Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Daglichtlamp schreef op 02-04-2025 om 09:51:

[..]

Dit zijn cijfers vanuit de VS, zij exporteren meer naar ons, dan dat zij importeren van ons.

Nah, dan snijden die tariffs ook geen hout. 

De Friese paarden zijn daar erg gewild vernam ik van dokter Pol. Zwart met golvende manen; een plaatje voor de arrenslee.

Die betalen wel een prijsverhoginkje daarvoor. De Harley Davidson klanten hier zullen het ook wel pikken als die wat duurder worden.

kerstbeer

kerstbeer

02-04-2025 om 15:05 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-04-2025 om 10:14:

[..]

Nah, dan snijden die tariffs ook geen hout.

Het enige wat die tariffs mij vertellen is dat de Amerikanen willen dat we minder van hen kopen.

kerstbeer schreef op 02-04-2025 om 15:05:

[..]

Het enige wat die tariffs mij vertellen is dat de Amerikanen willen dat we minder van hen kopen.

Het doel is Andersom toch? Dat zij minder van ons kopen (want importeren is duurder dan zelf doen). 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 08:47

2 landen die Trump geen importheffingen oplegt: Rusland en Noord-Korea.

Myanmar: 44% importheffing. Het land heeft net een aardbeving achter de rug.

Bizarre tijden.

Iedereen zal zich aanpassen, maar vallen de stokjes de door Trump verwachte kant op? En zo niet; hoe wegen de mensen dat. Is het: blij dat er geen immigranten meer naar hun land komen ook al wordt het eten duur, of vindt men zijn inkomen op de korte termijn toch belangrijker als het minder wordt?

Ikzelf gebruik weinig producten uit Amerika. Ik denk dat er een klein deel van mijn volkorenmeel uit de VS komt en uiteraard het vloeibare aardgas voor energie. Maar op relatief bescheiden niveau en best te vervangen door producten uit andere landen. Ook als mijn inkomen drastisch omlaag gaat zal het mij niet echt raken. Ik ben niet bovengemiddeld rijk maar ik kan heel wat verliezen zonder dat ik het erg vind. Tenzij er een atoombom valt of een Russische drone met explosieven bij iedere Europeaan tot voor zijn deur komt aanvliegen kan ik alles nog lange tijd als een toeschouwer blijven bekijken.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 08:59

rionyriony schreef op 03-04-2025 om 08:52:

Iedereen zal zich aanpassen, maar vallen de stokjes de door Trump verwachte kant op? En zo niet; hoe wegen de mensen dat. Is het: blij dat er geen immigranten meer naar dit land komen ook al wordt het eten duur, of vindt men zijn inkomen op de korte termijn toch belangrijker als het minder wordt?

Ikzelf gebruik weinig producten uit Amerika. Ik denk dat er een klein deel van mijn volkorenmeel uit de VS komt en uiteraard het vloeibare aardgas voor energie. Maar op relatief bescheiden niveau en best te vervangen door producten uit andere landen. Ook als mijn inkomen drastisch omlaag gaat zal het mij niet echt raken. Ik ben niet bovengemiddeld rijk maar ik kan heel wat verliezen zonder dat ik het erg vind. Tenzij er een atoombom valt of een Russische drone met explosieven bij iedere Europeaan tot voor zijn deur komt aanvliegen kan ik alles nog lange tijd als een toeschouwer blijven bekijken.

Het gaat niet om een paar producten zoals volkorenmeel. Denk aan je pensioen bijvoorbeeld. Vaak belegt in Amerikaanse fondsen. Denk daar maar eens over na. Niet alleen voor jezelf, ook voor anderen. Het gaat niet alleen om jou. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 09:10

Of denk eens aan mensen die (levensbedreigend) ziek zijn in de VS. Denk je dat die bezig zijn met zo rijk mogelijk zijn? Nee, die moeten overleven.

Volgens bronnen met directe kennis, heeft het team van Waltz ten minste 20 verschillende groepsgesprekken op Signal aangemaakt om een breed scala aan security beleidsterreinen te bespreken, waaronder Oekraïne, China, Gaza, het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Hoewel er geen bewijs is dat er gegevens zijn gedeeld, hebben alle bronnen "gevoelige informatie" gezien in deze forums. Signal mocht gebruikt worden, maar niet als eerste of tweede keus. Wat kennelijk een grove misinschatting is.
Ze komen op me over als kleuters met mitrailleurs in hun handjes. Leuk, gaan we even deze gave knop uitproberen.

https://www.theguardian.com/us-news/2025/apr/02/trump-mike-waltz-signal-groups

Anfisa schreef op 03-04-2025 om 08:59:

[..]

Het gaat niet om een paar producten zoals volkorenmeel. Denk aan je pensioen bijvoorbeeld. Vaak belegt in Amerikaanse fondsen. Denk daar maar eens over na. Niet alleen voor jezelf, ook voor anderen. Het gaat niet alleen om jou.

En bovendien: met alles boycotten dat uit Amerika komt, tref je ook  importeurs en vervoerders,  toeleveringsbedrijven, franchisehouders e.a. in ons eigen land. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-04-2025 om 12:34

amarna schreef op 03-04-2025 om 11:31:

[..]

En bovendien: met alles boycotten dat uit Amerika komt, tref je ook importeurs en vervoerders, toeleveringsbedrijven, franchisehouders e.a. in ons eigen land.

Ja, het is lastig om te bepalen wat wijsheid is. De democraten in de VS reageren voornamelijk met dat we hun moeten boycotten zodat de boel  gaat klappen, ze staan achter de boycotten Canada en de EU.

Maar inderdaad je treft ook mensen hier. Ik ga niet hard boycotten (behalve Meta) maar kies wel als ik me er bewust van ben voor een lokaal of Europees alternatief. Sowieso meer lokaal, het kan geen kwaad om lokale ondernemers zoveel mogelijk te steunen.

kerstbeer

kerstbeer

03-04-2025 om 13:19 Topicstarter

Neweve schreef op 02-04-2025 om 17:11:

[..]

Het doel is Andersom toch? Dat zij minder van ons kopen (want importeren is duurder dan zelf doen).

Weet ik, maar wie kaatst...

We hebben de discussie hier al eerder gehad, maar wil nog even benadrukken dat het mij er niet omgaat dat iedereen nu nooit meer iets uit de VS zou moeten kopen oid. 

Wel kies ik zelf steeds vaker voor een alternatief. Want waarom steeds meer geld aan hen geven als ze zo vijandig zijn en we dit ook kunnen besteden binnen Europa of landen die niet vijandig zijn? Het ligt ook aan het bedrijf of de maker en in hoeverre ze Trump hebben geholpen de macht te krijgen. Veel Amerikaanse producten zijn ook luxe artikelen, dus het is best makkelijk om te minderen.

Om een simpel voorbeeld te geven:

Ik heb geen Amazon maar zou dit nu ook niet meer nemen. Van een Taylor Swift of Megan Thee Stallion zou ik bijvoorbeeld wel weer een album kopen als ik die mooi vindt, aangezien zij duidelijk een standpunt hebben ingenomen tegen Trump. 

En geld dat je bij een Europees bedrijf uitgeeft, ondersteunt ook weer banen in Europa. 

amarna schreef op 03-04-2025 om 11:31:

[..]

En bovendien: met alles boycotten dat uit Amerika komt, tref je ook importeurs en vervoerders, toeleveringsbedrijven, franchisehouders e.a. in ons eigen land.

Met meer besteden in eigen land/regio, steun je weer lokale ondernemers en hun werknemers.

Het is bovendien ook beter voor het milieu om dingen van minder ver te laten komen. 

Canada staat erom bekend dat ze zo vriendelijk zijn, maar zij nemen daar ook een duidelijk standpunt in door meer eigen bedrijven en merken te steunen. Hun boycotts hebben al effect binnen de VS en zorgen voor steeds meer kritiek van gedupeerde Amerikanen op het beleid van Trump. 

Hebben wij in Nederland ook deze sterke wil? Misschien niet, maar we kunnen wel iets doen. Begin bij de bedrijven die veel aan Trump hebben gedoneerd. 

Veel dingen zijn erg simpel: koop een broodje bij een lokale ondernemer in plaats van een hamburger van een Amerikaanse fast food keten en ga zo eens verder kijken.

't Is tegenwoordig al lang niet meer zo dat een product in één land wordt geproduceerd. Om een onderdeel van een product te maken gaat hij voortdurend over grenzen heen. In het ene land wordt een pijp in stukken gesneden, een ander land maakt hem glad, daarna weer naar een ander land die hem poedercoat, het volgende land stanst hem vast aan een ander onderdeel. Dat gaat voortdurend heen en weer, en soms moet hij onderweg de Amerikaanse grens over. Het productieverhaal is niet zo simpel als Trump denkt. Er zijn grote twijfels of hij wel op de hoogte is van de huidige gang van zaken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.