Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Alice12
16-06-2025 om 12:14
Broadway schreef op 16-06-2025 om 11:35:
[..]
oeh die vind ik lastig. ik heb geen enkel probleem met een kruisje, keppeltje, hoofddoek of tulband, maar die volledig bedekkende jurken met streepje voor de ogen vind ik wel iets van.
Ik vind zo’n jurk met hoofdbedekking geen uiting van geloof maar van vrouwenonderdrukking. Ik zie ze ook hier in de stad lopen. Man met overhemd en korte mouwen, wel vaak lange broek. En dan zo’n vrouw er wat achter met een hele lange jurk van top tot teen bedekt en met hoofdbedekking. Het was 33 graden.
Broadway
16-06-2025 om 13:25
Alice12 schreef op 16-06-2025 om 12:14:
[..]
Ik vind zo’n jurk met hoofdbedekking geen uiting van geloof maar van vrouwenonderdrukking. Ik zie ze ook hier in de stad lopen. Man met overhemd en korte mouwen, wel vaak lange broek. En dan zo’n vrouw er wat achter met een hele lange jurk van top tot teen bedekt en met hoofdbedekking. Het was 33 graden.
oh maar ik vínd er ook wel wat van. maar dat vind ik ook van de degelijke refovrouwen, van meiden die erbij lopen alsof ze pauze in het bordeel hebben en van kerels waar de buik onder het shirt uitkomt. maar dat is allemaal in de categorie: you do you.
al is jouw voorbeeld alweer richting wat extremer. mijn hoofddoek was met de gedachte van de vlotte meiden van mijn middelbare school die toevallig ook een doek ophadden
Fleurtje_5
16-06-2025 om 14:02
Broadway schreef op 16-06-2025 om 11:35:
[..]
oeh die vind ik lastig. ik heb geen enkel probleem met een kruisje, keppeltje, hoofddoek of tulband, maar die volledig bedekkende jurken met streepje voor de ogen vind ik wel iets van.
Ben ik helemaal met je eens.
Daarbij vind ik het nogal een verschil als je in een westers landje, waar veel Rooms Katholieken /christenen al tigggggg jaren leven, dan het dragen van een kruisje gaat verbieden, en dat omdat men tegen versterkte geluidsoproepen met Arabische gebeden is. En omdat men tegen onderdrukkende lange gewaden is.
Ik ga toch ook niet naar een islamistisch land, om daar een katholieke kerk op te richten, en als ze nee zeggen tegen die kerk, ga ik ook niet roepen dat ze de moskeeën dan ook maar moeten sluiten.
Godsdienstvrijheid is helemaal prima, maar men heeft ook de vrijheid om geen godsdienstig geloof te hebben. Ik wil niet lastig worden gevallen met Arabische gebeden, net zoals ik respect kan hebben voor de Jehova, maar ik wil geen versterkte Jehova-gebeden door mijn straat te horen. Onze pastoor klimt ook niet met luidsprekers in de kerktoren om daar het 'Onze Vader' te roepen.
Nicole123
16-06-2025 om 16:43
Ik vind het heel belangrijk dat je in een islamitisch land een katholieke kerkdienst kunt houden en daarin niet belemmerd wordt of zelfs voor opgepakt. Juist daarom vind ik dat we hier onszelf niet net zo moeten opstellen, maar godsdienstvrijheid ook echt godsdienstvrijheid moeten laten zijn, niet enkel voor de geloven die onszelf het meest aanstaan en in ons eigen straatje passen.
Dat je dan 'iets vindt' van een gewaad dat het gezicht bedenkt dat kan, maar voor mij valt dat dan in de categorie 'heel erg buiten mijn eigen levensvisie, maar leven en laten leven'. Dus wat Broadway zegt, hetzelfde gevoel als mensen kunnen krijgen van vrouwen in lange reforokken of meisjes met crop tops. Of mensen die bedekt zijn met tattoos, etc etc. Het zou allemaal ammenooitniet bij me passen, maar 'you do you'.
Thora
16-06-2025 om 16:52
Misschien moeten we eens kijken hoe ze dat in Suriname doen. Daar zouden kerken, moskeën en tempels gewoon vredig naast elkaar staan en ieder doet lekker zijn of haar eigen ding. Ik weet dit van iemand die daar familie heeft wonen en er ook regelmatig komt.
Nicole123
16-06-2025 om 17:24
Thora schreef op 16-06-2025 om 16:52:
Misschien moeten we eens kijken hoe ze dat in Suriname doen. Daar zouden kerken, moskeën en tempels gewoon vredig naast elkaar staan en ieder doet lekker zijn of haar eigen ding. Ik weet dit van iemand die daar familie heeft wonen en er ook regelmatig komt.
Ik ben er helemaal voor dat we dat in Nederland ook zo doen ja. En volgens mij doen we het ook zo en moet dat vooral zo blijven. Vrijheid van godsdienst is een groot goed en raakt ons allemaal. We willen denk ik allemaal dat we onze levensovertuiging mogen houden, niet gedwongen worden tot een ander geloof, of er buitenshuis niets van mogen laten merken.
Zilver_gray
16-06-2025 om 17:58
Nicole123 schreef op 16-06-2025 om 16:43:
Ik vind het heel belangrijk dat je in een islamitisch land een katholieke kerkdienst kunt houden en daarin niet belemmerd wordt of zelfs voor opgepakt. Juist daarom vind ik dat we hier onszelf niet net zo moeten opstellen, maar godsdienstvrijheid ook echt godsdienstvrijheid moeten laten zijn, niet enkel voor de geloven die onszelf het meest aanstaan en in ons eigen straatje passen.
Dat je dan 'iets vindt' van een gewaad dat het gezicht bedenkt dat kan, maar voor mij valt dat dan in de categorie 'heel erg buiten mijn eigen levensvisie, maar leven en laten leven'. Dus wat Broadway zegt, hetzelfde gevoel als mensen kunnen krijgen van vrouwen in lange reforokken of meisjes met crop tops. Of mensen die bedekt zijn met tattoos, etc etc. Het zou allemaal ammenooitniet bij me passen, maar 'you do you'.
Ik vind het een vorm van fatsoen om elkaar aan te kunnen kijken als je met elkaar praat. Ik snap dat men dat niet doet om “onbeleefd” te zijn, maar prettig zou ik het niet vinden.
Daglichtlamp
16-06-2025 om 18:15
Afgelopen week was er een Europese Raad over vreemdelingen- en asielbeleid. Belangrijk natuurlijk als je asielinstroom wilt terugdringen. Je zou dan ook denken dat de drie Asielministers die we tegenwoordig hebben alledrie daar graag naar toe hadden willen gaan. Maar nee, ze hadden blijkbaar alle drie iets belangrijkers te doen, namens Nederland was staatssecretaris Struyken aanwezig.
Fleurtje_5
16-06-2025 om 18:49
Daglichtlamp schreef op 16-06-2025 om 18:15:
Afgelopen week was er een Europese Raad over vreemdelingen- en asielbeleid. Belangrijk natuurlijk als je asielinstroom wilt terugdringen. Je zou dan ook denken dat de drie Asielministers die we tegenwoordig hebben alledrie daar graag naar toe hadden willen gaan. Maar nee, ze hadden blijkbaar alle drie iets belangrijkers te doen, namens Nederland was staatssecretaris Struyken aanwezig.
Ik heb het opgezocht. Dat was op 12 en 13 juni. Ik heb het document proberen te openen en kon alleen een lijst met 7 vragen vinden. Nou daar had ik me ook geen moeite voor genomen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025D28006&did=2025D28006
Daglichtlamp
16-06-2025 om 19:24
Fleurtje_5 schreef op 16-06-2025 om 18:49:
[..]
Ik heb het opgezocht. Dat was op 12 en 13 juni. Ik heb het document proberen te openen en kon alleen een lijst met 7 vragen vinden. Nou daar had ik me ook geen moeite voor genomen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025D28006&did=2025D28006
Je hebt Kamervragen gevonden van het complotdenkerkamerlid van de FvD. Al heeft hij hier wel een punt, wat voor belangrijks hadden deze drie ministers te doen. Je hebt niet de agenda van de Europese raad gevonden. Daar werden voor Nederland echt relevante zaken besproken. Wat mij betreft had hier dan ook echt een minister aanwezig moeten zijn.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2025A04766
Daglichtlamp
17-06-2025 om 09:54
https://nos.nl/l/2571427
In dit artikel zie je de duidelijke gevolgen van de manier waarop Faber de spreidingswet 'uitvoerde'. Er zijn juist meer van de hele dure plekken die maar heel tijdelijk beschikbaar zijn als noodopvang bijgekomen.

Miraval
17-06-2025 om 11:25
https://nos.nl/artikel/2571427-spreidingswet-aantallen-niet-gehaald-asielzoekers-wel-meer-verdeeld
Er zijn verschillende redenen waarom de spreidingswet niet van de grond komt lees ik. Het ligt niet alleen aan Faber maar ook deels aan de eisen en de tijd die het COA neemt voor besluiten. Natuurlijk ook de onzekerheid in de politiek, en gebrek aan ruimte en woningen, zoals overal in Nederland.
Daglichtlamp
17-06-2025 om 11:37
Miraval schreef op 17-06-2025 om 11:25:
https://nos.nl/artikel/2571427-spreidingswet-aantallen-niet-gehaald-asielzoekers-wel-meer-verdeeld
Er zijn verschillende redenen waarom de spreidingswet niet van de grond komt lees ik. Het ligt niet alleen aan Faber maar ook deels aan de eisen en de tijd die het COA neemt voor besluiten. Natuurlijk ook de onzekerheid in de politiek, en gebrek aan ruimte en woningen, zoals overal in Nederland.
Deels zit er wat mij betreft ook eigen interpretatie bij, doordat de minister heel duidelijk is geweest dat ze niet gaat handhaven is het voor gemeenten nog lastiger om draagvlak te creëren voor op de lange termijn goedkopere locaties. Dat is wat ik concludeer uit wat ik de afgelopen periode heb zien gebeuren.
Verder is ook de langjarige financiering van het COA bewust niet geregeld door dit kabinet, zodat het voor het COA heel lastig is om langjarige afspraken te maken met gemeenten.
Poezenmeisje
17-06-2025 om 12:04
Het COA wil ook graag supergoedkoop werken.
Dus liefst honderden mensen op één plek, terwijl er bij de lokale bevolking vaak wel draagkracht is voor 30 of 40 mensen op één plek.
Yumi
17-06-2025 om 15:03
De verdachte die een willekeurige man doodstak op een Lijnbus in Antwerpen is een 38-jarige Georgiër, die heeft verklaard als vluchteling in Nederland te verblijven. Een passagier die tussenbeide wou komen is gestoken en is samen met de buschauffeur die in shock verkeerde naar het ziekenhuis gebracht.
Verdachte die willekeurige man doodstak op Lijnbus is aangehouden: 38-jarige Georgiër pleegde eerder op de dag winkeldiefstal
De verdachte, die geen adres in ons land heeft, werd tijdens zijn verhoor bij de onderzoeksrechter bijgestaan door een tolk Georgisch. Bij de politie zou de man vannacht verklaard hebben dat hij als Georgisch vluchteling in Nederland verblijft, al is dat op papier niet duidelijk. De onderzoeksrechter plaatste de man dinsdagmiddag onder aanhoudingsmandaat op verdenking van moord en poging tot moord. Vrijdag verschijnt hij voor de raadkamer.
“De politie kreeg maandagnamiddag rond half drie een noodoproep binnen van een zwaar steekincident op Linkeroever in Antwerpen. Een 38-jarige man van Georgische afkomst zou ter hoogte van het kruispunt van de Louis Paul Boonstraat en de Ernest Claesstraat een 76-jarige man hebben neergestoken op een Lijnbus. Ondanks de eerste zorgen van de hulpdiensten, overleed het slachtoffer ter plaatse”, legt Belmans de feiten nog eens uit. “Ook een 63-jarige passagier die probeerde tussen te komen, werd op de bus gestoken door de verdachte en raakte hierbij gewond aan zijn knie. De buschauffeur verkeerde in shock na het incident. Beiden werden afgevoerd naar het ziekenhuis.”
Verdachte die willekeurige man doodstak op Lijnbus is aangehouden: 38-jarige Georgiër pleegde eerder op de dag winkeldiefstal | GVA