Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Dat klopt waarschijnlijk niet, Georgië hoort hier bij de veilige landen van herkomst. Dus wat waarschijnlijker is, is dat hij juist afgewezen is in Nederland en daarom verder getrokken is naar een ander land. 

Daglichtlamp schreef op 17-06-2025 om 15:10:

Dat klopt waarschijnlijk niet, Georgië hoort hier bij de veilige landen van herkomst. Dus wat waarschijnlijker is, is dat hij juist afgewezen is in Nederland en daarom verder getrokken is naar een ander land.

Ik ken de achtergrond van deze man niet, er kunnen andere redenen zijn om te vluchten. Georgië is bijvoorbeeld een onveilig land voor LHBTI+ers. Maar nu speculeer ik net als jij...

Yumi schreef op 17-06-2025 om 15:17:

[..]

Ik ken de achtergrond van deze man niet, er kunnen andere redenen zijn om te vluchten. Georgië is bijvoorbeeld een onveilig land voor LHBTI+ers. Maar nu speculeer ik net als jij...

Klopt het is speculatie, maar als hij een serieuze kans had, zou hij niet in België zijn, maar in een AZC voor zijn procedure. 

Daglichtlamp schreef op 17-06-2025 om 15:24:

[..]

Klopt het is speculatie, maar als hij een serieuze kans had, zou hij niet in België zijn, maar in een AZC voor zijn procedure.

Ik mag aannemen dat dit iemand is die compleet van het padje, iemand heeft doodgestoken en een ander verwond? Dan mag je er toch vanuit gaan, dat hij niet "normaal" reageert... 

ongeacht wat de reden is van zijn verblij in Belgie, ik hoop dat deze man berecht wordt en uitgezet. Ofwel door Belgie of door Nederland. 

Las dat hij zowat de keel van die arme heeft doorgesneden uit het niks. Dan heb je al je rechten wel verspeeld wat mij betreft.

Eigenlijk is voor dit soort gevallen het ingaan van het migratiepact van belang. Dat beoogt asielverzoeken uit veilige landen direct aan de buitengrenzen af te doen. Nu zie je dat deze mensen gaan rondzwerven in Europa. Helaas lopen vrijwel alle landen nog achter bij de voorbereiding daarvan.
https://www.trouw.nl/politiek/voortrekker-nederland-blijkt-fors-achter-te-lopen-met-voorbereidingen-migratiepact~bd84faa6/

Miraval schreef op 17-06-2025 om 11:25:

https://nos.nl/artikel/2571427-spreidingswet-aantallen-niet-gehaald-asielzoekers-wel-meer-verdeeld

Er zijn verschillende redenen waarom de spreidingswet niet van de grond komt lees ik. Het ligt niet alleen aan Faber maar ook deels aan de eisen en de tijd die het COA neemt voor besluiten. Natuurlijk ook de onzekerheid in de politiek, en gebrek aan ruimte en woningen, zoals overal in Nederland.

Lijkt me ook gewoon bijna niet te doen voor gemeenten die worstelen met woningtekorten.

Er zijn zoveel woningzoekenden overal.

Poezenmeisje schreef op 17-06-2025 om 12:04:

Het COA wil ook graag supergoedkoop werken.

Dus liefst honderden mensen op één plek, terwijl er bij de lokale bevolking vaak wel draagkracht is voor 30 of 40 mensen op één plek.

En dit dus.

Yumi schreef op 17-06-2025 om 15:03:

De verdachte die een willekeurige man doodstak op een Lijnbus in Antwerpen is een 38-jarige Georgiër, die heeft verklaard als vluchteling in Nederland te verblijven. Een passagier die tussenbeide wou komen is gestoken en is samen met de buschauffeur die in shock verkeerde naar het ziekenhuis gebracht.

Verdachte die willekeurige man doodstak op Lijnbus is aangehouden: 38-jarige Georgiër pleegde eerder op de dag winkeldiefstal

De verdachte, die geen adres in ons land heeft, werd tijdens zijn verhoor bij de onderzoeksrechter bijgestaan door een tolk Georgisch. Bij de politie zou de man vannacht verklaard hebben dat hij als Georgisch vluchteling in Nederland verblijft, al is dat op papier niet duidelijk. De onderzoeksrechter plaatste de man dinsdagmiddag onder aanhoudingsmandaat op verdenking van moord en poging tot moord. Vrijdag verschijnt hij voor de raadkamer.

“De politie kreeg maandagnamiddag rond half drie een noodoproep binnen van een zwaar steekincident op Linkeroever in Antwerpen. Een 38-jarige man van Georgische afkomst zou ter hoogte van het kruispunt van de Louis Paul Boonstraat en de Ernest Claesstraat een 76-jarige man hebben neergestoken op een Lijnbus. Ondanks de eerste zorgen van de hulpdiensten, overleed het slachtoffer ter plaatse”, legt Belmans de feiten nog eens uit. “Ook een 63-jarige passagier die probeerde tussen te komen, werd op de bus gestoken door de verdachte en raakte hierbij gewond aan zijn knie. De buschauffeur verkeerde in shock na het incident. Beiden werden afgevoerd naar het ziekenhuis.”

Verdachte die willekeurige man doodstak op Lijnbus is aangehouden: 38-jarige Georgiër pleegde eerder op de dag winkeldiefstal | GVA

Om te janken.

Fleurtje_5 schreef op 18-06-2025 om 13:04:

[..]

Lijkt me ook gewoon bijna niet te doen voor gemeenten die worstelen met woningtekorten.

Er zijn zoveel woningzoekenden overal.

De spreidingswet gaat over opvang van asielzoekers niet over huisvesting van statushouders. Dat is in een andere wet geregeld. 

Miraval schreef op 17-06-2025 om 11:25:

https://nos.nl/artikel/2571427-spreidingswet-aantallen-niet-gehaald-asielzoekers-wel-meer-verdeeld

Er zijn verschillende redenen waarom de spreidingswet niet van de grond komt lees ik. Het ligt niet alleen aan Faber maar ook deels aan de eisen en de tijd die het COA neemt voor besluiten. Natuurlijk ook de onzekerheid in de politiek, en gebrek aan ruimte en woningen, zoals overal in Nederland.

Natuurlijk ligt het niet alleen aan Faber. Het ligt vooral aan de bureaucratie en het COA (die overigens onbeperkt gesubsidieerd worden, wellicht dat het daarom is). Het was natuurlijk wel heel makkelijk om haar overal de schuld van te geven omdat ze van de PVV is, maar dat terzijde.

Daglichtlamp schreef op 17-06-2025 om 16:20:

Eigenlijk is voor dit soort gevallen het ingaan van het migratiepact van belang. Dat beoogt asielverzoeken uit veilige landen direct aan de buitengrenzen af te doen. Nu zie je dat deze mensen gaan rondzwerven in Europa. Helaas lopen vrijwel alle landen nog achter bij de voorbereiding daarvan.
https://www.trouw.nl/politiek/voortrekker-nederland-blijkt-fors-achter-te-lopen-met-voorbereidingen-migratiepact~bd84faa6/

In een regionaal krantje lees ik geregeld dat personen worden opgeroepen. Ze krijgen een uitkering maar hebben zich niet meer gemeld. Dan krijgen ze de kans zich nog te melden.

Het zijn altijd namen die ik niet kan uitspreken. En dan vraag ik me af "ze zijn dus nu illegaal, en waar zitten ze dan?" 

Ik heb laatst iets mee gemaakt wat ik achteraf best heel eng vind. Ik was in een mooi verlaten gebied, bos en velden. Daar zag ik een mooie volle kamperfoelie die zich door de struiken en bomen had geslingerd. Ik stap van mijn fiets en maak er een foto van. Dan zie ik aan de overkant van dat pad een bankje staan. Ik ga er op zitten om de foto's rustig te bekijken. Dan kijk ik naar de kamperfoelie vanaf het bankje, en zoom dan flink in en maak overnieuw een paar foto's. Thuis bekijk en vergelijk ik de foto's op de PC. En dan zie ik op een foto tussen die bloemen, op de achtergrond, een neus (en een stuk kaak kan ik zien). Er heeft dus iemand achter die struiken gestaan. En nee, er was wel een omheining, maar dat was echt geen plek voor een camping oid. Maar wel een goede plek om ongezien te verblijven. Het kan makkelijk een dakloze Hollander zijn geweest, of iemand met zo'n vreemde naam die ik niet kan uitspreken. Maar eng en triest is het wel.

Fleurtje_5 schreef op 18-06-2025 om 13:05:

[..]

Om te janken.

Is het ook. Net als die groepsverkrachting in Helmond. En de straffen (foei, billenkoek), zijn helemaal om te janken.

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 13:08:

[..]

De spreidingswet gaat over opvang van asielzoekers niet over huisvesting van statushouders. Dat is in een andere wet geregeld.

Maar als statushouders niet kunnen doorstromen, dus als de gemeente geen plek heeft voor statushouders, dan blijven de azc's vol.Toch?

Dit had ik gelezen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/soorten-opvang-asielzoekers

Opvang asielzoekers Tijdens de asielprocedure zitten asielzoekers in verschillende soorten locaties. Na de procedure blijven de statushouders in die locatie totdat ze een woning krijgen in een gemeente. Afgewezen asielzoekers mogen nog een korte periode in een azc wonen om hun vertrek voor te bereiden.

Fleurtje_5 schreef op 18-06-2025 om 13:20:

[..]

Maar als statushouders niet kunnen doorstromen, dus als de gemeente geen plek heeft voor statushouders, dan blijven de azc's vol.

Ja dat klopt, maar heeft dus niets met de spreidingswet te maken. Momenteel zitten er  ruim 18000 statushouders in AZC's. https://www.coa.nl/nl/lijst/capaciteit-en-bezetting

Dat komt inderdaad door de woningnood. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.