Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-05-2025 om 12:14:

[..]

Jij hebt het over "kans om verdachte te worden". Deze jongen hebben zelf hun filmpjes van de daad online gezet. Dat heeft helemaal niets met een grotere kans om verdachte te worden te maken.

Nee natuurlijk niet, deze mannen worden terecht verdacht. Ik reageerde op de statistieken die gedeeld werden dat bepaalde bevolkingsgroepen veel vaker verdacht worden. Dan is het wel relevant om in je achterhoofd te hebben dat bij vergelijkbaar crimineel gedrag jongeren van Nederlandse herkomst minder kans hebben om verdacht te worden. 

https://nos.nl/artikel/2569040-faber-verdedigt-trage-asielplannen-niet-alle-partijen-in-meewerkstand
Als Faber nu wat meer met haar primaire taken bezig zou zijn, dan hadden haar ambtenaren misschien ook tijd gehad voor de resterende 100 vragen, zodat eindelijk haar asielwetten in de Kamer besproken hadden kunnen worden.

Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 15:27:

[..]

Nee natuurlijk niet, deze mannen worden terecht verdacht. Ik reageerde op de statistieken die gedeeld werden dat bepaalde bevolkingsgroepen veel vaker verdacht worden. Dan is het wel relevant om in je achterhoofd te hebben dat bij vergelijkbaar crimineel gedrag jongeren van Nederlandse herkomst minder kans hebben om verdacht te worden.

Dan zijn het alleen verdachten. Hoe komt het dan dan mensen met een migratie achtergrond "oververtegenwoordigd" onder gedetineerden?

Nederlandse achtergrond 2022-9670

Met Migratieachtergrond 2022-20.610

Met niet westerse migratieachtergrond 2022-14.140

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82321NED/table?fromstatweb

Dat kan toch nooit alleen maar liggen aan "vaker verdacht" worden?

Als je niet verdacht wordt bij crimineel gedrag,  dan wordt je ook niet veroordeeld. Bepaalde groepen komen er veel vaker mee weg.

Ik wilde dus niet zeggen dat mensen onterecht wèl  verdacht worden, maar dat juist mensen onterecht niet verdacht worden.

Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 15:45:

Als je niet verdacht wordt bij crimineel gedrag, dan wordt je ook niet veroordeeld. Bepaalde groepen komen er veel vaker mee weg.

Ik wilde dus niet zeggen dat mensen onterecht wèl verdacht worden, maar dat juist mensen onterecht niet verdacht worden.

O ja? Welke groepen zijn dat dan, en hoe komt het dat ze daarmee wegkomen? Eigenlijk impliceer je hiermee dat onze rechtsstaat corrupt is.

Poezie schreef op 28-05-2025 om 15:54:

[..]

O ja? Welke groepen zijn dat dan, en hoe komt het dat ze daarmee wegkomen? Eigenlijk impliceer je hiermee dat onze rechtsstaat corrupt is.

Als je het echt wilt weten om welke groepen dit gaat zoek je mijn eerder post maar op daar staat een link in naar het uitgevoerde onderzoek. Ik wilde op geen enkele manier suggereren dat dit bewust gebeurt. Ik geloof nog in de goede wil van onze rechtsstaat.

Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 16:17:

[..]

Als je het echt wilt weten om welke groepen dit gaat zoek je mijn eerder post maar op daar staat een link in naar het uitgevoerde onderzoek. Ik wilde op geen enkele manier suggereren dat dit bewust gebeurt. Ik geloof nog in de goede wil van onze rechtsstaat.

Je beweert het zo stellig dat ik er vanuit ging dat je het wel uit je hoofd zou weten. 

Poezie schreef op 28-05-2025 om 16:33:

[..]

Je beweert het zo stellig dat ik er vanuit ging dat je het wel uit je hoofd zou weten.

Daar gaat het niet om, iets van paarlen voor de zwijnen.

Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 15:45:

Als je niet verdacht wordt bij crimineel gedrag, dan wordt je ook niet veroordeeld. Bepaalde groepen komen er veel vaker mee weg.

Ik wilde dus niet zeggen dat mensen onterecht wèl verdacht worden, maar dat juist mensen onterecht niet verdacht worden.

Dan nog blijft het vreemd dat de populatie gedetineerde met een migratieachtergrond oververtegenwoordigd zijn. Je kunt niet alles afschuiven op mensen die niet verdacht worden vanwege hun achtergrond. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

29-05-2025 om 00:34 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/112/1306867/snelrecht-voor-verdachten-van-diefstal-knuffels-herdenkingsplaats-jeffrey-en-emma

...
Het Openbaar Ministerie (OM) is van mening dat de maatschappelijke impact van de diefstal zo groot is, dat snelrecht passend is.
...

Hier is veel over geschreven: asielzoekers moeten snel gaan werken. Dat is goed voor ze. 
Nu in de krant: statushouders in Utrecht nemen ontslag zodra ze een huis hebben. En niet een paar, nee tientallen. Werkgevers zijn heeeel verbaasd 

Alice12 schreef op 29-05-2025 om 11:36:

Hier is veel over geschreven: asielzoekers moeten snel gaan werken. Dat is goed voor ze.
Nu in de krant: statushouders in Utrecht nemen ontslag zodra ze een huis hebben. En niet een paar, nee tientallen. Werkgevers zijn heeeel verbaasd

Dat was drie jaren geleden zo. Maar is dat dan nu nog steeds zo?

https://nos.nl/artikel/2447942-minister-statushouders-moeten-baan-niet-opzeggen-bij-krijgen-woning

Alice12 schreef op 29-05-2025 om 11:36:

Nu in de krant

Je bedoeld in 2022 in de krant. Of heb je ook een recent linkje?

Daglichtlamp schreef op 29-05-2025 om 13:15:

[..]

Je bedoeld in 2022 in de krant. Of heb je ook een recent linkje?

Ja, dat bedoel ik

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.