Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
28-05-2025 om 15:27
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-05-2025 om 12:14:
[..]
Jij hebt het over "kans om verdachte te worden". Deze jongen hebben zelf hun filmpjes van de daad online gezet. Dat heeft helemaal niets met een grotere kans om verdachte te worden te maken.
Nee natuurlijk niet, deze mannen worden terecht verdacht. Ik reageerde op de statistieken die gedeeld werden dat bepaalde bevolkingsgroepen veel vaker verdacht worden. Dan is het wel relevant om in je achterhoofd te hebben dat bij vergelijkbaar crimineel gedrag jongeren van Nederlandse herkomst minder kans hebben om verdacht te worden.
Daglichtlamp
28-05-2025 om 15:30
https://nos.nl/artikel/2569040-faber-verdedigt-trage-asielplannen-niet-alle-partijen-in-meewerkstand
Als Faber nu wat meer met haar primaire taken bezig zou zijn, dan hadden haar ambtenaren misschien ook tijd gehad voor de resterende 100 vragen, zodat eindelijk haar asielwetten in de Kamer besproken hadden kunnen worden.
Gebruikersnaaminvullen
28-05-2025 om 15:35
Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 15:27:
[..]
Nee natuurlijk niet, deze mannen worden terecht verdacht. Ik reageerde op de statistieken die gedeeld werden dat bepaalde bevolkingsgroepen veel vaker verdacht worden. Dan is het wel relevant om in je achterhoofd te hebben dat bij vergelijkbaar crimineel gedrag jongeren van Nederlandse herkomst minder kans hebben om verdacht te worden.
Dan zijn het alleen verdachten. Hoe komt het dan dan mensen met een migratie achtergrond "oververtegenwoordigd" onder gedetineerden?
Nederlandse achtergrond 2022-9670
Met Migratieachtergrond 2022-20.610
Met niet westerse migratieachtergrond 2022-14.140
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82321NED/table?fromstatweb
Dat kan toch nooit alleen maar liggen aan "vaker verdacht" worden?
Daglichtlamp
28-05-2025 om 15:45
Als je niet verdacht wordt bij crimineel gedrag, dan wordt je ook niet veroordeeld. Bepaalde groepen komen er veel vaker mee weg.
Ik wilde dus niet zeggen dat mensen onterecht wèl verdacht worden, maar dat juist mensen onterecht niet verdacht worden.
Poezie
28-05-2025 om 15:54
Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 15:45:
Als je niet verdacht wordt bij crimineel gedrag, dan wordt je ook niet veroordeeld. Bepaalde groepen komen er veel vaker mee weg.
Ik wilde dus niet zeggen dat mensen onterecht wèl verdacht worden, maar dat juist mensen onterecht niet verdacht worden.
O ja? Welke groepen zijn dat dan, en hoe komt het dat ze daarmee wegkomen? Eigenlijk impliceer je hiermee dat onze rechtsstaat corrupt is.
Daglichtlamp
28-05-2025 om 16:17
Poezie schreef op 28-05-2025 om 15:54:
[..]
O ja? Welke groepen zijn dat dan, en hoe komt het dat ze daarmee wegkomen? Eigenlijk impliceer je hiermee dat onze rechtsstaat corrupt is.
Als je het echt wilt weten om welke groepen dit gaat zoek je mijn eerder post maar op daar staat een link in naar het uitgevoerde onderzoek. Ik wilde op geen enkele manier suggereren dat dit bewust gebeurt. Ik geloof nog in de goede wil van onze rechtsstaat.
Poezie
28-05-2025 om 16:33
Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 16:17:
[..]
Als je het echt wilt weten om welke groepen dit gaat zoek je mijn eerder post maar op daar staat een link in naar het uitgevoerde onderzoek. Ik wilde op geen enkele manier suggereren dat dit bewust gebeurt. Ik geloof nog in de goede wil van onze rechtsstaat.
Je beweert het zo stellig dat ik er vanuit ging dat je het wel uit je hoofd zou weten.
Daglichtlamp
28-05-2025 om 16:36
Poezie schreef op 28-05-2025 om 16:33:
[..]
Je beweert het zo stellig dat ik er vanuit ging dat je het wel uit je hoofd zou weten.
Daar gaat het niet om, iets van paarlen voor de zwijnen.
Gebruikersnaaminvullen
28-05-2025 om 17:35
Daglichtlamp schreef op 28-05-2025 om 15:45:
Dan nog blijft het vreemd dat de populatie gedetineerde met een migratieachtergrond oververtegenwoordigd zijn. Je kunt niet alles afschuiven op mensen die niet verdacht worden vanwege hun achtergrond.
Poezenmeisje
29-05-2025 om 00:34
https://www.rtvnoord.nl/112/1306867/snelrecht-voor-verdachten-van-diefstal-knuffels-herdenkingsplaats-jeffrey-en-emma
...
Het Openbaar Ministerie (OM) is van mening dat de maatschappelijke impact van de diefstal zo groot is, dat snelrecht passend is.
...
Alice12
29-05-2025 om 11:36
Hier is veel over geschreven: asielzoekers moeten snel gaan werken. Dat is goed voor ze.
Nu in de krant: statushouders in Utrecht nemen ontslag zodra ze een huis hebben. En niet een paar, nee tientallen. Werkgevers zijn heeeel verbaasd
Fleurtje_5
29-05-2025 om 12:08
Alice12 schreef op 29-05-2025 om 11:36:
Hier is veel over geschreven: asielzoekers moeten snel gaan werken. Dat is goed voor ze.
Nu in de krant: statushouders in Utrecht nemen ontslag zodra ze een huis hebben. En niet een paar, nee tientallen. Werkgevers zijn heeeel verbaasd
Dat was drie jaren geleden zo. Maar is dat dan nu nog steeds zo?
https://nos.nl/artikel/2447942-minister-statushouders-moeten-baan-niet-opzeggen-bij-krijgen-woning
Daglichtlamp
29-05-2025 om 13:15
Alice12 schreef op 29-05-2025 om 11:36:
Nu in de krant
Je bedoeld in 2022 in de krant. Of heb je ook een recent linkje?
Alice12
29-05-2025 om 13:52
Daglichtlamp schreef op 29-05-2025 om 13:15:
[..]
Je bedoeld in 2022 in de krant. Of heb je ook een recent linkje?
Ja, dat bedoel ik