen en solidariteit hebben naar de andere landen die plots met Amerikaanse bedreigingen en economische gevolgen van het Amerikaanse beleid te maken hebben.

Dat kan toch beiden, en-en? Hoezo is het raar dat je denkt aan mensen die in het land zelf worden getroffen? Het een sluit toch niet het andere uit? Dat ik daaraan denk wil toch niet zeggen dat ik ook niet denk aan landen die door Amerika getroffen worden (zoals Myanmar een paar posts terug van mij).

* Mijn post richting Poeszie was vooral sarcastisch mocht dat nog niet helder zijn.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-04-2025 om 17:39

in zijn heffingen heeft Trump ook 2 eilanden genoemd, die een heffing krijgen van 10% maar op die eilanden woont helemaal niemand. 

Het afgelegen eilandje Norfolk, een Australisch territorium in de Stille Ocean met 2000 inwoners, is verbaasd dat het genoemd wordt in Trumps heffingenlijst. "Volgens mij exporteren we helemaal niets naar de VS", reageert George Plant, de vertegenwoordiger van de Australische regering op het eiland tegen persbureau AP.

Norfolk leeft voornamelijk van toerisme en de importheffingen die Trump zegt te willen bestrijden bestaan er helemaal niet. "We tellen helemaal nergens een heffing bij op. Ik kan me ook geen enkele handelsbeperking bedenken, dus we staan versteld."

Overigens kregen ook de Australische Heard en McDonald pooleilanden een heffing van 10 procent opgelegd, hoewel daar niemand woont.

Hij doet maar wat, zo lijkt het. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 17:39

kerstbeer schreef op 03-04-2025 om 16:47:

[..]

De meeste mensen daar hebben niet gestemd of op Trump gestemd.

Zelfs veel van de Amerikanen die op Harris hebben gestemd, juichen boycotts tegen bedrijven van de beste maatjes van Trump toe. Ze zijn zelf vaak ook al van alles aan het boycotten.

En zelfs al doen ze dat niet...waarom moeten wij per se zoveel in de VS kopen? Zoals pas hier laten zien, zijn wij het land waarmee de VS de meest gunstige handelsbalans heeft van alles landen in de wereld (wij kopen veel meer van hen dan andersom). Ondanks dat, denken zij toch ook niet aan ons?

We kunnen ook denken aan Nederlandse/Europese bedrijven die steun kunnen gebruiken, of een bedrijf in Peru, of eentje in Thailand.

Of waarom niet Canada? Dat land is een geweldige bondgenoot van ons en ook de VS (zie de recente geschiedenis), maar wordt als afval door de Amerikaanse regering behandelt. Er zijn zelfs Amerikanen die expres dingen uit Canada kopen om hen te steunen.

Misschien kunnen we hen ook een beetje steunen na alles wat ze voor ons hebben gedaan, want zij worden zwaarder getroffen dan wij.

In het geval dat iemand niet weet waar ik op doel:

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/canadezen-bevrijden-nederland

Exact, dat democraten de boycotten steunen schreef ik ook al. Zie genoeg Amerikanen die zelf in hun land boycotten en minder kopen.
De Canadezen willen graag samenwerken met de EU. Dat geldt ook voor Japan, Zuid-Korea en anderen. Die samenwerkingen komen er wel.

Er is geen enkele partij waarmee ik het meer dan 30-50% eens ben wat betreft hun gewenste nieuwe beleid. 

Er zijn wel partijen die ik gewoon niet in het centrum van de macht wil zien omdat a. ik er niets aan heb en b. ze absoluut niet mag wat betreft hun dagelijkse gedrag in de Kamer.

In de VS zijn er helaas maar twee partijen waar je stem als Amerikaan effectief kan zijn. 

Er was gewoon niet meer keus dan tussen twee extreme opties. Om als middelpartij echt succesvol te zijn heb je ontzettend veel geld en aansprekende oplossingen nodig uit de huidige problemen. Dat zat er gewoon niet in.

Ik hoop van harte dat er uit de puinhopen een nieuwe goede president opstaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.